Mısır Tanrıları...Arkeo-mitoloji.. |
06-24-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Mısır Tanrıları...Arkeo-mitoloji..Horus Osiris´le İsis´in oğlu, Mısır tahtını miras almıştır Hatta taht için Seti ile olan savaşları Mısır mitolojisinde onemli yer tutar Cennetin hükümdarı aynı zamandada Mısır´ın kralı Horus´un cennetin kralı, yeryüzünün kralı,ve kutsal şahin olmak uzere Teslis (uçlü )kavramı Mısır dininin yerleşik yönü oldu Horus´un evrensel olduğu ve ezelden beri var olduğu fikri, 1 hanedanlığa kadar uzanır ki, bu da Piramit yazılarında belirtilmiştir Horus of Behedet (Hadit) Behedet şehrinde tapılan Horus’un formlarındandır Büyük kanatları güneş diskinin bir formu olarak gösterilir, genelde önemli manzaraların üstünde uçtuğu görülür (Mısır’ın dinsel sanatında) Hadit, Horus’un her zaman her yerde hazır oluşuyula resmedilmiştir Crowley’in de Magic in Theory and Practice kitabında dediği gibi, “son derece küçük ve atomik haldeki her yerde ve her zaman hazır olan parçaya Hadit” denir Horus’un dört oğlu Osiris’in vücudunun parcalarının koruyucularıdır ve bundan sonra ölülerin vücutlarının koruyucuları olmuşlardır Amset, Hapi, Duamutef ve Qebsenuef Sırasıyla tanrıçalar İsis Nephthys, Neith ve Selket tarafından korunurlardı Amset (İmsety, Mestha; Golden Dawn, Amseth): Horus’un dört oğlundan biridir Ölülerin karaciğerinin koruyucusudur ve Tanrıça İsis tarafında korunur Hapi Horus’un dört oğlundan biridir Babun kafalı mumyalanmış adam olarak görülüyor Ölülerin ciğerlerinin koruyucusudur ve Tanrıça Nephthys tarafından korunurduHapi ismi farklı hiyerogliflerle ifade edilmişti; çoğunlukla ama herzaman olmamak kaidesiyle Nil Nehrinin tanrısının ismiydi Hapi, tacı zambaklardan (yukarı Nil) veya papirus bitkilerinden (Aşağı Nil) yapılmış şişman bir adama benzetilmiştir Hator (Het-Heru, Het-Hert) Mısır’ın çok eski bir tanrıçasıdır, inek tanrı Hator ismi yunan uyarlamasıdır Het-Hert (the house above) ve Het-Heru (Horus’un evi)’nun değişik biçimlerinden yozlaştırılmasıdır İki terim de onun gökyüzü tanrıçası olduğuna işaret ediyor Sık sık İsis’le eşdeğer tutulmuştur Hator Edfu’da Horus’un partneri olarak tapılmıştır Teb’de ölümün tanrıçası olarak düşünülmüştü Ayrıca o aşkın dansın alkolün ve yabancı toprakların koruyucusuydu Harpocrates (Hor-pa-kraat: Golden Dawn, Hoor-par-kraat) “Çocuk Horus”, İsis ve Osiris’in oğlu, emzirilen küçük bir çocuk, Yukarı Mısır’ın büyük tanrısı yetişkin Horus’tan ayrılmıştır Parmak emen genç bir oğlan olarak gösterilmiştir Golden Dawn sessizliği ona ithaf etmiştir, çünkü tahminen parmağını emme hareketi genelde bilinen “shhh” ifadesini akla getiriyor Heqet Kurbağa başlı başlangıçta var olan tanrıçalardan, Hermopolis’teki 8 tanrıdan biri olarak inanılır ve Antinoe’deki Khunum’un partneri olarak görülür Heru-ra-ha Crowley’in Mısır benzeri mitolojisinin karma bir tanrısı; Ra-Hoor-Khuit ve Hoor-par-kraat’ın bir karması İsmi Mısır diline