Ay Yılı Takvimini Ve Güneş Takvimini İlk Kimler Kullandı |
07-25-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ay Yılı Takvimini Ve Güneş Takvimini İlk Kimler KullandıHicri Takvimle Miladi Takvim Arasındaki Fark nedir - Takvimin icadı - Takvimi kim buldu Tarih boyunca, ya güneşin hareketleri, ya ayın hareketleri veya her ikisinin hareketlerine göre senenin tesbit olunduğu takvimler yapılmıştır Şemsî sene, güneş senesi olup, yerkürenin güneş etrafında bir devir yaptığı zamanı ifade eder 365,242 vasatî güneş günüdür Kamerî sene; ay küresinin, yerküresi etrafında 12 kerre döndüğü zaman olup, 354,367 vasatî güneş günüdür Güneş yılı, kamerî yıldan 10,875 gün daha uzundur Tarih boyunca, bazı takvimler güneşin, bazı takvimler ayın, bazı takvimler de her ikisinin hareketleri esas alınarak hazırlanmıştır Hayatı ziraat üzerine kurulmuş bulunan Eski Mısır'da, bir yılı 12 ay ve 365 gün olan güneş takvimi kullanılırdı Aylar 30 gün idi ve sonuncusuna 5 gün eklenirdi Her gün de 12'şer saatlik iki kısma ayrılmıştı Astronomide çok ileri olan Mezopotamya'da da ay-güneş takvimi kullanılırdı 12 aydan müteşekkil 354 günlük yıla onbir günlük kısa bir ay eklenirdi Bâbil'de ise üç yılda 33 günlük bir ay eklenerek yılbaşının hep 1 Nisan olması temin edilirdi Bugün Türkiye ve Ortadoğu'da kullanılan güneş takvimi aylarının isimleri (Nisan, Temmuz, Teşrin, Şubat gibi) hep Bâbillilerden alınmıştır Eski Türkler ve Çinliler ile Aztekler ay-güneş takvimini kullanırlardı Her yıla bir hayvan ismi verilmişti 12 yılda bir bu yıllar devir yapardı Böylece yaşları ve tarihî hâdiseleri hatırlamak daha kolay olurdu Süryânîler, Selefkos takvimi denilen ve dört yılda bir artıklanan güneş takvimini kullanırdı Yunanlıların takviminin devamı olan bu takvimin başlangıcı, İskender'in generali Selefkos'un Bâbil'e giriş tarihi olan Mîlâddan Önce 312 yılı idi Eski Roma'da 12 ay ve 354 günlük kamerî takvim kullanılır; mevsimlere göre kaymasını önlemek için iki yılda bir 22 veya 23 gün eklenirdi Yılın ilk ayı Mart idi Yahûdîler, insanlığın yaradılışı kabul ettikleri M Ö 3761 tarihini başlangıç tarihi alan bir güneş-ay takvimi kullanırlar Yılın esası kamerî olmakla beraber, güneş yılı arasındaki farkı gidermek için yıllara her üç yılda bir ay eklenir Romalılar Roma'nın kuruluşu olan M Ö 312'yi başlangıç alan güneş takvimi kullanırdı Roma'da kullanılan takvim üzerinde Julius Caesar'ın emriyle M Ö 46'da bir takım düzeltmeler yapılmış ve bu takvim Julyen Takvimi olarak tanınmıştır Bir yıl, 365,25 gün olup, Mart ayından itibaren aylar dönüşümlü olarak 31 veya 30 gün sayılmış; son ay Şubat üç yıl 28, dördüncü yıl (kebîse=artık yıl) 29 sayılmıştır Yılbaşı 1 Ocak idi 532 senesinde Papa Dionysus, Hıristiyan âleminde bu takvimin esas alınmasını ruhânî konsile kabul ettirmiştir Dionysus, Hazret-i Îsâ'nın doğum yılını (mîlâd) 753 Roma yılı olarak tesbit etmiş; takvimin başlangıcı bu tarih olmuştur Bu takvime İslâm âleminde Mîlâdî Takvim denir Yıl uzunluğundaki küçük mikdar farkları, zamanla büyük fark meydana getirmiştir Papa XIII Gregorius zamanında bu fark 14 güne ulaşmıştır 1582'de bu papanın emriyle yapılan düzeltme ile takvim 10 gün ilerletilmiş; o sene 4 Ekimin ertesi gün, 15 