![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriEski Medeniyet Dinleri * » Eski Mısır Dini * » Hitit’lerin (Eti) Dini * » Urartular’ın Dini * » Eski Yunan Dini * » Etrüks Medeniyeti ve Dini * » Phryg (Frig) Dini * » Girit (Minos) Dini * » Sümerlerin Dini * » Fenikeliler Dini * » Eski Roma Dini * » Mu (Nacaallar) Dini Eski Mısır'da Din Eski çaglarda oluşan bütün dinlerin çogunda şu dört madde, prensip olarak bulunmuştur: 1-Tanrı Kavramı 2-Mitoloji ve Efsaneler 3-Dini Inanislar “dogmes” 4-Dini Ayinler Bu temel prensiplere göre, eski çagda Mısır’ın dini hayatini incelemek için iki çesit belgeye sahibiz ![]() 1-Hiyerogliflerle olan her türlü dini metinler, mabet ve mezar duvarlarındaki dini inanislar ve ayinlerin tasviri ![]() ![]() 2-Mabetlerde, mezarlarda her çesit ilahların heykelleri, heykelcikleri veya çizilmis, boyanmis resimleri ![]() ![]() ![]() Mısır’ın din hayatinin eksik yönü, iman ve inanma kismidir ![]() ![]() Mısır’ın tarih önceki devirlerindeki din düsünceleri, totem esasina dayanir ![]() ![]() ![]() Klan halinde yaşayan insan grupları bir yere yerlesip siteler, (Nom) olusturduktan sonra sembolleri olan totemler, o yerin ilahi ve mabudu olmustur ![]() ![]() Eski devirlerdeki bir halkin dini, oturdugu memlekete ve sürdügü hayat tarzina göre degisir ![]() ![]() Mısırlılar bir çok ilahlara sahiptiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mısır ilahları konularıni gökten, topraktan, sudan, bitkilerden, hayvanlardan ve insanlardan alirlar ![]() ![]() Gök Ilahinin ismi ve şekli degismekle berber, gökyüzündeki yildizlar, Güneş ve ay en eski ve devamli ilahlar arasindadir ![]() ![]() Hayvanlar alemi ise Mısır ilahları arasinda en kalabalik yeri isgal ederler ![]() ![]() ![]() Mısırlıların ilah kavrami hakkindaki bilgileri sadece metinlerden ögrenebiliyoruz ![]() ![]() Rahipler – Ayinler – Mabetler: Mısır dininin tatbikatini rahipler yapar ve onlar bu teolojiyi düzenlerlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mabetler, Mısır sehrinde en önemli yeri isgal ettigi gibi, abide bakimindan da en büyük binalardir ![]() ![]() Ayinler, büyük dini törenlerden başka, her gün mabetlerde gerçek formüllü dualarla ilah heykellerin önünde yapilir ve bunları ya bizzat kral veya rahipler idare ederlerdi ![]() ![]() ![]() Buna göre ilahların da krallar gibi, iki esasi vardır: 1- Vücut “Zet”ki yeryüzünde ilahi temsil eder ![]() 2- Ruh “Ka” ise ilahi ve semavi olan elmandir ![]() Ilk temsil edilen ilahlar MÖ 4000 ortalarında baslamiştir ![]() ![]() ![]() Mısır’da bir de ayni kavrami ifade eden ilahlar, başka başka isimlerde de anilmislardir ![]() ![]() ![]() Mısır ilahlarıni iki büyük grupta toplayabiliriz: Yerel Totemler “gök” ve Yer Ilahları ![]() Yerel totemler, göçebe kabilelerin yerlestikleri sitelerde, mukaddes saydikları hayvan ve putları insan vücudu ile de birlestirerek temsil ettikleri ilahlardir ![]() ![]() Ilahlar ilk zamanlarda erkek olsun kadın olsun yalniz yasar ve hakimiyetini korumada çok kiskanç davranirdi ![]() ![]() Bunda bas hakim olan baba degildir ![]() ![]() ![]() Ilah ailesiyle beraber kendi sarayi sayilan mabette oturur, bazen de yanina başka ilahların girmesine izin verebilirdi ![]() ![]() Fakat kral her mabette ayni zamanda bulunamayacagi gibi, kendisine vekil olarak rahipleri birakir ve onlar ilaha, mabede ve onun arazisine bakarlardi ![]() Bazı yerel ilahların hakimiyet sahaları, zamanla da genislemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yerel ilahların esas ilk merkezleri kesin olarak pek tespit edilmemekle birlikte, bir çokları daima malum olmustur ![]() ![]() Eski fikirden kalmis olarak tarihi devirlerde de tapilan canli hayvanlar olmustur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ilahlara bir takim kuvvetler de atfedilmiştir: 1- Osiris : Ölüler Tanrısı ![]() 2- Ptah: Artistlerin ve Madencilerin Tanrısı ![]() 3- Hathor : Ask ve Nese Tanrıçası ![]() 4- Maat: Adalet ve Hukuk Tanrısı ![]() 5- Sobek: Sular Tanrısı 6- Seshet: Yazi Tanrıçası ![]() 7- Sekhmet: Savas Tanrıçası ![]() 8- Min: Çöllerdeki Seyyahların koruyucusu ve Hasat Tanrısı ![]() 9- Tot: Ay ve Ilim Tanrısı ![]() 10- Geb: Toprak Tanrısı ![]() 11- Set: Kuraklik ve Kötülük Tanrısı 12- Isis: Analik ve Bereket Tanrıçası ![]() Gök ilahini çok büyük bir inek şeklinde düsünen Mısırlılar, ona “Hathor” adini vermislerdir ![]() ![]() ![]() Ay ilahina “Tot” adi verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan başka toprak ilahi da yer almaktadir ![]() ![]() ![]() Mısır dini Natürizm dinidir ![]() ![]() ![]() ![]() Horus- Nur ilahidir ve Güneşi temsil eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kainati aydinlatan ve canlandiran Horus kardesi zulüm ve tahrip ilahi olan Set ile devamli mücadelededir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Set- Garip bir tarihe sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ra- Güneşi ifade den Tanrılardan biridir ![]() ![]() ![]() Maat- Mısırlılar indinde ay ile önemli ilahlardan biriydi ![]() ![]() Tot- Aya ait bir ilahtir ![]() ![]() ![]() ![]() Ptah- Mısır’daki büyük ilahlardan biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osiris- Mısırda önemli bir kült halinde olan bu ilahin gerçekleri Mısır rahiplerince son derece özenle saklanan bir sir halindedir ![]() Horus’tan daha kidemli olan Osiris Mısır’in bir kahramani, Mısır’ın birligini kuran, medeniyeti ögreten, yaziyi icat eden akil ve hayirli bir hükümdardi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dalgalar Osiris içinde bulundugu tabutu sürükleyerek Finike’de Biblos sahillerine atar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osiris’in bir diger safhasi daha sonuca varmiştir, o da bitkilere ilah olmasidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Mısır Tanrıları Aker: “IGICI” ![]() ![]() Amon: “Gizli biri” ![]() ![]() Ammut: “Ölü Yutucu” ![]() ![]() Anqet: “Kucaklama” ![]() ![]() Anubis: “Kral çocuk” ![]() ![]() Apep: Güneşi yok etmek için günlük deneme yapan yilan ![]() Aten: Güneş Diski ![]() Atum: Re’nin bir formu ![]() ![]() Bastet : Ev ve Güneş isiginin kedi Tanrıçası ![]() Bes: Müzik, dans ve savasin cüce Tanrıçası ![]() Buto: Asagi Mısır’ın kobra Tanrıçası ![]() Duamutef: Horus’un ogullarından