08-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
'Çıplak Ayaklar'la Atıldı Bu Adımlar...
Çıplak Ayaklar Kumpanyası, yeni kadrosu ve yeni mekânı ile izleyiciyle buluşurken, toplumsal ve politik rahatsızlıklarını dansın merkezine oturtuyor
çıplak Ayaklar Kumpanyası 'Kelimeler', 'Davet', 'Why? Neden? İnçu? çima?  ', 'Mirror', 'Kalon Kakon' gibi işlere imza attı Geçtiğimiz sezon yaptıkları 'Mehmet Barış'ı Seviyor'da vicdani redçi Mehmet Tarhan'ın yaşadıklarından esinlenerek anti-militarist bir iş ortaya çıkardılar En son işleri 'Faili Meçhul'de unutturulan kayıpları hatırlattılar Zaman içinde aralarına katılanlar ve ayrılanlar oldu Şimdi Mihran Tomasyan, Duygu Güngör, Candaş Baş, Aslı öztürk, Erdinç Anaz ve Maral Ceranoğlu çekirdek bir kadroyla yeni mekanlarında yollarına devam ediyor Grubu, Mihran Tomasyan'la beraber kuran Maral Ceranoğlu'yla yeni mekanlarını ve çıplak Ayaklar'ı konuştuk
Toplumsal olaylara karşı sanatsal bir refleks gösteriyorsunuz Bu politik sürece nasıl girdiniz?
Mihran'ın koreograf olarak böyle bir tavrı var Ağırlıklı olarak da koreografiler ona ait Ancak ekip olarak bir tablonun içindeki farklı renkler gibiyiz Bu şehirde yaşanan, ifade etmeye ihtiyaç duyduğumuz her şeyi ifade ediyoruz Politik olma durumuyla sınırlandırmamak gerek ama evet öyle bir yöne girdik
Sen ve Mihran üzerinden düşünecek olursak, Ermeni olma durumunuz söyleminizi etkileyen bir faktör oldu mu?
Kendimizi bu noktada tanımlamıyoruz Ama sonuçta İstanbul'da doğmuş büyümüş, Ermeni lisesine gitmiş iki genciz Geçmişimizi ve kültürümüzü de yok saymıyoruz O yüzden bakış açımız zaten hep farklı oldu Mesela Hrant Dink öldüğünde Dans Buluşma ile ortak bir performans yapmıştık Hrant Ermeni, ancak sadece Ermeniler tepki göstermedi onun öldürülmesine Olmaması gereken bir şeyin bu kadar aleni yapılmasına tepki göstermek istedik Mihran ve ben değil sadece Basın açıklaması diyebileceğimiz bir metnimiz vardı ve insanları bizimle beraber çıplak Ayaklar'dan biri olmaya davet ettik Hrant gibi ayaklarımız içe düşmüş, üzerimizde gazete kağıtlarıyla Agos'un önünde on beş dakika yatmayı hedefledik ****en kişiden fazla katılan oldu Başlangıcından beri çıplak Ayaklar'ın en önemli söylemlerinden biri de çoğalsak ne güzel olur du O da çoğaldığımızı hissettiğimiz anlardan biriydi
Ermenilerden nasıl tepkiler alıyorsunuz?
Ermeniler arasında bizi takip eden bir kitle var Gazetelerde hep haberlerimiz çıkar O gün Agos'un önüne gittiğimizde cemaatimizden insanlar bunu yapmamamız gerektiğini, cemaat için iyi olmadığını söylediler Sonuçta bugüne kadar kendi içlerinde yaşamış olan Ermeniler Hrant'ın ölümüyle beraber daha görünür oldular Bizim yaptığımız şey tepki alacak diye endişelendiler Tehditler almışız, ülkücüler basarız demişler Hiçbir şey olmadı
Orada yatarken ne hissettin?
Ben orada yatmadım Basın açıklamasını okudum İnsanlar yanlış falan dediler Her şey çok tazeyken böyle bir şey yapmak anlamsızmış, Hrant'ın adını kullanarak çıplak Ayaklar'ın adını öne çıkarmaya çalışıyormuşuz Bunların hiçbiri umurumda değildi İstemeyen bize katılmasın diye düşündüm Ama bu benim bireysel hakkım Hakkıma sarıldığım ender zamanlardan biriydi
çağdaş dans seyirciye anlam yaratması için boşluklar sunan bir alan 'Mehmet Barış'ı Seviyor', 'Faili Meçhul' gibi işlerde ileti isimlerden de anlaşılabileceği gibi gayet net Dansı dertlerinizle nasıl buluşturdunuz?