Ekim olarak ilan olunmuştur Yılbaşı da 1 Ocak'a alınmıştır (Fransa'da, yılbaşı 1563 senesinde kral X Charles'ın emriyle 1 Nisan'dan 1 Ocak'a alınmıştı) 400'e bölünebilen yıllar artık yıl kabul edilmiştir böylece XX asırda iki takvim arasındaki fark 13 günü bulmuştur Bu değişiklik önce İtalya, Portekiz, İspanya ve Almanya'da kabul görmüş; İngiltere 1752, İsveç 1753, Japonya 1873, Çin 1912, Rusya ve Balkan ülkeleri 1918, Yunanistan 1923, Türkiye 1926'da Gregoryen Takvimi denilen bu takvimi kabul etmiştir İslâm dünyasında kullanılan takvim, öteden beri Arabistan'da kullanılan ay takvimidir (kamerî takvim) Kamerî esasa göre tesbit edilen bu takvimde, ay'ın dünya etrafındaki bir dönüşü ile bir ay sâbit olur ki bu da 2953 gündür Dolayısıyla bu takvimde aylar 29 veya 30 gün çeker On iki ay bir hicrî seneyi teşkil eder Yeni hilâlin görünmesiyle yeni ay başlar; görünmezse önceki ay 30 güne tamamlanır Bunu kâdı şâhidlerin beyanına dayanarak ilân ederdi Hakikatte ayın doğması ile görünmesi arasında bir gün oynayabileceğinden, hesabla bulunan tarih ile tatbikattaki değişebilirdi Kamerî takvim, şemsî takvimden daha doğru ve hassastır Artık gün ve yıl gibi bir mesele doğurmaz Güneş ve ay tutulması günleri ile mehtablı geceler kolayca tesbit olunduğundan tarihî hâdiselerin tayini kolaylaşır; yine bu sebeplerle seyyahlar ve denizciler için çok elverişlidir Ayrıca Ramazan ve Bayram günleri de, her sene güneş takvimine göre 11 gün evvel olduğundan, hep aynı mevsime rast gelmez 33 senede bir kamerî takvim ile şemsî takvim aynı günde buluşur Bu takvimde aylar, Muharrem (M), Safer (S), Rebiülevvel (Ra), Rebiülâhir (R), Cemâzilevvel (Ca), Cemâzilâhir (C), Receb (B), Şa'ban (Ş), Ramazan (N), Şevval (L), Zilka'de (Za), Zilhicce (Z) aylarıdır Parantez içindeki harfler, Osmanlı vesikalarında bu ayları gösteren rümuzlardır Gurre ayın ilk günü, selh son gününü ifade eder Evâil, evâsıt ve evâhir ayın ilk, orta ve son on gününü gösterir Müslümanlar arasında sene tarihleri, halîfe Hazret-i Ömer'in emri ile hicretin 17 senesinde başlamıştır Tarih başlangıcının, Hazret-i Peygamber'in Mekke'den Medine'ye hicret ettiği ve Medine devletinin kurulduğu senenin Muharrem ayının birinci günü olması, Sahâbe'nin söz birliği ile kabul edildi Bu da, efrencî 622 yılının 16 Temmuz günü idi İslâm dininde oruç, namaz, zekât, hac gibi ibâdetler ve ıddet gibi hukukî bütün muameleler, bu takvim esasına göre tesbit edilir Tarih boyunca bütün İslâm devletleri bu takvimi kullanmışlardır İran'da İslâmiyet'ten evvel güneş takvimi (şemsî takvim) kullanılmaktaydı Takvim 30 günlük 12 aydan teşekkül ederdi 5 gün fazlalık sekizinci aya eklenirdi Aylar burçların başına göre başlardı Nevruz da denilen 20 Mart yılbaşı idi Ayın her gününün ayrı bir ismi vardı Yıl tam 36525 gün çekmediği için, 120 yılda bir ayarlama yapılırdı Bu sebeple Julyen takvimi kadar kullanışlı değildi Selçuklu Sultanı Celâleddin Melikşah bunu ıslah ettirerek, güneş hesabına dayalı, ancak başlangıç yılı hicrete göre tesbit olunan bir takvim hazırlatmıştır Buna hicrî şemsî takvim veya Celâlî Takvim denir Bu takvimde 120 yılda bir ay değil, dört yılda bir gün artıklama yapılırdı Böylece Celâlî Takvim, 3770 yılda bir gün