11-27-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Metaetik
METAETİK
Metaetik,felsefede,etiğin alt disiplini,Etik ifadelerinin mantıksal ve semantik yönlerinin analizi yoluyla ahlak kavramlarının ve yargılarının yapısını belirlemeye çalışır1![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Analitik felsefeciler,bütün insanların iletişim arası olan birinci basamak dil ile filozoflarının bu dili anlamaya analiz etmeye ve açıklamaya çalıştıkları ikinci basamak dili birbirinden ayırt ederler Bu bağlamda metaetik,ahlak felsefecisi için bir dizi görev öngörür![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
1-) Doğru ve yanlış,zorunlu ve yasaklı,iyi ve kötü gibi ahlak kavramlarının anlamlarının mantıksal analizi![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
2-) bu tür kavramların bulunduğu ifadelerin işlevinin mantıksal analizi![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
3-) bu ifadeleri desteklemek için kullanılan doğrulama ya da ahlaki usavurmaların yapısının mantıksal analizi Dolayısıyla metaetik,( bir başka deyişle analitik ya da eleştirel etik)"Hangi eylemler doğru hagileri yanlıştır?","İnsan nasıl yaşamalı"ve nelere değer vermelidir?" "Hayat yaşamaya değer mi?" gibi birinci basamak sorular soran uygulamalı ,normatif ya da kurgusal etikten bütünüyle farklıdır 3
Analitik felsefeciler etik kuramların temel sorunlarının metaetik,bağlamı içinde yer aldığını kabul ederler Ayrıca daha da ileri giderek bu tür soruları ancak bir ahlak felsefecisinin sorabileceğini,normatif soruları ise,aslında birer ahlakçı olan herkesin sorabileceğini öne sürerler Dolayısıyla ahlak felsefecisinin konumu,bilimsel ifadelerin doğru hangilerinin yanlış olduğu konusunda tarafsız kalan bilim felsefecisinin konumuna benzer Ama ahlak dline böyle tarafsız bir analizin uygulanıp uygulanmayacağı konusunda analitik felsefeciler arasında da tartışma vardır,çünkü onlarda ahlak diliyle ilgili ön varsayımların bile normatif olduğunu ve bu varsayımların analiz girişimlerini belirleyerek kuramsal sonuçları etkileyebileceğini kabul ederler![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Belli başlı metaetik kuramlar kuramlar arasında doğalcılık,sezgicilik,duyguculuk ve kuralcılık sayılabilir Ralph Barton Perry,Stephen Coburn Pepper ,W T Stace,Richard B Brand ve Geoffrey James Warnock gibi doğalcılarve G E Moore,H A Prichard ,W D Ross ve A C Ewing gibi sezgiciler ahlaki savların doğru ya da yanlış olabileceği üzerinde anlaşırlar Ama bunun nasıl bilinebileceği konusunda anlaşamazlar Doğalcılar bu savların ahlaki olmayan terimler içeren ifadelerden yola çıkan usavurmalarla doğrulanabileceğini ya da ahlaki terimlerin ahlaki olmayan (doğal ya da olgusal) terimlerle tanımlanabileceğini ileri sürerler Sezgiciler bu iki önermeyi de reddederler ve ahlaki terimlerin bütünüyle kendine özgü olduğunu ,ahlaki ifadelerin özerk bir mantık taşıdığını savunurlar Duygucular ,özellikle Alfred Jules Ayer ve Charles Stevenson ahlaki ifadelerin bilişsel nitelik taşımadığını öne sürerler ve bunların onaylama ya da onaylamama gibi duygu temelli ifedelerden oluştuğunu,ahlaki usavurma ve doğrulamaların ahlaki ifadelerin bu özelliği dikkate alınarak yeniden yorumlanması gerektiğini vurgularlar Kuralcılığın R M Hare gibi savunucuları benzer bir yaklaşımla ahlaki yargıların dünyaya ilişkin olgusal ifadeler olmaktan çok,eylemler üzerindeki kurallar ya da yasaklar olduğunu ileri sürerler![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Kaynak;AnaBritannica cilt 22 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|