Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
10sınıf, anlatım, dil

109-110-111-112-113-114-115-116-117-118-119-120- Dil Ve Anlatım 10.Sınıf

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

109-110-111-112-113-114-115-116-117-118-119-120- Dil Ve Anlatım 10.Sınıf



sayfa 109
1insanların ses tonu duygularına göre değişiklik gösterirkızgın,sinirli bir insan ses tonunu yükselterek ,bağırarak konuşurheyecanlı bir insanın sesi titrerken ,üzgün bir insanın ses tonu alçalır
3şiir okurken fon müziklerinin kullanılması şiirin anlatımını gücünü artırırokunan şiire uygun olan fon müzikleri iletilmek istenen duyguyu daha etkili kılar,duygusal bir ortam oluşmasını sağlar
4yazılı anlatım türlerinden biri olan şiirlerde,roman,hikaye ve tiyatrolardaki içe dönük konuşmalarda (monologlar)duygular ifade edilmeye çalışılır
5*iki cümlede aynı olayı anlatmaktadır
*ikinci cümle ,duyguları harekete geçirmede daha etkilidir;çünkü güneşin doğuşu,hayal gücünden ,duygulardan yararlanılarak ifade edilmiştir
1etkinlik
AKINCILAR
Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik
Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik
Ak tolgalı beylerbeyi haykırdı: “ilerle!”
Bir yaz günü geçtik Tunadan kafilelerle
şimşek gibi atıldık bir semte yedi koldan
şimşek gibi Türk atlarının geçtiği yoldan
Bir gün yine doludizgin atlarımızla
Yerden yedi kat arşa kanatlandık o hızla
Cennette bu gün gülleri açmış görürüz de
Hala o kızıl hatıra gitmez gözümüzde
Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik
Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik

Yahya Kemal Beyatlı

sayfa 111 2 etkinlik

*şiirde geçen ''o,ne,sen,ben''sözcükleri ismlerin yerini kişi,soru ve işaret yoluyla tutarak zamir görevinde kullanılmıştırbu zamirler isimlerin yeri tutarak ve kendilerinden önceki cümlelerle anlam ilişkileri kurulmasını sağlamak amacıyla metinde görev almıştır

sayfa 111 3 etkinlik

vadiyi sarmıştı__kaplamak
serilmiş gövdeler__insan
bir damlacık göğsünde__çok küçük
zalamın sinesinden fışkıran__çıkmak(ses)
hiç bilmez afakım__hayat

sayfa 111 4 etkinlik
*verilen şiirde geçen ilk çağ ırmakları,sedef eller,çağlar,katı bir yalnızlık,yabancı,gök,ölü sözcük ve sözcük grupları kendi anlamlarının dışında farklı anlamlara gelecek şekilde ,çağrışım yapacak şekilde kullanılmıştır

sayfa 111 5 etkinlik
*''bülbül''ve ''yok gibi yaşamak''şiirleri lirik bir anlatım kullanılarak oluşturulmuş ve şiirlerde bir mutsuzluk teması işlenmiştir''bülbül''şiirlerinde izmir'in işgali üzerine duyulan mutsuzluk ''yok gibi yaşamak''şiirlerinde de yalnızlıktan kaynaklanan bir mutsuzluk dile getirilmeye çalışılmıştır

sayfa 111 6 etkinlik
*şiirde geçen ''ben ,sen,kendim''zamirleri kişi isimlerinin ;''bu,her şey,bunlar ''zamirleride varlık isimlerinin yerini tutması için kullanışmıştır

sayfa 112 7 etkinlik
-*''kaç defa elime bir sopa alıp bunları önüme katarak kendi ormanlarına doğru sürmek arzusunu duydum
*onun için değilmidir ki ben araların da dolaşıken kaba kaba sırıtırlardı ve sağ tarafımda bir boş torba gibi sallanan yenimle oynamaya kalkışırlardı

*zira sağ kolumu,ben onlar için kaybettim
----metinde kullanılan zamirler,isimlerin yerini tutarak cümleler arasındaki anlam ilişkisinin kurulmasını sağlamıştır

sayfa 112 8 etkinlik
şahıs zamirleri
teklik:sen,ben,o,kendi,kendim
çokluk nlar

işaret zamiri
teklik:bu,şu,o,bura
çokluk:bunlar

belgisiz zamir
teklik:bütün kimse,hiç kimse,herkes
çokluk:yok

soru zamiri
teklik:ne
çokluk:neler

-isimlerin yerini kişi,işaret,belgisizlik ve soru yoluyla tutan zamirler bu ayrıma göre sınıflandırılır