hatâ verir Gregoryen Takvimi'nde bu hatâ daha fazla olup 3330 yılda bir gündür Dolayısıyla Celâlî Takvim, Gregoryen Takvimi'nden daha hassastır Celâlî Takvimi üzerinde Türkistan şahı Uluğ Bey, İlhanlı hükümdarı Gazan Han, İran şahı Nâdir ve Hindistan şahı Ekber tarafından bir takım ıslâhat yapılmış olup, bugün İran, Hindistan ve Afganistan'da kullanılmaktadır Nevruz 21 mart (şimdi 3 nisan) yılbaşıdır Ay isimleri şöyledir: Ferverdin (30 gün), Ordibeheşt (31), Tir (30), Hordad (30), Şehriver (31), Mordad (30), Aban (31), Azer (30), Dey (31), Behmen (30), Esfend (31) Gün isimleri de şöyledir: Yekşenbe (Pazar), Düşenbe, Seşenbe, Ceharşenbe, Pençşenbe, Cuma, Şenbe Osmanlılar da önceki İslâm devletleri gibi hicrî kamerî takvimi kullandılar Hicrî kamerî sene mevsimlere göre tayin olunmadığı için, vâridâtı ve askerî düzeni toprak hâsılâtına sıkı sıkıya bağlı bulunan Osmanlı Devleti'nde bazı sıkıntılara sebebiyet veriyordu Çünki toprak mahsûlleri şemsî takvim esasına göre elde ediliyor; kamerî takvim ile arada 11 günlük bir fark bulunduğu için beytülmâl-i müslimîn (devlet hazînesi) zarara uğruyordu Bunun üzerine 1089/1678 senesinden itibaren sadece malî hususlarda malî sene adıyla halkın Romalılardan alındığı için rûmî takvim dediği Julien takvimi kabul edilmiş; ancak yıllar yine hicret esasına göre hesab edilmiştir 1205/1790 ve 1256/1840 tarihlerinden itibaren malî senenin kullanılma sahası genişletilerek bütün resmî evraklarda bu takvim kullanılmaya başlanılmış; hicrî takvim de bunun yanısıra kullanılmaya devam etmiştir 1120 senesinden itibaren 33 senede bir yıl siviş yılı sayılarak atlanmış, 1120 rumî senesini 1122 rumî senesi takib etmiş, böylece her iki takvimde de yıllar aynı olmuştur 1287/1870 yılında bu yapılmamış, böylece iki takvim arasında yıl farkı doğmuş ve bu fark giderek artmıştır Osmanlılarda takvimle alâkalı işleri tesbit etmek üzere müneccimbaşı ve maiyeti vazife yapardı Ayrıca büyük câmilerde muvakkithâne ve burada çalışan muvakkitler bulunur; ibâdet vakitlerini tayin ve ilan ederdi Gün, 12 saatlik iki eşit kısma ayrılır; akşam güneşin batması ile saat her zaman 12 olup, gerekirse ileri veya geri alınırdı Ayrıca Osmanlı ülkesindeki Yahûdî ve Ermenîlerin kendi aralarında kullandıkları hususî takvimleri vardı Osmanlı Devleti'nde, Gregoryen takvimini kullanan Avrupa ülkeleriyle aradaki 13 günlük farkı kaldırmak için 16 Şubat 1332 (29 Şubat 1917) rûmî gününü takib eden gün 1 Mart 1333 olarak tesbit olunmuştur 1926 yılında resmî işlerde hicrî takvim bütünüyle kaldırılmış; mâlî (rûmî) takvim ise, yılı Avrupa ile aynı hâle getirilerek varlığını devam ettirmiştir 1341 rûmî senesinin 10 ayı olan Kânunevvel (Aralık) ayının 31 gününü, 1 Kânunsâni (Ocak) 1926 gününün takip etmesi kararlaştırılmıştır Böylece yılbaşı da mâlî işler hâriç olmak üzere, 1 Mart'tan 1 Ocak'a alınmıştır Rûmî takvimdeki ay isimleri aynen muhafaza edilmişse de, 1944 yılında Teşrinievvel (İlkteşrin), Teşrinisani (İkinciteşrin), Kânunıevvel (İlkkânun), Kânunısâni (İkincikânun) isimleri, Ekim, Kasım, Aralık ve Ocak olarak değiştirilmiştir Milâdî seneden 584 çıkarılırsa rûmî seneyi; rûmî seneye 584 eklenirse milâdî seneyi verir Hicrî senelerin milâdî