Ölülere Sövme Yasağı |
07-27-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ölülere Sövme YasağıÖlülere Sövme Yasağı ÖLÜLERE SÖVME YASAĞI HAKSIZ YERE, BİD'AT VE GÜNAHINA ORTAK OLMAKTAN SAKINDIRMAK GİBİ DİNÎ BİR İYİLİK MAKSADI DA BULUNMAKSIZIN ÖLÜLERE SÖVÜP SAYMANIN NEHYEDİLMİŞ OLDUĞU Hadis 1568Âişe radıyallahu anhâ'dan rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: "Ölülere sövmeyin! Çünkü onlar, önceden âhirete göndermiş olduklarının sonuçlarıyla başbaşadırlar" Buhârî, Cenâiz 97, Rikak 42 Ayrıca bk Nesâî, Cenâiz 52 Açıklamalar Müslümana haksız olarak sövüp sayma yasağıyla ilgili olarak önceki konuda geçmiş olan âyet ve hadislerde sağ-ölü ayırımı yapılmadığı dikkate alınacak olursa, o âyet ve hadislerin bu mevzu ile de ilgili oldukları anlaşılır Bu sebeple Nevevî, burada açıkça "ölülere sövmeyi" yasaklayan hadisi zikretmekle yetinmiştir Müslüman ölülere sövmek, ayıplarını sayıp dökmek, lânet okumak, onların azâb görmelerini istemek, hakâret etmek yasaklanmıştır Hayatlarında günahkâr ve hatta kâfir de olsalar, imansız olarak öldükleri kesin olarak bilinmediği sürece ölülere sövmek yasaktır Çünkü günahkârın ve kâfirin son nefesinde imanla ölmüş olma ihtimali vardır Ancak küfür üzere öldüğü kesin olan, Firavun, Ebû Cehil ve Ebû Leheb gibi kimselere lânet edilebilir ve sövülebilir Müslüman ölülere sövülmesini yasaklayan Hz Peygamber, gerekçe olarak "Çünkü onlar, önceden gönderdiklerinin sonuçlarıyla başbaşadırlar," onların cezâ veya mükâfatına kavuşmuşlardır, buyurmuştur O halde artık müdahale edecek bir durum kalmamıştır Onların yaptıklarının karşılığını verecek olan yalnızca Allah Teâlâ'dır Allah isterse bağışlar, isterse cezalandırır Burada insanın karışmasını gerektiren bir durum yoktur Herkes kendi işine bakmalıdır Hem iyi bir müslüman olmanın alâmeti, kendisini ilgilendirmeyen şeylerle meşgul olmamaktır Şu var ki, Nevevî'nin de belirttiği gibi adamın icad etmiş olduğu bid'ate uyulmaması, işlediği günahların fazilet sanılıp tekrarlanmaması, takibedilmeye layık olmayan kötü gidişâtının izlenmemesi gibi dinî bir fayda varsa, o takdirde ölülere sövülebilir Bunun da asıl amacı, yaşayanları uyarmak ve kötülükten korumaktır Burada sövme konusu işlendiği için Nevevî, sadece bu yasağı bildiren hadisi zikretmekle yetinmiş olmalıdır Aslında ölüleri, güzellik ve hayırla anmayı tavsiye eden hadisler de bulunmaktadır Ölülere sövmemek, geçmişe, tarihe saygı demektir Tarihine ve geçmişine saygısı olmayan nesillerin ise, güzel bir geleceği olamaz Özellikle ümmet-i Muhammed'in ilk nesillerine yönelik kin, gayz, karalama ve sövme eğilimlerinin şu veya bu şekilde görülegeldiği günümüzde bu yasağın anlamı çok daha iyi anlaşılmaktadır Hadisten Öğrendiklerimiz 1 Ölüler hakkında kötü sözler söylemek, onlara sövmek nehyedilmiştir 2 Ölen kişi, yaptıklarının sonuçlarıyla başbaşa kalmıştır Onun hakkında hüküm vermek sadece Allah Teâlâ'ya âittir O dilerse af, dilerse azâb eder 3 Müslüman, Allah'ın işine karışmaktan uzak durup kendi yapması gerekenlerin peşinde olmalıdır 4 Büyük bir yanlışa ya da bâtıla öncülük etmiş olan ve küfür üzere öldüğü kesin olarak bilinen kimseleri kötülemek câizdir Riyazüs Salihin |
|