Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
çağa, göre, olmaz, tefsir

Çağa Göre Tefsir Olmaz

Eski 07-12-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çağa Göre Tefsir Olmaz



Çağa göre tefsir olmaz
Sual: (Kur’anı her çağda, o asrın teknolojisinin, ilminin ışığında yeniden tefsir etmek ve Allah’ın muradını açıklamak gerekir) diyerek Kur’an-ı kerimi asra uydurmaya çalışanlar var Bu uygun mudur?
CEVAP
Tefsir, moda kitabı değildir Her çağa, her asra göre değişik tefsir olmaz Dinimiz eksik mi ki tamamlanacaktır? Yoksa fazlalık mı var ki çıkarılacak? Dinde eksiklik ve fazlalık olmadığı için değişik, yeni bir tefsire ihtiyaç olmaz Çünkü dine yeni bir şey eklemek bid’at olur Dinimizin emirlerini değiştirmek kadar büyük sapıklık olur mu? Her çağa, her asra göre değişik tefsir yazmak demek, dini her asırda, bozmak demektir

Kur’an-ı kerimin manasını Muhammed aleyhisselam anlamış ve hadis-i şerifleri ile bildirmiştir Doğru tefsir kitabı Onun hadis-i şerifleridir Tefsir âlimleri, tefsirlerini Peygamber efendimizden ve Eshab-ı kiramdan naklederek meydana getirdiler Bunların tefsirleri asra uygundur Kur’an-ı kerimin emirleri, her asırdaki insan için aynıdır Önceki asırlar için başka, sonraki asırlar için başka manası yoktur

Tehlikeli kimseler
Peygamber efendimizden gelen bilgileri, aynen nakleden İslam âlimlerinden farklı bildirmek, dini bozmak demektir Kur’an-ı kerimi en iyi bilen Peygamber efendimizdir Onun açıklamaları bellidir Bundan daha başka şekilde açıklamak, dini değiştirmek olur, reform olur Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Ümmetime en çok tehlikeli olacak kimse, Kur’an-ı kerimi yersiz tevil edendir) [Taberani]

Her asırda, her insana gereken iman ve ibadet aynıdır Asra göre iman esasları ve ibadet şekli değiştirilemez Bundan yarım asır önce, bazı profesörlerce namaz kılma şeklinin değiştirilmesi düşünülmüş, camilere “Asra göre modern ibadet aletleri”konulması teklif edilmişti Asra göre, çağa göre tefsir yazanların böyle bir düşünceleri yoksa, İslam âlimlerinin bildirdiklerinde değişiklik yapmadan aynı şeyi naklediyorlarsa, o zaman “Asra göre tefsir”demenin manası yoktur Eğer değişiklik varsa, zaten muteber değildir

Asrımızdaki insana göre kitap yazılacaksa, İslam âlimlerinin kitapları aynen alınır, günümüzde kullanılan kelimelerle, buluşlarla açıklanabilir Mesela; müşrikler Peygamber efendimize, (Mescid-i Aksanın kaç kapısı, kaç penceresi vardı?) gibi sualler sormuşlardı Fakat Resulullah efendimiz Miraca giderken etrafına bakmadığı için bunları görmemişti Cebrail aleyhisselam Mescid-i Aksayı gözünün önüne getirince bakıp sorduklarına cevap verdi Bu hadise anlatılırken, (Televizyonda görür gibi görmüştü) denebilir Bu şekildeki bir açıklamaya da Asrın Tefsiri veya Çağdaş Tefsir denmez

İlmin ve Fennin Işığında Tefsir diyenler de vardır İlim ve fen, dinden ayrı mıdır da ilmin ışığı deniyor? Ecnebiler, din ile ilmi ayrı zannettikleri için böyle yazıyorlar Ecnebiyi taklit eden reformcular da aynı şeyi söylüyorlar

Dini değiştirmek
Mecelle’nin Dürer-ül-hükkam şerhinde (Zamanın değişmesi ile, örf ve âdete dayanan hükümler değişebilir Nassa dayanan hükümler zamanla değişmez) deniyor

İmam-ı Rabbani hazretleri de buyuruyor ki:
Bazıları, yapacakları değişikliklerle, dini düzelteceklerini, olgunlaştıracaklarını zannediyorlar Ortaya bid’atler çıkarıyorlar Bid’atlerin zulmetleri ile sünnetin nurunu örtmeye çalışıyorlar Bunlar, dinin noksanlıklarını tamamladıklarını iddia ediyorlar Bilmiyorlar ki din noksan değildir Kâmildir Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Bugün sizin için dininizi ikmal eyledim Üzerinize olan nimetimi tamamladım ve size din olarak İslamiyet’i vermekle razı oldum) [Maide 3]