biri ![]() ![]() Geb: Gökyüzünün esi ve dünyanin Tanrısıdir ![]() Hapi: Nil’in Tanrısıdir ![]() Hapy: Horus’un ogullarından biri ![]() ![]() Hathor: Ask, müzik ve kadınin inek Tanrıçası ![]() Horus: Firavunların ve Güneşin sahin Tanrısı ![]() Imhotep: Djoser’in veziri, sonra Ptah’in oglu gibi ibadet edilmiştir ![]() Imsety: Horus’un ogullarından biri ![]() ![]() Isis: Osiris’in dullugunun ve siirin Tanrıçası ![]() Khonsu: Ay’in Theban Tanrısı ![]() Khepare: Yükselen Güneşin böcek Tanrısı ![]() Khnemu: Su baskini ve Nil’in iri Tanrısı ![]() Ma’at: Gerçek ve hukukun tantiçasi ![]() Mefetseğer: Krallar Vadisi’nin Tanrıçası ![]() Min: Erkek bereket Tanrısı ![]() Montu: Mısırli savas Tanrısı ![]() Mut: Amon’un esi ve Theban’in ana Tanrıçası ![]() Nefertem: Nilüfer çiçeginin Memphis Tanrıçası ![]() Neith: Savas ve dokuma Tanrıçası ![]() Nekhebet: Yukari Mısır’daki Akbaba Tanrıçası ![]() Nephthys: Seth’in esi ve Isis’in kiz kardesi ![]() Nut: Osiris ve Isis’in annesi ve gökyüzü Tanrıçası ![]() Nun: Ilk suların Tanrısı ![]() Onuris: Savasçi ve Abidos’un gökyüzü Tanrısı ![]() Osiris: Seth tarafindan öldürüldü, yasamdan sonrasi ve tarim Tanrısı ![]() Ptah: Memphis’in mumya yaratma Tanrısı ![]() Qebehsenuef: Horus’un ogullarından biri ![]() ![]() Qetesh: Semetik doga Tanrıçası ![]() Ra: Güneş Tanrısı ![]() Satet: Nil suyu ve bereket Tanrıçası ![]() Sekhmet: Yikim ve savasin disi aslan Tanrıçası ![]() Selket: Büyünün akrep Tanrıçası ![]() Serapis: Ahiret ve Güneşin Helenistik Tanrısı ![]() Seshat: Ölçüm ve yazma Tanrıçası ![]() Seth: Osiris’in erkek kardesi tarafindan öldürüldü ![]() ![]() Shu: Mut ve Geb’in babasi ![]() ![]() Sobek: Timsahlar Tanrısı ![]() Tauret: Kadın dogumunun hipopotam Tanrıçası ![]() Tefnut: Nut ve Geb’in annesi ![]() ![]() Thoth: Yazma akil ve ay Tanrısı ![]() Eski Mısır Mabetleri Eski Kralligin hükümdarları Mısır’ın hemen her yerine mabetler insa ettirmislerdir ![]() En orijinal örneklerden biri Güneş Tanrısı “Ra”ya özel olarak yapılan mabettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() Heliopolis’te 3 ![]() ![]() ![]() Orta Krallik dönemindeki mabetler tam olarak korunamamiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Orta Krallik devrinde 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() Memfiste Ptah mabedi genisletilmiş, Karnak’ta Amon, Dendera’da Hathor, Heliyepolis’te Atum, Abidos’ta Osiris ![]() Yeni Krallık devri mabetleri üç kişimdan ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mabedin çogu yerine büyüklü küçüklü heykeller konmustur ![]() ![]() ![]() Mabetler genelde iki temel fikre göre yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Mabet tipi planlarda birbirinden farklı üç kısım görülür ![]() Yeni Krallik devri mabetlerine uzunlukları hepsinde ayni olmayan bir yoldan girilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pilon duvarların ortasindaki kapidan girince üç tarafi bir veya iki sirali sütunların bulundugu bir avlu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu açik avluda, birkaç basamak merdivenle asil mabedin en önemli kismi olan bir “hipostil” salona girilmektedir ![]() ![]() ![]() Ayni zamanda eğer Kralın bir varisi olmazsa, bu hipostil salonda, Amon’un mucizesi ile yeni kral ilah tarafindan isaret edilerek seçilmek için törenler yapilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Böylece sfenksle siralanmis ilah yolundan sonra ortasi tamamen açik bir avlu, yari aydinlik olan sütunlu hipostil bir salon ve daha sonra da ilahin mukaddes sayilan mevcudiyetine ve hazinesine yaklastikça mistik bir karanlik içine gömülen bir mabet plani ortaya çikmiştir ![]() Ayrıca Eski Mısır mimarisinde mabetleri su esaslara göre de ayırmak mümkündür: 1- Klasik Mabetler 2- Kayaliklar Içine Oyulan Mabetler 3- Güneş Ilahina Özel Mabetler 4- Kralların Küçük Mabetleri 5- Ölülerin Ayinleri için Yapılan Mabetler Eski Mısır Tapınakları Bir Mısır tapinagi genel ibadetin bir yeri degildir ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Mısır Tapinagi dogaüstü, metafiziksel ve insan gücü gibi özel bir güç arasinda insa edildi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzden her Eski Mısır tapinagi özel bir yerdir ![]() ![]() ![]() Tapınakların duvarlarındaki yazitlarda amaç ve anlamları bilmiyoruz ![]() ![]() Mısır hakkindaki bilgimizin çogunu, Mısır’ın Ptolemic’in hükümdarligi esnasinda insa edilen tapınaklardan aliriz ![]() Ptolemic tapınaklar, genellikle orijinal Mısır stilinden farkli bir stile sahiptirler ![]() · Bu tip tapınaklarda güzel yontulmus heykeller vardır fakat fazla ilham vermez ![]() · Kadın çok güzel görünür ama kaba bir yolda zarif Mısır kadın stilinden farklidir ![]() Tapınakların Plani: Bir tapinagin alisilmamis dizayni ve yerinin seçimi, ekonomik düsüncelerin üzerine dayanmamiştir ![]() Büyük tapınaklar hizli insa edilemez veya bir kral tek basina insa edemez ![]() ![]() Genelde, Mısır Tapinagi çamur tasli agir bir duvarla çevrilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Tapinagin dis duvarları bir kalkana benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tapinagin duvarları disinda papazların konutları, atölyeler, sandik odaları ve diger yardimci yapilar vardır ![]() Duvarlardaki Sembollerdeki Ifadeler: Biz hayatimizda her seyi sembollerle ifade ederiz ![]() ![]() · Tapinagin dis duvarlarındaki ve dis avlusundaki duvarlarındaki sahne; isigin sahinlerle savasini gösterir ![]() ![]() ![]() · Bir başka figürde, bazı seyleri önermek için 2 sag el bir aktif rol anlamina gelir ![]() ![]() Günümüze Yetişen Önemli Bazı Tapınaklar KARNAK Tapınağı KOMOMBO Tapınağı LUXOR Tapınağı PHILAE Tapınağı DENDERA Tapınağı RAMSES III Tapınağı |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriSfenks O, yeryüzünün en ünlü heykeli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ünlü bilmeceyi bir başka sfenks sordu: Kanatli ve Yunanli bir sfenks ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 54 metre uzunlugunda, 20 metre yükşekligindeki, bati-dogu yönünde uzanan büyük sfenks, Nil Nehri’ne bakiyor ve nehir yoluyla gelenlerin Giza kompleksinde gördükleri ilk yapi da o: dev bir tas bekçi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÖ 450 yilina kadar uzanan