Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
abdesti, almayı, durumlar, gerektiren, gusül

Gusül Abdesti Almayı Gerektiren Durumlar

Eski 09-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Gusül Abdesti Almayı Gerektiren Durumlar



Gusül abdesti almayı gerektiren durumlar nelerdir


Guslü gerekli kılan hallerin sayısı altıdır Bunları sırasıyla anlatmaya çalışalım Şöyle ki:


1 Ön veya arkaya penisin başını girdirmek Meni aksın akmasın, sadece bu değdirmeden ötürü gusül farz olur Girdirme nedeniyle guslün farzoluş nedenleri mezheblere göre detaylı bir şekilde aşağıda anlatılomıştır


Hanefiler dediler ki: Penisin baş kısmı veya (başı kesilen penisten) geriye kalan kısmının baş kadarı ön veya arka organa girdirilip gizlenecek olursa ve arada penis ile o organın ısısının birbirine geçmesini engelleyecek kaim bir perde bulunmazsa, meni aksın akmasın gusül farz olur Yalnız guosül, bu işi yapanların baliğ olmaları hâlinde farz olur Meselâ on yaşındaki bir çocuk, penisini bâliğa bir kadının vaginasma girdirecek olursa bu durumda gusül, yalnız kadına farz olur Gusül yapmaya alışsın diye bu çocuğa da guosül yapması emredilmelidir Tıpkı baliğ olmamış çocuğa, alışması için naomaz kılmanın emredilişi gibi Bu hususta kız çocuğu da oğlan çocuğu gibiodir Baliğ bir erkeğin penisinin başının, ölü bir kadının vaginasına veya bir hayvanın tenasül organının içine girdirilip gizlenmesinden ötürü gusül yapomak farz olmaz Aynı şekilde penisin başı erselik (çift cinsiyetli) birinin vaoginasına girdirilip gizlenirse gusül yine farz olmaz Yine bunun gibi erselik biri, kendi penisini başkasının ön veya arka organına girdirecek olursa her ikisine de gusül yapmak farz olmaz Ama erselik olmayan birisi penisini, bir erseliğin arka organına girdirecek olursa bunlardan hangisi baliğ ise gusül yapmak ona farz olur


Şafiîler dediler ki: Penisin başı veya başı kesilen penisin geri kalan kısmından baş kadarı, ön veya arka organa girdirilecek olursa, bunu yapanolar baliğ olsunlar olmasınlar her ikisinin de gusül yapması farz olur Velîsionin, çocuğa gusletmeyi emretmesi gerekir Çocuk, kendiğilinden gusül yaoparsa bu, onun için yeterli olur Aksi takdirde baliğ olduktan sonra gusletomesi farz olur Organına penis girdirilen şahıs, cinsel ilişkiye müsait olsun olmasın, penisin başında iki organın ısısının birbirine geçmesini engelleyen bir perde bulunsun bulunmasın, organına penis girdirilen hayvan olsun inosan olsun, canlı olsun ölü olsun gusül farz olur Erseliğin ön tarafına değil de arka tarafına penis girdirilecek olursa yine gusül farz olur Ama erselik, kendi penisini başkasının ön veya arkasına girdirecek olursa her ikisine de gusül farz olur Ancak penis, ön taraftan girdirildiği takdirde tam olarak cinsel ilişki deliğinin içine girdirilirse gusül farz olur Yok sadece tenasül oroganının iki dudakçığı arasına girdirilecek olursa menî gelmeden gusül icâb etmez


Malikiler dediler ki: Penisin başı, canlı olsun ölü olsun; erkek, kaodın, erselik veya hayvanın ön veya arka organına girdirilecek olursa cünüp olunur Ve dolayısıyla da gusül gerekli olur Penisi sokan, cinsel ilişkiyi yapacak güçte ve mükellef ise; kendisine girdirilen de bu ilişkiye müsait ise yaopana gusül gerekir Yapan ve yapılan mükellef iseler, yapılana da gusül georekli olur Bir çocuk penisini bir kadına girdirecek olursa kadının menîsi akomazsa, kadının gusletmesi gerekmez Penisin başında lezzet almaya engel bir perde olursa, bunu yapan baliğ olsa bile cünüb olmaz Ayrıca penis, kadıonın sünnet mahallinden öteye gidecek olursa da cünüb olunur ye gusül gereokir Buna gerekçe de Peygamber Efendimizin şu hadîs-i şerifidir:

“İkî Sünnet yeri birleştiğinde gusül gerekir” [1][80]


Hanbeliler dediler ki: Penisin başı ince bile olsa perdesiz olarak cinsel ilişkiye müsait birinin Ön veya arka organına girdirilirse, erkek on yaoşından, kız da 9 yaşından küçük olmazsa yapana da, yapılana da gusül gereokir Yapılan, hayvan veya bir ölü olsa bile penisin baş kısmı, deliğin içine girerse gusül gerekir Erselik, kendi penisini başkasının ön veya arkasına girodirecek olursa ikisine de gusül gerekli olmaz Aynı şekilde başkası da penisioni erseliğin vaginasma girdirecek olursa ikisine de gusül gerekmez Ama eroseliğin arka organına girdirecek olursa aslî bir delik olduğundan ötürü guosül, her ikisine de gerekli olur Aslında bu gibi meseleleri anlatmakta büyük bir fayda söz konusu değildir Çünkü bunların bir çoğu pek nâdir olarak vukû bulmaktadır Anlatmamak istiyordum Ancak bazı yerlerde ve durumolarda bu hükümlerin bilinmesine ihtiyâç duyulacağı düşüncesiyle anlatmaodan geçemedim


2 Guslü gerekli kılan hallerin ikincisi, erkek veya kadının menîsinin akmasıdır Kadınların da menîsi vardır Ancak bunların menîsi, tenaosül organının dışına çıkmaz Bunu inkâr edenler, duyularla hissedilen her-şeyi inkâr etmiş olorlar Menînin gelişi iki durumda olur:

a Uyanık iken menî gelmesi

b Uykuda iken menî gelmesi


Uyanık iken cinsel ilişkiden başka nedenlerle gelen menî bazan lezozetle gelir Bazan da bir hastalıktan veya acıdan ötürü gelir Oynaşmak, çıplak bedenle sarılmak, öpmek, kucaklamak, bakmak, düşünmek ve benozeri sebeplerden ötürü lezzetle gelen menî guslü gerekli kılar Lezzetle beraber gelmesiyle, lezzet duyulup sakinleştikten sonra gelmesi arasınoda hüküm bakımından bir fark olmayıp her iki şekilde de gusül gerekli olur Yine aynı şekilde hanımıyla oynaşıp onu öptükten sonra lezzet duymaoyan bir ekeğin bundan hemen sonra menisinin akması hâlinde gusül yapoması gerekli olur Ama bir hastalıktan ötürü veya sırta vurulan şiddetli bir darbeden ötürü ve benzeri nedenlerle menî akacak olursa gusül gerekli olmaz Mezheblerin bu husustaki detaylı görüşleri aşağıya alınmıştır


Şafiiler dediler ki: Menînin alışılagelmiş şekilde mûtâd yoldan gelomesi bir şartla guslü gerekli kılar Bu şart da: Çıktıktan sonra meni olduğuonun tahakkuk etmesidir Menî ister lezzetle ister lezzetsiz aksın, ister alışılaogelmiş bir sebebten ötürü, ister bir hastalık veya sırta vurulan bir darbe gibi alışılagelmemiş bir sebeple aksın, hüküm değişmeyip gusül gerekli olur Bu nedenle demişler ki: Erkek, hanımıyla cinsel ilişki kurduğunda menîsi akomaz ve ilişkiden ötürü guslünü yaptıktan bir süre sonra menisi lezzetsiz olaorak akarsa guslü yenilemesi gerekir Çünkü guslü mûcib sebeplerden biri de menî akmasidır Ancak bu durum kadında vukûbulursa bunun tafsilâtı olur Şöyle ki: Kadın, cinsel ilişkiden ötürü guslünü yaptıktan sonra kendisinden menî aktığını görürse bakılır: Eğer gusülden önce menisi akmışsa, kocasının menisiyle karışmış olduğundan ötürü guslü yeniler Yok eğer gusülden önce menîsi akmamışsa guslü yenilemesi gerekmez Çünkü görmüş olduğu bu su, kocasının suyudur Gusülden sonra dışarı aktı diye kadının guslünü yenileomesi gerekmez