çevrildi, tahminen “Horus ve Ra’ya şükredin” anlamına geliyor Tabi, bu da başka bir yozlaştırma İsİs Sanat TanrıçasıOsiris´in karısı ve kız kardeşi Horus´un annesi, aşk tanrıcası ve İştar, Aşera, Asherah, AsTarte , Sibel, Afrodit ve Venüs´ün karşıtı idi Büyük bir anne ve eşolarak, bütün dişi ilahların en popüleri oldu Amen (Amon,Amun,Ammon,Amoun): Amen’in adı “saklı olan” demektir Amen ilk zamanlardan itibaren Teb şehrinin baş tanrısıdır ve Hermopolis rahiplerine göre yaşayan yaratıcı tanrı olarak görülmüştürKutsal hayvanları kaz ve koçtur Orta krallığa kadar Teb’de yerel bir tanrıydı fakat Tebliler Mısır’da hükümdarlıklarını kurduklarında Amen kalıcı bir tanrı oldu ve 18 Sülale tarafından Tanrıların kralı olarak adlandırıldı Ünlü tapınağı Karnak, insan tarafından yapılmış en büyük dini yapıdır Bugde’ye göre, 19 Ve 20 Hanedanlar Amen’in “görünmeyen yaratıcı güç” olduğunu cennetteki, dünyadaki, engin derinlerde ve yer altı dünyasındaki hayatın temeli olduğunu düşünürler ve kendisini Ra’nın formunda gösterir Artı, Amen ihtiyacı olan her adanmış dindarın koruyucusu olarak karşımıza çıkmıştır Sonraki inanışa göre Amen kendi kendini yaratmıştır Önceki Teb’li inanışa göre Amen Thoth tarafından başlangıçta varolan sekiz tanrıdan biri olarak yaratmıştır (Amen, Amenet, Heq, Heqet, Nun, Naunet, Kau, Kauket) Yeni karllık boyunca Amen’in eşi Mut, “Anne” idi ve bunun Mısır’lı eşiti “Büyük (ulu) anne” olarak görülmektedir Bu ikili (Mut ve Amen) Tanrı ve Tanrıça Çiftini oluşturur, bu diğer inanışlarda da görülür Oğulları ay tanrısı Khons’tur Amen-Ra Amen’in rahipleri tarafından sunulan birleşik tanrıdır Amaçları Amen’in takipçisi olan Yeni krallıkta (18-21 Hanedan) daha önceki güneş kültünün tanrısı olan Ra ile bir bağ kurmaktı Bu tip birleşmelerde tanrılar içiçe girerler böylece Ra’nın içinde Amen’in temsil ettiği gücü görüyoruz (ya da tam tersi) Bu tip ilişkiler Mısır tanrılarında, özellikle kozmik ve ulusal tanrılar arasında sık görülür Bu Mısır tanrılarının nasıl görüldüğünün bir örneğidir Morenz’in dediği gibi “kişilikleri vardır ama bireysellikleri yoktur” Bastet Kedi tanrıça Bubastis’in Delta şehrinde tapılmıştır, kedilerin ve onlara önem verenlerin koruyucusudur Sonuçta evde önemli bir tanrıça (kediler değer kazandığıdan beri) ve ayrıca ikonografide önemlidir (Papirüste güneş tanrısına saldıran yılanın kediler tarafından öldürüldüğü resmedilmiştirDişi aslanın tanrıçası Sekhmet’in yardımsever tarafı olarak görülmüştür Anubis (Anpu; Golden Dawn, Ano-Oobist) Nepthys’in oğlu; bazı inanışa göre babası Sethi, bazısına göreyse Osiris’ti (hatta bazı inanışa göre ise annesi İsis’ti) Anubis çakal olarak resmedilmiştir veya çakal başlı tanrı denmiştir Çakal Tanrı Çakal’ın lahitleri kolaçan etme eğilimi nedeniyle, ölülerle ilişkili olmuştur ve eski mumyalamanın kaşifi olarak bilinir be tapılır Onun görevi ölüleri korumak ve yüceltmektir Anubis aynı zamanda Upuaut (opener of the