bir mite göre Oidipus, Thebai Kralı olan babasini bilmeden öldürdükten sonra kente gelir ve Pazar meydaninda Tanrılar tarafindan kendisini cezalandirmak için yolanmis bir canavarla karsilasir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlılar, Suriyeliler ve kismen Araplar yüzünden, Mısırlılar kendi sfenkslerini hem düsmanlik hem de sevgi kaynagi olarak gördüler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heykel tarih boyunca pek çok kez kuma gömülmüs ve tekrar ortaya çikmis ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1994 yilinda gizemli bir geçit kesfedildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heykel 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanla Mısır,Yunanistan ve Suriye`de de başka sfenksler ortaya çikmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilmece ise : Hangi yaratik sabah 4, öglen 2, aksam 3 ayak üstünde yürür ve bacakları ne kadar çoksa o kadar zayiftir? Cevap ise insan dir ![]() ![]() ![]() Mısır a gelince Sfenks Mısırca 'SEZP-ANHE' (Yaşayan görüntü) demek ![]() ![]() ![]() Restorasyonlar MS 2000 :Sag arka bacak onarildi ve kumlardan temizlendi ![]() Yunan-Roma döneminde kumun gelisini önlemek amaciyla barikatlar kuruldu ![]() 1798 `de Napolyon tarafindan temizlik çalismaları yapıldı ![]() 1978`de Bir isçi tarafindan dev heykelin altinda bir galeri kesfedildi ![]() ![]() 1979`da kuzey kanadi restore edildi ![]() 1981 `de bacaklardan taslar düstü ve onarim 1987`ye kadar dek surdu ![]() 1989`da yeniden saglamlastirildi ![]() 1990`da Getty Vakfi'nin çalismaları baslatildi ![]() ![]() Eski Mısır'da Büyücülük Eski Mısır'da son derece doğal olarak bilinen bir olguydu büyüler ![]() ![]() ![]() ![]() Kara büyülerde genellikle büyü yapilmak istenen kişinin kendisine ait bir sey ele geçirilir ve bunun yardimiyla balmumundan yapilmis insan figürüne bakir sisler saplanirdi ![]() ![]() ![]() Bu oldukça sevimsiz olaya karşın bundan korunmaya yarayan büyüler de vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyünün ilk örneği Tanrılar arasinda yaşanan savasta görülmüstür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyücü kimi zaman Tanrıyla bir olurdu ![]() ![]() ![]() Mısır tarihinin her yönünde olduğu gibi bu da su anda bize oldukça ilginç ve garip ancak Mısırlılar için nefes almak kadar doğal bir seydi ![]() ![]() ![]() Eski Mısırlılarda Mumyalama Krallar vadisi ile Deir El-Bahri arasında gizli bir dehlizde bulunan ve mezar soyguncularının elinden kurtarılarak 14 Temmuz 1881'de Luksor'dan gemiye bindirilen 40 firavun mumyasını taşıyan gemi,Kahire'ye doğru ilerlemekteydi ![]() ![]() Mumyalama işlemi ölüyü öbür dünyadaki yaşamına hazırlamak için yapılan bir dizi törenden sadece başlangıç olanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Mumyalama işlevi şöyle gerçekleştirilirdi: * Önce ölü yıkanir ![]() ![]() * Göz ve ağız boşukları,yağlı keten tamponlarla doldurulup göz kapakları kapatılırdı ![]() * Rahip habeş denilen keskin bir opsidyenle vücüdun sol tarafını açarak,içindekileri tamamen boşaltır ve bunları "Kanopik" denilen çömlek ve vazoların içine koyardı ![]() ![]() * Acılan yerler dikildikten sonra Mısırlılar'ın "Net-jeryt" denilen ve kahire yakınlarındaki bir vadide bulunan "Natron" tozu sodyum karbonat ve ya Sodyum Klorit (tuz) ile karıştırılan madde içinde 40 ve ya 70 gün(soylular için 272gün) bekletilirdi ![]() ![]() ![]() Tören soylular için sabahın erken saatlerinde başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriHitit İnanç Sistemi Kültürlerin bir parçası olan din, tarihin her döneminde, insanoğlu için önemli bir yere sahip olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok tanrılı dinlerde sular, gökyüzü, toprak, ay, güneş gibi daha birçok unsur ilahlaştırılmıştır ![]() ![]() ![]() Hitit tanrılarının isimleri Hattice, Hurrice, Sümerce olmasına karşın söz konusu tanrının işlevi ve niteliği değişmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hitit inancına göre, tanrılar tıpkı insanlar gibi yaşamakta, yiyip içmekte, aralarında kavga etmekte, birbirleri ile evlenmekte ve çocuk sahibi olmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrıları, beraberlerinde yer alan kutsal hayvanları, atribüleri ve hiyeroglif yazıtlar aracılığıyla tanıyabilmekteyiz ![]() ![]() ![]() ![]() Hitit inancına göre insan gibi düşünülen tanrıların bir de yaşadıkları evleri olmalıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hitit Tanrıları Hattili Tanrılar Fırtına Tanrısı & Güneş Tanrıçası/Arinna’nın Güneş Tanrıçası: Taru & Wuruşema (Hitit pantheonun baş tanrı çifti) Oğulları: Telipinu (tarımla uğraşan, tahılların büyümesini sağlayan ve bereketliliği temsil eden tanrı) ve karısı Hatepinu, Nerik kentinin Fırtına Tanrısı ve Zippalanda kentinin Fırtına Tanrısı Kızları: Mezulla Torunları: Zintuhi Yeraltı Tanrıları: Lelwani, İşduştaya, Papaya Savaş ve Salgın Hastalıklar ile Veba Tanrısı: Şulinkatte Savaş Tanrısı: Wurunkatte Büyü ile ilgili tanrıça: Katahzipuri Hurrili Tanrılar Fırtına Tanrısı & Güneş Tanrıçası: Tešup & Hepat Oğlu: Šarruma Çift cinsiyetli tanrıça: Šaušga (Koruyucu tanrıça işlevinde gördüğümüz Šaušga, bazı kaynaklarda sağ elinde bir kap tutan kanatlı kadın bazı kaynaklarda ise sağ elinde balta tutan bir erkek olarak görülür) Hitit Tanrıları İlk Hitit belgelerinden biri olan Anitta metninde “bizim tanrımız” olarak bahsedilen tanrı Šiu, daha sonra Hititçe metinlerde genel olarak “tanrı” anlamına gelen bir kelime olarak kullanılmıştır ![]() Işık Tanrısı: Šiu Tahıl ve Hububat Tanrısı: Halki At üzerindeki Tanrı: Pirwa Tanrılaştırılmış Gün: Šiwat Tanrılaştırılmış Gece: İšpant Hint Tanrıları İndra, Mitra, Varuna, Nasatya ![]() Luwi Tanrıları Çoğunlukla başkent Hattuşa dışındaki Hitit merkezlerinde tapınım görürlerdi ![]() ![]() Personel ve Yönetmelik Hititlerin yaşamlarında oldukça önemli bir yere sahip olduğu anlaşılan bu “bin tanrılı” dinin icrasında, ne denli büyük bir organizasyonun gerektiğini düşünebiliriz ![]() ![]() Tapınakların ekonomik gücünü sağlayan tarım işçilerinin, sanatkârların; rahip ve rahibelerin; tanrılara törenler sırasında sunulan tüm yiyecek ve içeceklerden sorumlu olan mutfak çalışanlarının görevlerini aksatmaları, ülkeyi tehlikeli bir duruma