karşılıklarını bulmak biraz karmaşık hesapları gerektirmekte olup, bu hususta hazırlanmış cedvellere mürâcaat etmek iyi olur Posta Kutumdan *Takvim Nedir : Takvim zamanı günlere, aylara, yıllara bölme metodudur İnsanlar zamanı ölçerken ölçü aracı olarak Günesi ve Ay’ı kullanmıslardır Günesi kullananlar dünyanın günes etrafında bir tam dönüsünü esas almıslardır (365 gün 6 saat) Bu sekilde olusturulan takvimlere GÜNES TAKVİMİ diyoruz Ay’ı kullananlar ise Ayın Dünya etrafında 12 kez dönmesini (12 x 295 =354) esas almışlardır Bu sekilde oluşturulan takvimlere AY TAKVİMİ diyoruz -Tarihte ilk GÜNES TAKVİMİ’ni MISIRLILAR, ilk AY TAKVİMİ’ni SÜMERLER olusturmuslardır - Her toplum kendi takvimini olustururken kendileri için önemli saydıkları bir günü BASLANGIÇ olarak kullanmışlardır Örnek: Romalılar Roma’nın kurulusunu, Müslümanlar Hicreti, Hırıstiyanlar Hz İsa’nın doğumunu gibi… Türklerin Kullandıkları Takvimler: * 12 Hayvanlı Türk Takvimi: İslam'dan önceki Türklerin kullandıkları bilinen ilk takvimdir On iki Hayvanlı Takvim 'in Türkler 'e özgü olması, Türkler 'in çok eski dönemlerden itibaren astronomi bilimi ile yakından ilgilendiklerini gösterir Güneş yılını esas alır Buna göre bir yıl, 365 gün, 5 saatten biraz fazladır Her yıla bir hayvan adı verilmiş, 12 yıl bir dönem kabul edilmiş, aylar; birinci ay, ikinci ay olarak adlandırılmıştır Bu takvimde yılbaşı (miladi takvime göre) 22 Aralık’tır Bu takvimde tarih başlangıcı yoktur Bu takvimi Türklerin yanısıra Moğollar, Çinliler, Hintliler ve Tibetliler de kullanmışlardır Halen Orta Asya’da bazı topluluklar tarafından kullanılır * Celali Takvimi: Güneş yılını esas almıştır Büyük Selçuklu Sultanı Melikşah döneminde eski İran takvimi esas alınarak hazırlanmış ve uygulanmaya başlanmıştır Bu Takvime, Takvim–i Melikşahi de denilmiştir (BSelçuklularda Sultan Melikşah'ın isteği ile Nizamülmülk tarafından Ömer Hayyam’ın başkanlığında bir komisyona hazırlatılmıştır) Hicri takvimin kullanımına devam edilmiş, Celali takvim yalnızca ekonomik işlerin düzenlenmesinde kullanılmıştır Başlangıç tarihi olarak 1079 yılı alınmıştır(Hicri 471 yılının ramazan ayının 9gününden (Miladi 15 Mart 1079) itibaren uygulanmaya başlanmıştır) Büyük Selçuklular 'ın dışında Ekber Şah zamanında (1556–1603) Hindistan'da kurulan Babürlüler de kullanmıştır Babür İmparatorluğu tarafından da kullanılmıştır Nevruz (21 Mart) yılbaşı olarak kabul edilmiştir Melikşah’ın ölümünden sonra terk edilen bu takvimden yarararlanılarak gregoryen takvimi oluşturulmuştur Osmanlı’daki devletin resmi takvimi demek olan müneccimbaşı takvimleri de celali takvimi düzeninde hazırlanmıştır * Hicri (HİCRET) Takvimi: Ay yılını esas alır Ay'ın Dünya çevresindeki yörüngesinde bir dönüşü 29,5 gündür Bu nedenle hicrî takvimde aylar 29 ilâ 30 gün çekmektedir Ay'ın Dünya çevresinde on iki dönüşü, bir ay yılı olmaktadır Bir ay yılı ise 354 gündür Hicrî yıl, milâdî yıldan 11 gün daha kısadır Hicrî takvim, Hz Ömer zamanında düzenlenip kullanılmaya başlanmıştır Başlangıç olarak Hz Muhammed'in Mekke'den Medine'ye göçü (622) kabul edilmiştir Bu nedenle Miladi Takvim ile Hicri Takvim arasında 622 yıllık bir fark bulunmaktadır Hz Ömer zamanında düzenlenerek uygulanmaya