![]() |
Milli Edebiyat |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Milli EdebiyatMİLLİ EDEBİYAT Milli Edebiyat;yirminci yüzyıl Türk Edebiyatı'nın 1908'le 1923 yılları arasında gelişen;İkinci meşrutiyet'in milliyetçilik hareketleri ile başlayan edebiyatımız milliedebiyat adını alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Edebiyat Akımı,Birinci Dünya Savaşı yıllarında güçlenip yayılarak hemen her türde birçok eser yazılmasına yol açmış;aydınlar ve sanatçılarda izleyecekleri yol için şu ilkeleri kabul etmişlerdir: 1-Yazýlým Dili sade olmalıdır ![]() 2-Ulusal kaynaklara ve yurt sorunlarına eğilmek gereklidir ![]() 3-Şiirde yalnız"hece"ölçüsü kullanılmalıdır ![]() Bu konuda,Genç Kalemler dergisinin görevi büyük olmuştur ![]() Milliyetçilik,ulusçuluk,toplumsal yaşamın en önemli olgularından sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() GENÇ KALEMLER Selanikte 11 Nisan 1911 de Genç Kalemler dergisinde Ömer Seyfettin'in "Yeni Lisan"başlıklı bir makalesiyle başlıyan bu eylem,İstanbul1da ve Türk Milli Edebiyatı'nda hızlı bir gelişmeye neden oldu ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp,toplumcu görüşlerine,dil anlayışına uygun bulduğu için ancak Genç Kalemler döneminde onlara katılır ![]() ![]() 1-Yazýlým Dili yenileştirmek isteyenlerin dilin doğal gidişini hızlandırmaya yetkileri var mıdır? 2-Bir dil başka dillerden sözcük olabilir;kural da olabilir mi? 3-Üç dilin kurallarında meydana gelme bir dil olabilir mi?Başka deyişle Türkçe'ye Osmanlıca denilebilir mi? Denilmezse dilimizi bu sayrılıktan kurtarmak bizim için bir ödev olmayacak mıdır? 4-Türçeyi özleştirmek için şimdiye kadar tasfiyecilerin yaptıkları gibi dilimizde kullanılan Arapça,Acemce sözcükleri atarak Çağatayca'dan,Türkmence'den sözcük almak doğal gelişmeye uyar mı? 5-Dilin arınmasında ve yenileşmesinde Arapça ve Acemce tamlamalar,çoğullar ve eklerin kullanılmamasını temel olarak dilin doğal evrimi için en uygun yol değil midir? 6-Kalıplaşmış tamlamaları olduları gibi bırakmak menekşe,kavga kalabalık gibi türkçeleşmiş Arapça ve Acemce sözcükleri söylendikleri gibi yazmak ve onları benimsemek doğru değil midir? Bu soruları Hamdullah Suphi,Raif Necdet,İzzet Ulvi,sehabettin Süleyman gibi yazarlar yanıtlamışlardır ![]() GENÇ KALEMLER DERGİSİ Genç Kalemler Dergisi,Selanik'te 1911 yılında Ömer Seyfettin,Ali Canip Yöntem,Akil Koyuncu,Rasim Haşmet,Ziya Gökalp'le Fecr-i Ati'vileerden bazılarının katılmasıyla yayın alanına girer ![]() ![]() 1-Bir dil,bir dilden sözcük olabilir ama,kural olamaz konuşma diliyle yazı dili ikiliğinin önüne geçmek gerekir ![]() 2-Arap herfleri Türkçe'yi yazmaya elverişli değildir ![]() ![]() ![]() 3-Arapça,Farsça tamlama ve çoğul kuralları hiç kullanılmamalı ![]() ![]() 4-Konuşma dili,bütün türkler tarafından anlaşılan İstanbul Türkçesi olmalıdır ![]() 5-Güneş varken şems,ay varken kamer denmemeli ![]() ![]() ![]() ![]() 6-Yazı diline yalnız milli dil bilgisi hakim olmalı ![]() DERGAHÇILAR Dergahçılar; 15 Nisan 1921-1923 tarihleri arasında İstanbul'da yayınlanan,42 sayı çıkabilen yazıyla onbeş günlük,derginin çevresinde toplananlardır ![]() ![]() ![]() Dergahçılar;Yahya Kemal Beyatlı'nın manevi yönetimi altındadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MİLLİ EDEBİYAT GÖRÜŞÜ Ali Canip Yöntem'le,Ömer Seyfettin'in 1911'de Selanik'te yayımlamaya başladıkları"Genç Kalemler" dergisiyle gelişen"Milli Edebiyat" akımı genellikle şu görüşler çevresinde toplanır ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Edebiyat genellikle 1908-1940 yılları arasında edebiyatımızın yaşadığı görüşleri,duyuşları,sanatları kapsarken,memleket gerçeklerini dile getirme yolunu benimser ![]() ![]() ÜÇ ANA KAYNAK Milli Edebiyat;1908-1923 tarihleri arasında yoğunlaşmasına karşı,1940'lara ve daha sonraki yıllara kadar,toplumsal değişimlere uyarak gelişirken,ulusal kaynaklarımıza daha etkin bir yönelme gösterir ![]() ![]() Yüzyıllar boyunca,çeşitli fikirlerle şekillerin,kültür emperyalizminin altında gerçek varlığının gösteremeyen Türk Edebiyatı yavaş yavaş tüm olanaklarıyla etkisini duyurmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Osmanlıcılık,2-İslamcılık,3-Türkçülük OSMANLICILIK Osmanlıcılık,Osman Gazi'nin 13 ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı İmparatorluğunun kullandığı Osmanlıca;Arap ve Fars kültürlerinin etkisi altında yapısına bu dillerden aşırı derecede sözcük,hatta dilbilgisi özellikleri giren,o dönemin şair ve yazrlarının çoğunca kullanılan Türkçe'ye Tanzimat'tan verilen isimdir ![]() İSLAMCILIK İslam,selamdan gelir;tanrı'ya teslimiyet;Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlığı İmparatoru bütün müslümanların dinsel başkanıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TÜRKÇÜLÜK Türkçü;Osmanlı İmparatorluğu'nun son yıllarda Osmanlıcılık,İslamcılık akımları karşısında Türklük duygusunu savunanlara denirken;Türkçülük,Türkçülerin ilkelerine dayanan akım,"Pantürkizm"anlamlarında kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() "Türkçülük,Türk Milletini yükseltmek demektir ![]() ![]() YARARLANILAN KAYNAKLAR, 1-Türk Edebiyatı Tarihi-Seyit Kemal Karaalioğlu İnkilap Kitapevi ![]() 2-Türk Edebiyatı Tarihi-Vasfi Mahir Kocatürk ![]() Edebiyat Yayınevi ![]() |
![]() |
![]() |
|