Şengül Şirin
|
Dinimizdeki Dört Delil Ve Dört Mezhep
Dinimizde dört delil vardır Mezhebe uymak bu dört delilden birisinde varsa mesele yoktur Dört mezhebe uymak, bir değil dört delilde de vardır:
1- Hicri birinci asırdan, bugüne kadar, yani 14 asır bütün Müslümanlar, bu dört imamı taklit etmişler Bunlara itaat etmekte icma hasıl olmuştur İcma�ya uymak ise vaciptir Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Ümmetim[in âlimleri] dalalet olan bir şeyde icma yapmaz!) [İ Ahmed]
(Allahü teâlânın rızası, icmadadır Cemaatten ayrılan, Cehenneme gider ) [İbni Asakir]
(Cemaatten ayrılan, yüzüstü Cehenneme düşer ) [Taberani]
(Ümmetim[in âlimleri], hiç bir zaman dalalette icma yapmazlar İhtilaf olunca sivad-ı a'zama [Ehl-i süünet âlimlerin ekseriyetinin bildirdiği yola] tâbi olun!) [İbni Mace]
Dört mezhepten başkasıyla amel etmek caiz değildir, bunda icma hâsıl olmuştur (El-Mesail-ül-müntehabatü fir-risaleti vel vesileti)
2- Kur�an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(O gün, her fırkayı imamları ile çağırırız!) [İsra 71]
Kadi Beydavi hazretleri, bu âyeti (Her ümmeti peygamberleri ve dinde uydukları imamları ile çağırırız) şeklinde açıklamıştır
Ruh-ul beyan ve Tefsir-i Hüseyni�de ise, (Herkes mezhebinin imamı ile çağırılır Mesela "Ya Şafii" veya "Ya Hanefi" denir) şeklinde açıklanmaktadır Bu açıklamalar da, dört hak mezhepten birine uymanın vacip olduğunu göstermektedir Yine Kur�an-ı kerimde buyuruluyor ki:
(Müminlerin [itikad ve ameldeki] yolundan ayrılan Cehenneme gider ) [Nisa 115]
Medarik tefsirinde bu âyetin açıklamasında, (Kitab ve sünnetten ayrılmak gibi icmadan da ayrılmak caiz değildir) buyuruluyor
Beydavi tefsirinde ise, aynı âyet-i kerimenin açıklamasında (Bu âyet, icmadan ayrılmanın haram olduğunu göstermektedir Müminlerin yolundan ayrılmak haram olunca, bu yola uymak da vacip olur, şart olur) buyuruluyor
İmam-ı Şarani hazretleri buyuruyor ki:
(Tasavvuf büyükleri ve fıkıh âlimleri, kendilerine uyanlara şefaat ederler Ruh teslim ederken, kabirde Münker ve Nekir sual ederken ve Haşrda, Neşirde, Hesapta, Sıratta yanında bulunurlar Onu unutmazlar Tasavvuf büyükleri, kendilerine uyanları, bütün korkulu yerlerde kolladıkları gibi, müctehid imamlar da korurlar Bunlar, mezhep imamlarıdır Bu ümmetin bekçileridir Sevin ey kardeşim! Dört mezhep imamlarından dilediğini taklit et de saadete kavuş!) [Mizan-ül-kübra]
Görülüyor ki, kıyamette, herkes mezhep imamının ismi ile çağrılacaktır İmam, kendisini taklit edene, şefaat edecektir Dört mezhep imamlarının her biri böyle yüksek idi Bir âyet meali şöyledir:
(Bana inabet edenin yoluna uy!) [Lokman 15 ]
Bu dört büyük imamın, bu inabet yolunda oldukları icma ile bildirilmiştir
3- Bir âyet meali: (Hidayet yolunu öğrendikten sonra, Resule uymayıp müminlerin yolundan ayrılanı, saptığı yola sürükleyip çok kötü bir yer olan Cehenneme sokarız!) [Nisa 115]