sokabilirdi ![]() ![]() ![]() Bayramlar Hitit dininin uygulama alanlarından bir olan “Bayramlar” da değişik etnik kökenlere ait unsurları birleştirmiş ve Hititler tarafından tabletlere ayrıntılı bir şekildekaydedilmiştir ![]() ![]() Belli bir takvime bağlı olarak, yılın değişik dönemlerinde düzenli bir şekilde icra edilen ve büyük hazırlıklar sonucu gerçekleştirilen bayramlar, bolluk ve bereket, verimli yağmurlar, bol mahsul, hayvanların çoğalması, kralın gücünün artması, dinsel temizliğin sağlanması için, tanrıları memnun edecek dinsel törenlerdir ![]() ![]() ![]() Ancak Hititler’deki bayram anlayışı ile günümüz bayram kavramı birbirine karıştırılmamalıdır ![]() ![]() ![]() Bayram kelimesi tek bir kutlamayı çağrıştırıyor olsa da, Hitit bayramlarının bazılarının kutlanması bir günde tamamlanmaz; içerisinde bir kaç gün süren, çeşitli kentlerde icra edilen ve hatta bir ayı aşan kutlamaların yapıldığı bayramlar vardır ![]() ------------------------------------------------------ Urartular’da Din Başkent Tuşpa (Van) olan Urartu Devleti; en güçlü döneminde günümüzdeki Doğu Anadolu, Kuzeybatı İran, Irak'ın küçük bir bölümü ile Ermenistan'ın güneyine egemendi ![]() ![]() ![]() Urartu adına Assur yazıtlarında ilk kez Uruatri biçiminde M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bölgede Urartularda Krallık M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Urartular’da Din ve Tanrılar Van/ Meher Kapı anıtındaki yazıta göre, Urartu'da adlarına belirli dönemlerde kurban kesilen ve ilk üç sırayı Haldi, Teişeba ve Şivini’nin paylaştığı 79 tanrı, tanrıça, tanrısal özellik bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Urartular Anzaf, Çavuştepe, Ayanıs ve Toprakkale gibi büyük merkezlerde tanrıları için kule tipi tapınaklar ve Meherkapı gibi açık alanlardaki kayalara kapı görünümlü kutsal nişler yapmışlardı Ölü Gömme Urartu'da yakarak veya yakmadan gömü yapılmaktaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ------------------------------------------------------- Helen ( Eski Yunan ) Dini Eski Yunan 'da kaynağınıAnadolu , Girit ve Mezopotomya'dan alan, tanrıların çoğu doğu kökenli olan çok tanrılı bir din anlayışı vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanistan daki devlet örgütlenmesi anlayışı dine de yansımıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Yunanlılar tanrılarına kendi anlayışlarına göre ve istedikleri gibi ibadet ederlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunanlılar ayrıca bayramlarda ve dini törenlerinde tanrıları şerefine araba yarışı ve spor karşılaşmalarıda düzenlerlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu fon üzerinde gelişen Eski Yunan Dini'nin Özelliklerini şöyle sıralamak mümkündür 1 ) Bu dinde , din adamları sınıfı yoktur ![]() ![]() 2) Bu dinde bireyin giderek kişiler karşısında da alçalma duygusunu geliştiren (etek öpme , el bağlama gibi) tanrılar karşısında alçalma anlayışı yoktur ![]() 3) Bu dinde soru sormaksızın, tartışmaksızın, akıl yoluyla değil iman yoluyla inanılan dogmalar yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Dini yayma çabası, dini propaganda ve din uğruna fedakarlık yoktur ![]() 5) kutsal kitabı yoktur ![]() ![]() 6)Bugün ki anlamda günah kavramı yoktur ![]() ![]() Eski Yunanistan da tek tanrı / vahdet inancı bazı aydınların kafasında yer edinip kabul görmekle birlikte halk arasında bu görüş yayılmadı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriEtrüksler Roma tarihinin en gizemli halklı hiç kuşkusuz Etrüsklerdi ![]() ![]() Aslında Etrüsklerle ilgili gizem daha Etrüsklerin adından başlıyor ![]() ![]() Etrüsklerin yaşadığı ve Etruria adı verilen bölge Orta İtalya’da kuzeyden güneye 250 km ![]() ![]() Etruria Bölgesi Etrüsklerin buraya nereden gelip yerleştikleri bilinmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() “ Kendileri anlatırlar ki , bugün gerek kendi ülkelerinde , gerekse de Yunanlılarda oynanan oyunları türetenler de kendileridir ve bu Etruria’nın koloni haline getirildiği zamana rastlar ; bakınız ne anlatıyorlar bu konuda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herodotos bunları MÖ beşinci yüzyılda yazmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun dışında Etrüskler’in ölü gömme adetleri (Örneğin ahşap odalar) , toplumsal hayatları (Örneğin kadına verdikleri önem) ve sanatları Anadolu’daki başka toplulukları hatırlatmaktadır ![]() Etrüsklerin Kuzey’den geldikleri , Hint-Avrupa’lı bir kavim oldukları yolunda teoriler de olmasına rağmen çok fazla yandaş bulamamışlardır ![]() Etrüskler hakkında bir ilginç tez de Etrüsklerin Türk oldukları yolundadır ![]() ![]() “ Özet şudur : Etrüskler , Türsenler , Türkalar Ege adalarında , Anadolu’da önceden oturmuş kavimlerdir ![]() ![]() ETRÜSK TARİHİNİN ANA HATLARI Etrüskler’in tarihine başlarken ilk söylenecek kuşkusuz Etrüskler’in Roma’dan dört asır önce İtalya birliğini sağlamaya çalıştıklarıdır ![]() MÖ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÖ 700 yılı civarında Etruria şaşılacak bir gelişme göstermiş ve yüksek bir uygarlık düzeyine varmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÖ Yedinci yüzyıla tarihlenen tümülüslerden çıkan eserler Etrüsklerin bu çağda büyük bir zenginlik içinde olduklarını ve uygarlık ve sanatta ilerlediklerini göstermektedir ![]() ![]() Etrüskler artık İtalya’da yayılma siyasetine de girişmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() MÖ Yedinci yüzyılın ikinci yarısında ise Etrüskler bölgede birlik sağlayıp Roma’ya kadar ulaşmışlardı ![]() ![]() ![]() MÖ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemler İtalya’da ve Roma’da Grek etkisinin en yoğun olduğu dönemlerdir ![]() ![]() MÖ 550 yılı civarında Roma büyük bir Etrüsk şehri görünümünü almıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etrüsklerin bu yayılma siyaseti kaçınılmaz olarak Grekler’le karşı karşıya gelmelerine neden oldu ![]() ![]() MÖ 565 senesinde , Korsika’nın doğusunda , Etruria’nın tam karşısında Alalia şehri kurulmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() “ Devlet , bir karşılıklı koruma sözleşmesinden ya da mal ve hizmetleri değiş tokuş etmek için yapılan bir anlaşmadan da fazla bir şeydir ; çünkü öyle olsaydı, Etrüskler , Kartacalılar ve birbirlerine sözleşmeden kaynak olan yükümlülüklerle bağlı bulunan ötekileri tek bir devletin yurttaşlar saymak gerekirdi ![]() ![]() ![]() Kaçınılmaz savaş MÖ 540 senesinde Alaia’da patlak verdi ![]() “[ Phokaia’lılar ] ( Foça’lılar ) Kyrnos’a ( Korsika’ya ) vardıkları zaman beş yıl , oraya ilk olarak yerleşmiş olan kolonlarla ortak yaşadılar , tapınaklar kurdular ![]() ![]() ![]() ![]() Savaş Etruria - Kartaca ittifakının zaferi ile bitmişti ![]() ![]() ![]() MÖ Altıncı yüzyıl boyunca Etrüsk yayılması kuzeye doğru da gerçekleşti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yüzyılın sonunda Etruria gücünün doruğuna ulaşmıştı ![]() ![]() Roma Etrüsk hanedanından kurtulduktan sonra saldırıya da geçmeye başlar ![]() ![]() ![]() Aynı yıl Etrüsk donanması Cumae’de büyük bir bozguna uğrar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma - Veies savaşı MÖ 438’de yeniden başlar ve MÖ 395 de Roma’nın kesin Zaferi ile noktalanır ![]() ![]() Bu arada Etrüskler için yeni bir tehlike doğmuştur ; bu Kuzeyden gelen Keltlerdir ![]() ![]() ![]() Keltler MÖ 390’da Capitol’e kadar ulaşmışlardır ![]() ![]() MÖ dördüncü yüzyılın ortalarında Etrüsk İmparatorluğu artık bir hatıra olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romalılar Etrüsk halkını da Romalılaştırmaya başlar ![]() ![]() ![]() MÖ 91 senesinde Roma lejyonları yanında yer alan Toscanlar Lex Julia ile şehir olma hakkını kazanırlar ![]() ![]() ![]() Artık Etrüsk kültürü de silinmeye başlamıştır ![]() ![]() ![]() ETRÜSKLERİN İNANÇLARI Din Etrüskler’in hayatında büyük bir yer tutmakta idi ![]() ![]() Etrüsklerin inançları , doğal olarak dillerine oranla daha iyi bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() De Divinatione adlı eserinde Çiçero bunu ilginç bir şekilde anlatır : Çok eski zamanlarda ( Diğer yazarlar Tarquinia’nın kurucusu Tarchon zamanı diye belirtirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsanede dikkat çekici yönlerden biri de Tages’in anlattıklarını dinlemek için Etruria’nın her yerinden gelip toplanmalarıdır ![]() ![]() Başka yazarlar göre bu “vahiy”in bir bölümü bir peri olan Vegoia ( ya da Begoe ) tarafından Etrüskler’e bildirilmiştir ![]() ![]() ![]() Etrüskler’in kutsal kitapları bunlarla da bitmemektedir ![]() Libri Haruspicini kurbanın ciğerine bakarak kehanette bulunma sanatını anlatır ![]() Libri Fulgurales yıldırımları yorumlamayı öğretir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Libri Rituales ise çok daha geniş kapsamlı idi ![]() ![]() ![]() Etrüsk dininin özelliklerinden biri de sadece rahiplerin tekelinde olması idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etrüsk tanrıları da Roma inançlarına geçmişlerdir ![]() ![]() Panteonda en önemli yerlerden biri Tinia’ya aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Panteondaki önemli tanrılardan biri de Vertumnus’tur ![]() ![]() ![]() ![]() Tuscus ego , Tuscis orior nec pænitet inter prœlia Volsinios desruisse focos… ( IV ![]() Etrüsk tanrılarından biri de Fufluns idi ![]() ![]() ![]() ![]() Hujus mali labes ex Etruria Roman veluti contagitione morbi penetravit ![]() ![]() Etrüskler’in ateş tanrısı ise Sethlans idi ![]() ![]() ![]() ![]() Etrüskler’in savaş tanrısı ise yıldırım atan tanrılardan Maris idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grekler’in Apollon ve Artemis’i ise Etrüsk panteonunda Aplu , Apulu , Aplum , Artemes , Aritimi , Artumi , Artimnes adları ile bulunmaktadır ![]() Diğer tanrılar arasında Saturnus’a eşdeğer Satre de vardı ![]() ![]() Dikkat çeken Etrüsk adetlerinden biri de , Titus Livius’un yazdığına göre , Etrüskler’in her geçen sene için Nortia tapınağına bir çivi çakmaları idi ![]() ![]() ![]() Etrüsk inançlarında yarı tanrılar ve doğa ruhları da önemli bir yer tutardı ![]() ![]() ![]() Etrüskler’in öteki dünya hakkında da inançlar geliştirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romalılar Etrüskler’in inançlarından mundus kavramını da almışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriPHRYG KRALLIĞI ve DİNİ Başkent Gordion olan Phryg ülkesi Ankara, Afyon ve Eskişehir'in tümünü, Konya, Isparta ve Burdur illerinin kuzey, Kütahya'nın ise doğu bölümünü kapsamaktaydı Doğuda Kappadokia (Doğu kaynaklarında Tabal ve Kaşku ülkeleri), sonraları Galatia, güneyde Lykaonia, Pisidia; batıda Lydia, Karia; kuzeyde de Bithynia ve Paphlagonia bölgeleri ile çevriliydi ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() Midas, yazılı belgelere göre Assur kralı II ![]() Midas'ın doğu kralları ile ilişkisi, onun Assur kayıtlarındaki Muşkili Mita olabileceği önerisi kabul edildiğinde geçerlilik kazanır ![]() PHRYG DİNİ ve TANRILARI Phryglerin en ünlü tanrıçası ilk kez 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğrudan ilişki kurulamasa da doğurganlığı ve bereketi temsil ettiğine inanılan Ana Tanrıça anlayışı Anadolu'da Neolitik Çağ'a kadar uzar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Phrygler de Urartular gibi yüksek kayalıklara kapı benzeri kutsal anıtlar yapmışlar ve tanrıçayı burada kutsamışlardır ![]() Phryglerde ayrıca Güneş Tanrısı Sabazios ve Ay Tanrısı Men önemli tanrılar arasındadır ![]() PHRYGLERDE ÖLÜ GÖMME Phrygler ölülerini tepe görünümündeki tümülüslere, kaya mezarlarına ve toprak mezarlara gömerlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriMinos Uygarlığı Dini (Eski Girit Dini) M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GİRİT TARİHİNİN ANAHATLARI Günümüzde de Girit kronolojisi , bütünüyle olmasa da , Evans’ın yaptığı çalışmalara dayanmakta ve onun terminolojisini kullanmaktadır ![]() İlk Çağ Girit tarihini şu ana başlıklarla özetleyebiliriz : 1 ![]() Girit paleolitik dönem boyunca iskan edilmemiş gibi gözükmektedir ![]() ![]() Bu dönemde konut inşaatı ve alet kullanımı gelişmiş ve ilk ana tanrıça idolleri ortaya çıkmıştır ![]() ![]() 2 ![]() Bu dönem aynı zamanda adada ilk metalin kullanıldığı zamanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde Girit çevresindeki adalarla da ticaret ilişkilerini geliştirmiştir ![]() ![]() Bu dönemin sonuna doğru Knossos önem kazanmaya başlamıştır ![]() 3 ![]() Bu dönemde Girit Uygarlığında hızlı bir ilerleme kaydedilmiştir ![]() ![]() ![]() Girit Kronolojisinde bu dönem sarayların yapımına göre Eski ve Yeni Saraylar Devirleri olmak üzere ikiye ayrılır ![]() Eski Saraylar Devri MÖ 2000 ile 1700 yılları arasına tarihlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski Saraylar devrinde Orta Girit’e bulunan iki şehir ön plana çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemin sonunda bölgedeki binalarda bir yıkım göze çarpmaktadır ![]() ![]() Yeni Saraylar devrinde ise , Girit uygarlığı sanki hiç bir kesintiye uğramamış gibi devam etmektedir ![]() ![]() Bu dönemde Girit şehirleri arasında rekabet devam etmiş de olsa Knossos her bakımdan üstünlüğünü ortaya koymuştur ![]() 4 ![]() Bu dönem Knossos krallığının egemen olduğu dönemdir ![]() ![]() Bu dönemde Knossos’da Minos diye bir kralın bulunduğuna dair tarihi belgeler yoktur , ancak MÖ 1700-1400 yılları arasında hüküm süren bir hanedanın krallarının Minos ya da buna benzer bir isimle adlandırıldığı düşünülmektedir ![]() Bu dönemde Girit’in büyük bir deniz üstünlüğüne sahip olduğu bilinmektedir ![]() “ Geleneğe göre bir donanmaya ilk olarak Minos sahip oldu ; bugün Yunan Denizi adını verdiğimiz şeyin büyük bir kısmına gücünü kabul ettirdi ; Kyklades adalarına boyun eğdirdi ve Karia’lıları kovduğu bu adalarda ilk olarak koloniler kurdu; adalara vali olarak öz oğullarını yerleştirmişti ; ayrıca vergilerin toplanmasını daha kolayca sağlamak amacıyla korsanlığı elinden geldiğince ortadan kaldırdı ![]() Knossos ayrıca , bu dönemde diğer Ege adalarına hükmetmeye başlamış ve gücünü Yunanistan’a , anakaraya kadar genişletmiştir ![]() ![]() Ancak Girit uygarlığının sonu MÖ 1400 yılına doğru bir yıkımla gelmiştir ![]() ![]() ![]() Bu yıkımdan sonra ise gelen Akha istilaları adayı Helenleştirmiş ancak uzun yıllar boyunca eski kültürü ve dili koruyanlar olmuştur ![]() Daha sonraları Miken egemenliğine giren Girit MÖ 1100 yıllarında da Dor hakimiyeti altına girmiştir ![]() ![]() GİRİT İLE İLGİLİ KLASİK KAYNAKLAR VE EFSANELER Klasik Yunan Mitolojisinde Girit ile ilgili anılar yerini mitoslara bırakmış ve burası ile ilgili değişik mitler oluşmuştur ![]() Bunlardan en önemlisi kuşkusuz Minos ile ilgili olan mitlerdir ![]() Minos adının belli yaşamış bir krala mı ait olduğu yoksa Midas , Cæsar gibi yaşamış kişilerden alınan bir unvan mı olduğu tartışmalıdır ![]() ![]() ![]() Mitolojiye göre Minos Zeus ile Europe’nin üç çocuğundan biridir ![]() “ Minos Girit tahtına çıkmak isteyince üç kardeş arasında kavga kopmuş, ama Minos tanrıların kendisinden yana olduklarını ileri sürmüş, bunu kanıtlamak üzere de Poseidon tanrıdan bir dilek dilemiş, denizden bir boğa çıkarmasını istemiş ve bu boğayı da gene tanrıya kurban etmeye söz vermiş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Minos hakkında anlatılagelen bu efsaneler de Minos’un Yunan mitolojisinde Midas’a benzer bir yer aldığını göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Burada dikkat edilmesi gereken bir nokta da Pasiphae olarak gözükmektedir ![]() ![]() Bütün bunların yanında Minos, Yunanlılara göre halkının üzerinde adil ve düzgün bir şekilde hüküm sürmüş bir hükümdardır ![]() Minos’un hükümdarlığı da , doğu kültürlerinde olduğu gibi tanrısaldır ![]() ![]() ![]() Minos’un mitolojide bir çok yere gitmiş olması da Girit kolonilerinin buralara uzandığını göstermektedir ![]() Minos ile ilgili en ünlü efsanelerden biri de yukarıda kısaca sözü geçen Minotauros efsanesidir ![]() Azra Erhat , Mitoloji Sözlüğü’nde (bkz Kaynakça) Minotauros’u şöyle anlatır: “ Adı Minos’un boğası anlamına gelen Minotauros insan bedenli boğa başlı bir canavarmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında bu efsane çok önemli ipuçları da vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() GİRİT’TE MİNOS DÖNEMİ İNANÇLARI Bütün eski topluluklarda olduğu gibi Girit’te de din toplumsal hayatta önemli bir yer tutuyordu ![]() ![]() ![]() Girit’te de Anadolu’da olduğu gibi ilk zamanlarda anaerkil bir kültün var olduğu bulunan ana tanrıça figürlerinden anlaşılmaktadır ![]() ![]() Girit dininin en büyük özelliği yaygın sembol kullanımıdır ![]() ![]() En sık rastlanılan sembollerden biri boynuz çifti idi ![]() ![]() ![]() Sık rastlanan bir başka dini sembol de , klasik dönem boyunca da Zeus’un simgesi olarak önemini koruyacak olan çift başlı baltadır ![]() ![]() Çift başlı balta ilginç bir etimolojiye de ışık tutmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Girit dinine ait bir ilginç sembol de haçtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer ilkel dinlerde olduğu gibi burada da fetişizme ait buluntular mevcuttur ![]() ![]() Girit uygarlığının ilk çağlarında çıplak kadın figürleri sık kullanılan idoller arasındaydı ![]() ![]() Eski Girit dininde ağaç ve hayvan kültleri de önemli bir yer tutmaktadır ![]() ![]() Bazı dini tasvirlerden görüldüğü üzere kutsal ağaçlar çitle çevriliyor ve buralarda dini ayin yapılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Hayvan kültleri arasında ise en önemli yer tutan kuşkusuz boğa kültüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Dini tasvirlerde ayrıca , hayvan başlı , insan vücutlu tasvirler de görülmektedir ![]() ![]() ![]() Girit kültüründeki insan biçimli tanrıların ne zaman ve nasıl ortaya çıktıkları ise tam olarak bilinememektedir ![]() Ana tanrıça figürleri , tıpkı Anadolu’da ve Mezopotamya’da olduğu gibi bitki ve hayvan dünyasına hükmeder biçimde ortaya konmuşlardır ![]() ![]() Ana tanrıça gösterimleri yere bağlı olarak da değişebilmektedir ![]() ![]() Bir önemli ana tanrıça tasviri de yılanlı tanrıçadır ![]() ![]() ![]() Bunun yanında ana tanrıça figürü ile birlikte bir erkek figürüne sık rastlanmamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() KÜLT MERKEZLERİ Yapılan kazılar Girit’te bir çok kült merkezini açığa çıkartmıştır ![]() ![]() Önemli kült merkezleri en eski zamanlardan beri kullanılmış olan ve mitlere konu olmuş mağaralardır ![]() ![]() ![]() Mağaralar içinde en önemli olanı , klasik devirde de içinde Rhea’nın Zeus’u doğurduğuna inanılan , Dikta mağarasıdır ![]() ![]() Orta Minos devrinin ilk dönemlerinde , dağ tepelerinde , kutsal bir ağacın civarında , kaynak kenarlarında ve kayalıklarda kült merkezleri