Hıristiyanlıkta Sünnet Var Mıdır? |
11-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Hıristiyanlıkta Sünnet Var Mıdır?Sünnet, çok eski çağlardan beri çeşitli toplumlarda var olan bir uygulamadır Bu uygulama halen devam etmektedir Sünnet, çok eski çağlardan beri çeşitli toplumlarda var olan bir uygulamadır Bu uygulama halen devam etmektedir Samiler, İbraniler, Araplar, Moablılar, Amoriler, Edomlular ve Mısırlılar sünneti uygulamıştır Babil, Asur, Kenan ve Filistinlilerde ise bu uygulamalara rastlanmıştır Sünnetin yapılması konusunda birçok teori olmasına karşın bütün bu toplumlarda esas amaç din olarak karşımıza çıkmaktadır Sünnetin İbrani halkı için anlamına baktığımızda ise Tanrı tarafından İbrahim ile Tanrı'nın yaptığı antlaşmanın bir işareti olduğunu görüyoruz Kutsal Kitap, Tekvin (17:9) bölümüne baktığımızda " ve Allah İbrahim'e dedi: ve sen ise, sen ve senden sonra zürriyetin, nesillerince ahdimi tutacaksınız Sizinle ve senden sonra zürriyetinle benim aramda tutacağınız ahdim şudur, aranızda her erkek sünnet olunacaktır" Buradan da anladığımız gibi Tanrı İbrahim ile arasındaki antlaşmaya bir sadakat işareti olarak, diğer toplumlarda da mevcut bulunan sünnet olayını seçmiştir Burada şunu hemen hatırlatmamız gerekir ki, amaç yalnızca bedensel bir işlevin yerine getirilmesi değildir Kutsal Kitap'ın ilerleyen sayfalarına baktığımızda Tanrı'mızın sünnetle anlatmak istediği içeriği daha net bir biçimde açıklanmıştır Orada öğrendiğimize göre sünnet esas yürekte anlam kazandığı şekli ile önemlidir Yani eski yaşamdan yüreğin sıyrılıp yepyeni yaşama geçen gerçek yürek olması gibi Sünnetteki asıl sır etin guflesinin sıyrılmasından sonra bedende kalıcı bir iz kalması gibi esas olanda yürekte eskinin atılıp, Tanrı da kurtuluşta yerinin iz olarak kalması gibidir Yürekteki sünneti anlatan ayetlere Kutsal Kitapta çokça rastlaya bilirsiniz Tesniye 30:6 şöyle yazıyor "ve Allahın RABBİ bütün yüreğinle ve bütün canınla sevmek için yaşayasın diye, Allahın RAB senin yüreğini ve zürriyetinin yüreğini sünnet edecektir'' Yeremya peygamberde yazılarında yürekte sünnetsizliğin putperest olmakta aynı şey olduğu belirtilmektedir Yeni Ahite bakacak olursak Pavlus Romalılara olan mektubunda şöyle demektir " görünen bedende olan sünnetlilik gerçek sünnetlilik değildir asıl olan ruhta yüreğindeki sünnetliliktir" (Rom2:28) Kısacası Tanrı bir takım anma taşlarını nasıl manaları için verdi ise, sünnetliği de yine kendisi ile olan ahdin manası belirginleşsin diye vermiştir Bu bağlamda gelenek sünneti artık dinsel anlamda dışsal bir ifadeden öteye gitmemektedir İncil Koloseliler 2:11 de şöyle yazmaktadır " Ayrıca Mesih'in gerçekleştirdiği sünnet sayesinde günahlı benliğinizden soyunarak elle yapılmayan sünnetle onda sünnet edildiniz" İsa Mesih'in annesi de Luka 2:27'de dendiği gibi şeriata göre adet olunanları yapmışlardı Sekizince günde adet üzere sünnet edilmiş ve kendisine isim konulmuştu Ama kendisi vahiy olarak gelen bu kişi yürekteki esas sünneti gerçekleştiren kişiydi İsa Mesih geleneksel anlatımın çok üstünde şeyler vaaz etti Sünnetin sağlık açısından çok faydalı olduğu bugün tıbben ispatlanmıştır Yani şu ya da bu biçimde, insanlar bu sağlık asçısından önemi büyük olan sünneti uygulamaktadır İnançlı, inançsız ya da başka din mensupları buna dâhildir Yani toplumdaki Hıristiyan sünnet olmaz, sünnetsiz ithamı oldukça yanlıştır Aradaki fark Hıristiyanlar sünneti yaptırırken dinsel bir olguya oturtmamaktadır Çünkü gerçek İsa inanlısı için bedensel sünnet eski ahitte Mesih'in gelişine dek Tanrı ile insan arasındaki antlaşmanın işareti anlamında bir gelenektir Mesih'te ise yürek sünnetliliği esası daha net anlaşılmıştır Bedensel sünnet ise sadece sıhhi anlam taşıyan bir operasyon olarak kalmıştır O zaman, ehli kitap aileler olarak sıhhi anlamda sünnet yaptırmanız iyidir Sünneti İsa Mesih'in kurtarışı için ve insanlığa yürek sünnetliğini aktarmak için bir tanıklık amacı ile de kullanmak mümkündür Yani çocuk bir şekilde sünnet ettirilir ve sonunda da aile arasında, eşle ve dostla bir yemek yenip, gerçek sünnetliliğin İsa Mesih'te ne anlam taşıdığı aktarılabilir Böylelikle kendi toplumumuz içinde bulunan bir takım kültürel etkinliklerde tanıklık amacı ile kullanılmış olur Böyle bir uygulama yapalım ya da yapmayalım, Tanrı'nın sünnetteki esas amacını, yürekte sünnetliliği unutmayalım |
|