![]() |
Türk Şiirlerinde Sonbahar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Şiirlerinde SonbaharSonbahar temasının Halk Şiirimizden çok Divan Şiirimizle içselleştiğini ve daha çok kullanıldığını görüyoruz ![]() Karacaoğlan?ın şu dizelerinde gördüğümüz gibi: ?Aşam dedim, karlı dağlar başından Yüce dağlar koç yiğide dağ m?olur Ağrır bedenim, sızlar yaralarım Bu yarayı çeken yigit sağ m?olur? ? ![]() ?İncecikten bir kar yağar Tozar Elif Elif diye Deli gönül abdal olmuş Gezer Elif Elif diye?? ![]() gibi dizelerinden de gördüğümüz gibi kış teması; acının, sıkıntının, mutsuzluğun, umutsuzluğun sembolüdür ![]() Erzurumlu Emrah?ın şu dizelerinde: ??Gene bahar oldu, açıldı güller Bülbülü Şeydalar bağlarda gezer Bir saçı Leyla?ya meyil verenler Elbet mecnun olur, dağlarda gezer??? Ya da Gevheri?nin şu dizelerinde: ??Tazelendi âlem nevbahar oldu Gel sevdiğim senin ele gidelim Açıldı her taraf sebzezar oldu Gel efendim Şam?a doğru gidelim?? gördüğümüz gibi ilkbahar ve yaz mevsimi umuda daha açıktır ![]() ![]() Erzurumlu Emrah?ın: ??Hazan ile geçti gülşeni butsan Eyler dertli bülbül zâr garip garip Haraba yüz tuttu bezmi gülistan Ağla şimden geru var garip garip??? gibi bazı örneklerinde işlenen ?hazan? konusu çok yaygın olmamakla birlikte yine hüznü, acıyı ve ayrılığı anlatır ![]() Divan Şiirimize gelince, ?hazan? yine hüznün sembolüdür ![]() ![]() Kat? edip fasl-ı hazân âb-ı revân şirâzesin Nüsha-i gül-zârın evrakın perişan eylemiş (Hazan mevsimi, akarsuyun gidişatını bozup gül bahçesi kitabının yapraklarını perişan etti ![]() ![]() Bağdatlı Ruhî de şu beytiyle hak verir Fuzulî?ye: Âşiyânsuz n ?eylesün gülşende bülbül Rûhiyâ Derd-mendün eylemiş bâd-ı hazân evin harâb (Ey Ruhî bülbül gül bahçesinde evsiz barksız ne yapsın? Zavallı, dertli bülbülün evini hazan rüzgârı harap etmiş) Çünkü Divan şiirinde gül ve bülbül, olmazsa olmaz mazmunlardandır ![]() ![]() ![]() Keçecizâde İzzet Molla: ??Bir mevsim-i bahârına geldik ki âlemin Bülbül hamûş, havz tehî, gülistan harâb?? ( Bu alemin öyle bir bahar mevsimine geldik ki, bülbül suskun, havuz boş, gül bahçesi harap ![]() ![]() Nabî?nin: Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem baharın görmişüz Biz neşâtın da gamın da rüzgârın görmişüz (Biz bu dünya bağının hem hazanını hem baharını görmüşüz, biz sevincin de kederin de zamanını görmüşüz ![]() ![]() Halk şiirinin doğaya açık, yalın ama derin felsefi bakışı içinde kış ve yaz aylarının daha keskin çizgileri ortaya koyması; Divan şiirinin ise sevgiliye, aşka, tasavvufa, sosyal olaylara bakışındaki ince, zaman zaman karmaşık, zaman zaman aşikâr bakış açısını sonbahar, köhne bir bahar oluşuyla daha güzel ortaya koyar ![]() Belki de Türk şiirinde Sonbahar teması Batı Edebiyatı etkisinde gelişen Türk şiirinde gerçek değerini Sembolist ve Empresyonist anlayış içinde bulur ![]() ![]() Paul Verlaine, Orhan Veli Kanık?