-zamirler metin içindeki isimlerin yerini tutarak ,cümleler arasında anlam ilgisi kurulmasında görev alır

sayfa 113 4 ve 5metin soruları
*sen ben o şiiri üç şahıs arasındaki bağlamda verilmiş ve metni oluşturan parçalar bu üç şahıs arasındaki ilşikileri verecek şekilde biraraya getirilmiştir

*dünyanın bütün çiçekleri şiiri öğretmen -öğrenci bağlamında verilmiş ve şiiri oluşturan parçalar öğretmen-öğrenci arasındaki bu sevgi bağını verecek şekilde birarya getirilmiştir


sayfa 113 9etkinlik
*''senbeno ''şiirindeki şahıs zamirleri:ben,sen,o__tekil
*dünyanın bütün çiçekleri şiirindeki şahıs zamirleri:
ben:tekil
siz,onlar:çoğul
----*kişi zamirleri ,kişi isimlerinin yerine kullanılan zamirlerdirdolayısıyla bir isme bağlı olmadan bütün kişileri karşılayabilirlerkapsamları isimlerden çok daha geniştirgerektiğinde bütün isimleri ifade ederler

sayfa 114 10etkinlik
*şiirdeki şahıs zamirler:''ben,bizve kendim''dir
*kendim dönüşlülük zamiri ,ben zamirini pekiştiren zamirdir
*kendi dönüşlülük zamirinin şahıs zamiriyle birlikte kullanılması anlamının pekiştirilmesini sağlar
*yaşlı adam kendi kendine gülüyordu
bunu sen kendin istedin
*saygı anlamında ''sen''yerine ''siz''zamiri kullanılabilir
''siz önden buyurun''
övünme amacıyla ''ben'' yerine''biz''zamiri kullanılabilir
bizmde bir bildiğimiz var

Sayfa 115 7ve 8metnin soruları
1beni unutma şiirindeki şair''sevdiği''kişiye, ''bizim memleket''şiirinde ise şair ''memleketinin insanlarına''seslenmektedir
2bu şiirlerin yazılış amacı duyguları harekete geçirmektir
3'bizim memleket''şiirinde
vatan sevgisi iyimser bir şekilde , bülbül şiirnde ise karamsar bir şekilde ele alınmıştır


sayfa 115 11etkinlik
*şairler içinde bulundukları ruh hallerine göre aynı duyguyu farklı yorumlarla dile getirebilirler


sayfa 115 12etkinlik

*beni unutma ve bizim memleket şiirlerindeki varlıkların yerini işaret yoluyla tutan veya varlıkları işaret yoluyla belirten sözcükler:

o saatler -işaret sıfatı (varlığı işaret yolula belirtiyor)
o çılgın rüzgar-işaret sıfatı (varlığı işaret yolula belirtiyor)
şu yollar-işaret sıfatı (varlığı işaret yolula belirtiyor)
o iller-işaret sıfatı (varlığı işaret yolula belirtiyor)
orada -işaret zamiri (varlığın yerini işaret yolula tutuyor)

sayfa 115 13etkinlik
-metinde geçen işaret zamirleri ve işaret sıfatları:

işaret sıfatları
bu tükenmez musiki
bu orman
o alev gömleği
bu yağmur
bu kıldan ince yağmur
bu rüzgar
bu has ekmek

işaret zamiri

orada
bunlar göz pınarları
bunlar göz yaylası
bu mu

sayfa 116 14etkinlik
*bu
işaret zamiri:bu,diğerinden daha güzel
işaret sıfatı:bu kitap daha güzel

*şu
işaret zamiri:şu,benim arkadaşım
işaret sıfatı:şu adam az önce seni sordu

*o
işaret zamiri,bizim arabamız
işaret sıfatı araba bizim

*böyle
işaret zamiri:ben de böylesini görmedim
işaret sıfatı:böyle insanlarla karşılaşınca dikkatli ol

sayfa 116 15etkinlik

*bu düşünceler içerisinde gecenin karanlık saatlerinde yalnız başıma yürüyordumböyle birşey nasıl olabilirdi?bütün bu olanlar hayata olan bağlılığımı azaltmıştıböyle şeyler demek ki herkesin başına bu şekilde gelebiliyormuş

sayfa 116 16etkinlik
*''onlarla ağlamış ,onlarla gülmüşüm__onlar(türküler)insan dışı varlığın yerini tutmuştur

