Prof. Dr. Sinsi
|
İslamiyette Kadın Hakları
İslâm Dîni, kadın hakları üzerinde titizlikle durmuş ve kadını, hiçbir nizâm ve sistemin veremediği müstesnâ bir makâma sâhip kılmıştır Nitekim Cenâb-ı Hakk Kur’ân-ı Kerîm’inde:"Erkeklerin kadınlar üzerinde hakları olduğu gibi, kadınların da erkekler üzerinde hakları vardır " buyurmuştur Rasûlullâh (s a v ) Efendimiz de erkekleri, kadınların hak ve hukûkunu gözetmeye dâvet etmekte ve bu konuda: "Kadınların haklarını yerine getirme husûsunda Allâh’tan korkunuz! Zîrâ siz onları Allâh’ın bir emâneti olarak aldınız " buyurmaktadır Başka bir hadîs-i şerîflerinde de: "Sizin en hayırlınız, ehline (eşine ve çocuklarına) en hayırlı olanınızdır Ve ben de ehline karşı en hayırlı olanınızım " buyurur Peygamber (s a v ) Efendimiz, erkeklere, kadınlara dâimâ iyi davranmalarını tavsiye ederek:"Mü’minlerin îmân bakımından en olgunu ve en hayırlısı, hanımına karşı en hayırlı olanıdır " buyurmaktadır Vedâ Haccı’ndaki meşhûr hutbesinde Peygamber (s a v ) Efendimiz: "Ey insanlar! Kadınlar hakkında Allâh’dan korkunuz! Sizin kadınlarınız üzerinde hakkınız vardır
Kadınlarınızın da sizin üzerinizde hakları vardır " buyurarak daha yedinci yüzyılda yüzyirmi dört bin müslüman hacı namzedine karşı, kadınların haklarını ilk olarak açıklamışlardır Başka bir hadîs-i şerîflerinde: "Onlara yediğinizden yedirin, giydiğinizden giydirin, onları dövmeyin, onlara çirkin demeyin, fenâ söz söylemeyin!" buyurmuşlardır Kadınlarla iyi geçinmek Kur’ân-ı Kerîm’in emridir: "Kadınlarınızla iyi geçinin; eğer onlardan hoşlanmadı iseniz bile! Olabilir ki bir şey, sizin hoşunuza gitmez de, Allâh onda bir çok hayır takdîr etmiş bulunur "
Hz Peygamber (s a v ) Efendimiz bu konuda: "Kadınlar hakkında birbirinize hayır tavsiye ediniz!" buyurmaktadır Kadınlara karşı daima hoşgörülü olmalıdır Nitekim bir hadîs-i şerîfte: "Mü’min bir erkek, mü’min bir kadına kızıp darılmasın! Eğer onun bir huyundan hoşlanmazsa, öbüründen memnûn olabilir " buyurulur Bir insanın her işi ve her huyu hoşumuza gitmeyebilir Fakat iyi niyetli ve ülfet edilir insan, kendi hanımında hoşuna gidecek nice meziyetler bulabilir
Onlarla kendisini memnûn ve mes’ûd edebilir Bunun için ayıp aramaya değil, meziyet aramaya bakmalıdır Zîrâ mârifet iltifâta tâbîdir İltifatsız mârifet zâyîdir
"Cennet annelerin ayağı altındadır " diyen dinimiz kadına hak etmiş olduğu değeri vermiştir İslamiyet’in ilk şehidi bir kadındır İlk Müslüman bir kadındır Peygambe-rimizin soyu kızından devam eder Hz Ebubekir’in kitap haline getirdiği dünyadaki tek Kur’an-ı Kerim Hz Ebubekir, Ömer, Osman dönemlerinde onlarca yıl bir kadının yanında kalmıştır O dönemde ise Hıristiyanlar şunu tartışıyordu bir kadın İncil’e dokunabilir mi dokunamaz mı Kur’an-ı Kerim’de Nisa (Kadınlar), Müntehine (imtihan edilen kadın), mücadele (mücadele eden kadın), Meryem (Hz İsa’nın annesi )  gibi sure isimleri vardır Fakat mesela, rical (erkekler) süresi yoktur
Peygamberimizin ağzından uydurulan, mevzu - yalan hadisleri ve anlamı saptırılan ayet-i kerimelerin yorumunu bir kenara bırakırsak İslamiyet’i tanımayan bazı insanlar İslamiyet’te kadınlara değer verilmediği kadının erkeğin yarısı kabul edildiğini iddia etmektedirler
MİRAS
Mirasta erkeğe kadına verilen miktarın iki katı verildiğini söyleyerek kadına haksızlık yapıldığını iddia ederler Halbuki İslamiyet’te kadın erkek mirasta eşit pay alırlar Anne, baba, dede, nine  kadın erkek oldukları halde eşit pay alırlar
