|
|
Konu Araçları |
ahir, batın, birlikte, evvel, isimleri, kullanılmıştır, kur’an’da, zahir |
Kur’An’Da, Evvel Ve Ahir, Zâhir Ve Bâtın İsimleri Niçin Birlikte Kullanılmıştır? |
07-27-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Kur’An’Da, Evvel Ve Ahir, Zâhir Ve Bâtın İsimleri Niçin Birlikte Kullanılmıştır?Kur’an’da, Evvel ve Ahir, Zâhir ve Bâtın isimleri niçin birlikte kullanılmıştır? Mumine Sitesi Kur’an’da, Evvel ve Ahir, Zâhir ve Bâtın isimleri niçin birlikte kullanılmıştır? Yazar: Alaaddin Başar (ProfDr) 2006-01-29 Evvel ismi Allah’ın ezeli olduğunu, varlığı için bir başlangıç düşünülemeyeceğini, Âhir ismi ise Allah’ın zatı ve sıfatlarıyla baki olduğunu, yok olmaktan, fani olmaktan münezzeh oluğunu ifade eder Zâhir ismi, Allah’ın varlığının şu âlemin varlığından daha açık ve seçik olduğunu, Bâtın ismi de Onun kutsi mahiyetini anlamaktan âciz olduğumuzu ders verir Elmalılı Hamdi Efendi, şu veciz ifadesiyle bu gerçeği çok güzel dile getirir: “O her şeyden sezilen Zâhir, hiçbir şeyle bilinmez Bâtın’dır” (Hak Dini Kur’an Dili) Bu âlemde yaratılan her varlığın bir evveli vardır Zira, her mahlûk hâdistir, yâni sonradan ihdas edilmiş, yaratılmıştır Ve yine her varlığın bir âhiri vardır Zira her mahlûk fânidir Öyle ise, bütün evvel ve âhir âlemlerini birden nazara aldığımızda, şu âlemin bu iki ismin tecellileriyle âdetâ kaynaştığını görürüz Zâhir ve Bâtın isimleri de öyle Nur külliyatından Asa-yı Musa’da bu dört ismin tecellileri harika bir şekilde izah edilir Bütün çekirdeklerin Evvel ismine, bütün meyvelerin Âhir ismine, bitkilerin elbise hükmündeki bedenlerinin Zâhir ismine, birer fabrika mahiyetindeki iç âlemlerinin ise Bâtın ismine âyine oldukları ders verilir Bu güzel misali yaygınlaştırabilir ve tefekkürümüzü genişletebiliriz O zaman görürüz ki, mahlûkatta bu dört isim birlikte tecelli ediyorlar Her insan güneş sisteminin bâtınında, yer küresinin zâhirinde, dedesinden âhir, torunundan evveldir Kâinat da bizim gibi O da Nur-ı Muhammed’in âhirinde, arşın batınında, ahiretin evvelindedir Evvel, Âhir, Zâhir ve Bâtın olan Allah, bâtınlarda nice varlıkları bâtınlarıyla birlikte yaratıyor ve daha sonra onları zâhire çıkarıyor Hepimizi nutfe denilen bir evvel üzerinde inşâ etti Bu ameliye annemizin batınında icrâ edildi Ve bizim batınımızda kalp, ciğer, damar, sinir gibi nice organlar ve sistemler yerleştirdi Sonunda o bâtından bu dünyanın zâhirine çıkardı O anda kendimizi kâinatın batınında bulduk Bu dört ismin harika bir tecellisi de ruhumuzda mevcut Ruh evveldir; zira o var iken beden yoktu Âhirdir; beden çürüyüp gitse de o varlığını devam ettirir Zâhirdir; onun varlığı bedenin varlığından daha açıktır; bedendeki her faaliyet her onun varlığından haber verir Bâtındır, akıl onun mahiyetini bilmekten aciz akır |
|