ın çevirdiği şiirinde sembolizmin Sonbahara bakışının en güzel örneklerinden birini verir: ?Hâtıralar, ne istersiniz benden?? Sonbahar? Durgun gökte ardıç kuşları uçuşmadalar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ? Ah! İlk çiçekler! Ne güzel kokuları vardır! Ne kadar sevimli bir mırıltıları vardır! Sevilen dudaklardan çıkan ilk evet?lerin! Sembolizm edebi akımının önemli isimlerinden Charles Baudelaire, ??Alıp Götüren Koku?? adlı şiirinde: ?Gözlerim kapalı, bir sonbahar akşamında Sıcak göğsünün kokusunu içime çeker Dalarım, gözlerimden mesut kıyılar geçer Hep aynı günün ateşi vurur sularına? ? derken sonbaharın ve akşamın gizemini büyülü bir atmosfere çevirir, sözcüklerle resmeder ![]() Paul Verlaine: ?ŞİİR SANATI Musiki, her şeyden önce musiki; Onun için tekli mısradan şaşma ![]() Kıvrak olur, erir havada sanki; Ağır aksak söylenişe yanaşma ![]() Kelime seçerken de meydan senin; Bile bile bir nebze aldanmalı ![]() Dumanlısı güzeldir türkülerin; Öyle hem seçik olsun hem kapalı ![]() Güzel gözler tül ardında görünsün Gün ışığı titremeli şiirinde Ak yıldızlar maviliğe bürünsün Ilgıt ılgıt sonbahar göklerinde? ? şiirinde flu bir resimden, derinden ruhumuza işleyen bir musikinin büyüsünü sonbahar mevsiminin sisli ve bulutlu havası içine yerleştirir ![]() Bizim edebiyatımızda Sembolist akımdan etkilenen; Ahmet Haşim, Ahmet Muhip Dranas, Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Hamdi Tanpınar v ![]() ![]() Ahmet Haşim?in: ?Ağır, ağır çıkacaksın bu merdivenlerden, Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak, Ve bir zaman bakacaksın semâya ağlayarak ![]() ![]() ![]() Sular sarardı ![]() ![]() ![]() Kızıl havâları seyret ki akşam olmakta ![]() ![]() ![]() Eğilmiş arza, kanar, muttasıl kanar güller; Durur alev gibi dallarda kanlı bülbüller, Sular mı yandı? Neden tunca benziyor mermer? Bu bir lisân-ı hafîdir ki ruha dolmakta, Kızıl havâları seyret ki akşam olmakta ![]() ![]() ![]() şiirinde Sembolistlerin hayata bakışı ve gizemi sonbahar ve akşam sembollerini kullanarak en çarpıcı biçimiyle ortaya çıkar ![]() Ahmet Muhip Dranas: Yağmur, Gül, Eller, adlı şiirinde: ?Yel yapraklarımı savurur, Dört yanım yağmurla örtülü; Güz vaktim gerçek ya, ne yağmur!? diyerek yağmurla sonbaharı özdeşleştirir ![]() Cahit Sıtkı Tarancı?nın Otuz Beş Yaş şiiriyle Sonbahar, acıtır içimizi: ?Ayva sarı nar kırmızı sonbahar! Her yıl biraz daha benimsediğim ![]() Ne dönüp duruyor havada kuşlar?? Ahmet Hamdi Tanpınar Sonbahar adlı şiirinde: "Durgun havuzlara işlesin bırak Yaprakların güneş ve ölüm rengi, Sen kalbini dinle,ufuklara bak ![]() Düşünme mevsimi inleten rengi Elemdir mest etsin ruhunu yeter Eser rüzgarların durgun ahengi ![]() Yan yana sessizce mevsimle keder Hicrana aldanmış kalbimde gezin Esen rüzgarlara sen kendini ver ![]() diyerek hüzünden ve melankoliden uzaklaştırır Sonbaharı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Parnasizm?in temel ilkesi gerçekçiliktir ![]() ![]() ![]() ?Fani ömür biter,bir uzun sonbahar olur ![]() Yaprak, çiçek ve kuş dağılır, tarümar olur ![]() Mevsim boyunca kendini hissettirir veda; Artık bu dağdağayla uğuldar deniz ve dağ ![]() Yazdan kalan ne varsa olurken haşır neşir ![]() Günler hazinleşir, geceler uhrevileşir; Teşrinlerin bu hüznü geçer ta iliklere ![]() Anlar ki yolcu yol görünür selviliklere ![]() 1940 sonrası şiirimizin önemli isimlerinden biri de Bedri Rahmi Eyüboğlu?dur ![]() ![]() ![]() ![]() ?