Sadece kız ve erkek kardeşlerde kız kardeşe erkek kardeşin yarısı kadar verilir Burada sanki bir haksızlık varmış gibi gözükmektedir Fakat, örneğin baba vefat etse babanın üç dairesi olsa kız kardeş bir erkek kardeş iki daire alırlar Kız kardeş bir erkekle evleneceği zaman kız kardeşin bir dairesiyle evleneceği erkeğin ailesinden kendisine miras kalan iki payı bir araya gelince toplam üç payları olur Erkek kardeşinde kendi iki payıyla beraber bir kızla evlenirken evleneceği kızın bir payıyla beraber onlarında toplam üç payı olur Ayrıca erkek kardeş evleneceği kıza mihir verir İSLAMDA BAŞLIK PARASI YOKTUR , MİHİR KADINA BOŞANMA VUKU BULURSA BİR SOSYAL GÜVENLİK OLSUN DİYE - SİGORTA- VERİLİR! Böylece iki dairesi erimeye başlar Yine erkek kardeş hayatları boyunca evleneceği kadın ve çocuklarının nafakasını (yiyecek, yatacak, yakacak  ) karşılamak zorundadır İki dairesi erimeye devam eder Halbuki kız kardeş mihir alır Ayrıca hayatı boyunca kendisine ve çocuklarına erkek bakmak zorundadır Kendi bir dairesini ise ailesine harcamak zorunda değildir O dairesi onun harçlığıdır; satar, bağışlar, kiraya verir  İsterse kocasına da verebilir
Kız kardeşe erkek kardeşe verilen miras miktarının yarısı verilmiştir Anne, baba, dede, nine   eşit pay alırken kız kardeş ile erkek kardeşte sanki haksızlık varmış gibi gözükür
Erkek kardeşe çok miras payı verilmesinin sebebi onun toplum içindeki ağır sorumluluğundan dolayıdır Erkek kardeş aldığı iki payı hep harcayacak , hep eksilecektir Kız kardeş ise aldığı bir payın yanında mihir, nafaka alacak Malı artacaktır Bir payı da kendinin olacaktır Görüldüğü gibi ilk başta erkek kardeş fazla pay alır gibi görünürse de iş alınan payların dağılımına kullanılmasına gelince kız kardeşin az payı ile erkek kardeşinden daha fazla imkan olanak paya sahip hale geldiği görülmektedir Erkek kardeşe ailesine -Eşine - verilmesi için fazla verilmiştir Zamanla bu oran kız kardeş lehine değişmektedir
EŞİTLİK
Allah kadınla erkeği eşit yaratmamıştır Her ikisini de insan olma yönünden, akıl, bilgi, kültür yönünden eşit olsa da, kadın erkekten daha duygusal daha hissidir Erkek ise daha katı, olaylara daha sert,duygusal yoğunluğu az olan bir açıdan bakar Bu psikolojik yönden farklılıktır Biyolojik yönden, erkekte kas daha fazla iken kadında yağ daha fazladır
Bu durum erkeğin kadından üstün olduğunu göstermez Kadın daha duygusal erkek daha az duygusal, kadın daha çok acır, sevgi hayatında daha önemli bir yer kapsar, erkekte ise daha az Erkek daha güçlü-kaslıdır, kadın daha az güçlü ve kaslı  
Her iki cinsinde üstün- eksik yönleri vardır (Akılda, düşüncede   her iki cinside eşittir ve birbirlerini geçebilirler )
Bu durum erkeğin üstünlüğünü veya kadının zayıflığını göstermez Aksine bu durum her iki cinsin ayrı yaratılış özelliklerinin doğal sonucudur Bunu kabul etmeli, yaşam tarzımızı buna göre ayarlamalıyız
İslam kadın - erkek eşitliğini değil kadın erkek adaletini savunur Eşitlik adalet demek değildir Eşitlikte mesela, kadına da erkeğe de 100 kg yükte 50 şer kilo her iki cinse vermek vardır Adalette daha kaslı olan erkeğe daha fazla daha az kaslı kadına daha az yük vermek vardır Yaratılış özelliğini kabul bunu gerektirir
İngiliz kraliyet ordusunda , kadın erkek tüm askerlere “ aynı eğitim proğramının “ uygulanması , kraliyet ordusu fizikçilerinden Yarbay Ian Gemmel ‘i : Fırsat eşitliği adı altında kadın askerler eziliyor , diye isyan ettirir
Erkek askerlerin eğitimi sırasında yaralanma oranı yüzde 1 5 iken , kadınlarda bu oran yüzde 11 1 ‘lere kadar çıkmaktadır Yarbay Gemmel’e göre bunun nedeni :
- Kadın kas ve kemik yapısı erkeklere göre daha zayıf
Aynı eğitim kadın bedeninde erkeklere oranla % 39 daha fazla baskı oluşturuyor
- Belirli kas olgunluğuna ulaşmak için erkek askerlerin 3 ay çalışması yeterli iken , kadınların 6 ay çalışması gerekir
- Bu kadın askerlerden 40 tanesi ordu'yu " bize fazla yükleniliyor " diyerek mahkemeye başvururlar ( The Sunday Times :10
03 2002)
NASIL Kİ OKULLARDA ÇOCUKLARI YETENEKLERİNE GÖRE YÖNLENDİRİP EĞİTMEK SAVUNULACAK BİR DURUMSA , İSLAM'DA DA KADIN VE ERKEĞE DOĞA VE YAPILARINA UYGUN GÖREV DAĞILIMI YAPILMAKTADIR RESİME YETENEKLİ BİR ÖĞRENCİYİ MATEMATİK PR 'U YAPMAK NASIL MANTIKSIZLIK İSE KADIN VE ERKEKLERE DE MİZACLARINA TERS GÖREV YÜKLEMEK O KADAR TERSTİR BİR ERKEKTEN NE KADAR ANA SINIFI ÖĞRETMENİ OLABİLİR, HANIMLARLA KIYASLARSAK  ?