'Mehmet Barış'ı Seviyor'da çok fazla eleştiri aldık dans camiasından çünkü çok fazla metin, görüntü, mesaj ve obje vardı Daha çok enstalasyon ve performans diye tanımlayabileceğimiz bir şeydi Dans ve hareket ağırlıklı değil çok soyut kalmadı çok net oldu O yüzden çok fazla kişiye ulaştık Daha önce çağdaş dans izlememiş olan farklı kesimlerden olumlu eleştiriler aldık çevremizden insanlar sizin dansçı olarak seviyeniz, hareket kaliteniz yüksek ve bunu tam olarak kullanmamayı seçiyorsunuz dediler Ama ben bunun başka bir tarz ve yol olabileceğini düşünüyorum
Sence çağdaş dansla nasıl bir ilişki kurması gerekiyor seyircinin?
öykü kurmasını, anlam yüklemesini bekliyoruz desem yanlış olur Şahsi fikrim hikye aranmaya çalışılmamalı Daha çok durum ve anın genişletilmesi var dansta Seyirci burada çok fazla iş görüp kıyaslama yapma fırsatı bulamıyor Hiç roman okumamış bir kişi eline alıp okumaya başladığı zaman ilk olarak olayları takip eder Daha derin olanı, çelişkileri görebilmesi için bir kaç kitap okuması gerekir Aynı şey dansta da geçerli Bizim özellikle toplum olarak danstan anladığımız şey bunun bir eğlence şekli olduğu ve göze güzel gelen esnek insanların, hoş bir müzik üstüne iyi şeyler hissettirmesidir Biz daha ötesini yapıyoruz
Artık kendinize ait bir meknınız var Ondan bahseder misin?
Biz artık çıplak Ayaklar olarak daha fazla üretmek ve çoğalmak istiyoruz Bu noktada da mekn bizim için kaçınılmaz hale geldi Yazın mekan aramaları yapıldı Tophane'de Firuzağa Hamamı'nın yanında bir yer bulduk Nasıl kiralayacağımızı bilmiyorduk Ama insan sıkışınca bir yolunu buluyor Sonuçta hepimiz dışarıda işler yaparak para kazanmaya çalışıyoruz Herkes cebinden kira için bir şeyler çıkartacak Ancak bizi en fazla zorlayan şey çatısından su akan, tuvaleti olmayan bir depoyu dans stüdyosu haline getirmekti Bu konuda da en basit yol bizim çalışmamızdı Tüm ekip ve yakın arkadaşlarımız inşaat işçisi gibi çalıştı Bir ayın sonunda orayı bir dans stüdyosu haline getirdik Bir sürü borçla bu işi halletmeye çabaladık Bunun için de bir 'ön ayak' projesi geliştirdik Bu projenin iki ayağı var Birincisi kardeş topluluğumuz Semaver Kumpanya'nın bizim için bir oyun oynaması, diğeri ise bizi destekleyen bağımsız çağdaş dans sanatçılarının katılımıyla gerçekleşecek olan bir gösteri Bu gösteri 4 Aralık'ta Enka'da olacak Aydın Teker, Şafak Uysal, Tuğçe Tuna, Mustafa Kaplan, Emre çelik bize destek için bizimle birlikte sahneye çıkacaklar Gösterinin biletleri 50 YTL'den satılacak Gösterinin geliriyle borçlarımızı kapatmayı hedefliyoruz
Bu meknda neler yapmayı planlıyorsunuz?
Charles Cre Ange'la yeni bir işin prova sürecine girdik bile Ayrıca bu meknın çıplak Ayaklar'ın çalışma meknı olmasının yanı sıra çağdaş dansa da katkısı olsun çok istiyoruz Bizim gibi bağımsız çalışan, kendi cebindeki parasıyla projesini yapmaya çalışan insanlara da alternatif bir mekn olacağı kanısındayım Ki hedeflerimizden biri de bu Mekn aslında içinde çalışılabilir duruma geldi ama bir buçuk ay içinde tamamıyla hazır olacak Ocak ayında meknın açılışını insanlarla beraber kutlamak için ücretsiz atölyeler yapacağız Farklı seviyeler belirleyeceğiz, hiç dansla ilgilenmemiş insanların katılımına da açık olacak
Yeni işler neler?
10-11 Aralık'ta garajistanbul'da 'Dızt Dızt' diye bir gösterimiz olacak Tost makinesi, çalar saat , lamba, kahve makinesi gibi aletlerin ses, ışık, dekor ve anlamlarından soyutlanan nesneler olarak kullanıldıkları bir gösteri hazırlıyoruz Charles'ın İstanbul'un ritminden etkilenerek yaptığı 'Şehirde' isimli koreografisini çalışıyoruz O da 27 Aralık'ta Fransız Kültür'de olacak Işıl Kasapoğlu ile İş Sanat'ta Rus besteci Moussorgsky'nin 'Bir Sergiden Tablolar' eserini çocuklar için oyunlu müzik gösterisi olarak hazırlıyoruz Duygu Güngör ile koreografisini yapıp dans ediyoruz Ayrıca oyunda otuz üç kişilik bir çocuk ekibi, şarkı söyleyip, dans edip, oynuyorlar O da 24 Kasım'da çıkacak
çıplak Ayaklar
Firuzağa Mahallesi çukurcuma Caddesi 6, Tophane
http://www ciplakayaklar com
|
|
|