Önde zeytin ağaçları arkasında yar Sene 1946 Mevsim Sonbahar Önde zeytin ağaçları neyleyim neyleyim Dalları neyleyim Yâr yoluna dökülmedik dilleri neyleyim Yâr yâr ? ![]() ?Sonbahar Geliyor? adlı şiirinde ise Cahit Külebi serçe için duyduğu endişeden söz ederken, somutla soyut arasında lirik bir anlayışla şairane bir gezinti yapar: Sonbahar geliyor serçe Yuvanı ne yapacaksın? Ayva çiçek açmadan önce ![]() Meyvelerin içi geçecek Rüzgâr başka çeşit esecek Yağmurlarla ıslanacaksın ![]() Halbuki ne kadar sıcaksın! Edebiyatımızda Maviciler adı verilen grubun en önemli ismidir Atilla İlhan ![]() ![]() ?Nasıl iş bu her yanına çiçek yağmış erik ağacının ışık içinde yüzüyor neresinden baksan gözlerin kamaşır oysa ben akşam olmuşum yapraklarım dökülüyor usul usul adım sonbahar? Sosyal Gerçekçi?lerin en önemli ismi olan Nazım Hikmet, gerek manzum öykülerinde gerekse destanlarında, Türkçenin olanaklarını zorlamış, eski ve yeni edebiyatın tüm öğelerinden yararlanmış, özellikle son dönem şiirlerinde insan sevgisine ulaşan, özümlenmiş bir şiir anlayışı geliştirmiştir ![]() Günler gitgide kısalıyor, yağmurlar başlamak üzre ![]() Kapım ardına kadar açık bekledi seni ![]() Niye böyle geç kaldın? Soframda yeşil biber, tuz, ekmek ![]() Testimde sana sakladığım şarabı içtim yarıya kadar bir başıma seni bekleyerek ![]() Niye böyle geç kaldın? Fakat işte ballı meyveler dallarında olgun, diri duruyor ![]() Koparılmadan düşeceklerdi toprağa biraz daha gecikseydin eğer ![]() ![]() ![]() Bir bunaltı ve sıkıntı edebiyatı olan Varoluşçuluk da Sembolizm ve Empresyonizm kadar konu ve duygu itibariyle sonbaharı işlemeye ve imge olarak kullanmaya müsaittir ![]() ![]() Egzistansiyalizmin yani Varoluşçuluk akımının izlerini taşıyan özellikle İkinci Yeni şiirinde de Sonbahar temi farklı biçimlerde işlenir: Cemal Süreyya kendi biçemiyle anlatır Sonbaharı : Sevdiğin kentlerin selamı sanki Sülüs kamyon şoförleri Kufi hamallar Anılar hep sonbaharda gibidir astrakan gecede süt yıldızlar Ne varsa yarım kalmış, geleceğindir Bir kez girilmiş sokaklar Açılmamış kapılar Bilir misin iki kökeni var hüznüniyetinin: çiçek durumu aşklar, yaprak düzeni siyasalar ![]() Turgut Uyar?da ölümü çağrıştırır Sonbahar: Bir gün, bir parkta otururken, biliyorum Bir el yağmurla dokunacak omuzuma Bir çift göz, bir davet, bir kalp Çoluğu çocuğu terk edeceğim ![]() Yapraklar dökülecek, çiçekler solacak Bir sonbahar, bir sabah ve bir yağmur olacak Toprak ve insan kokularıyla, Uğultulu bir sarhoşluk içinde, yıllar için Başımı alıp gideceğim ![]() Sezai Karakoç Hz ![]() yıllar geçti sapan olumsuz iz bıraktı toprakta yıldızlara uzanıp hep seni sordum gece yarılarında çatı katlarında bodrum katlarında gölgendi gecemi aydınlatan eşsiz lamba hep kanlıca?da emirgan?da kandilli?nin kurşuni şafaklarında seninle söyleşip durdum bir ömrün baharında yazında şimdi onun birdenbire gelen sonbaharında sana geldim ayaklarına kapanmaya geldim af dilemeye geldim affa layık olmasam da Şiirimizde konusu, imgesi ?Sonbahar? olan o kadar çok örnek var ki? Hilâl ERBOYACI |
![]() |
![]() |
|