İngİlİz donanmasındaki kadın askerlerin dörtte biri cinsel tacize uğramış
İngiltere'de kraliyet donanmasında görev yapan kadın askerlerin dörtte birinin, görevleri sırasında en az bir kez cinsel tacize uğradığı açıklandı
Donanmadaki cinsel tacizin kabul edilemez bir düzeye - demek kabul edılebılır Bır duzeyı de var   !-ulaştığını açıklayan Savunma Bakanlığı, bundan sonra her vaka için disiplin işlemiyle yetinilmeyip adli işlem yapılacağını duyurdu İngiltere'de sadece 2002 yılında donanmada görev yapan 2500'e yakın kadın asker gemide ya da üste bulundukları sırada tacize uğradıkları gerekçesiyle şikayette bulundu 2003 yılında ise donanmada görev yapan kadınların yüzde 22'sinin bu tür şikayetlerde bulunduğu açıklandı Bu rakam, 2005 yılında yüzde 25'e kadar yükselirken, donanmada görev yapan kadınların üçte biri şikayetlerinin adil biçimde ele alınıp değerlendirilmediğinden de yakındı Genel olarak İngiliz ordusunda, aynı türdeki şikayetlerin oranının ise yüzde 12 olduğu belirtildi ( Milliyet : 24 06 2005 )
ya ŞİKAYET edılmeyen, edılemeyenler  !
Kadın daha duygusal olduğu için çocuk eğitimi ve büyütülmesi görevi İslâm’da daha çok kadına verilmiştir Çünkü o duygusaldır Acıma sevme  yoğunluğu erkekten daha fazladır Erkek çocuk bakıcısı olamaz Çünkü erkekte acıma, sevme, şefkat daha az yoğunluktadır Halbuki çocuğa sevgi, anne sevgisi lazımdır Erkek evi dışından korur Evin mali yönden devamını sağlar Kadın evin içişlerine bakar Evin ahlaki yönden devamını sağlar Kadın sadece işte çalışsa daha çok yıpranır ( o nedenle de kadınlar erkelerden daha az çalışır, daha önce emekli olur ) ve ailenin, çocuğun eğitimi ile gereği gibi meşgul olamaz Aile düzeni bozulur Aile bozulunca, toplum huzuru, devlet huzuru bozulur ve sosyal çöküntü başlar
Eşit toplumda çalışan kadın çocuğunu kreşte büyütür ve sevgi yerine aldığı paraya göre muamele gören çocuk büyüyünce psikolojik sorunların içine düşer
Kadın erkek eşit değildir birbirini tamamlayan iki elmanın yarısı gibidirler
Her iki cinsinde eksik ve fazlalıkları vardır (kas, yağ, şefkat, merhamet, sert, mizaçlılık  ) Ama her iki cinste insan olmada aklını kullanmada ilimde kul olmada cennet-cehennem yolunda eşittir ve yarış halindedirler
Kur’an da Allah-u Teala erkeği kadından üstün kabul eden bir ayet vardır Ayeti incelediğimiz zaman üstünlüğün sorumluluk anlamında kullanıldığını yani erkeğin kadından daha fazla sorumluluk sahibi olduğunun ayette bildirildiği anlaşılır
Mesela müdür ile memur Müdürde insandır memurda İkisi de akıllıdır Memurun aklı daha az veya müdürden aşağıdır diye kimse kabul etmez Ama müdürün sorumluluğu işi yetki alanı geniş olduğu için memurdan bir üst makamdır Ona bazı konularda emir verebilir Ama her ikisi de insan, kul, akıl  yönünden eşit canlılardır
Kur’an da işte sorumluluğu fazla olan erkeği kadına üstün-sorumlu kabul etmiş iş bölümünde erkeğe daha fazla sorumluluk yüklemiş yüklenen sorumluluk oranında onu idareci üstün kabul etmiştir
Aynı durum Türkiye Cumhuriyeti kanunlarında da söz konusudur Bazı konularda kadın erkek eşitsizliği medeni kanunda da bulunmaktadır
1-) Medeni kanun Roma hukukuna dayanır Roma hukukunun temelinde eşitler arasında birinci erkektir ilkesi vardır Birinci eşitsizlik budur