ways- yolların açıcısı) olarak bilinirdi ve tavşan başıyla gösterilirdi Kıyamet günü için ölülere rehberlik ederdi ve ölüleri yeraltındaki ikinci ölümden korumak için gerçeğin derecelerini (Scales of Truth) gözlerdi (izlerdi) Ra Tabiatın bütün tezahürleri arasında, tapılan en belirgin şey güneştir Mısır ideolojisinin büyük bir kısmı güneş ve nehir uzerinedir Güneş tanrıları arasında başlıcası Ra (Heliapolis tanrısı)´dır Güneşin diski olarak Ra, atmaca kafalı bir insan olarak temsil edildi Bu durumda da Ra yaradılışın hükümdarı olarak ele alındı Thoth (Tahuti) ToT: Bilgeliğin tanrısı, Maat’la beraber zamanın başında kendi kendine yaratılmıştı veya Ra tarafından yaratılmıştı Hermopolis’te Thoth’dan sekiz tane çocuk oluşturmuştu, en önemlisi “gizli olan Amen’di Amen Teb’de Evrenin Lordu olarak takip edilirdi Thoth isminin Mısır dilinde orijinali Thuti’dir ve Yunanca versiyonu Thoth’dur Thoth ibis kuşu başıyla resmedilmiştir ve elinde bir dolmakalem ve herşeyi kaydettiği parşomenler vardır Tanrıları içeren neydeyse tüm temel görüntülerde Thoth görevli olarak görünürdü, ama özellikle ölülerin hükmünde görülüyor Tanrılar’ın habercisi (ulağı) olmuş ve Yunanlılar’ın Hermes’iyle eş tutulmuşturOsirian mitlerine göre Thoth Osiris’in veziri olmuştur (Şef tavsiyecisi ve papazı) O sa Khons gibi ay tanrısıdır ve zamanın, büyünün ve yazının tanrısıdır Hiyeroglifleri icat edenin Thoth olduğu düşünülür Tavaret Hamile kadınlara göz kulak olan olan suaygırı tanrısı Bes Tanrıların cüce soytarısı Afrikalı veya sematik kökenli tanrı, Mısır’a 12 Silale döneminde gelmiştir Sakallı, vahşi görünümlü komik bir cüce olarak ve yuvarlak bir yüzle resmedilmiştir (Mısır’ın sanatsal geleneklerinden farklı) Müzik, iyi yemek ve rahatlamak gibi aile zevklerinin tanrısı olarak sayılır Ayrıca çocukların eğlendiğicisi ve koruyucusudur Imhotep (Imouthis) Imhotep mimar, katip ve 3 Sülalenin Firavun Zoser döneminin büyük(baş) veziriydi Sakkara ‘daki basamaklı piramidi tasarlayıp inşa eden Imhotep’ti Imhotep Ptah’ın oğlu ve hekimlik tanrısıydı, aynı zamanda katiplerin başıydı (Thoth ile beraber) Yunanlılar onun Asklepios olduğunu düşünürler Khepri (Keper) Eski Heliopolitan büyük şehir bilimine göre yaratıcı tanrı ve Atum ve Ra ile karışmıştır Mısırca kökeninde “Kheper” birkaç anlama gelir, bazısına göre en çok dikkat çeken “yaratmak” veya “dönüştürmek” fiilidir, ayrıca “bok böceği” sözcüğüne denk gelir Bok böceği, güneşin sembolü sayılırdı Dışkısının çevresine yumurtalarını bırakırdı ve bok böceği güneş tanrısı sembılü sayılırdı Bok böceği güneşi gökyüzüne doğru iterdi Sobek Fayum´un merkezi Crocodillopolis´in tanrısı idi Orada canlı sürüngenler ve timsahlar havuzlarda muhafaza edilirlerdi Su tanrısı olarak, aynı zamanda Nil´in yıllık tasmasını ve vadisinin gübrelenmesini sembolise etti Set En eski dönemlerde Set, Aşağı Mısır’ın koruyucu tanrısıydı ve çölün şiddetli fırtınalarını sembolize eder Bu fırtınaları