Ayıplanmak Korkusu |
08-05-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ayıplanmak KorkusuSual: İnsanların kötülemelerine, çekiştirmelerine, ayıplamalarına üzülmek caiz midir? CEVAP Küfr-i cühudiye sebep olan şeylerden birisi de, insanlardan utanmak ve başkalarının kötülemelerinden, ayıplamalarından korkmaktır Ebu Talibin küfrü böyledir Ebu Talib, Resulullah efendimizin Peygamber olduğunu biliyordu İnsanların kötüleyeceklerinden korkarak ve ayıplayacaklarını düşünerek, inandığı halde, inandığını söylemedi Ebu Talib ölüm döşeğinde iken, Resulullah efendimiz onun yanına gelerek, (Ey amcam! Sana şefaat edebilmem için, la ilahe illallah söyle!) buyurdu Cevabında, (Ey kardeşimin oğlu, doğru söylediğini biliyorum Lakin ölüm korkusu ile imana geldi denilmesini istemem) dedi Kureyş kâfirlerinin ileri gelenleri, Ebu Talibin yanına geldiler Sen, bizim emirimizsin, sözlerin başımızın üzerindedir Fakat, senden sonra, yeğenin Muhammed ile aramızda düşmanlığın devam edeceğinden korkuyoruz Ona söyle! Dinimizi kötülemesin, dediler Ebu Talib, Resulullaha işittiklerini söyledi Resulullahın, onlar ile sulh yapmayacağını anlayınca, Müslüman olacağı anlaşılacak bazı şeyler söyledi Bunları işitince, amcasının iman etmesini istedi (İşitenler bana dil uzatacaklarından korkmasaydım, iman ederdim Seni sevindirirdim) dedi Öleceği zaman, bir şeyler söyledi Bunları işitebilmek için, Abdullah ibni Abbas yanına yaklaştı İman ettiğini bildiriyor dedi Ebu Talibin iman ettiği şüphelidir Ehl-i sünnet âlimlerine göre, iman etmedi Hazret-i Ali, Resulullaha gelerek, dalalette olan amcan öldü dediğinde, (Yıka, kefen içine sar ve defnet! Men olununcaya kadar onun için dua ederiz) buyurdu Birkaç gün evinden çıkmayarak, onun için çok dua etti Eshab-ı kiramdan bazıları bunu işitince, onlar da, kâfir olarak ölmüş olan akrabaları için dua etmeye başladılar Bunun üzerine, Tevbe suresinin, (Peygamber ve iman edenler, akrabaları olsalar da, müşrikler için istiğfar etmemelidir) mealindeki 113 âyet-i kerimesi nazil oldu Ebu Talibin öldükten sonra diriltilip iman ettiği Kurtubi tefsirinde bildirilmektedir İnsanların kötülemelerinden ve ayıplamalarından korkmaya karşı ilaç olarak şöyle düşünmelidir: Kötülemeleri doğru ise, ayıplarımı bana bildirmiş oluyorlar Bunları yapmamaya karar verdim demeli, böyle kötülemelerden ferahlık duymalıdır Onlara teşekkür etmelidir Hasan-ı Basri hazretlerine, birisinin kendisini gıybet ettiğini haber verdiler Ona bir tabak helva gönderip, (Sevaplarını bana hediye ettiğini işittim Karşılık olarak bu tatlıyı gönderiyorum) dedi İmam-ı a’zam Ebu Hanife’ye, birisinin kendisini gıybet ettiğini söylediler Ona bir kese altın gönderip, (Bize verdiği sevapları arttırırsa, biz de karşılığını arttırırız) dedi Yapılan kötüleme yalan ise, iftira ise, zararı söyleyene olur Onun sevapları bana verilir Benim günahlarım, ona yüklenir demelidir İftira etmek, nemmamlık yapmak [söz taşımak], gıybet etmekten daha fenadırlar |
|