2-) İkinci eşitsizlik sen evli bir kadınsın evlendirme memuru sana demiştir ki : “ evin reisi erkektir, kadın onun muavin ve müşaviridir ” İkinci eşitsizlikte budur
3-) Üçüncü eşitsizlik ise sen ticaretle uğraşacağın zaman ticaret odasına kayıt olman için tüccarlığın muteber olabilmesi için kocanın yazılı muafakatı gerekir Kocan gider bin türlü işle uğraşır kimse muafakatını almaz üçüncü eşitsizlik  
4-) Dördüncü eşitsizlik sen yurt dışına gideceğin zaman kocanın mutlaka yazılı muafakatı gerekir aksi taktirde kocan şikayet ederse gidemezsin Dördüncü eşitsizlik
5-) Beşinci ve en kötüsü ! Kocanla birlikte borçlanacağın zaman vesayet maka-mının yani sulh mahkemesinin senin akıl baliğ olduğuna yani aklının başında olduğuna dair bir karar vermesi lazım ki kocası ile birlikte borçlandığı zaman muteber olsun Bu da beşinci eşitsizlik
Feminizm batı toplumlarında başlamış bir harekettir ve o tür toplumlar için zorunlu bir harekettir Çünkü Avrupa’da kadın, insan mıdır ? İncil’e dokunabilir mi ? ruhu var mı diye tartışılan, alınıp satılan, akrabaya, misafire peşkeş çekilen, çalışınca ücreti az verilen   bir canlı olarak görülür
Böyle toplumlarda kadın tabii ki hak arama yarışına girişip, reaksiyon gösterip, ileri atılacaktır, hakkını arayacaktır
Fakat İslam toplumlarında kadının ne insan olma yönünün tartışılması, ne Kur’an’a dokunmaması durumu, ne alıp satılımı- ******lik - durumu söz konusudur İslâm’da kadın annelik görevini yerine getirdikten sonra doktor, hemşire, avukat, öğretmen,   olabilir Hatta bazı kadınların yukarıdaki mesleklere sahip olmaları farzı kifayedir, bir toplumda mutlaka olmalıdır
Batıda hak arama adalet arama mücadelesi sonunda sınırlarını zorlamış haklı mücadele aşırı uçlara kaymıştır Eşitlik istekleri sonunda insan olma, kadın gücünü, hissiyatını, duygu sınırlarını zorlar hale gelmiştir Vucud geliştiren ; kaslı kadınlar, halter kaldıran, boks yapan   kadınlar (hepsinde de, yaratılış mizaçlarında olmadığı için erkeklerden daha az başarılılar) Batıda erkeklerde de bozulma had safhada da homoseksüellerin evlenmeleri, kültürel giyim tarzı dışında (İskoçlar gibi), erkeklerin etek giymesi  insan cinsi olma sınırlarını zorlayan dinden uzak bu toplumlar ahlaksızlığın had saflarını zorlamaktadırlar
Günümüz Türkiyesinde - 70 yıl aradan sonra , yani kadına haklarının tanındığı (    ) 1934’tan , 70 sene sonra yeniden kadın - erkek eşitsizliğini ( 2001 ) önleyecek yeni kanunlar çıkarılmaktadır   kadın hakları adına , kadın haklarının verildiğini iddia edilen kanunlar değiştirilirken İşin en ilginç yönü ise GÜNÜMÜZ TÜRKİYE’SİNDE ARTIK ZİNA’NIN BİR SUÇ OLMAKTAN ÇIKARILMASIDIR : Yani günümüzde zina edene medeni (   ) kanunlarımız ceza vermez , zinayı suç saymazken , dini nikah yaptıran insanları kanunlarımız suç işlemiş kabul edip , ceza vermektedirler
EVLENME
Bazı çevreler, İslâm’da her erkeğin dört kadınla evlendirildiğini kadının görüşü-nün sorulmadığını kadının hakkının yenildiğini iddia ederler
Dört kadınla evlilik (Teaddüt-ü Zevcat) İslâm’da bir emir, mutlaka yapılması gereken bir farz değildir Belli şartlarda belli özelliğe sahip erkeklere tanınan bir olaydır
