Prof. Dr. Sinsi
|
___Cömertlik Ve Kerem___
Euzü billahimineşşeytanirracim
Bismillahirrahmanirrahim
Elhamdülillahi Rabbil alemin
Essalatü vesselamu ala Rasülüne Muhammedin ve ala alihi ve sahbihi ecmain
___Cömertlik ve Kerem___
Müslüman kimsenin çok cömert ve asîl olması, canını ve malını Allah (c c) uğrunda vermesi lazımdır Nefsin cimriliğini ortaya çıkaran en iyi metod, onu parayla sınamaktır Çünkü nice makamlar ve önemli vazifeler maddî muâmele ölçeğine vurulduğunda yolsuzluktan dolayı elden çıkıp kaybedilmiştir
Kur'ân-ı Kerîm'de, içinde mü'minlerin vasıfları ile hayır yolunda harcama vasfının yan yana zikredildiği birçok âyet vardır:
"  ve kendilerine verdiğimiz rızıktan hayır yolunda harcarlar " (Bakara, 3)
"Yerdiğiniz her hayır (sadaka), kendiniz içindir Yahut Allah'ın rızasını kazanmak maksadıyla verirseniz, verdiğiniz her hayır size tastamam verilir ve hiç hakkınız yenmez" (Enfâl, 3)
Mallarını hayır yolunda harcamayan cimriler, Hz Peygamber'in (s a v) şu sözünü dinlesinler:
"Kulların sabahladığı hiçbir gün yoktur ki, iki melek inerek birisi, Allah'ım, matını infak edenin malını artır; diğeri de, Allah'ım, malını vermeyenin malını yok et!' demesinler "
Şimdilerde yeni hidayetle şereflenenler; sakal bırakır, içki-kumarı bırakır Ama İnfak kültürünün izini pek göremeyiz Oysa Hidayetle sonradan şereflenmiş büyük zâtların hayat öyküleri infak üzere kurulur Yani ALLAH yolunda malı-mülkü tasadduk etme,harcama 
Değişen, muhtemelen İslam algısı 
İslam, sahabenin ilk önce “eşyaya, varlığa, mala, mülke” bakışını değiştiriyordu “Lehu’l-mülk” (Mülk Allah’ındır) anlayışına ulaşıyor, kendini mülk karşısında emanetçi olarak görüyor, “Bu benim” demekten haya etmeye başlıyordu Üzerinde fazla mal ve mülk bulundurmayı “yük” hatta “ateş” olarak görmeye başlıyordu Bundan bir an önce kurtulması gerektiğini düşünüyor ve ilk iş olarak malını mülkünü dağıtıyordu 
İslam, sahabenin ilk önce “insana” bakışını değiştiriyordu Tüm insanları erkek olsun kadın olsun kendi hemcinsleri olarak görüyor, aradaki tüm statü farklılıkları gözünde küçülüyordu “Üstünlük takva iledir” anlayışını benimsiyor ve mala ve mülke dayalı üstünlük kasıntılarından kurtuluyordu Zihninde altın, gümüş, dinar ve dirhem “değer” olmaktan çıkıyordu İnsana başka bir pencereden bakmaya başlıyordu 
İlk ve en önce eşyaya, varlığa ve insana yaklaşımı, perspektifi ve felsefesi değişiyordu Bu farklı bakış derhal amellerine yansıyor ve başka bir insan ortaya çıkıyordu
Oysa mevcut din anlayışı yüzünden, zamane hidayete ermelerinde, muhtedinin varlığa, insana ve eşyaya bakışında esastan bir değişiklik olmuyor Şeklen kimlik ve ritüel değiştiriyor Bir kamptan öbür kampa, bir mahalleden öbür mahalleye geçiyor Varlığa ve insana özellikle de eşyaya; altına, gümüşe, toprağa, servete, mala, mülke, dinara, dirheme, dolara, euroya, paraya bakışı aynı…
Son olarak özetle şöyle diyebiliriz; müslüman kimsenin yemesinde, içmesinde, elbiselerinde, konuşmasındâ, selâm vermesinde, yolculuğunda, evinde, bütün hal ve hareketlerinde insanlar arasında güzel bir örnek ve İslâm prensiplerinin filli tercümanı olması lazımdır Bu konuda okunmak için hazırlanmış oları kitaplar şunlardır; İmam Nevevî'nin "Riyâzis's-Sâlihîn", imam Gazâli'nin "İhyâ-i Ulumi'd-Din" kitabının "Müslüman Ahlâkı" bölümü ve Kandehlevı'nin "Hayatü's Sahâbe" isimli kitaplarıdır
vesselam
|