|
|
Konu Araçları |
efendimiz’in, kullandigi, metodu, sas, ögretme |
Efendimiz’İn (Sas) Kullandigi 40 Ögretme Metodu |
08-24-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Efendimiz’İn (Sas) Kullandigi 40 Ögretme MetoduEfendimiz (sas) hayatinin her karesinde anlatacagi bir hususu en uygun ve en güzel bir üslupla anlatmis ve ögretmede de ayni metodu kullanmistir Efendimiz (sas) hayatinin her karesinde anlatacagi bir hususu en uygun ve en güzel bir üslupla anlatmis ve ögretmede de ayni metodu kullanmistir Bütün insanliga rehber olan Efendimiz (sas)’in hayatina bakildiginda O’nun ögretim adina kullandigi bazi metotlari ögrenmek, bütün insanlar için iyi bir örnek olusturacaktir Burada Efendimiz’in kullandigi her bir metoda, onun hangi söz veya davranisinin dayanak oldugunu anlatmak yerine sadece metodu söyleyip geçmek istiyoruz: 1 Efendimiz, söyledigi hakikatleri bizzat yasayarak hayatiyla göstermistir 2 Dinî yükümlülükleri tedrîcî (yavas yavas, basamak basamak) bir sistemle ögretmistir 3 Ögretmede orta yolda durmaya ve insanlari biktirmaktan uzak durmaya riayet etmistir 4 Ögrenenler arasindaki kisisel farkliliklari göz önünde bulundurmustur 5 Karsilikli konusma ve soru-cevap seklini kullanmistir 6 Yanlis düsünceyi söküp atmak ve gerçek dogru bilgiyi net bir sekilde muhatabin kafasina yerlestirmek için aklî ölçüleri kullanmistir 7 Muhataplarina soru yöneltmis, böylece onlarin zeka ve bilgi seviyelerini ölçmüstür 8 Mukayese ve örneklendirme metodunu kullanmistir 9 Benzetme ve halk arasinda yaygin olarak kullanilan örnekleri kullanmistir 10 Anlattigi hususu, elinde herhangi bir sey ile yere ve topraga çizerek bizzat göstermistir 11 Sözle beraber jest ve mimiklerini kullanmis ve el ile isaretlerde bulunmustur 12 Önemine binaen, halin mümkün kildigi bir nesneyi bizzat eline almis, eliyle kaldirmis ve arkasindan söyleyecegi hususu söylemistir 13 Muhataplarindan bir soru gelmeden söze önce kendileri baslamistir 14 Muhatabinin sorusuna eksik ve fazla olmadan cevap vermistir 15 Muhatabinin sorusuna, onun ihtiyacina binaen sordugundan daha fazlasiyla cevap vermistir 16 Muhatabini, güzel bir hikmete binaen, sordugu sorudan daha önemli bir hususa yönlendirdigi de olmustur 17 Soru soranin sordugu soruyu tekrarlamasini istemistir 18 Muhatabin aldigi cevabi tekrar etmesini istemistir Böylece cevap unutulmayacaktir 19 Bildigi bir husustan dolayi kisiyi imtihan etmistir ki bununla dogru cevap verecegi için kisiyi sena etmek, övmek istemistir 20 Önünde olan bir olaya karsi susma yolunu tercih etmistir 21 Ögretme esnasinda meydana gelebilecek imkan ve firsatlari degerlendirmistir 22 Latife ve saka yoluyla ögretmeyi tercih etmistir 23 Ögrettigi hususu yeminle tekit etmis perçinlemistir 24 Ögretilen hususun önemine binaen sözü üç kere tekrar etmistir 25 Konunun önemini oturusunu ve durusunu degistirerek ve sözü tekrar ederek göstermistir 26 Cevabi geciktirerek muhatabin sorusunu tekrar etmesini saglayarak onu uyarmistir 27 Muhatabi intibaha sevk etmek için, onu omuzundan veya elinden tutmustur 28 Muhatabi tesvik için veya onu sikintiya sokacak bir durumdan dolayi, bazi hususlarin gizli kalmasini yeglemistir 29 Söyleyecegi hususun hafizalarda daha iyi yer etmesi veya ezberlenmesi için, sözü kisa ve öz bir sekilde ifade etmis, daha sonra ise ayrintilarina geçmistir 30 Cevabin birkaç madde ile verilecegi durumlarda önce cevabin kaç maddeden olustugunu bildirmek için sayiyi söylemis daha sonra saymistir 31 Va’z etme, nasihat etme ve ögüt verme metodunu kullanmistir 32 Insanlarin sevklerini kamçilama veya neticesi elem verici hususlardan siddetle uzaklastirma (Tergib ve terhib) metodunu kullanmistir 33 Kissa ve geçmis ümmetlere ve insanlara dair haberlerle ögretme metodunu uygulamistir 34 Sorunun cevabinin muhatabi utandirma ihtimali olan hususlarda önce nazik bir hazirlik süreci hazirlamis ve soruyu öyle cevaplandirmistir 35 Sorunun cevabinin muhatabi utandirma ihtimali olan hususlarda üstü kapali olarak kinaye yoluyla ve isaret ederek yetinmistir 36 Kadinlara ögretmeyi ve nasihat etmeyi de asla ihmal etmemistir 37 Halin gerektirdigi durumlarda ögretme hususunda azarlayip paylamayi (ta’nif) ve kizmayi (gadab) da ihmal etmemistir Ne var ki onun paylamasi ve kizmasi da merhamet yörüngesinde ve ümmetinin selameti için olmustur 38 Talim ve tebligde, kitabeti (yazma metodunu) da kullanmistir 39 Yabanci dilleri (mesela Süryaniceyi) ögrenmesi için bazi sahabileri görevlendirmistir ki bu husus da günümüzde dünyanin dört bir tarafinda Islam’in güzelliklerini ögrenmek isteyenlere karsi yapilacak vazifenin çok önemli bir basamagini teskil etmektedir 40 Bizzat kendi mübarek zatiyla talimde bulunmustur Evet, Efendimiz (sas) evrensel bir egitim-ögretim sistemi getirmis ve bütün kalbleri, bütün ruhlari, bütün akillari, bütün nefisleri ideal ufka yükseltecek bir mesaj sunmustur Sadece O’nun getirdigi sistemdir ki hem ruhu, hem akli hem de nefsi, yükselebilecek en son noktaya ulastirmistir |
|