Öncelikle şunu belirtmek gerekir Kur’an da Allah’ü Teala tek kadınla evliliği Müslümanlara tavsiye etmektedir Dolayısıyla İslam’da tek eşlilik esastır
Peki dört kadınla evlilik meselesi nedir ? İslâm’da bir erkeğin bir, iki, üç en çok dört kadınla evlenmesini belli şartlar dahilinde izin vardır Bunlar kısaca şöyledir :
1-) İlk hanımın izin vermesi : Kadın kocası ile evlenirken, kocasına, benden sonra başka kadınla evlenmezsen seninle evlenirim der, erkekte kabul ederse bir daha başka bir kadınla erkek evlenmez
Eğer hanımı izin verirse, erkek ancak o zaman ikinci bir hanımla evlenebilir
2-) Belli şartlarda ancak erkek ikinci bir kadınla evlenebilir Mesela ; bir savaş olsa erkeklerin sayısı ülke düzeyinde azalsa (her savaşta olduğu gibi) ülkede kadın nüfusu çok, erkek nüfusu az olsa Medeni kanunlara göre her erkek bir kadınla evlense, fazlalık olan eşitliğin üstünde fazla olan kadınlar ne yapacak? Zina mı, fuhuş mu ? ( I Dünya savaşından sonra Almanya’da, Fransa’da olduğu gibi )
Medeni kanunlar buna bir çözüm üretemiyor Ama İslam’ın (tek kadınla eşlilik genel tavsiyesi yanında) Taaddüt-ü Zevcat meselesi gündeme gelir Sorun kendiliğinden çözülür
İlk hanımın iznini alan erkek ikinci eşini alır ve toplumda kim kimin eşi, kim kimin çocuğu belli olur Toplum ahlakı bozulmamış olur Türkiye’de çağdaş psikiyatrinin kurucusu olan Pr Dr Mazhar Osman bu nedenle şunu söyler : “Ben Taaddüt-ü Zevcatı bir kusur değil, kemali eser olduğuna inanıyorum ”
Zaten Avrupa’da tek eşle yaşayan, zina etmeyen , çocuğu belli olan kaç toplum vardır Kendi toplumunun yapısını çok iyi ben Pr Dr Forel şunu söylemektedir : Avrupa’da tek eş taraftarlığı etiket, riyadan başka bir şey değildir
Erkek hanımını neden kandırsın ki ? Ya izin alır evlenir yada asla zina yapmaz Batı ise zina, fuhuş, homo-lezbiyen bir toplum olma yolunda, hayvanlarla cinselliğe yönelmiş bir çağdaş lut kavmi konumundadır Bu nedenle Angutil, “Acele T zevcat kabul edilmelidir Geçen her saat toplumsal bir suç olmaktadır ” demektedir
Wictor Gambot, Charles Richet; tek eşlilik, kadına hoş görünmek için uydurul-muş yalan gösteriştir derler
Wictor Marqveritte, Ayandan Gogslere, Dr Charles Richet, Binet Sanglet  batının içine düştüğü buhranı görüp çok kadınla evliliği savunurlar
3-) Hanımı izin verirse, ( mali, sosyal-kültürel) şartlarda uygun olsa, erkek kendine sorar: Alacağım yeni eş ile eski eşim arasında adaleti sağlayabilecek miyim ? ikisinin çocuklarında da maddi-manevi adaleti gerçekleştirebilir miyim ? cevabı hayır ise erkek yine evlenemez, hanımı izin verse de Yani üçüncü şart “adalet” dir
Bu üç şartta bir arada olmalı Biri eksik olsa, ikinci eş yasaktır
Özetle erkek ikinci eşle evlenmek isterse; hanımından izin , kendisinden adalet şartına uyma, şartlarında uygun olması gerekir
Bir erkeğe dört kadınla evlenme izni varda, bir kadına neden dört erkekle evlen-me izni yok ?
1- Çocuk olsa kimin olduğu nasıl belli olacak Neslin devamı, miras  buna bağlı Günümüzde bu DNA testleri ile anlaşılabilir Ya 1400 seneden beri geçen sürede bu nasıl anlaşılacaktı ? O dönemde de İslam, insan ve evlilik vardı
2-) Pr Forel’inde belirttiği gibi erkek çok kadına temayüllüdür Ama kadın bir erkeği sever (onunla evlenir veya evlenemez )
3-) Kadın gebe kalınca 4 erkek ne yapar ?