Aşağı Mısır’lılar yatıştırmak için yöntemler aramışlardır Yukarı Mısır Aşağı Mısır’ı yendiğinde ve ilk hanedana giriliğinde, Set Yukarı Mısır’ın Hanedanlık tanrısı Horus’un şeytani düşmanı olarak bilinmeye başlandı Set, Osiris, İsis ve Nephthys’in kardeşi ve aynı zamanda Nephthys’in kocasıydı Bazı mitlere göreyse Aubis’in babasıydıSet’in kardeşini öldürmesi ve yeğeni Horus’u öldürmeye teşebbüs etmesiyle bilinir Ama Horus kurtulmayı ve babasının öcünü almayı başarır Bunu Mısır’ın heryerinde kurallarını koyarak yapmıştır Set’i hadım etmiş ve Sonsuza kadar onu çöle sürmüştür19Hanedanda Set’e olan saygı yeniden dirilmeye başlamıştır ve birzamanların büyük tanrısı olarak görülmüştür Mısır’ı yabancılardan koruyan ve çöldeki kuvvetleri yardımseverce zapteden tanrı olmuştur Shu Kuru rüzgarların ve atmosferin tanrısı, Ra’nın oğlu, Tefnut’un kardeşi ve kocası, Geb ve Nut’un babasıdır Hiyerogliflerde kafasına devekuşu tüyü giymiş olarak gösterilmiştir (Maat’ınkine benzeyen) Genelde boylu boyunca uzanmış olan Geb’le kızı Nut’u ayrılarak ayakta durmuş olarak gösterilmiştir “Shu” ismi genelde “kuru, boş” anlamına gelen shu kökünden geliyor Shu aynı zamanda güneş ışığının kişileştirmelerinden biridir Shu ve Tefnut’un bir ruhun iki yarısı olduğu söylenir Belki de eşruhların en eski (ilk) kaydedilen örneğidir Anuket Yukarı Mısır’da, Elefantin’in çevresinde, Anuket, Khunum ve Sati’nin (kızları olarak) tapılmıştır Kutsal hayvanı gazeldi Soğuk su dağıtıcısı olduğuna inanılır ve kendi insan kafasına tüylü bir taç giyerdi Apis Muhtemelen sadece hayvan olarak betimlenmiş ve hiçbir zaman hayvan başlı bir insan olarak gösterilmemiş eski bir Mısır Tanrısıdır Apis çoğunlukla Ptah’la bağlantılı olmuştur ve kültünün merkezi Memphis’tir Aslında Apis verimlilik tanrısıdır Güneş diski ve uraeusserpent’ten oluşan boğa tacıyla betimlenmiştir Kutsal Apis boğası Memphis’te bulunurdu ve Serapum’da büyük bir kitle halinde Apis boğalarının mezarı bulunuyor Duamutef (Tuamutef; Golden Dawn, Thmoomathpf) Horus’un 4 oğlundan biri Duamutef çakal başlı mumyalanmış bir adam olarak gösterilmiş Ölünün midesinin koruyucusudur ve Tanrıça Neith tarafından korunur Edjo Delta’nın yılan tanrıçası, Aşağı Mısır’ın sembolü ve koruyucusu, Yukarı Mısır’ın tanrıçası Nekhbet’in tamamlayıcısıdır Kralın tacının bir parcası olarak giyilirdi Sothis Yıldız Sirius için feminen bir Mısırlı ismi, İsis’le birbirine geçmiştir (Orion olan Sahu-Osiris’in partneriydi) Hator’la da ilişkilidir Tefnut Nem ve bulutların tanrıçasıdır Ra’nın kızı, Shu’nun kardeşi ve karısıdır Geb ve Nut’un annesidir Kutsal hayvanı olan dişi aslanın başıyla resmedilmiştir “Tefnut” adı teftef kökünden gelmektedir Anlamı “serpiştirmek, nemlendirmek” ve nu kökü “sular, gökyüzü” anlamına gelmektedir Selket (Serqet, Serket) Akrep tanrıça, kafasının üstünde hareketsiz duran akrebiyle güzel bir kadın olarak gösterilmiştir Onun yaratığı kötü ruhlu insanlara ölüm