oluşturulmuştur ![]() ![]() Dağ tepelerine ya da çıkılabilen sarp kayalıklara duvar örülüyor ve buralardaki kutsal alanlar belirleniyordu ![]() ![]() ![]() DİNSEL TÖRENLER Diodorus’a göre “ Girit’liler tanrılara yakarışların , kurban törenlerinin ve gizemlerin kendi buluşları olduklarını ve diğer toplumların bunları kendilerinden aldıklarını söylerler ![]() İçerikleri tam bilinmese de bu törenlerin Girit kültüründe büyük rol oynadıkları kesindir ![]() Girit’te kanlı kurban ayinleri de önemli bir yer tutmaktaydı ![]() ![]() ![]() Hagia Triada’da bulunan bir lahit üzerindeki betimlemelere göre Alexiou bir kurban törenini şöyle anlatmaktadır : “ Hagia Triada lahdinde tahta bir masa üzerine sıkıca bağlanmış bir boğa betimlenmiştir : Hayvan henüz öldürülmüştür , boğazından kan akmakta ve bu bir kabın içinde toplanmaktadır ; bu arada daha küçük başka hayvanlar da, muhtemelen keçi ve koçlar masanın altında kurban edilme sıralarını beklemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Girit halkının hayvan idollerini de tapınaklara adadıkları bilinmektedir ![]() Bayram zamanları ise danslarla kutlanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Festival zamanları tören alayları oluşturmak , tıpkı diğer bazı doğu dinlerinde olduğu gibi , Girit’te de sık rastlanan bir uygulama idi ![]() Bayram zamanları tam olarak saptanamamış olmakla birlikte en önemli iki bayram İlkbahar bayramı ve zeytin toplama zamanı idi ![]() Girit kültüründe ayrıca bir ölüler kültü olduğu da söylenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kült gerekleri rahipler değil rahibeler tarafından yerine getirilmekteydi ![]() ![]() ![]() Betimlemelerde gördüğümüz üzere rahip ve rahibeler törenlerde hazır bulunmaktaydılar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriSümer Dini ve Tanrıları Sümer Dini: İ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sumer dini çoktanrılı bir dindi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her şehrin bir koruyucu Tanrısı vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrıları insan şeklinde algılamalan, Tanrıları şehirlerin dışında evren ve doğa Tanrısı olarak geliştirmeleri ve onlan uyumlu bir sistem içine almalan, Sumerlilerin önemli ruhsal başanları olarak kabul edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sumer'de Tanrılar istediklerini yapar; onlar, insanlara ne istediklerini bildirmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sumerliler, bu Tanrılar dünyası üzerine pek çok efsane geliştirmişler; şiirler yazmış, ilahiler bestelemiş, törenler düzenlemiş ve bütün bunlan yazıya geçirerek zamanımıza kadar ulaşmasını sağlamışlardır ![]() ![]() ![]() Patesi ya da Ensi adını verdikleri rahip-krallarla yönetiliyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sümer uzmanlarından N ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Samiler, Mezapotamya'yı istila edince Sümer tanrılarını benimsemişler, ne var ki onların adlarını ve özelliklerin çoğunu değiştirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Sümer tanrılarının adlarını yeniden düzenleyen Prof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() An'la Ki'den doğan bir başka tanrıda tatlı suların ve bilgeliğin tanrısı Enki (Samilerde Ea ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrılar ve Tanrıçalar: Ab-zu: Yeraltı tanrısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akrep İnsanlar: Akrep insanlar ülkesi ![]() ![]() ![]() ![]() An: Gök-tanrı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anşar: Gökyüzü tanrısı ![]() ![]() Annunaki'ler: (Sümer) İkinci derece tanrılar ![]() ![]() Arallu: Cehennem ülkesi ![]() ![]() Aruru: Sümer tanrıçası ![]() ![]() ![]() ![]() Boğa: Bolluk ve güçlülük simgesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ea: Su-tanrı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enkidu: Gılgamış'ın arkadışı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Enlil: Yeryüzü-tanrı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ereşkigal: Yeraltı ülkesi tanrıçası ![]() ![]() ![]() Kingu: Devler ve canavarlar ordusunun komutanı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişar: Yeryüzü tanrı ![]() ![]() ![]() Lakmu: Erkek-yılan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lilituişi gece demonu ![]() ![]() Moummou: Sonsuzuk-tanrı ![]() ![]() ![]() Nana: Ana-tanrıça Kybele'nin adlarından biri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ningirsu: Savaş-tanrı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ninhur Sag: Kış bölgesi tanrıçası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ninlil: Tanrı Enlil'in karısı ![]() ![]() Pazuzu: Ateş-peri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sin: Ay-tanrı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şullat: Fırtına ve kötü hava habercisi tanrıça ![]() Tiamat: Tuzlu su-tanrıçası ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temmuz: Sümer'lerin Dumuzi'sinin Sami'lerdeki adı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Utu: Güneş-tanrı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Utnapiştim: Sümer'lerin Nuh'u ![]() ![]() Nuh'u demekten daha iyisi Nuh'a Yahudilerin Ziusudra'sı demektir, çünkü bu öbüründen onbeş yüzyıl öncedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ------------------------------------------------------ Fenikeliler Dini M ![]() ![]() ![]() Fenikeliler denizcilikte ve ticaret de oldukça ilerlemişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ekonomik alanda oldukça güçlü olan Fenikeliler gariptirki Siyasi açıdan oldukça etkisilerdi ve kolonilerle şehirler arasında siyasi bir birlik kuamadılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fenikelilerde Din Fenikelilerin çeitli kavimlerle olan sıkı ilişkilerinin sonucu olarak farklı dinlerin etkisi altında kalmışlardır ![]() ![]() Tabiat kuvvetlerini tanrılaştırmış olan bu din, iki temel ruha dayanıyordu; kadın ve erkek ruh ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eski Medeniyet Dinleri |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eski Medeniyet DinleriRoma Uygarlığı ve Dini M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma Dini Çok tanrılı bir din anlayışından gelen Romalılar tabiat