Orucun Çesıtlerı (Manevi Yonden) |
07-28-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Orucun Çesıtlerı (Manevi Yonden)Orucun çesıtlerı (manevi yonden) ORUCUN ÇESITLERI Orucun çesıtlerı (manevi yonden) Avamin Orucu: Yemek, içmek ve cinsî münasebetten sakinmaktir Bu çesit oruç tutanlar agiz ve edep yerlerini oruç süresince korumalarina ragmen, her türlü harami islemeye devam ettikleri taktirde oruçtan elde edilecek asil sevap ve feyzi kaçirmis olurlar Allah Rasulü AS, “Nice oruçlular var ki, açlik ve susuzluktan baska kârlari yoktur” (Nesaî, Ibnu Mace) buyurmaktadir Bu sekilde tutulan bir oruç cehenneme kalkan olur mu, bilinmez Zira gündüz orucu bozanlar hariç, nefsin her türlü sehvetlerini yerine getirmekle beraber, sadece yeme-içmeyi bir ögün geciktirip, iki ögünlük yemegi de aksam yemekte çok büyük fayda yoktur Sayet olsaydi o zaman bu hadisin bir manasi kalmazdi Fakat bütün bunlara ragmen Allahu Tealâ Hazretleri, “Kim zerre miktari hayir yapmissa onun karsiligini görür” (Zilzal/7) buyuruyor Bu yüzden ümit edilir ki, bu gibi kimseler seklen de olsa farzi yerine getirmenin sevabini insaallah alirlar Havasin Orucu: Yukaridaki esaslara riayet etmekle beraber, gözünü, kulagini, dilini, elini, ayagini ve diger azalarini günahtan koruyarak oruç tutmaktir Hz Peygamber AS, “Bes sey orucu bozar (yani orucun kemalâtini götürür ve sevabini azaltir): Yalan konusmak, giybet etmek, dedikodu yapmak, yalan yemin ve sehvetle bakmak” (el-Ezdî, Zuafa) buyurmaktadir Burada dil ve gözle ilgili afetlerden bahsedilerek, kâmil bir oruç için bunlardan korunmamiz emredilmektedir Diger uzuvlari korumakla ilgili ayet ve hadisleri de buna kiyas ederek, kâmil bir orucun nasil tutulacagina dikkat edilmelidir Yukarida bahsedildigi gibi, orucun asil gayelerinden biri nefsi terbiye etmektir Nefis terbiyesi yapilmadan uzuvlari günahlardan korumak mümkün degildir Orucu nefsle yapilan bir mücahede halinden çikarip perhiz sekline getirmek, gerçek bir oruç sayilmaz Mesela helâl yemekten oruç tutup, haram ile iftar etmenin ne manasi olabilir? Oruçtan maksat yeme, içme, uyuma ve cinsi münasebet gibi sehvetlerini mutedil hale getirmektir Oruçlu olan bir kimse gündüz yemedigini aksam bir oturusta tika-basa yerse, sehvetlerini ve Allah’in düsmani olan seytani nasil yenebilir? Oysa haramlardan kaçinsa, mutedil yese, orucun ve diger ibadetlerin bereketiyle kalbi cilalanir, her gece biraz daha hafiflesir Teheccüdünü, virdlerini kolaylikla yapar Bu sayede seytan kalbine yaklasamaz Ahassü’l-Havasin Orucu: Yukaridaki iki sarti yerine getirmekle birlikte, kalbini adi düsüncelerden ve dünya sevgisinden arindirarak Allah’tan baska bir seye gönlünü baglamamaktir Bu gibilerin kalbine Allah ve ahiretten baska veya dünyanin ahirete yarayisli kismindan baska bir sey gelirse oruçlari bozulur Bu mertebe peygamberlerin, siddîklerin ve mukarreblerin mertebesidir (Ihya-u Ulumi’d-Din) |
|