veriyordu ve akrepler tarafından sokulan insanlara da hayat veriyordu O ayrıca kadınların çocuk doğurmalarına da yardımcı oluyordu O Ra’yı tehdit eden şeytani ruhları etkisiz hale getiren kişi olarak resmedilmiş ve İsis’i Set’ten korumak için yedi akrebini göndermiş Selket, Horus’un oğlu, ölülerin bağırsaklarının koruyucusu olan Qebsenuef’in koruyucusudur Amerika’yı 1970’de turlayan kolleksiyonun bir parçası olan Tuthankamon’un lahdindeki heykeli sayesinde tanındı Serapis Ptolemi dönemini tanrısı, Yunanlılar tarafndan Osiris ve Apis’ten düzenlenmiş (tasarlanmış) Tahminen İsis’in arkadaşı (partneri), öbürdünya (ölümdensonraki yaşam) ve verimliliğin tanrısıydı Ayrıca fizikçiydi ve endişeli, üzüntülü inananların yardımcısıydı Hiçbir zaman çok fazla önem vermedi Onun kültünün merkezi Alexandria’dır (İskenderiye) Osiris Ölülerin tanrısı, ölümsüz yaşam için diriliş tanrısı, kuralkoyucu, koruyucu, ölülerin yargıcı ve ölünün prototipi olmuştur (Ölü tarihte “Osiris” olarak görülürdü) Lahidinin bulunduğu yer, Abidos’ta kültünün oluştuğu yerdir Osiris Nut ve Geb’in ilk çocuğuydu, Set, Nephthys ve İsis’in kardeşiydi, aynı zamanda İsis’in kocasıydı Horus, İsis’ten oğluydu Bir hikayeye göre Nephthys İsis gibi davranmış ve Osiris’i baştan çıkararak Anubis’i doğurmuş Osiris başka erkeklerin dünyasının kuralkoyucusu olmuş ve Ra gökyüzüne kural koymak için dünyayı bıraktığında kardeşi Set Osiris’i öldürdü İsis’in sihiri sayesinde tekrar yaşama döndü İlk ölen yaşayan canlı olduğu için sonraları ölülerin lordu oldu Oğlu Horus onun ölümünün öcünü aldı Set’i yenmişti ve onu Batı Mısır’ın çölüne (Sahra) gönderildi Tüm Mısır tarihi boyunca dualar ve büyüler Osiris’e yöneltilmişti, onu kutsama ve kendisinin kural koyduğu öbür dünyaya girmesi umulmuştu, ama orta krallık süresinde popularitesi arttı 18Sülale döneminde Mısır’da en çok tapılan tanrı olmuştu Osiris’in popularitesi Mısır tarihinin en son evrelerine kadar dayanmaktadır (sürmüştür) Mısır’ı fetheden Roma imparatorlarında bile hala onun etkisi görülüyormuş Firavun kıyafetlerini giyerek ona tapınaklarda adak adıyorlarmış Geb (Seb) Yeryüzünün tanrısı, Shu ve Tefnut’un oğlu Nut’un kardeşi ve kocası, Osiris, Set, İsis ve Nephthys’in babasıdır Kutsal hayvanı ve sembolü kazlardı Genelde yeşil ve siyah tenli olarak gösterilmiştir Yeşil yaşayan canlıların rengi ve siyah ise Nil’in bereketli çamururun rengidir Geb kötülerin ruhlarını tutuklu tutacak ve onları cennede çıkarmayacaktı Diğer geleneklerde yeryüzünün dişi olmasıyla çelişerek Geb’in erkeğe özgü (erkeksi) olmasıyla göze çarpar Khnum Koç başlı insan olarak görünürdü Antinoe ve Elefantin’de tapılıyordu Çömlekçi çarkında insanlara şekil veren, yaratıcı tanrılardan biriydi Onun arkadaşları(partnerleri) Heqet, Neith ve Sati’ydi Khons(Chons) Teb’in büyük (triad)larının 3 Üyesi (ailesi Amen ve Mut’la) Khons ayın tanrısıydı Onun hakkında en çok bilinen hikaye Thoth’la senet (passage) denen