![]() |
Ruh,Tin Belirsizliği |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ruh,Tin BelirsizliğiRUH – TİN BELİRSİZLİĞİ RUH [ALM: Seele] [İNG: Soul] [LAT: anima] [YUN: Pskhe=soluk alma, soluma, üfleme] 1- Bedeni etkin kılan canlılık ilkesi, bedenin yaşama gücü, yaşama soluğu ![]() 2- Doğal-canlı yaşam ilkesi; Aristo’da bedeni canlandıran ilke, bedenin entelekyası ![]() 3- Töz olarak (II) a- Ölümsüz ruh (beden yalnızca onun tutsak yeri sayılır) ![]() b- Us’un, düşünce'nin, tin’in yeri ![]() c- Yalın, özdeksel / maddesel olmayan tinsel töz ![]() 4- Öznel ilke olarak: a- Us’a karşı gönül isteme ilkesi ![]() b- Bireysel kişilik çekirdeği ![]() 5- Bilinç olaylarınınn toplamı: Ben’in birliği ![]() 6- Dolaysız, bilinç altından gelen yaşam itkilerinin yaşama durumlarının taşıyıcısı ![]() 7- (Bilimsel anlamda): Organizmaya sıkısıkıya bağlı yaşantıların - özellikle duyu ve itkilerin- toplamı ![]() TİN: [ALM: Geist] [İNG: Sprit] [LAT: Spritus] [YUN: Pneuma, nous=Soluk,nefes] [Osmanlıca: Ruh] 1- Evren ilkesi ![]() ![]() 2- a- Doğal yaşam ilkesinden ayrı olarak, yüksek doğaüstü, Tanrısal ilke ![]() b- Tanrı'nın dolaysız yaratıcı etkinliği ![]() 3- Felsefeye Anaksagoras’ın yerleştirmiş olduğu "nous", Heraklitus’un geliştirmiş olduğu "Logos" anlamında ![]() a- Dünyanın us’a uygun düzen ilkesi ![]() b-)Zamandan bağımsız olanın, zamandışı olanın, zamansız olanın ilkesi ![]() c- Ruh'un us’lu yanı (aynı zamanda logistikon) 4- Yaşamdan ayrı olarak düşünme ve bilinç ilkesi (Dekart’ta cagitatio) 5- Düşünen insanın etkinliği; düşünce ilkesi ![]() ![]() 6- Kendini içgüdülerinin belirlenmişliğinden kurtaran, özgür olan, değerlere anlam içeriklerine kendini açan ![]() ![]() ![]() 7- Tin, zaman zaman us’a indirgenerek ruh'a karşı olan, cansız, "yaşama düşman" bir ilke olarak görülür (Ludvig Klages) ![]() 8- Bireysel ruh anlamına (özellikle din bilimsel anlamda) "Tinler ya da us taşıyan ruhlar" Tanrlığınn imgeleridirler (Leibniz) ![]() ******************** Tin (spritus-pneuma)'i Ruh (anima-psykhe)’tan ayırmak gerekir ![]() Ruh: Organik ve duygusal yaşamınn ilkeleridir (hayvanların da ruhundan söz edilir) ![]() Tin:, Yalnız insana özgü düşünce yetisidir ![]() Ancak, Türkçe’de ruh sözcüğü tin yerine de kullanılmıştır ![]() Örneğin: Hristiyanlıktaki "Kutsal Ruh" ![]() ------------------------- I-: ENTELEKHEiA: [ALM, FR, İNG: Entelechy] [Osmanlıca: Kemal-i evel] [YUN: Entelekheia<en=içinde, telos=erek, ekhein=sahip olmak] ![]() 1-) Aristo’da: Kendisini görünüşlerinde gerçekleştiren öz, Özdek’e biçim veren, olanağı gerçekliğe çeviren etkin ilke ![]() 2-) (Yeni doğa felsefesinde): H ![]() ![]() ![]() II-: TÖZ: [ALM, FR, İNG: Substance] [YUN: hypostasis= altta bulunan] [osmanlıca: Cevher] [Yunanca’da ousia=öz de aynı anlamda kullanılır] Değişen durumlar ve niteliklere karşı kalıcı olan, bir başka şeyle, ya da bir başka şeyde de&eth;il, kendi kendisiyle, kendi kendisinde var olan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III-: NOUS: [YUN] [LAT: İntellectus]: us, tin ![]() 1-) Anaksagoros’ta: Evreni düzenleyici, özdeksel olmayan ilke ![]() 2-) İnsanın en yüksek yeteneği ![]() a-) (Platon’da) İdealara yönelmiş düşünme-us edimleri ![]() b-) (Aristo’da) Kuramsal ve uygulamalı düşünme gücü, 3-) a-) Düşünmenin ilkesi ve gelip geçici olmayan töz’ü ![]() b-) (Platinius’ta) Us’la kavranan dünyanın, idealar alanının ilkesi ![]() IV-: LOGOS: [YUN: Logein=söylemek, konuşmak]: Yunancadaki ilk anlamı söz, sonradan düşünce, kavram, us, anlam, evren yasası anlamlarını da almış, Heraklitus’tan beri felsefenin temel kavramlarından biri olmuştur ![]() 1-) Söz, anlamlı söz; sözün anlamı ![]() 2-) Mantıksal olarak: a-) Deyiş ![]() b-) Kavram ![]() c-) Platon ve Aristo’dan beri: Bir şeyi anlaşılır kılan mantıksal temel ![]() d-) Mantıksal alanın birliği ![]() e-) Bilim ilkesi ![]() 3-) Ruhbilimsel olarak: a-) Yunan felsefesinde: insan ruhunun us’la ilgili bölümü b-) Yeni insan bilimde: Yaşamın bilinçsiz güçleri karşısında etkin bilinç ilkesi ![]() 4-) Doğaötesinde: Heraklitus ve Stao dan beri: Evren us’u, evren yasası ![]() 5-) Tanrıbilimsel olarak: a-) Tanrı sözü ![]() b-) Helenizm felsefesinde: Tanrı ve evren arasındaki aracı ![]() c-) Agustinus’tan beri: Her bilgiyi olanaklı kılan Tanrısal ışık: Bilgi kaynağı ![]() Hurşit Saral (Alıntıdır) Sevgimle kalın ![]() |
![]() |
![]() |
|