Bela Geliyorum Demez |
11-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Bela Geliyorum DemezBela geliyorum demez Bela müsibet a-Belâ Kavramının Anlam Sahası: Belânın sözlük anlamı, denemek, yapmak, bitkin hale getirmek demektir Kuran-ı Kerim'de daha çok denemek, sınamak, imtihan etmek anlamlarında kullanılmaktadır Denenmek veya bir sınamaya uğramak insanı yıprattığından dolayı belâ kelimesiyle ifade edilmektedir Aynı kökten gelen belâya Türkçedeki belâ ve musibet anlamına gelir Dinin emirleri bir bakıma belâdır yani sınamadır Çünkü bazı diní emirler insan bedenine zorluk verir, iyilerin ve kötülerin ortaya çıkmasını sağlar Şükredenler veya nankörlük edenler bununla belli olur Zorluklara kim sabredecek, nimetlerin değerini ve sahibini kim bilecek? Bütün bunlar bir belâdır-sınamadır Kuran, insanlara verilen nimetlerin onları deneme amacına yönelik olduğunu söylüyor: “Yeryüzünün zinetleri (süsleri) insanların denenmesi içindir” (11 Hûd /7) Hayat ve ölüm, doğma ve yaşama birer sınamadır (67 Mülk/2) Rabbimiz, herkese farklı şeyler, farklı nimetler, farklı yetenekler vermiştir Her bir insan farklı bir imkana sahiptir Herkes kendine göre bir iş yapar veya mesleği yerine getirir Aralarında müslüman olanı vardır, müslüman olmayanı vardır Ancak Rabbimiz bütün insanları onlara verdiği nimet, kabiliyet ve imkanlarla denemektedir (6 Enam/165) Allah (cc) verdiklerinin karşılığını kulluk ve şükür olarak ister Her bir nimetin teşekkür borcu, her bir kabiliyetin sorumluluğu vardır Rabbimiz kişilere ve toplumlara bazen sıkıntı verir, bazen musibetler gönderir, bazen zorluklara ve darlıklara düşürebilir Bunun sebebi onların akıllarını başlarına almalarını, yanlış yolda olanların düzelmelerini ve isyan içerisinde olanların Allaha itaate dönmelerini sağlamaktır Bazen de müslüman kullarına bir sıkıntı, bir musibet ve zorluklar verir, onu sabırla dener Böylece onların daha çok sevap kazanmasını, derece yönünden daha çok yücelmesini sağlar (2 Bekara/155-156) Rabbimiz bütün insanları dener Herkesin denenme şekli ve araçları farklı farklı olabilir Iyi insanlar sabırla ve Allahın dinine yardımla; kötü insanlar hidayete, iyiliğe, Allah yoluna davetle sınanırlar Başına belânın, yani imtihanın nereden geldiğini anlayanlar onun gereğini yaparlar Böyle bir denemenin karşısında mümin olanlar sabrederler, tevekkül ahlâkıyla Allaha teslim olurlar b-Peygamberlerin Denenmesi: Insanlar arasında en fazla denemeye (belâya) peygamberler uğratıldılar Allah yolunda hiç kimsenin dayanamayacağı eziyet ve sıkıntılarla karşılaştılar Azgın düşmanlarla, anlamaz ve inatçı topluluklarla, hasetçi kişilerlerle yıllarca uğraşmak zorunda kaldılar Peygamberlerin hepsi de bu denemeleri başardılar, görevlerini eksiksiz yerine getirdiler Bundan dolayı da Allah (cc) katında üstün makamlara ulaştılar Allah (cc), bazen sevdiği toplulukları denemeden geçirir Hz Musa (as) ve kavmi (israiloğulları); firavunun baskı ve zulmüyle denenmişti Firavun, zulmünü, baskısını ve sömürüsünü onların erkeklerini ve çocuklarını öldürmeye kadar götürmüştü Şüphesiz bu ve Hz Musa (as)nın onu tanrılık davasından ve bu zulümlerden vazgeçirme mücadelesi bir deneme idi (7 Araf/141 14 Ibrahim/6) Allah (cc) Hz Ibrahimi de bir takım kelimelerle denemişti: “Hani Rabbi, Ibrahimi bir takım denemelerden geçirmişti O da bunları tam olarak yerine getirmişti (O zaman Allah Îbrahime ): Seni şüphesiz insanlara imam (önder, kılavuz, nur) kılacağım demişti (Ibrahim); Ya soyumdan olanlar ?deyince (Allah): Zalimler benim ahdime (verdiğim söze) erişemezler demişti” (2 Bekara/124) Bilindiği gibi Ibrahim (as) ateşe atılmak, oğlunu kurban etmek, Kâbeyi yapmak gibi ağır sınamalardan geçirilmişti Süleyman (as) kuşların mantığını (konuşmalarını) anlayabiliyor, cinleri, şeytanları ve rüzgârı emrinin altına alabiliyordu Çok büyük bir mülkü ve dünyalık gücü vardı Allah (cc) bütün bu nimetlerle onu denemişti 0 da, bu nimetlere karşı aynen şöyle