Prof. Dr. Sinsi
|
Muratlı Köyü Terme Samsun
Terme Muratlı Köyü - Muratlı Köyü Tanıtımı - Muratlı Köyü Resimleri - Şoyüp Köyü
Köyün eski adı Şoyüp’tür ve genç kuşak haricinde genelde bu şekilde bilinmektedir Gerek Muratlı gerekse Şoyüp adının nereden geldiği tam olarak bilinmemekle birlikte; köyün, adını daha önce buraya gelip yerleşen Şuayb ve Murat adında iki kardeşten aldığı söylenmektedir
COĞRAFYA
Köy, Samsun İli’ne 45 km, bağlı bulunduğu Terme İlçesi’ne 18 km uzaklıktadır Şehir olarak Çarşamba İlçesi daha yakındır (8 km) Bu nedenle köy, resmen Terme İlçesi’ne bağlı olmakla birlikte, yakınlığından dolayı fiilen Çarşamba’ya bağlıdır denebilir Köylüler, Terme İlçesi’ne çoğunlukla resmî işlemlerini görmek için giderler Bunun dışında bütün alışverişlerini, işlerini Çarşamba ilçesinde görürler
Köyün Karadeniz’e uzaklığı ise, yaklaşık 15 km dir
Köyün komşuları: Çerçiler, Dağdıralı, Ömerli, Etyemezli, Geçmiş ve Bafracalı köyleridir
Köy, merkezî bir konumda olup yukarıda saydığımız komşu köylerin buluştuğu bir noktadadır Çarşamba’dan gelen, Emiryusuf- Kumcağız Sahil köy yolu, Terme’den gelen Taşpınar yolu ve Bafracalı- Kızılçubuk yolu Muratlı köyünde buluşmaktadır Ayrıca Çerçiler ve Ömerli köylerindeki ara yoldan Çarşamba’ya ulaşılabilmektedir
İKLİM
Köyün iklimi, Karadeniz İklimi'nin etki alanı içerisindedir Yazları sıcaktır Kışlar pek fazla sert geçmez Fakat son yıllarda bütün dünyayı etkisi altına alan küresel iklim değişikliği bölgemizde de etkisini gösterdiğinden, yazlar çok sıcak olmaya başlamış, bu nedenle yavaş yavaş kuraklık kendisini hissettirmeye başlamıştır Yaz yağmurları oldukça azaldığından, sulama problemleri ortaya çıkmaktadır Sonbahar mevsimi genelde yağmur yağışlı geçmektedir
NÜFUS
Köy, yaklaşık 160 hanedir Ağırlıklı nüfus Merkez Mahalle’de toplanmıştır ve bu mahalle yerleşim açısından daha derli topludur Yukarı Mahalle’de 50 hane, Alaşar mahallesinde de 25 hane bulunur Fakat Alaşar Mahallesi’nde bugün oturan hane sayısı 5-6’yı geçmez 1970’lerin sonlarında başlayan İstanbul’a göç hareketi son yıllarda artınca köy nüfusu hayli azalmıştır Bugün, İstanbul’da Muratlı Köyü’nden gidenlerin oluşturduğu hane sayısı neredeyse köyde meskûn hane sayısından daha fazladır İstanbul dışında Samsun’a ve diğer şehirlere de göç yaşanmaktadır Aşağıda verilen son dört nüfus sayımının sonuçları, köyden göçü gösterme adına dikkate şayandır
Yıllara göre köy nüfus verileri(Veriler, T C İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nün resmî internet sitesinden alınmıştır )
2007 479
2000 693
1997 668
1990 969
KÜLTÜREL ve DİNÎ YAŞAM
Muratlı Köyü, kültürel açıdan diğer orta Karadeniz köyleriyle benzerlik arz eder Çok renkli sayılabilecek kültürel bir yaşam yoktur Folklorik gösterilere pek rastlanılmaz
Düğünler genelde mevlitlidir ve daha ziyade köyde yapılır Cumartesi günü akşam kız evinde kına gecesi tertip edilir Kına geceleri çalgılıdır Çalgı olarak elektrosaz ve org kullanılır Davullu- zurnalı düğünlere nadir rastlanılmaktadır Düğünlerde davul, daha çok bir yerlere mesaj için “dövdürülür ”
Pazar günü, erkek tarafında öğleden önce mevlit okutulur Bu sırada bir taraftan da misafirlere ikram edilecek yemekler pişirilir “Keşkek küdelleme” meşhurdur ve düğünlere ayrı bir ahenk katar
Düğünlerde yemek olarak keşkek, et yemeği(yahni), pilav, üzüm hoşafı, baklava ikram edilir Son zamanlarda, yıllardır kalıplaşmış düğün yemekleri, yerini yavaş yavaş etli pilav, ayran/meyve suyu veya hoşaf ve kıymalı pideden oluşan menüye bırakmaktadır Tabi bu menü, kişilere göre değişebilmektedir Bununla beraber, yukarıdaki menü yerleşmiş bir yapı olarak daha fazla tutulmaktadır Hatta evlenecek gençler için “Senin keşkeği ne zaman yiyoruz?” türünden şakalaşmalar yapılmaktadır ki, bu, kişiye bekârsa ne zaman evleneceğini, nişanlıysa da düğün tarihinin ne zaman olduğunu sormak manasını taşımaktadır