konulmuştur Hicri- Kameri olarak da adlandırılan bu takvim, Türkler 'in İslamiyet'i benimsemesinden sonra, bir çok İslam ülkesinde kullanıldığı gibi Müslüman Türkler tarafında da benimsenmiştir Türkiye Cumhuriyeti'nin batılılaşma ve çağdaşlaşma yolunda yaptığı inkılaplar sonucunda 25 Aralık 1925'te yürürlükten (uygulama tarihi:1 Ocak 1926) kaldırılmıştır Günümüzde sadece dini günlerin, gecelerin ve ayların belirlenmesinde kullanılmaktadır * Rumi (Mali) Takvim: Güneş yılını esas almıştır Başlangıç olarak hicri takvimde olduğu gibi Hz Muhammed 'in Mekke'den Medine'ye göçü (622) kabul edilmiştir Hicri- Şemsi olarak ta adlandırılan bu takvim Osmanlı Devleti'nin I Mahmut zamanında batı ile ekonomik ilişkilerini düzenlemeye yönelik olarak (Hicri 1089, miladi 1678 ) kullanılmaya başlanmıştır Hicri 1255/miladi 1839’da ise bütün resmi ve mali işlemler Rumi takvime bağlanmıştır 1870 yılına kadar mali tarihin yanına hicri tarih de konmuş ve bu şekilde uygulanmıştır Ancak hicri takvim ile miladi takvim arasındaki 11 günlük farktan dolayı, bu iki takvimin kullanılmasında çeşitli problemler ortaya çıkmıştır 1870 yılında çıkarılan bir kanunla Gregoryen takvimine geçildi Rumi 16 Şubat 1332- 1 Mart 1333 (1 Mar 1917 ) olarak kabul edildi Böylece 13 günlük fark giderilmiş oldu Mart ayı başlangıç kabul edilmiş, 1926' da resmi işlerden, 1982'de de ekonomik işlerden kaldırılmıştır * Miladi (MİLAT) Takvim: 1926′ dan itibaren kullandığımız takvimdir Günes yılını esas alır Temeli Mısırlılar’a dayanır İyon ve Yunanlılar kanalıyla Batıya aktarılmıstır Romalılar Sezar zamanında JULYEN takvimi olarak düzenlemis ve kullanmıslardır Yeniçağda Papa XIIGregor tarafından yeniden yapılan düzenlemelerle GREGORYAN TAKVİMİ olarak anılmıştır Günümüzde ise Milat takvimi denilmektedir Milat takvimi Hz İsa’nın doğusunu (sıfır) kronolojinin baslangıcı olarak kabul ederÖncesine MÖ (Milattan önce), sonrasına da MS (Milattan sonra) denilmiştir 1 Ocak 1926 'dan itibaren Türkiye'de tamamen yürürlüğe girmiştir (Ülkemizde 1 Mart 1926'da milâdî takvim kabul edilmiştir Rumî takvim ise bütçe ayarlamalarında kullanılmıştır 1983 yılında malî yılbaşının Ocak ayının birinci gününe alınmasıyla da tamamen kullanımdan kaldırılmıştır 26 Aralık 1925 tarihinde çıkarılan bir yasayla diğer bütün takvimler yürürlükten kaldırılarak yerine, bugün kullandığımız milâdî takvim kabul edilmiştir) Böylece Türkiye, ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal alanlarda Avrupa devletleri ile ilişkilerini geliştirmeye ve çağdaşlaşmaya yönelik önemli bir adım atmıştır Günümüzde dünya devletlerinin birçoğu bu takvimi benimsemiştir [Üye Olmayanlar Linkleri Göremezler Üye Olmak İçin Tıklayınız] Hicri Takvimle Miladi Takvim Arasındaki Farklar: * Hicri Takvim AY yılını, Miladi Takvim GÜNES yılını esas alır Bu yüzden ikisi arasında 11 gün fark vardır * Baslangıç tarihleri farklıdır Hicri Takvimde baslangıç tarihi Hazreti Muhammed’in Mekke’den Medine’ye hicret ettiği tarih olan 622 yılıdır Miladi Takvimde ise baslangıç Hz İsa’nın doğum tarihi 0 yılıdır — * Hicri Takvimden Miladi Takvime Çevirme: Hicri 1340 yılını Miladiye çevirmek Hicri=1340 Miladi=? 