eski bir oyun oynarken ışığının bir kısmına bahse girmiş Thoth kazanmış, ışığının bir kısmını kaybettiği için Khons bir ay boyunca tüm ihtişamını gösterememiş ve batıp tekrar büyümek için beklemesi gerekmiş Karnak’taki çevrili olan tapınak ona adanmıştır Pharoah En eski zamanlardan beri Mısır’da firavunlar tanrılar gibi tapılmışlardır: Ra’nın oğlu, Horus’un oğlu, Amen’in oğlu Bu dönemde ve şehre bağlı olarak isimlendirilmiştir Firavunlara dualar ve adaklar adanması çok nadirdi Firavunun gerçek kültünü destekleyecek kanıt çok az veya yoktur Firavunlar tanrı babaları tarafından seçilmiş ve onlara benzetilmişlerdir Ptah Memphis’te tapılıyordu (MÖ3100) Ptah evrenin yaratıcısı olarak görülmüş Öbür dünyada erkeklerin ruhlarının yerleşeceği vücutları şekillendirir Başka mitlere göre Thoth’un emrine çalışıyordu ve Thoth’un açıklamalarına uygun olarak cennetleri ve dünyayı yaratmaktı Ptah sakallı takke giymiş, mumya gibi sarmalanmış, elleri ambalajdan çıkmış, elinde asa, Ankh ve Djed (denge, istikrar, sağlamlık işareti) tutuyor Çoğunlukla Seker ve Osiris’le birlikte tapılırdı, Ptah-seker-ausar adı altında tapılırdıSekhmet’in kocası ve Nefertum’un babası (sonra da Imhıtep’in babası) olduğu söylenir Qebsenuef (Kabexnuf, Qebseneuef) Horus’un dört oğlundan biri, Qebsenuef mumyalanmış şahin başlı bir adam olarak betimlenmiş Ölülerin bağırsaklarının koruyucusudur ve tanrıça Selket tarafından korunurdu Qetesh Suriyeli bir tanrı olduğuna inanılıyor, Qetesh aşkın ve güzelliğin tanrıçasıdır Qetesh güzel çıplak bir kadın olarak, bir aslanın üstünde ayakta durur veya onu sürer durumda, elinde çiçek, ayna veya yılanlarla resmedilmiştir Genelde yuvarlak yüzle gösterilmiştir (Mısır sanat ve geleneklerinde alışılmamış bir durum) Aynı zamanda erkekliğin tanrısı Min’in partneri olarak düşünülüyor Ra-Horathky (Ra-Hoor-Khuit) Horizonların Horus’u olan Ra’dır Ra’nın başka bir tanımlaması da onu Horus’la bir tutmaktır Bu ikisi solar gücün göstergesi olarak gösterilmiştir “Ra-Hoor-Khuit”in yazılışı Aleister Crowley tarafından önce Book of Law kitabında popüler edilmiştir Sekhmet Dişi aslan tanrıçası, Ptah’ın tanrısı olarak takip edilmiş Ra’nın gözündeki ateşten insanları günahlarından dolayı cezalandıracak olan bir intikam yaratığı olarak yaratılmıştır Sonra da doğrunun barışçıl bir koruyucusu olmuştur Yardımsever Bast ile yakından ilgilidir (bağlantılıdır) Maat Çeşitli geleneklere göre Thoth’un karısı Ra’nın kızı olduğu düşünülmüştür Maat’ın adı “gerçek” ve “adalet” hatta “kozmik sıralamayı” ifade eder İngilizce’de net bir söylenişi yoktur Maat’ın konseptiyle bir kişileştirme ve biraz da mitoloji vardır Maat saçında devekuşu tüyü olan uzun boylu bir kadın olarak belirtilmiştir O ölümün kararı için vardı ve tüyü ölünün saf ve dürüst bir hayat yaşamış olup olmadığına karar vermek için ölünün kalbini dengelerdi Min (Menu, Amsu) Elinde yıldırım taşıyan Amen’ın bir formu olarak resmedilmiştir (Mısır sanatında yıldırım olarak belirtilmeye çalışılmış) ve ereksiyon halindeki penisiyle resmedilmiştir Tam adı Menu-kamuf-f (Min, Annesinin Boğası) Erkekliğin (güç ve iktidar) tanrısı olarak tapıldı, Ona marul (lahana) hediye edilmiştir(sunulmuştur) ve sonra erkekliği elde etme umuduyla bunlar yenmiştir Kadınlığın (feminenliğin) ve aşkın tanrıçası Qetesh’in kocasıdır Month (Mentu, Men Thu) Amen kültünün doğmasından önce Teb’in baş tanrısıydı Şahin başlı adam olarak gösterilir ve Horus’la birleşmiştir Aslında savaş tanrısıdır Mut (Golden Dawn, Auramooth) Teb geleneklerinde Amen’in karısı, Mısır dilinde mut “anne” ve ay tanrısı Khons’un annesidir Nefertum Ptah ve Sekhmet’in genç oğlu, doğan güneşle bağlantılı olarak zambak çiçekleriyle taçlandırılmıştır veya zambak çiçeğinin üstünde oturtulmuştur olarak resmedilmiştir Neith (Net; Golden Dawn, Thoum-aesh-neith) Eski bir savaş tanrıçası, Delta’da tapıldı Bilgelik tanrıçası olarak saygı gösterildi, Yunan mitine göre Athena olarak gösterilmiş daha sonraki inanışlara göre İsis, Nephthys, Selket’in kız kardeşiydi ve ölülerin midesinin tanrısı Duamutef’in koruyucusuydu Timsah tanrı Sobek’in annesiydi Nekhbet Yukarı Mısır’ın büyük tanrıçasıdır, ikonu akbaba ve firavunun tacının bir parçasıdır Aşağı Mısır’ın tanrıçası olan Edjo’nun tamamlayıcısıdır Nephthys (Nebt-het) Geb ve Nut’un en genç çocuğu, Set’in kardeşi ve karısıdır ve İsis ve Osiris’in kardeşidir Anubis’in annesidir (Set veya Osiris’in oğlu) Set Osiris’i öldürdüğünde onu terketmişti ve İsis’e Horus’un bakımında ve Osiris’in dirilişinde yardımcı olmuştu Kardeşiyle birlik olmuş ve ölülerin özel koruyucu tanrıçası olarak düşünülmüş ve ciğerlerin koruyucusu olan Hapi’nin gardiyanı olmuştur Nut (Nuit) Gökyüzü tanrıçası, Shu ve Tefnut’un kızı, Geb’in kızkardeşi ve karısı, Osiri, Set, İsis ve Nephthys’in annesidir Crowley Magic in Theory and Practice kitabında “sınırsız uzaya tanrıça NUİT denirdi” demiş Nut genelde mavi tenle ve vücudu yıldızlarla kaplı, 4 ayak üzerinde ve kocasının üzerine eğilerek resmedilmiştir Gökyüzü olarak dünyanın üzerinde kemer gibi uzanmıştır Nut’un Hadit’le olan ilişkisi Crowley’in bir buluşudur Bu Ejiptolojide bir temele bağlı değildir Hadit genelde Nut’un altında resmedilmiş- birisi Nut’un bir resim üst karesinin oluşturduğunu buluyor ve kanatlı disk Hadit sessizce aşağıdan uçuyor Bu sanatsal bir gelenek ve iki Mısır mitinin arasında evlilik yoktu Sati Elefantin’in tanrıçası, Khunum’un eşi, Soğuk su dağıtıcısı Anuket ile beraber eş olmuşlardır İnsan başı, Yukarı Mısır’ın tacıyla ve gazellerin boynuzlarıyla betimlenmiştir Seker Işığın tanrıçası yeraltından başlayan öbür dünyaya giden ölülerin ruhlarının koruyucusudur Seker Ptah’ın bir formu veya Ptah-seker veya Ptah-seker-ausar’ın bileşik tanrılarının bir parçası olarak Memphis’te tapılırdı Seker genelde şahin kafasıyla ve Ptah’ınkine benzer bir şekilde mumyalanmış olarak resmedilmiştir |
|