Hanbeliler dediler ki: Menînin bilfiil çıkması guslü gerekli kılmaz


Guslün gerekli olmasının şartı: Erkeğin, menî akarken bu suyun kendi sulobünden (omurgasından) kopup geldiğini hissetmesi; kadının da, kendisinoden akan bu suyun göğüs tahtası kemiğinden kopup geldiğini hissetmesidir

Hanbelîlere göre gusül, bu mıntıkalardan koptuktan sonra menî vücûodun dışına çıkmasa bile farzolur Sözgelimi bir erkek, hanımıyla cinsel ilişki kurduğunda menîsi akmasa ve guslünü yapsa ancak gusülden sonra menîsi lezzetle akacak olursa guslü yenilemesi gerekir Ama lezzetsiz olarak akarsa gusül gerekmeyip sadece abdesti bozulur Bir hastalıktan veya sırta vurulan bir darbeden ötürü akarsa da gusül gerekli oimaz Bu anlatılanlardan sonra Hanbelılerın cinsel ilişki dışında menînin guslü gerektirmesi için lezzetle çıkomasını şart koştuklarını anlamış oluyoruz Menînin, tenasül organının dışıona çıkması şart olmayıp yerinden kopması yeterli olur Yerinden kopuşu da bilinen bir olaydır Şâfiîler bunun tersi görüşte olup menînin lezzetle akmaosını şart koşmamaktadırlar Sadece penisin dışına veya kadının tenasül oroganının içine kadar gelmesini ve bu gelen sıvının da menî olduğunun tahakokuk etmesini guslün gerekliliği için yeterli saymaktadırlar


Hanefiler dediler ki: Cinsel ilişki dışındaki sebeblerden herhangi biriyle menînin lezzetle akmasının iki durumu vardır:

a Şehvetle ve de fışkırarak tenasül organının dışına çıkması Bir kişi, eşini kucaklayıp da penisini onun vaginasına girdirmeden menîsi akacak olursa gusül yapması gerekir Yeri gelince anlatılacağı gibi penisin vaginaya girdirilmesi hâlinde menî akmasa bile gusül gerekir Menî, asıl makam olan beloden veya (kadınlarda) göğüs tahtası kemiğinden şehvetle koptuğunda lezzet duyulacak olursa dışarı çıkıp görünmese bile, dışarı çıkmış sayılır Menî, lezozetle yerinden kopar, sonra da tutulup dişarıya bırakılmazsa, ancak bu tuotulan menî daha sonra lezzetsiz olarak çıkarsa guslü gerekli kılar Guslün farz olması, menînin asıl yerinden kopup tenasül organından dışarı çıkması şartına bağlıdır Asıl yerinden kopup da dışarı çıkmaması hâlinde gusül georekli olmaz

b Cinsel ilişki veya başka bir nedenle asıl yerinden kopan menînin bir kısmının dışarı çıkması hâlinde, kişi idrarını yapmadan gusül yaparsa daha sonra da menînin içte kalan artığı dışarı çıkarsa tmam Âzam ile İmam Muhammed’e göre guslü yenilemesi gerekir Ebû Yûsuf'a göre yenilemesi georekmez Bu durumdaki kişinin İmam Azam'a göre guslünü yenilemesi vâcibtir İmam Muhammet'e göre bu kişi birinci guslü yapmadan önce idrarıonı yapmamış veya birkaç adımlık yürüyüş yapmamış veyahut da menînin çıokışından sonra bir müddet beklememişse guslünü yenilemelidir Eğer bunolardan birini yerine getirip de guslünü yapar, sonra da menîsi akacak olursa guslü yenilemesi gerekmez Bu hususta icmaı vardır Bir kadın kocasıyla cinsel ilişki kurduktan sonra yıkanırsa ancak sonra menisi dışarı çıkarsa guslü iaode etmesi gerekmez


Sırta vurmaktan veya menî akıntısına yolaçan bir hastalıktan ötürü lezozetsiz olarak menî akacak olursa gusül gerekli olmaz