4-) Kadın dokuz ayda, erkek bir kaç günde çocuk sahibi olurlar
5-) Erkek kıskançtır (İslâm’da ikinci eş ilk hanımın iznine bağlıdır )
BOŞANMA
Bazı çevreler, İslâm’da kadının boşanma hakkı yoktur Erkek kadına üç kere «boş ol » dese boşanma vuku bulur, iddasındadırlar
Dilin kemiği yok, iftira atışları serbest Ama cevap hakkımız saklı
Öncelikle İslâm’da kadınında boşanma hakkı vardır Evlenirken «benim de boşanma hakkım var kabul ediyor musun ?» sorusuna evet diyen ve bunu yazılı belge haline getiren bir erkekle evlenen her kadın kocasını boşayabilir
Ayrıca İslâm’da «bir saniyede üç cümle ile boşanma gibi yani boş ol » ile boşanma yoktur
En az üç ay süren bir boşanma
I Ay: Kadın erkek, kadıya (hakime) gider Boşanmak istetiklerini söylerler Kadı onlara bir ay mühlet verir ve barışmalarını tavsiye eder
II Ay : Eşler yine gelirlerse kadı (hakim) onları yine gönderir Ailelerinin çağırıp onlara tavsiyede bulunmalarını söyler Bir ayda büyüklerinin nasihatları ile geçer
III Ay : Vazgeçmemişlerse kadı onlara; son bir ay , yine gelirseniz kesin boşanma kararı verilir der
İslami yaşam ve batı tarzı yaşam, hangi yaşam tarzı insanı mutlu kılar, hangisinde boşanma aza indirgenir Cevabı batılı bir araştırmacıdan, Gibbon’dan alalım :
300 senelik Osmanlı dönemi İstanbul arşivini inceleyen Gibbons, 300 senede İstanbul’da toplam 10 boşanma davasının olduğunu araştırmaları sonucu bulmuştur Ya günümüzde 3 saatte sadece İstanbul ‘un bir mahkemesinde kaç boşanma davası görülmektedir ?
Hangi toplum huzur içinde yaşamaktadır ?  
Not: Seçme ve seçilme hakkı kadınlara Hz Resul döneminde verilmişti Hz resul “Akabe biatlarında “ kadınlardanda biat (kabul oyu ) almıştı fakat ilerki yıllarda iktidarı elinde bulunduran bazı çevreler erkeklerden olduğu gibi kadınlardan da seçme ve seçilme hakkını almışlardır  Dolayısı ile çağımız, müslümanların (    ) hatasını yine islama mal ederek, islmda kadının seçme ve seçilme hakkının olmadığı, gibi yanlış bir sonuca varmışlardır
KADININ ŞAHİTLİĞİ
Şahitlik konusunda iki kadına bir erkeği mi kabul eder İslam  ?! Asla!:
İslâm hukûkunda erkeklerin vâkıf olamayacağı ve tamamen kadınların ilgi sahası olan doğum, bekâret, emzirme ve aybaşı gibi kadınlara mahsûs hallerde, erkeğin değil, sadece kadının hattâ tek kadının şâhidliği yeterlidir Bu gibi konulara, kadınların çokça şâhid olmaları ve erkeklerden fazla gözlem ve tecrübelere sahip bulunmaları sebebiyle, tek kadının şâhidliği bile geçerli sayılmıştır Hattâ Hz Peygamber (s a v ) Efendimiz’in emzirme konusunda tek kadının şâhidliğini kabul ettiği bilinmektedir Nitekim: "Erkeklerin muttalî olmadıkları şeylerde kadınların şâhidliği makbûldür " buyurması bunun en güzel delîlidir Doğum için de tek bir kadının şâhidliği kabûl edilmektedir Rasûlullâh (s a v ) Efendimiz: "Doğum konusunda bir kadının şâhidliği yeterlidir " buyurmaktadırlar Hz Ömer (r a ), boşanma konusunda yalnız başına kadınların şâhidliğini kabul etmiştir Hz Ali (r a ) da, bir çocuğun öldürülmesine şâhid olan kadınların şâhidliğini muteber saymıştır
Aslında iki kadının şâhidliğinin bir erkeğin şâhidliğine denk olduğu iddiâsı, gerçeklerle hiçbir ilgisi olmayan asılsız bir iddiâdır Konu ile ilgili olarak Bakara sûresinin 282 âyet-i kerîmesinde şöyle buyrulur:
"Ey îmân edenler! Belirli bir vâdeye kadar birbirinize borçlandığınız zaman onu yazın Bunu, aranızda bir kâtib doğru olarak yazsın Erkeklerinizden iki de şâhid tutun Eğer iki erkek bulunmazsa, şâhidlerden kendilerine güvendiğiniz bir erkek ve -biri unutunca diğerinin hatırlatması için- iki kadın yeter "