Dini noksan sanıp, tamamlamaya [asra göre, çağdaş tefsir yazmaya] çalışmak bu âyet-i kerimeye inanmamak olur (1/260)

Allahü teâlâ ve Onun Resulü Muhammed aleyhisselam, kıyamete kadar hayat şekillerinde ve fen vasıtalarında yapılacak değişikliklerin, yeniliklerin hepsine şamil olan hükümleri bildirdiler Müctehidler de bunların hepsini açıkladılar Sonra gelen müceddid âlimler, bu hükümlerin yeni olaylara nasıl tatbik edileceklerini, tefsir ve fıkıh kitaplarında bildirdiler

Tefsir akla değil, nakle dayanır
Sual: Kur’an-ı kerimin manasını Muhammed aleyhisselamdan başkası anlayamaz mı?
CEVAP
Kur’an-ı kerimin manasını tam olarak yalnız Muhammed aleyhisselam anlamıştır Ondan başka hiç kimse tam anlayamaz Eshab-ı kiram, ana dili olarak Arabi bildikleri, edib ve beliğ oldukları halde, bazı âyetleri anlayamaz, Peygamber efendimize sorarlardı Resulullahın Kur’an-ı kerimin tefsirini Eshabına bildirdiğini imam-ı Süyuti haber vermektedir (Hadika)

Tefsir, akılla yapılmaz Eshab-ı kiramın bildirdiğinden başka türlü söyleyenler, dalalete, hatta küfre düşer Tefsir nakle dayanır

Muhammed Masum-i Faruki hazretleri buyuruyor ki:
Kemalatın, üstünlüklerin ve olgunlukların her çeşidi nübüvvet kaynağından ve ışığından alınmıştır Fakat herkes bu kaynaktan istidadı kadar ve kabiliyeti nispetinde istifade eder

Resulullah, Hak âşıklarının istidatlarına uygun olarak, onların ruhlarına manevi sırlar bildirir, feyz ve marifetleri ulaştırır ve yansıtırdı Hadis-i şerifte, (İnsanlarla akıllarının seviyesine göre konuşunuz) buyuruldu

Bir gün Peygamber efendimiz, Hazret-i Ebu Bekir’e derin, ince marifetleri, onun seviyesine göre anlatıyordu Yanlarına Hazret-i Ömer gelince, konuşma üslubunu onun da anlayacağı şekilde değiştirdi Yanlarına Hazret-i Osman gelince, yine konuşma üslubunu değiştirdi Oraya Hazret-i Ali de gelince konuşmasını, hepsinin anlayacağı şekilde değiştirdi Peygamber efendimizin her defasında konuşma üslubunu değiştirmesi, oraya gelen zatların yaratılış ve istidatlarının farklı oluşlarından meydana gelmiştir (1/59)

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Biz Peygamberler, herkese, seviyesine göre muamele yapmak ve anlayabileceği şekilde hitap etmekle emrolunduk) Gazali]

(Aklın almayacağı şeyi söylemek, fitne olur) [İbni Asakir]

Hazret-i Ali, göğsünü işaret edip, (Burada istediğiniz kadar bilgi vardır Ancak bunu taşıyabilecek birisi olsa, hepsini ona anlatırım) buyurdu Adamın biri bir âlime ince bir mesele sordu Âlim cevap vermeyince, o kimse dedi ki:
— Sen, (İlmini gizleyene Allahü teâlâ ateşten gem vurur) hadis-i şerifini bilmiyor musun?
— Eğer anlattıklarımı anlayabilecek bir kimse sorar da söylemezsem, o zaman bana gem vurulur Kur’an-ı kerimde, (Sefihlere, akılsızlara malınızı vermeyin) buyuruluyor Mal verilmezse, ilim hiç verilmez Hadis-i şerifte buyurulduğu gibi fitneye sebep olur (İhya)

Nakli esas almayan tefsirler
Sual: Günümüzde, yerli veya yabancıların, nakli esas almayan, şahsi görüşle yazdıkları tefsirler vardır Bunları okumakta mahzur var mıdır? Hatasız Kur’an tercümesi var mı?
CEVAP
İslam âlimlerinin büyüklerinden ibni Hacer-i Mekki hazretleri bir fetvasında buyuruyor ki:
İslam âlimlerinin tefsirlerinden almayıp da, kendi anladığını ve kendi görüşlerini tefsir olarak yazan ehliyetsiz kimselerin tefsirlerini milletin önüne sürenlere mahkemeler mani olmalıdır! Böyle nakli esas almayan tefsirler bâtıldır, bozuktur Bu tefsirleri milletin önüne süren din adamları sapıktır Başkalarını da doğru yoldan saptırmaya çalışmaktadır (Fetava-yı hadisiyye)

Tefsir, akla değil, nakle dayanır İslam âlimlerinin, Peygamber efendimizden ve Eshab-ı kiramdan alarak yaptıkları tefsirlere aykırı tefsir yazan, küfre düşer

Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kur’an-ı kerimi kendi görüşüne göre tefsir eden kâfir olur) [MekRabbani 234]

Bir kimse, kendi görüşüne göre Kur’an-ı kerime mana verse, verdiği mana doğru olsa da, meşru yoldan çıkarmadığı için, hata etmiş olur Verdiği mana yanlış ise kâfir olur (Berika)

Mezhepsizler, bu inceliği anlayamadıkları için, (Herkes Kur’an okumalı, dinini bundan kendi anlamalı, mezhep kitaplarını okumamalı) diyerek, Ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarının okunmasını yasak ediyorlar
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Kur’an-ı kerimi, kendi görüşü ile açıklayan, doğru olsa dahi, mutlaka hata etmiştir) [Nesai]

Her tefsiri herkes anlayamaz Kur’an-ı kerimi tercüme etmenin imkânsız olduğu yukarıda bildirildi Ancak tefsiri yapılabilir Tefsir yapmak da büyük iştir Bir hadis-i şerifte, (Kur’an-ı kerimi kendi görüşüne göre tefsir eden kâfir olur) buyuruldu O halde tefsir denilen her kitaba güvenmemelidir!
Kur’an-ı kerim ilmi, içinde şaşılacak, akıllara durgunluk verecek, sayısız acayip hâller bulunan engin bir denizdir Ondaki her ilmi öğrenmek, sırrına erişmek imkânsızdır (Mevduat-ül-ulum)

Kur’an-ı kerimin hakiki tefsirini yapan, doğru manasını veren, ancak Muhammed aleyhisselamdır, Onun hadis-i şerifleridir Bu hadis-i şerifleri de, ancak Eshab-ı kiram ve müctehid imamlar anlayabilmiş, müslümanlar da bu âlimlerin anladıklarına uymuştur Şu halde, Kur’andan ve hadisten ve bunların tercümelerinden din öğrenmek mümkün olmaz Her müslüman, dinini, Ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarından hazırlanan ilmihâllerden öğrenmelidir

Bâtıniliğe sapmamalı
Sual: Âyetleri ve hadisleri kendi görüşüne göre yorumlamak, mesela Kur’an-ı kerimde bildirilen dabbetülarz denilen hayvan, aids hastalığıdır demek caiz midir? Güneş batıdan doğacak demek, Avrupa müslüman olacak demektir demek caiz midir?
CEVAP
Hadis-i şerifte, (Kur’anı kendi görüşüne göre açıklayan kâfir olur) buyuruluyor Hadis-i şerifleri de kendi görüşüne göre açıklamak sapıklıktır Hâşâ Peygamber efendimiz bilmece gibi hadis-i şerif mi söylüyor Her dilde deyimler vardır Bunlar kelimelerin ifade ettiği anlam değil, cümlenin ifade ettiği anlam esas alınır Bunu caiz olmayan tevil ve yorumla karıştırmamalıdır

Mesela kaş yapayım derken göz çıkarmak deyimin de ne kaş ne de göz ile ilgisi vardır Bir iş yapılırken daha büyük zarara uğramak kastediliyor

Mesela Kur’an-ı kerimde (Sen ölülere işittiremezsin) buyuruluyor Buradan ölüler işitmez anlamı çıkarılmaz (Sen ölüye işittiremezsin!) mealindeki âyet-i kerimede, diri olup, gözü kulağı ve beyni olan kâfirler ölülere benzetilmiştir Yani (Ölü kalbleri [kâfirleri] imana kavuşturamazsın!) demektir Nitekim, Bekara suresinin (Kâfir, sağır, dilsiz ve kördür, anlamazlar) mealindeki 171 âyet-i kerimesi de böyledir Yani (Kulakları var, hakkı işitmezler, gözleri var, hakikati görmezler) demektir Yoksa kâfirler, bedenen de sağır, dilsiz ve kör demek değildir (Beydavi ve diğerleri)

(Ölülere işittiremezsin, ancak âyetlerimize iman edenlere işittirebilirsin) [Rum 52,53]

Fatır suresinin (Diri ile ölü [Mümin ile kâfir] bir olmaz Allah dilediğine işittirir Sen kabirdekilere [inatçı kâfirlere] işittiremezsin [imana kavuşturamazsın] mealindeki 22âyet-i kerimesinde de, kâfirler, ölülere benzetilmiştir (Beydavi)

Neml suresinde (Sen ölülere işittiremezsin) buyurulduktan sonra, (Sen ancak âyetlerimize iman edeceklere işittirebilirsin) mealindeki 80 ve 81 âyet-i kerimelerinde de, kâfirlerin işitmeyeceği, yani hakkı kabul etmeyeceği, ancak iman edeceklerin işitecekleri açıkça bildirilmektedir