Bu anlatılanlardan sonra Hanefîlerin bu hükümde Şafiî ve Hanbelîlerle görüş ayrılığı içinde olduktan anlaşılmış oluyor Çünkü Hanefîler guslün farzlığı için menînin tenasül organının dışına çıkmasını şart koşmaktadırlar Hanbelîlerse guslün farz olması için menînin, erkeğin belinden ve kadının göğüs tahtası kemiğinden lezzetle kopmasını bu lezzet meninin dışarı çıkmasına kadar devam etmese bile yeterli görmektedirler Şâfiîlerse lezzetle olmasa bile menînin dışarı çıkmasını şart koşmaktadırlar


Malikiler dediler ki: Cinsel ilişi olmaksızın menî, alışılagelen lezozeti gittikten sonra tenasül organından dışarı akacak olursa gusül farz olur Menînin çıkışından önce yıkanıp yıkanmaması bu hükmü değiştirmez Eğer bu lezzet, cinsel ilişkiden, meselâ penisi vaginaya girdirmekten ötürü duyulomuş ve fakat o esnada menî akmamış da lezzet gittikten sonra menî akmışosa, önce de gusül yapmışsa yeniden gusül yapması gerekmez


3 Guslü gerekli kılan hallerin üçüncüsü, uyku hâlinde menî akmasıdır Ki buna ihtilâm denmektedir İhtilâm olduktan sonra uykusundan uyaonan bir kişi iç çamaşırında, vücudunda veya tenasül organının dışında ısolaklık görürse gusül yapması gerekir Ancak bu ıslaklığın menî olmadığıona kesin kanaat hâsıl olursa gusletmesi gerekmez Ama bu ıslaklığın meonî mi, mezî mi, vedî mi olduğunda şüpheye düşerse uykuda lezzet duyoduğunu hatırlayıp hatırlamamasına bakmaksızın gusül yapması farz olur


Şafiiler dediler ki: Uykuda iken ihtilâm olduktan sonra uyanan kioşi, üzerindeki ıslaklığın menî mi mezî mi olduğu hususunda şüpheye düşerse gusül yapması kendisine zarurî olmaz Dilerse menîdir deyip gusleder Dilerse de mezîdir deyip temizler ve abdest alır Kararını verdikten sonra araodan zaman geçer ve eski kararını değiştirirse, birinci kararına göre kıldığı namazları ve diğer şeyleri iade etmesi gerekmez


4 Guslü gerekli kılan hallerin dördüncüsü, hayız ve nifas kanıdır Bunda mezheblerin görüş birliği vardır Hayız ve nifas kanı kendisinde görülen kadın, bunların kesilmesini müteâkib gusletmek mecburiyetindedir Kansız gerçekleşen doğum da nifas hükmündedir Meselâ bir kadın teomiz ise, yani henüz kanı akmıyorsa doğum yaptıktan sonra da kendisinode kan görülmezse sırf doğumdan ötürü gusletmesi farz olur


Hanbeliler dediler ki: Kansız gerçekleşen doğumdan ötürü gusül yapmak farz değildir


5 Guslü gerekli kılan hallerin beşincisi, şehid olmamak kaydıyla müslüman kişinin ölümüdür Çünkü şehidi yıkamak farz değildir Ceonaze bahsinde şehidin ne demek olduğu ve ne gibi hükümlere tâbi olduoğu anlatılacaktır


Hanefiler dediler ki: Ölen müslümanın yıkanması baliğ olması şarotına bağlıdır Hanefîlerce “bağî”, kendi arzusu uyarınca sosyal düzeni yıkomak için âdil devlet başkanına karşı isyan eden ve İslâm cemâatinden ayrıolan kişidir Kendi kuvvetlerine dayanarak zorbahk yapanlar, adalet ehliyle vuruşanlar Hanefîler nazarında “bağî” sayılırlar Ama bunun yanında, meoselâ bir hırsız şebekesi bir köye musallat olup orada zorbahk yaparlarsa bu anlamda “bağî” sayılmazlar Böylelerinden ölenlerin cenazeleri yıkanır


6 Guslü gerekli kılan hallerin altıncısı, bir kâfirin cünüb iken müsolüman olmasıdır Ama cünüb değilken müslüman olması hâlinde guosül yapması sadece mendub olur


Hanbeliler dediler ki: Bir kâfir cünüb olsun olmasın müslüman oloduğunda gusletmesi vâcib olur










Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.