Yukarıda görüldüğü gibi bir bütün olarak ele alındığında, âyetin genel olarak şâhidliği düzenleyen umûmî bir hüküm koymadığı, âyet-i kerîmedeki hükmün sadece vâdeli borçlanmalarla ilgili olduğu açıkça görülür
İki kadın şâhid önerilmesinin sebebi, birisi yanılırsa diğerinin ona hatırlatması içindir Ancak âyette "iki kadın şâhidden biri mutlaka yanılır veya unutur" denmemektedir "Yanılırsa veya unutursa" denmektedir O halde iki kadın şâhidden birisi, şâhidlik ettiği borçlanma akdiyle ilgili olarak yanılmaz veya unutmazsa, şâhidliğini tam olarak yaptığı için, erkek şâhid ile kadın şâhidin şâhidlikleri yeterli, aynı zamanda eşit değerde olacaktır Bu ise kadının şâhidliğinin, erkeğin şâhidliğine denk olabileceğini gösterir
Neden mi?   Çünkü o dönemde kadınlar ticaretle direk ilgilenmiyordu  Hatta Hz Hatice bile kendi işlerini erkeklere, ticaretini erkeklere yaptırıyordu  !O dönemde kendi ilgi alanlarının dışındaki " vadeli borçlar " konusundaki bu istisnai hükümü genelleştirmek sadece önyargı ifadesidir  Ayrıca yukarıda da ifade edildiği gibi kendi ilgi alanlarında olan işler için - mesela doğum,emzirme  - her kişinin tek şahitliği kabul edilmektedir  
Günümüzde ekonomi özel ilgi alanına giren - ekonomi alanında eğitim gören kadınlar mesela - kadınlar için bu ayet tabii kendilerini sınırlandırmaz  Çünkü "unutma ve ilgi alanı olup olmama " temel sebep  Bu sebep ortadan kalkınca hükümde kalkar  veya bu şartlara uyan - ilgilenmeyen, unutan,ilgi duymayan dolayısı ile aklında tutma ihtimali daha az olan - kimsenin şahitliğinde ilgilenen gruba göre iki kişi şartı aranır Vadeli borçlarda şahitlikte esas olan bunlardır - ilgi, alaka,işin içinde olup olamam ve dolayısı ile ilgi ile paralel unutup unutmama- yoksa cinsiyet :kadın erkek olup olmama değil   !
MEVZU HADİSLER VE KADIN
Hadis, peygamber efendimizin sözlerine denir Mevzu hadis, kendi şahsi, siyasi,  emellerine ulaşmak için peygamberimizin ağzından uydurulan, Hz Resül'ün söylemediği halde kendisine mal edilen sözlerdir Uydurma- mevzu hadisler genellikle kadınlar, siyasi görüşler, ırkçılığa dayanan konular  çerçevesinde dönmektedir
Kadınla ilgili bazı uydurma-mevzu hadisler:
" Kadınlara okuma- yazma öğretmeyin: " İbn-i Cevzi, İbn-i Hıbban, İbn-i Adıyy hadisi kabul etmez, uydurmadır derler (Kitabul Mevzuat 2/268)
" Kadınlarla istişare edin, onlara tanışın ve onların söylediklerinin zıttını yapın": Sehavi ve İbn-i Arrak hadisi merfu görmezler Ebu Hatim, İbn-i Adıyy , İbn-i Cevzi, İbn-i Hıbban hadisin uydurma olduğu görüşündedirler ( El- Makasıdul Hasene: 248 , Tezkiretul mevzuat :128, Tenzihuş Şeria : 2-204, Silsiletul Ehadis: 432 ) Ayrıca, Hz Resul Ümmü Seleme ile istişarede de bulunmuştur (Makasıdul Ha-sene: 585, Silsile: 436, Keşful Hafa :2-3)
" Kadınlara iteat pişmanlıktır " : Sehavi, Ukayli hadisi uydurma kabul ederler ( Tezkiratul Mevzuat : 128, Kitabul Mevzuat : 2, 272)
" Kadınlar olmasaydı Allah'a hakkıyla ibadet edilirdi" Suyuti, Buhari, İbn-i Adıyy, Ebu Hatim, İbn-i Cevzi, Muhammed Nasuriddin, İbn-i Hıbban hadisi mevzu kabul ederler ( Silsiletul Ehadisuzzaif : 74, Tenzihuşşeria : 1/62, El-leali : 2/59)
" Kadınlar olmasaydı, erkekler cennete girerdi " : İbn-i Arrak, Es- sakafi hadisi kabul etmezler ( Camiussağir: 2/113)