Öğle namazından sonra yemekler toplu olarak yenir Yemekten sonra gelin almaya gidilir Düğün evlerinde, bilhassa da gelin almada silah atılması, düğüne farklı bir hava katmakla birlikte, tehlikeli bir görüntü yaratmaktadır
Gelin almadan sonra erkek tarafına dönülür Şayet düğün mevlitli değilse veya salonda yapılıyorsa, gelin almadan sonra eğlence tertip edilir ve tören bu şekilde neticelenir
1990’lı başlarına kadar, düğünden bir gün sonra “duvak” merasimi düzenlenirdi Duvak günü, kız tarafı damat evine gelir, eğlence yapılırdı Ancak bu âdet, bugün için tamamen kalkıp gitmiştir
Nadiren de olsa, evlenecek çiftler için çalgılı nişan törenleri tertip edilmektedir Bu tören, ekseriyetle geceleyin yapılır Gündüzleri de düzenlenmektedir
Köylülerin geçmişlerini yâd için tertip ettikleri mevlit davetleri de köydeki hareketliliği artıran etmenlerdendir Bu davetler, geniş katılımlı olup nitelik olarak Pazar günü damat evinde yapılan mevlit merasimiyle benzerlik arz eder Düğün menüsündeki yemekler burada da ikram edilmektedir Gerek düğünlerde gerekse davetlerde köylünün yardımlaşması, özellikle de yemek ikramı noktasında elbirliği yapılması takdire şayandır
Köyde tarihî eser yoktur; fakat eski amazonların yaşadığı bilinmektedir Kazılarda birkaç metre aşağıda küp, kerpiç ve çok eskilere ait olduğu tahmin edilen tuğlalar bulunmuştur Belki de burası, daha önce köy veya benzeri yerleşim yeri olup sel veya bir tufan sonucunda toprak altında kalmış olabilir En son (1990), Merkez Mahalle’de caminin önündeki su kanalının açılması sırasında pek çok sayıda küp vs çıkmıştır
Köyün diğer köyler ile dostluk bağları güçlüdür Köylünün de kendi arasındaki geçimi genel anlamda iyidir
Köyde dinî yaşam civar köylere göre daha etkindir Köyde dört cami bulunmakta, bunlardan ikisi faal olarak hizmet vermektedir Camilerin sürekli cemaati bulunmakla birlikte, özellikle Cuma geceleri cemaat sayısı artmaktadır Yukarı Mahalle Camii’nde Cuma ve Bayram namazı kılınmamakta; bu namazlar, köy mezarlığının içinde bulunan Cuma Camii’nde ifa edilmektedir Cuma Camii’nde de vakit namazları kılınmamaktadır Alaşar Mahallesi Camii’nde ise, daha önce bulunmasına rağmen şuan kadrolu imam bulunmamakta; bu camide Cuma namazları fahrî bir imam tarafından kıldırılmaktadır Gerek kutsal gecelerde okunan, gerekse köylülerin geçmişlerinin sevabına okuttukları mevlitler köyde hareketlilik yaratmaktadır
EKONOMİ
Köy ekonomisi ağırlıklı olarak tarıma dayalıdır Modern anlamda tarım yapıldığı pek söylenemez Daha çok tarım “karabalta” usulü yapılmaktadır Fındık üretimi temel geçim kaynağıdır Bunun yanında -son yıllarda azalmakla birlikte- sebze üretimi önemli bir yekûn teşkil eder Seracılık –her ne kadar modern tarzda olmasa da- son yıllarda köylülerin gözde işleri arasındadır
Köyde büyükbaş hayvancılıkla da uğraşılmaktadır Hayvancılık daha ziyade ev ihtiyaçlarını karşılayacak boyuttadır Hemen her köylü ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde kümes hayvancılığı da yapmaktadır
Şehirde esnaflık yapan köylülerin sayısı bir elin parmaklarını geçmez Genelde genç kesim, başta İstanbul olmak üzere Çarşamba, Samsun vs şehirlerde çalışmaktadır Bu nedenle de köyde sürekli nüfus kaybı yaşanmaktadır Devlet kurumlarında çalışanların sayısı da son yıllarda artarak devam etmektedir Gerçi avukatlık, mühendislik, doktorluk ve üst düzey yöneticilik yapan hiç yoktur; fakat öğretmenlik ve polislik yapanlar vardır Ancak Muratlı Köyü’nde çevre köylere nazaran birçok İmam-Hatip vardır Grup köyleri arasında en çok İmam-Hatip Muratlı’dan çıkmıştır
|