demişti: “ Rabbim, bana, ana ve babama verdiğin nimete sükretmemi ve razı olacağın salih bir amelde bulunmamı bana ilham et ve beni rahmetinle salih kullarının arasına kat” (27 Neml/19) Kuran, bir başka âyette, yine deneme anlmına gelen fitne kelimesini kullanarak Hz Süleymanın denendiğini ve tahtını üzerine bir ceset bırakıldığını söylüyor (38 Sâd/34) c-Müminlerin Sınanması: Allah (cc) bütün müslümanları, onların arasında kendi yolunda sabırla cihad edenleri (kendi yolunda çalışıp-gayret edenleri) bilip ortaya çıkarıncaya kadar onları denemeye tabi tutacaktır (47 Muhammed/31) Allah yolunda çalışma yalnızca kuru bir iddia ile değil; bizzat pratik faaliyetlerle olması gerekiyor Müminler bazen zorluklar, felaket, çile ve sıkıntılarla karşılaşırlar Vahye inanmayanlardan incitici sözler işitirler Bazen hakları ellerinden alınır, bazen alay edilirler Kimi zaman ambargoya uğratılırlar, kendilerine yüz verilmez veya işkenceye uğrayabilirler Malları, rahatları ve hatta canları bile gidebilir Bütün bunlar onlar için şer gibidir Bazen de Allah (cc) müminlere hayır yönünden nice şeyler nasib eder Onlara dünyalıklar, imkanlar, rahatlıklar ve zaferler verebilir Bütün bunların sebebi belâ dır, yani denemedir (21 Enbiya/35) Allah (cc)ın insanlar ve toplumlar için bir takım yasaklar ve sınırlar koyması, bazı hükümleri bildirmesi de bir imtihandır Bakalım kim bu hükümlere uyacak Kim bu yasakları çiğnemeyecek (7 Araf/163) Yeryüzünde süs ve geçimlik olarak yaratılan her şeyin yaratılış sebebi; hangi insanın daha güzel amel işleyeceğini, daha güzel davranışta bulunacağını denemek içindir (18 Kehf/7) Allah (cc), Hz Muhammede (sav) Kuranı hak olarak indirdi Bundan dolayı O ve Onun ümmeti insanlar arasında Allahın indirdiği ile hükmetmek durumundadırlar Bunu yaparken haktan sapanların hevalarına, istek ve tutkularına uymazlar Allah (cc) dileseydi insanlar aynı dine inanan tek bir ümmet olurlardı Islâmdan başka din olmazdı Ancak Allah (cc), gönderdiği Peygamberlerle ve ilâhí hükümlerle insanları denemek istemektedir (5 Maide/48) d-Insanların Denenmesi: Insanlar arasında yetenek, bilgi, mal ve makam yönünden var olan farklılıkların sebebi de yine ilâhí sınavın bir gereğidir Allah (cc) insanlara verdiği bu gibi özelliklerle onları denemektedir (6 Enam/I65) Insanlara emanet olarak verilen mallar ve canlar da birer deneme aracıdır Insan malı nerede kazanıp nereye harcamaktadır? Yine kendisine emanet edilen canı neyin uğrunda geçirmektedir? (3 Âli Imran/186) Karmaşık bir sudan yaratılan insan Allah (cc) tarafından devamlı denenmektedir Hayata gelişin amacı da budur (76 Insan/2) Kuran, nimet verilerek denemeye tabi tutulan nankör insanın yanlış tutumunu şu şekilde sergiliyor: “Fakat insan, ne zaman onun Rabbi kendisini bir denemeden geçirse, ona bir ikramda bulunsa, onu nimetlere koysa; Rabbim bana ikramda bulundu der Ama ne zaman onu deneyerek, rızkını kıssa, hemen der ki: Rabbim bana ihanette bulundu” (89 Fecr/15-16) Mümin insan, nimetin azlığının, veya çokluğunun bir deneme olduğunun şuurundadır Bu yüzden nimet bol olduğu zaman şımarmaz, malı ve elindeki makam veya güç ile şımarmaz, kibirlenip yoldan çıkmaz Nimet az olduğu zaman da Allaha şikayette bulunmaz O nankör değil, sükredici olmaya çalışır Bilir ki, gecici olan dünya hayatı bir imtihan yurdudur Bu hayatının devamını sağlayan her şey de bir sınama-imtihan aracıdır Bu sınavın hikmetini anlayanlar ve gereğini yapanlar kazanacaklardır Mümin insan, nimetin azlığının, veya çokluğunun bir deneme olduğunun şuurundadır Bu yüzden nimet bol olduğu zaman şımarmaz, malı ve elindeki makam veya güç ile şımarmaz, kibirlenip yoldan çıkmaz Nimet az olduğu zaman da Allaha şikayette bulunmaz O nankör değil, sükredici olmaya çalışır Bilir ki, gecici olan dünya hayatı bir imtihan yurdudur Bu hayatının devamını sağlayan her şey de bir sınama-imtihan aracıdır Bu sınavın hikmetini anlayanlar ve gereğini yapanlar kazanacaklardır |
|