"Güzele bakmak sevaptır veya ibadettir, gözü kuvvetlendirir " : Ebu Nuaym, Durekutni, İbn-i Cevzi, Sehavi, İbn-i Hacer, Iraki, Zehebi, İbn-i Kayyim, Muhammed İbn-i Arrak, Nasıruddin  hadisi uydurma kabul ederler ( El- Maka- sıd: 129, Silsiletul Ehadissuzaif : 164, Kitabul Mevzuat: 1/63, Mevzuati Aliyyul Kari: 124, Keşful Hafa: 2/317, Tenzihuşşeria: 201  )
"Uğursuzluk kadın, at ve evdedir " : Peygamber Efendimiz Hz Mö ammed 'in eşleri, Hz Aişe bu sözü duyunca: Kur'an-ı indirene yemin ederim ki, bunu rivayet eden, Ebul Kasım'a (Hz Muhammed'e) iftira etmiştir Resulullah sadece, "Cahiliye insanları, uğursuzluk, kadın, ev ve hayvandır" dediklerini söylerler
Hz Resul bu sözü cahiliye dönemi (İslam öncesi dönem) insanlarının bir sözü olarak nakleder İslam, cahiliye görüş ve adaletlerini tümden reddettiği gibi, uğursuzluk kavramını da kabul etmemekte, reddetmektedir
" Kadınların akılları ferclerindedir :" : Sehavi, Aliyyul Kari, Acluni sözün uydurma olduğunu kabul ederler ( El-Makasıd:292, El esrarul Merfua : 246, Keşful Hafa: 2/62))
" Döl getiren siyah bir kadın, döl getirmeyen beyaz bir kadınla hayırlıdır" Iraki, hadis uydurmadır der ( Mevzuatı Aliyyul Kari : 73) İslâm'da hayırlı olmanın ölçüsü takva (Sevgi ile karışık korku)'dur Ayrıca Kur'an çocuk sahibi olmanın veya olmamanın Allah'tan gelen bir imtihan vesilesi olduğunu da bildirir (Şura Suresi : 49-50)
Karı ve kocayı birbirinin dostu ilan eden (Tevbe Suresi : 71), eşlerin ikisinin de birbirine ısınıp aralarında muhabbet ve merhamet oluşturan (Rum Suresi : 21) Allah'ü Teala'nın yüce Resül'ü "Sizler (Kız-erkek) çocuklarınızı seviniz, kız çocukları kendi kendilerini sevdirirler" buyururlar, Hz Ömer:" Cahiliye döneminde kadınları, hiç bir şey saymazdık Taki İslam geldi, Allah'u Teala onlardan bahsedince, o zaman kadınların üzerimizde bir takım hakları olduğunu gördük" derken, iyi amel işleyen kadın veya erkeğin cennete gideceğini bildiren (Nisa Suresi:124) dinimizin ve onun yüce ilahının kulları arasında ayırım yapacağını kabul etmek imkansızdır O, rahman ve rahimdir
İSLÂM ve AKRABA EVLİLİĞİ
Akraba evliliği sakat doğumlara sebep oluyorsa İslâm akraba evliliğine neden izin vermiştir?
Sakat doğuma akraba evliliği değil, hastalık (kan uyuşmazlığı, ırsi hastalıklar  ) neden olur Yani her arkaba evliliği sakat doğuma neden olmaz, sakat doğuma neden olan hastalıklardır, hastalık akrabada olsun veya olmasın fark etmez
Akraba olmazsa bile hastalık nedeni taşıyan her insan sakat doğuma neden olur Ama akraba olduğu halde hastalık nedeni taşımayan insan sakat doğuma neden olmaz O halde yasak olan hastalık nedenleridir (kan uyuşmazlığı  ), akraba evliliği değil
İslam kadını sınırlar , hayattan soyutlar mı ? :
BAŞÖRTÜSÜ : kadın saçı bir süstür ve kadınlar arasında sınıf ve seviye ayırımı olmaması için emredilmiştir Günümüzde kuaförlere daha çok kadınlar gider ve perma , boyama   gibi şeylere daha çok para harcar   Ya parası ve imkanı olmayan aile ve kadınlar ne yapsın ? İşte islam bu süsü sadece mahreme - helale göstermeyi emredip , toplum içinde örtünme ile ayırımı ortadan kaldırmayı amaçlar
TOKALAŞMA :İnsanın kendi kalbi temiz olsa bile karşıdaki insanın içaleminden ve temizliğinden nasıl emin olunabilecek ki ? Ç Çaplin ‘in ( Niçin her gördüğünüz kadının elini öpüyorsunuz diye sorana ) dediği gibi “ Bir yerden başlamak lazım “ diyen birisi ile karşılaşılamayacağını kim iddia edebilir ?
ÇALIŞMA : İslam kadının çalışmasına izin verir ( Önce Annelik görevini yapıp , gelecek nesli yetiştirdikten sonra ) amaO’nu korumak için belli şartlarla
Kaynak :
|