Ashabim Gökteki Yildizlar Gibidir Hadisi |
09-01-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ashabim Gökteki Yildizlar Gibidir HadisiAshabım gökteki yıldızlar gibidir hadisinin sıhhati üzerine Birilerinin Şeyh!!i Elbani bu hadisi mevzu ilan edivermiş: 21 Ashabım yıldızlar gibidir, hangisine uyarsanız hidâyet bulursunuz39[39] Bu hadis uydurmadır Ravilerinden olan Sellâm b Suleym yalancı olup, İbn Hibban’ın da dediği gibi uydurma hadisler rivayet etmiştir Diğer bir râvi olan Hâris b Gusayn ise bilinmemektedir Buna rağmen Şa’rânî şöyle der:« Bu hadis hakkında muhaddisler (zayıflığına dair) konuşmuş olsalar bile, keşf ehline göre sahihtir! »40[40] Ancak Şa’rânî’nin bu sözü hiç şüphesiz batıldır! Çünkü keşf yoluyla hadislerin tashih edilmesi tasavvufi bir bid’attır Bunu asıl kabul etmek, biraz önceki hadis gibi aslı olmayan batıl hadislerin sahih olduğunu kabule götürmesi demektir Keşf, sahih olarak vukû bulur ise, en iyi durumda bile, rey ile aynı derecededir Rey ise, hata da eder isabette edebilir Tabi ki buna heva karışmamış ise bu böyledir Allah’ın rızası olmayan herşeyden selâmet dileriz El-Hatib’in41[41] rivayet ettiği daha uzun metinden oluşan diğer bir uydurma hadis hakkında es-Suyutî şöyle der: « Bu hadiste bazı faideler vardır, şöyle ki ; Resûl (sas)’in kendisinden sonra furu’da ki ihtilafları haber vermesi onun mucizelerindendir, çünkü bu gaybtan haber vermektir Ve onun buna rızası ve onayı sözkonusudur Öyle ki bunu rahmet kılmış ve mükellefi istediğini almakta serbest bırakmıştır»! Buna cevap olarak şöyle denir; önce es-Suyutî’nin rivayetin sahih olduğunu isbat etmesi gerekir ki, sonradan da o rivayetten hükümler çıkarabilsin Bu rivayetin uydurma olduğuna bir başka delil de; nasıl olur da Peygamber (sas) sahabeden olan her bir ferde uymamızı tavsiye edebilir? Kaldı ki sahabe arasında âlim olduğu gibi, ilimde orta seviyeli ve daha da aşağı olanlar vardı Konuyla ilgili gelen rivayetlerin uydurma olduğunu söyleyen İbn Hazm şöyle devam eder: « Çünkü Allah Teala Peygamberi (sas)’i ( O, arzusuna göre konuşmaz O (bildirdikleri) vahyedilenden başkası değildir)42[42] şeklinde nitelendiriyor ise, Peygamber (sas)’in şeria’ta dair bütün sözlerinin gerçek ve şüphesiz olarak Allah’tan geldiği anlaşılır Allah’tan gelen şeyde de ihtilaf olmaz Çünkü ayette ( Eğer o (Kur’an), Allah’tan başkası tarafından gelmiş olsaydı onda birçok tutarsızlık bulurlardı )43[43] buyurulmuştur Allah ( Birbirinizle çekişmeyin ) ayetiyle bizlere tefrika ve ihtilafı yasaklar Dolayısıyla sahabeden her birine tâbî olmamızı Allah Resulu (sas)’in bizlere emretmesi imkansızdır Çünkü sahabenin içerisinde birisinin helal kıldığını haram kılan bulunabilmektedir Eğer durum böyle olsaydı, Semure b Cundup’a uyarak içkinin satışı helâl olurdu Ebû Talha’ya uyarak ta oruçlunun dolu yemesi helâl olurdu (orucu bozulmazdı) Bunlar diğer sahabelere tâbî olunduğunda da haram oluyor 39[39] İbn Abdi’l Berr, Camiul- İlm (2/91), İbn Hazm, İhkâm (6/82) 40[40] Mizân (1/28) |
|