Felsefe İçin Çağri |
08-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Felsefe İçin ÇağriFELSEFE İÇİN ÇAĞRI Dünyadaki kültürel deneyimlerin ussal bir karşılaştırmasını yapmak, tüm topluluklarda ivedi bir zorunluluk olarak görülmektedir Gene de farklı kültürlerin karşılaşması, eskiden olduğu gibi şimdi de yalnızca göreneklerin ve ifade biçimlerinin sığlaştırılması ya da tarihsel belleğin yitirilmesi olarak ortaya çıkıyor Alışverişi yapılan, kültürlerin erdemlerinden çok, yanlışları ve zaafları oluyor Klasik dünyanın kültürel potasında Sonsuza değin etkin olacak bir yaşam iksiri, yani felsefi düşünce –tarihimizi etkileyen, kültürümüzün belirli özelliklerini borçlu olduğumuz bir bilgi- doğmuştur Ne var ki, çağdaş toplumun felsefeye karşı tutumu, günümüzün sorunlarını göz önünde bulundurduğunu göstermemektedir Çoğu ülkenin okullarında felsefe ve düşünce tarihi ya ders konuları olarak sürekli görmezlikten geliniyor ya da giderek bir kenara atılıyor Milyonlarca öğrenci felsefe kavramından hiçbir şey anlamıyor Mesleki ve pratik yetenekleri besliyoruz, ama felsefi yaratıcılık ruhunu körelmeğe terk ediyoruz Bunun sonucunda, tarihsel bağlantıları anlayan ya da anlayabilecek durumda olan kişilerin sayısı gitgide azalıyor Oysa bugün dünya, yaratıcı güçlere her zamankinden daha çok gereksinim duymaktadır Yaratıcılığı harekete geçirmek için felsefi eğitimi almış kişilere gereksinim var Bundan ötürü dünyanın tüm meclis ve hükümetlerini felsefe ile felsefe tarihi öğrenimine, ayrıca bunlarla bağlantılı olan doğa ve insan bilimleri tarihi öğrenimine yer vermeğe, bu öğrenimi desteklemeye ve bütün güçleriyle bu öğrenimin önemini vurgulamaya çağırıyoruz Bu halkların ve kültürlerin yüzeysel olmayan her karşılaşmasının varolan çelişkilerin üstesinden gelmek ve insanlığı iyilik yoluna yöneltebilmek için yeni kategoriler yaratmanın vazgeçilmez koşuludur ‘İnsanlık’ teriminin ‘tüm insanlar’ anlamını taşımağa başladığı bu tarihsel anda, kültür ve yurttaşlık bilincine gereksinimiz var Felsefeye gereksinimiz var Kaynak : Türkiye Felsefe Kurumu Bülteni, sayı 1 |
|