kuvvetlerinin birer tanrı olduğuna, tabiatta ve hayatta olan herşeyin tanrısal iradeye bağlı olduğuna inanıyorlardı ![]() ![]() ![]() Kendi tanrılarının cumhuriyet döneminde daha yakından tanıştıkları Yunanlıların tanrılarına benzediğini gören Romalılar onların tanrılarını aynen kabul etmişler ve mitolojilerinide benimsemişlerdir ![]() ![]() Yunan ahlak ve gelenekleri Romalıların Etrükslerden itibaren şekillenen dini gelenek ve inanışlarına da etki etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma İmparatorluğunda Hırıstiyanlık yaygınlaşıncaya kadar puta tapıcılık ( paganizm ) resmi dindi ![]() ![]() ![]() Zaman içinde Yunan felsefi görüşlerinin Romaya girmesiyle tanrıyı inkar eden Epikürizm ve tanrının varlığını kabul eden Stoacılık da Romalılar ’ın din anlayışının kısmen de olsa etkileyen bir diğer kanal oldular ![]() Romalılar’ ın ilk dönemlerinde tanrılar adına düzenlenen yortular ve yılda iki defa yapılan araba yarışları halkın hem oyun eğlence hemde ibadet şeklini yansıtması açısından önemlidir ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ---------------------------------------------- Kayıp Mu Uygarlığı ve Dini Batık Mu kıtası ve Mu uygarlığı hakkındaki bilgilerin çok büyük bir bölümü, 19 ![]() ![]() ![]() Churcward'ın kaynakları, Batı Tibet'te bir mabette, bu mabedin başrahibi tarafından kendisine verilen "Naacal Tabletleri" ile, Amerikalı Jeolog William Niven'in 1921-23 yılları arasında Meksika'da ortaya çıkardığı tabletler olmuştur ![]() Bilim dünyası, gerek Churchward'ın ortaya çıkardığı Mu uygarlığının, gerekse bir diğer batık kıta olan Atlantis'in varlıklarını kuşkuyla karşılamaktadır ![]() ![]() ![]() Evrim kuramları ve genel bulgulara göre, günümüzden 200 ile 500 bin yıl önce iki ayağı üzerinde dik olarak durabilen "Homo Erectus" yerini, düşünebilen insan "Homo Sapiens"e bırakmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak, dünyanın geçirdiği tufan felaketi nedeniyle çok az belge ve bulgunun kalmış olmasına rağmen, bu belge ve bulgular, insanoğlunun dünya üzerindeki uzun geçmişinde, günümüz uygarlığının dışında en az bir büyük uygarlık daha yaratmış olduğunu ve hatta bugünkü uygarlığın temellerinin de bu eski uygarlıkta atıldığını ortaya koymaktadır ![]() James Churchward 1883'de, Batı Tibet'te bir manastırda bu belgelerin en önemlilerini gün yüzüne çıkarttı ![]() ![]() ![]() Rishi'nin Churchward'a, binlerce yıldır sır olarak saklanan tabletleri niçin gösterdiği bilinmiyor ![]() ![]() Rishi, bu düşüncelerle Churchward'a iki yıl boyurıca üstadlık yaptı ve sadece büyük rahiplerin bildiği, Naacal Tabletlerinin yazıldığı ölü dili kendisine öğretti ![]() Naacal dilini öğrenen ve tabletleri inceleyen Churchward, bu tabletlerin ışığı doğultusunda batık kıta Mu ve uygarlığııtın izlerine rastlamak umuduyla 50 yıl süren araştırnıa gezilerine başladı ![]() Pasifik okyanusundaki hemen bütün adalarda, Sibirya ve Orta Asya'da, Avusturalya'da, Mısır'da incelemeler yapan Churchward'a yeni nur kaynağı Meksika'da parladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Churchward ve Niven'in bulguları, Mu kıtasının bugünkü Pasifik okyanusunun oldukça büyük bir bölümünü kapladığını, Hawaii, Haiti, Fiji, Paskalya adaları ile diğer Polonezya adalarının bu batık kıtadan artakalan parçalar olduklarını ortaya koydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu uygalığının kolonileştirdiği ve daha sonra bağımsızlaşarak birer imparatorluğa dönüşen en önemli iki devlet, Atlantis ve Uygur İmparatorluklarıdır (8) ![]() ![]() Mu uygarlığının ne zaman başladığı bilinmiyor ![]() ![]() ![]() 15 bin yaşında oldukları belirlenen Naacal Tabletleri evrenin başlangıcı ve ortaya çıkışı konusunda ayrıntılı öngörüler kapsamakta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde geçerli evren ve yaşamın oluşumu teorilerine bu denli benzerlik tesadüf olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu efsane, atalarımızın ulaştığı uygarlık düzeyinin yanısıra, onların dünyasının da bugün olduğu gibi, barıştan yana pek nasibini almadığını gösteriyor ![]() Mahabharata efsanesi ve Sodom ve Gomora'nın yokoluşu gibi diğer bazı efsaneler, Atlantis ve Mu kıtalarının batışı teorilerinden birisini destekler niteliktedir ![]() ![]() Mu uygarlığı bir imparatorluktu ve imparatorlann ünvanı, güneşin oğlu da denilen "Ra Mu" idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Naacaller'in sembolleri daha çok geometrik şekilleri kapsıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Naacal öğretisinde Güneş doğrudan Tann değil, onun birliğinin ve tekliğinin kitleler tarafından daha iyi anlaşılması için seçilmiş olan bir semboldü ![]() ![]() ![]() Semboller vasıtasıyla tek Tanrıya tapınımı öğreten dinin büyük rahibi, dolayısıyla kutsal kardeşlik örgütünün de başı, Ra Mu'nun kendisiydi ![]() ![]() Naacal kardeşlerinin, öğretilerini yaydıkları ve yeni üyeleri inisiye ettikleri mabetler, kıtanın her yerine ve kolonilere dağılmış vaziyetteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu dini sembollerinin en önde geleni, " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşağı doğru inen sekiz şeritli yol ise, ruhun Tanrıya ulaşması için tırrrıanması gereken aşamaların ifadesidir ![]() ![]() Naacal mabetlerinde ay, bir sembol olarak güneşin hemen yanında yer alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birçok sembol gibi, Ezoterik Sırlar Öğretisinin üyelerini kabul ettiği inisiasyon törenlerinin kökeni de, Mu Naacal okulundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mu dininin dört temel kavramı vardır: 1-Tanrı tektir ![]() ![]() 2-Ruh ile beden birbirinden ayrıdır ![]() ![]() 3- Ruh, mükemmeliğe ulaşmak için değişik bedenlerde yeniden doğar ![]() 4- Mükemmeliğe ulaşan ruh Tanrıya döner ve onunla birleşir ![]() Naacal öğretisine göre, Tanrı, sevginin ta kendisidir ve tüm evreni de sevgi üzerine kurrrıuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Naacal öğretisinin bir diğer temel dayanağı, Tanrısal Nurdan çıkmış olan dört temel gücün kainatı kaosdan düzene geçirmiş oldukları teorisidir ![]() ![]() ![]() Semavi dinlerin doğuşu ile bu dört temel eleman, "dört baş melek" olarak adlandırılmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|