Abdestin İç Anlamına Dikkat Ediyormuyuz? |
08-05-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Abdestin İç Anlamına Dikkat Ediyormuyuz?Gönül ehli kimseler iç anlam olarak abdestin ve temizliğin beş derecesinden söz ederler İçten dışa doğru bunun sıralanışı ve doğacak sonuçlar şöyle ifade edilir 1 Rûhun abdesti: Rûhun, hayvanlık seviyesine ait bilgisizlikten ve 'tan gayri şeyleri görme gafletinden arınmasıdır Bunu başarabilen kimsede Cenâb-ı Hakk'ı müşahede istîdâdı gelişir ve kalb aynasında tecellî parıltıları yanmaya başlar Ruh 'tan gayrı şeyleri görmekten arınsa, Gaffar olan 'ın nûru onu kuşatır Kötü düşüncelerini temizlese takvâ elbisesine kavuşur Nefsin hîlelerini yıkasa, yani onların tuzağına düşmekten arınsa, iç huzuruna ve itmi'nâna ulaşır 2 Sırrın abdesti: Burada "sır", rûhun rûhu demek olup; onun abdesti gösterişten (riyâ), arzu ve isteklerin esiri olmaktan, kendini beğenmişlikten, baş olma tutkusundan, aşırı dünya isteği ve mevki sahibi olma ihtirasından arınmaktır Bunun sonuçları şöyledir: Sır, riyâ ve nefsanî arzular kirini yıkadığı takdirde, ihlâs nûru ortaya çıkar Dünya sevgisinden arınırsa âhiret sevgisi doğar Hırs ve tamahkârlığını yusa, kanaat ve tevekkül nurları görünür 3 Kalbin ve gönlün abdesti: İki yüzlülük, bozgunculuk ve kötü ahlâktan uzak durmaktır Büyüklenme yıkanınca, alçak gönüllük doğar Çekememezlik kirleri yıkansa, iyilik; düşmanlık yıkansa, sevgisi görünür Hıyanet kirleri yıkansa, sözünde durma ve güven nûru doğar 4 Dilin abdesti: Yalan, dedi-kodu, iftira ve boş sözden, insanların ayıplarını merak etmekten ve gizli hallerini ortaya çıkarmaktan, faydasız konuşmaktan uzak durmaktır Yalan ve koğuculuk yıkansa, doğruluk ve vefâ doğar İftira ve itham etme yıkansa, sevgi görülür Faydasız ve boş söz bırakılsa yararlı şeyler konuşulur veya 'ın adı anılır İnsanların ayıplarını araştırma huyu temizlense hoşgörü ışıkları parıldar [/COLOR] 5 Zâhir abdesti: Bu, bildiğimiz abdesttir Yani dînî bilgi olarak öğrendiğimiz şekilde, temiz su ile abdest organlarını yıkamaktır Sonuçları ise şöyle temenni edilir: Abdest alan kimsenin yüzünü yıkaması, mahşer günü yüzünün nurlu olmasına yol açar Kolunu yıkayınca cömertlik nurları hasıl olur Ayrıca amel defterinin sağ eline verilmesi gibi bir lûtfa erişir Ayağını yıkayınca, âhiretteki manevî engelleri kolaylıkla geçme imkânı doğmuş olur İşte bu tür temizlik ve bu mânâda abdest alış, 'a yaklaşmayı ve O'na kavuşmayı sağlar Abdest alırken gerçekleşen dış temizliğin, iç temizliği ile birlikte gelişmesi için şunlar da tavsiye edilir: Eller yıkanırken kalbin de aşırı dünya sevgisinden yıkanması gerekir Ağıza su alınırken, onunla boş şeyleri anmamaya azmetmelidir Yüz yıkandığı zaman, yüzü Hak'tan başka şeylere çevirmemeye söz vermelidir Ayağı yıkarken, Hak yolda bulunma gayreti pekiştirilmelidir Abdest Hakk'a yönelmeye hazırlıktır Hak kapısına yönelenler dış ve iç abdestine sahip olmayı hedeflemelidir Zâhirle yetinen kimse için, dış temizlik kâfi gelebilir İçi ile de yakınlık elde etmek amacında olan kimsenin ise, içini de temizlemesi gerekir Dış temizlik su ile, iç temizlik ise tövbe ile ve Hakk'ın kapısına dönmekle mümkün olur Abdestin vücut temizliği ve sağlık açısından faydaları çok açık olduğundan, bu konuda fazla sözü gereksiz buluyoruz Sadece şu kadarını söyleyebiliriz Ağız ve burnun bir kaç defa yıkanması, boynun ıslak elle meshedilmesi, el ve ayakların yıkanması, vücuttaki kan dolaşımının, en uzak noktalardan uyarılması gibi bir pratik yarar sağlamaktadır Sevgili peygamberimizin şu sözünde, abdestin hem fizyolojik hem de manevî faydasını içeren derin bir hikmet gizlidir: "Öfke şeytandandır, şeytan ateşten yaratılmıştır Ateş ancak su ile söndürülür, o halde öfkelendiğiniz zaman onu yenmek için abdest alınız" ProfDrMehmet Demirci, Altınoluk dergisi 170 sayı |
|