![]() |
Nietzsche'nin Tarih Anlayışı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Nietzsche'nin Tarih AnlayışıTarih, tamamen üstinsan deneyinin bize görünen yüzüdür ![]() ![]() Nietzsche’ye göre geçmiş, acıdan başka bir şey getirmez ve çoğu zaman tutarsız ve anlamsız davranışlarımızın temelinde “geçmiş” vardır ![]() ![]() Tarih, Nietzsche’ye göre belirsizdir ![]() ![]() ![]() Tarih, süreç olarak insanı veya dünyayı daha gelişkin, daha yetkin bir duruma getirmeyecektir ![]() ![]() Doğanın, sanatsal olarak yaratıcı iki gücü olan Apollon ve Dionysos, aynı zamanda yıkımında habercisidirler ![]() ![]() ![]() Tarihin yıkıcı süreçleri, gerilemeyle ve durgunlukla hissedilir ![]() ![]() Her şey yıkılmaya ve yeniden yaratılmaya, ebediyen mahkûmdur ![]() ![]() Nietzsche, geçmişten çok geleceğin filozofudur ![]() ![]() Nietzsche’ye göre, Sokrates öncesi filozoflar ve felsefe anlayışı, zaman kavramını anlamış, mitsel değerlerle simgeleştirmişlerdir ![]() ![]() Sadece geçmişin gizemli anlarından yapılmış büyülü anahtarlarla geleceğin kapılarını kavrayan insan, geçmişin kötü tortularını bilincinden temizlerse, geleceği görme, belki de ona hükmetme yetisine kavuşacaktır ![]() Tarih, Nietzsche’ye göre, akışına engel olan ya da yavaşlatan değişimlere göre değil, uzak geleceğine bağlı olarak bir anlam kazanır ![]() ![]() Büyük yaratmaların süreci olan tarih, sadece yaratmaya temel olabilecek kavramların ışığında irdelenmelidir ![]() ![]() durgunluk, gelen büyük yıkımın ve zaman çemberinin aynı noktasında başlayan yeni yaratının başlangıcıdır ![]() Dionysos tip insan, yani üstinsan, tarihi üç boyutta ve tek bir anda kavrayabilecek insan tipidir ![]() ![]() ![]() 2007/11 | Felsefe | Mehmet Berk |
![]() |
![]() |
|