İmam-ı Şafii hazretleri, (İcmaın delil olduğunu gösteren bu âyet, müminlerin yolundan ayrılmayı haram ettiği için, bu yola uymak vacib olur) buyuruyor Müfessir Abdullah Nesefi hazretleri, bu âyeti açıklarken, (İcmaın delil olduğunu ve icmadan ayrılmanın da caiz olmadığını bu âyet göstermektedir) buyuruyor (Medarik)
İmam-ı Kadi Beydavi hazretleri, (Bu âyet, icmadan ayrılmanın haram olduğunu gösteriyor Müminlerin yolundan ayrılmak haram olunca, bu yola uymak vacip olur) buyuruyor (Tefsir-i Beydavi)
Gerçek âlimler, (Bir mezhebi taklit etmek vaciptir Mezhepsiz olmak büyük günahtır) buyuruyor Âlimlerin bu ittifakından ayrılmak, bu âyetten ayrılmak olur) dediler Bir âyet meali şöyledir:
(Siz, insanlar için en hayırlı ümmetsiniz İyiyi emreder, kötüyü men edersiniz) [Âl-i İmran 110]
4- Kur�an-ı kerimde mealen buyuruldu ki:
(Bilmiyorsanız, zikir ehline [âlimlere] sorun!) [Nahl 43]Bu âyet, ibadet ve işlerin nasıl yapılacağını bilmeyenlerin, bilenlerden sorup öğrenmelerini emretmektedir Herkesten değil, âlimlerden sorup öğrenmek emir olunmaktadır Bunun için, bir kimse, yapacağı şeyi, Kur'an ve hadiste arayamaz, taklit ettiği mezhebin müctehidinden sorup öğrenmesi lazım olur Yahut mezhebinin âlimlerinin kitaplarından okuyup öğrenir Sorup, öğrendiğine göre yapan, o müctehidi taklit etmiş olur Müctehidin sözüne uymayıp inkâr ederse, mezhepsiz olur Âyetteki zikir ehli mezhep imamı demektir Çünkü hadis-i şerifte bildiriliyor ki:
(Cihad, oruç, namaz, zekat ve hac ibadetini yapanlar içinde ecri daha büyük olan zikir ehlininkidir ) [İ Ahmed] İbni Merdeveyh Ebu Bekr Ahmed�in bildirdiği ve Enes bin Malik�in haber verdiği hadis-i şerifte, (Namaz kılan, oruç tutan, hac ve gaza eden; eğer imamını beğenmezse, o münafıktır Onun imamı, zikir ehlidir) buyuruldu Demek ki, âyetteki Ehl-i zikir, ulema-i rasihin ve dört mezhebin imamlarıdır (Ancak âlim olanlar anlar) ve (Ey akıl sahipleri, ibret alın!) mealindeki âyetler, dört mezhep imamlarının üstünlüklerini göstermektedir
Ahmed bin Muhammed Tahtavi hazretleri buyuruyor ki:
(Kur'an-ı kerimdeki (Allahın ipi)nden maksat, cemaattır Cemaat da, fıkıh ve ilim sahipleridir Fıkıh âlimlerinden bir karış ayrılan dalalete düşer Sivad-ı a'zam, fıkıh âlimlerinin yoludur Fıkıh âlimlerinin yolu da, Resulullahın ve Hulefa-i raşidinin yoludur Bu yoldan ayrılanlar, Cehenneme gider Allahü teâlânın rahmeti, Ehl-i sünnet vel cemaat fırkasında bulunanlara, gazabı da bu yoldan ayrılanlaradır Fırka-i naciyye, bugün dört mezhepte toplanmıştır Bu dört mezhep, Hanefi, Maliki, Şafii ve Hanbeli�dir Bu dört hak mezhepten birine uymayan, bid'at ehli olup Cehenneme gider ) [Tahtavi]
Bugün dört mezhepten başkasına uymak caiz değildir (Hadika)
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Mezhepten ayrılmak, mezhepsiz olmak ilhaddır (Mebde ve Mead)
[İlhad, doğru yoldan ayrılmaktır ]
|