![]() |
Olasılık dağılımlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Olasılık dağılımlarGiriş Herhangi bir deneme durumunda, gözlenmesi olası sonuçların her birinin gözlenme olasılıkları saptanır ve bunların bir frekans dağılımı yapılırsa, olasılık dağııtmı denilen bir dağılım elde edilir ![]() ![]() ![]() Olasılık dağılımları normal dağılım, binominal dağılım, poisson dağılım gibi özel adlarla belirtildiği gibi, kuramsal ve görgül oluşları na göre de birbirinden ayrılabilir ![]() ![]() ![]() Olasılık dağılımlarını daha iyi açıklayabilmek için bu kez de yazı-tura atma denemesini örnek alalım ![]() ![]() ![]() Bir Madeni Para Bir Kez Atılmca: Gözlenebilecek Sonuçlar: Y ya da Gözlenme Olasılığı : 1/2 T 1/2 Yukarıdaki örnek bir bargrafik şeklinde gösterilirse, Şekil 1-1 de gösterilen durum elde edilir ![]() ![]() Iki madeni parayı birlikte bir kez attığımız zaman gözleyebileceğimiz olası sonuçlar ve bunların gözlenme olasılıkları da, Iki Madeni Para Bir Kez Atılmca: Gözlenebilecek Sonuçlar: yy YT Gözlenme Olasılığı ![]() TY TT 1/4 1/4 şeklinde olur ![]() ![]() Iki madeni parayı birlikte atma durumunda gözlenmesi olası YT ve TY sonuçlarındaki benzerliği dikkate alıp, geliş sırasını önemli saymazsak, Şekil 9-2 yi biraz değiştirip Şekil 1-3 ü elde edebiliriz ![]() Ote yandan, Üç Madeni Para Birlikte Bir Kez Atılmca: Gözlenebilecek Sonuçlar: YYY YTY YTT YYT TYT TYY TTY TTT Gözlenme Olasılığı: 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 şeklinde olur ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Y T Şekil 1 ![]() ![]() ![]() ![]() yy YT TY TT 1 ![]() ![]() ![]() Şekil 1-2 ![]() ![]() ![]() YT yy TY TT ],00 ![]() ![]() Şekil 1-3 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil 1-4 ![]() ![]() Oç madeni parayı birlikte bir kez atma durumunda, YTY, YYT ve TYY sonuçlarındaki 2Y ve 1 T durumu ile YTT, TYT ve TTY sonuçlarındaki 2T ve 1 Y düzenlerini dikkate alıp geliş sırasına bakmazsak, Şekil 9-4 ü biraz değiştirerek Şekil 9-5 i elde edebiliriz ![]() ![]() YYT TTY YTY TYT fyyy TYY YTT ITTI 1 ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki şekillerin ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Olasılık dağılımlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Olasılık dağılımlarÖLÇME ? ÖLÇÜLER VE ÖĞRETİMİ ÖLÇME Ölçme, bir çoklukta birim kabul edilen bir miktarın bu çokluk içinde kaç tane olduğunu saymaktır ![]() Çokluklar süreksiz (kesikli) ve sürekli (devamlı) olmak üzere ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sürekli çokluklar ise sayılamayan çokluklardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlük hayatımızın her parçasında kullanılan ölçüler konusu, önemi sebebiyle ilköğretim matematik programında da ağırlıklı olarak yer almıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Ölçülerin öğretiminde öğretmen , herhangi bir ölçme türünün ayrıntısı yerine bunların sistematiğini ve nasıl ortaya çıktıklarını (gelişim evreleri ) ve çoklukta ölçme becerisinin nasıl geliştiği ile ilgilenmelidir ![]() Öğrencilerin okul ve ev ortamında sürekli karşılaştıkları problemlerde ölçme yer alır ![]() Bu tür sorular öğrencilerin ölçme araç ve kavramlarını veri toplama ve çevreleri tanımlama ve nitelendirmede kullanmalarına yardım eder ![]() ![]() ![]() Ölçülebilecek bir becerinin ne olduğunu anlama konusuna Standartlar önemli bir yer ayırmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|