1340 ÷ 33 = 40,6 (Yaklasık 41) 1340 - 41 = 1299 1299 + 622= 1921 (Hicri yıl ile miladi yıl arasında 11 günlük fark vardır 11 günlük farklar 33 yılda bir yıllık fark oluşturur) — * Miladi Takvimden Hicri Takvime Çevirme: Miladi 1998 yılını Hicri takvime çevirmek Miladi=1998 Hicri=? 1998 - 622 = 1376 1376 ÷ 33 = 41,7 (yaklaşık 42) 1376 +42 = 1418 (Hicri yıl ile miladi yıl arasında 11 günlük fark vardır 11 günlük farklar 33 yılda bir yıllık fark oluşturur) — * Miladi Takvimden Rumi Takvime Çevirme: Miladi 29 Ekim 1923 yılını rumi yıla çevirmek Rumi=? 29 Ekim 1923 - 13 584_______________ 16 Ekim 1339 (İki takvim arasında 13 gün 584 yıl fark vardır Bu nedenle verilen miladi tarihten 13 gün 584 yıl çıkarılır) — Rumi Takvimi Miladi Takvime Çevirme SORU: Rumi 31 Mart 1325 , Miladi=? 31 Mart 1325 + 13 584 İki takvim arasında 13 gün 584 yıl fark vardır ________________ 13 Nisan 1909 istenen miladi yıl İşlemin açıklaması; Rumi yıl ile miladi yıl arasında 13 gün 584 yıllık fark vardır Bu nedenle, verilen rumi yılın üzerine 13 gün 584 yıl ilave edilerek istenen miladi yıl hesaplanır — Tarih ile Yazı Arasındki İlişki : - Tarih YAZI ile baslar - Yazıdan önceki devirler hakkında sağlıklı bilgi edinmek zor olduğundan, bu dönemlere “Tarih Öncesi Devirler Prehistorik Devirler” veya “Karanlık Çağlar” denir Yazı ile İlgili Önemli Bilgiler - Toplumlar ilk olarak resim yazısı kullanmışlardır - İlk yazıyı Sümerler bulmuştur(Çivi Yazısı) - Bugün kullandığımız alfabeyi, ilk olarak Fenikeliler kullanmış, onlardan Yunanlılar ve Romalılar alarak geliştirmişler ve böylelikle LATİN ALFABESİ ortaya çıkmıstır - Yazı, Anadolu’ya ilk olarak ASURLULAR tarafından TUNÇ devrinde getirilmistir - Türk Tarihinin ilk yazılı eserleri GÖKTÜRK (ORHUN) KİTABELERİDİR Alıntı Tarihimizde takvimler üzerine yapılan en önemli çalışma Ahmed Cevdet Paşa'nın eseri Takvimü'l- Edvar (Takvimler)'dır Takvimin Hikayesi Olay, Sezar döneminde geçiyor Julius Sezar, takvimdeki karışıklıkları çözmesi için Mısırlı astronomi bilgini Sosigenes'e emir veriyor o zamanlarda 1 yılın 365 gün 6 saat sürdüğü biliniyor Sosigenes de çözüyor : HER YIL 365 GÜN ÇEKECEK HER YILDAN 6 SAAT ARTACAK ARTAN SAATLER 4 YILDA BİR TAKVİME EKLENECEK VE O YIL 365 + 24 SAAT = 366 GÜN OLACAK 366 gün 12 eşit parçaya bölünmediği için 6 ay 30 gün, diğer 6 ay 31 gün çekecek Peki 365 gün çeken yıllarda aylara göre dağılım nasıl olacak ? Yüce Sezar emir veriyor : 365 GÜN ÇEKEN YILLARDA EN SON AYDAN 1 GÜN DÜŞÜLSÜN O zamanlar yılbaşı, Mart ayında yani Şubat, yılın son ayı (September=7, October=8, November=9, December=10 da buradan geliyor) Böylece Şubat ayı, 4 yılda bir 30 gün, diğer yıllarda 29 gün olmuş Yüce Sezar, bununla da yetinmeyip aylardan birine kendi ismini vermiş : JULIUS, yani JULY Sonradan imparator olan Augustus, Sezar'dan aşağı kalmamış ve sonraki aya kendi ismini vermiş : AUGUSTUS, yani AUGUST Ancak Julius Sezar'ın ayı 31 günken Augustus'un ayı 30 gün olur mu ? O da emir vermiş : YILIN SON AYINDAN 1 GÜN DAHA ALIN, BENİM AYIMI DA 31 GÜN YAPIN Zavallı Şubat'tan 1 gün daha alınmış ve Ağustos'a eklenmiş O gün bu gündür Şubat ayı, 4 yılda bir 29 gün, diğer yıllarda 28 gün, Sezar'ın ayı Temmuz ve Augustus'un ayı Ağustos da peş peşe 31 gün çeker oluvermiş ALINTI |
|