Milel-nihâl kitabında diyor ki:
(Şiiler yirmi fırkadır Onsekizinci fırkası, İsmaili fırkasıdır Bu fırkaya, Bâtıniyye de denir Bunlar, Kur'an-ı kerimin zahiri, yani anlaşılan manası olduğu gibi, bâtıni, yani gizli, iç manası da vardır Bâtıni manası lazımdır, zahiri manası lazım değildir diyorlar Bu ise küfürdür)

Müslümanlar bâtıniliğe sapmamalıdır İslam âlimleri âyetlere ne anlam vermişse, onu bildirmeli, kendiliğinden bir şey ilave etmemelidir

Dabbetülarz denilen hayvan, aids hastalığı değildir Veya bir sapığın dediği, falan ingiliz, yani insan değildir Dabbetülarz hayvandır Özellikleri ve yapacakları da bildirilmiştir Güneş batıdan doğacak demek, Avrupa müslüman olacak demek değildir Dünya kendi yörüngesinden çıkacak başka yörüngeye girecek, şimdikine göre ters dönecek, yani güneş batıdan doğacaktır O zaman tevbe kapıları da kapanmış olacaktır

Alıntı Yaparak Cevapla

Çağa Göre Tefsir Olmaz

Eski 07-12-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çağa Göre Tefsir Olmaz



Madem ki çağa göre tefsir edilmez se;

Peki öyleyse ; Kuran'ın Evrenselliği nerede?

Tevsir; Kuran'a bir şey katmak demek değildir
Aksine onun ayetlerinin işaretlerini ortaya çıkarmaktır

Peki size bir soru;
Kuranın bir ayetinde "onlara karşı besili atlar yetiştirin" diyor
İsrail ve amerikanın nükleer silahlarına tankına ve topuna karşı at mı yetiştireceksiniz?

Ben vereyim cevabını
Tabiki değilEn az onların ayarında donanmak ve güçlenmek gerekİşte bunu Çağa göre tevsir etmek demektirKuran'a birşey katmak değil

Yarın sorulacağınız kitaptan haberiniz yok Biraz Kuran okuyun beyler, eğer müslümansanız

Alıntı Yaparak Cevapla

Çağa Göre Tefsir Olmaz

Eski 07-12-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çağa Göre Tefsir Olmaz



elhamdulillah müslümanız evrenselliği savunan arkadaşım neden bu kadar tepkilisin sanırım konuyu net anlamadın veya daha önceden bu konuyla ilgili bir önyargı sahibisin
Kuran evrenseldir burada kast edilen çağa uydurmaktan onun evrenselliğine engel koymak değildir aksine sanki alemlerin Rabbi haşa bu zamanları bilmekten noksanmışcasına yeniden farklı bir boyut ve mana yüklemeye çalışanlar kast edilmiştir lütfen insanları suçlayıcı tarzda yorumlar yazmayınız fikrinizi belirtiniz ancak islamın hoşgörü çerçevesinde kimseyi itham etmeden suçlamadan

Alıntı Yaparak Cevapla

Çağa Göre Tefsir Olmaz

Eski 07-12-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Çağa Göre Tefsir Olmaz





liroy12 Nickli Üyeden Alıntı

Madem ki çağa göre tefsir edilmez se;

Peki öyleyse ; Kuran'ın Evrenselliği nerede?

Tevsir; Kuran'a bir şey katmak demek değildir
Aksine onun ayetlerinin işaretlerini ortaya çıkarmaktır

Peki size bir soru;
Kuranın bir ayetinde "onlara karşı besili atlar yetiştirin" diyor
İsrail ve amerikanın nükleer silahlarına tankına ve topuna karşı at mı yetiştireceksiniz?

Ben vereyim cevabını
Tabiki değilEn az onların ayarında donanmak ve güçlenmek gerekİşte bunu Çağa göre tevsir etmek demektirKuran'a birşey katmak değil

Yarın sorulacağınız kitaptan haberiniz yok Biraz Kuran okuyun beyler, eğer müslümansanız



öncelikle konuyu okudunuzmu

Söylediğin her şey, noktasına virgülüne kadar hesabı sorulma ve verilme makamındadır Hem dünyada hem ahirette Esas hesap sorucu olarak ise Allah yeter O’nun sevgisi ve merhameti sonsuzdur O’na sığındım, O’na güvendim

Mümin yüreklerde iyilikle, hayırla anılsın

Dinlerini hurafelere boğmuş zihinlere aydınlık ve ışık saçsın

Dinlerinden ümidini kesmiş zihinlerde ise yeniden uyanışa, canlanışa, böyle bir dine mensup olmakla gurur duymaya vesile olsun

Baki kalan şu kubbede hoş bir seda olsun

kalın sağlıcakla

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.