*o gitmek istedi__o(çocuk)insanın yerini tutmuştur

*bir şey var sanki onu soruyorum__o (nesne)insan dışı varlığın yerini tutmuştur

sayfa 117 9metin soruları

1yazar içindeki duyguları belirtmek için metni yazmıştır
2yazar metinde kişisel duygularını dile getirmiştir
3metnin teması ''sevgi''dirmetindeki sevgi temasını işlemek için cümleler bir araya getirilmiştir
4metinde geçen ''kimsiniz,neye''sözcükler ismin yerini soru yoluyla tutan sözcüklerdir

sayfa 117 17etkinlik
*şiirlerde ,öykü,roman ve tiyatro eserlerindeki içe dönük konuşmalarda coşku ve heyecana bağlı anlatım kullanılır
*lirik anlatımla oluşturulmuş metinlerde dil heyecana bağlı işlevinde kullanılır
''nihayet gönlüme baharı getiren sesiniz
''benim ezeli melikem''gibi

sayfa 118 18etkinlik
devrik cümleler:yeniden kendimi buldum mektubunuzda
güneş kahkahalar atarak uzaklaştı ufkumdan
eksiltili cümleler:kırık bir tekne ,karanlık bir deniz
şehzadelerin karşısına çıkan yol iki:ölüm veya
soru cümleleri:kimsiniz?
neden dinç olcakmışım?
kısa cümleler:kimsiniz?
benim ezeli melikem
mecaz ve yan anlamlı kelimeler:kopuş,getiren,kör bir kuyu,kıta,parçalandı
şahıs zamirleri:siz,kendim,ben

-----------bu tür kelime ve cümleler lirik anlatımın oluşumunda kullanılırbu kelime v cümleler yapı ve anlam bakımından bir araya getirilerek lirik anlatımın oluşumunda görev üstlenir


sayfa 118 19etkinlik
*metinlerde geçen '' kimi,her biri,bazısı,herkes,kimse,biri''sözcükleri isimlerin yerini belirsizlik yoluyla tutan belgisiz zamirlerdir
*her ev ,bir yol,bir koca,bir çocuk__belgisiz sıfatlar
belgisiz sıfatlar isimleri belirsizlik yoluyla belirtir,belgisiz zamirler belirsizlik yoluyla isimlerin yerini tutar

sayfa 118 20etkinlik
-şiirde yapılan kafiye ve iç kafiyeler ,ses ve kelime tekrarları başlıca ahenk unsurlarıdır
-ahenk öğeleri ve ses akışı şiirdeki duygu atmosferini oluşturabilmek için bir araya getirilmiştir

sayfa 119 21etkinlik
belgisiz zamir:hiçbirini beğenmedim
kitapta yazıyor zaten
bazıların değişmez prensipleri vardır
kitapta yazıyor zaten
kimileri annesinden ayrılamaz
başka istemiyorum
kitapta yazıyor zaten

belgisiz sıfat
kitapta yazıyor zaten
birkaç çocuk kenarda oturmuş oyun oynuyorlardı
kitapta yazıyor zaten
hiçbir söz kulağına girmiyor
kitapta yazıyor zaten
kitapta yazıyor zaten

sayfa 120 22etkinlik
*metinlerde geçen ''ne,kim,nerde,nereye,neydi''sözcükleri isimlerin yerini soru yoluyla tutan soru zamirleridirşiirlerdeki bu zamirlerin yerine bir isim getirilemezbu isimler bilinmediği için soru zamiri kullanılarak cümleye anlam kazandırılmıştır


sayfa 120 23 etkinlik

şahıs zamiri
basit zamir:siz,ben,kendi,kendisi,onu,biz,kendiniz
birleşik zamir:yok


işaret zamiri
basit zamir nları
birleşik zamir:burada,orada

belgisiz zamir
basit zamir:herkes,hepimiz
birleşik zamir:yok

soru zamiri
basit zamir:kimler
birleşik zamir:yok

sayfa 121 24etkinlik

soru zamiri

hangi:hangisini beğendin?
ne kadar:ne kadar alacaksın?
kaç:elbiseyi kaça aldın?

soru sıfatı
hangi:hangi oyuncağı aldın?
ne kadar:na kadar para verdin?
kaç:kaç insan vardı? __________________

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.