![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili KavramlarGelşimle İlgili Kavramlar 1 ![]() ![]() Genetik yapı ve çevre etkileşimi sonucu bireylerde görülen biyolojik değişikliklere olgunlaşma denilir (Selçuk, 1996, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Kişinin olgunlaşma ve öğrenme sonucu belli davranışları yapmaya hazır olmasıdır (Selçuk, 1996, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Canlı varlığın bütün yaşamı boyunca geçirdiği ileriye ve geriye yönelik bütün değişiklikleri kapsar (Binbaşıoğlu, 1990, s ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Kişinin döllenmeden ölüme kadar geçirdiği, büyüme, durguluk ve çöküş evrelerindeki bütün değişiklikler demektir (Binbaşıoğlu, 1990, s ![]() ![]() ![]() ![]() Fiziksel gelişimi içinde kişinin, boy ve ağırlık, iskelet, kas, sinir, bez (iç salgı beleri), sindirim, kan ve solunum sistemleri incelenir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Kişinin doğumdan yetişkinliğe kadar başka insanlarla olan ilişkilerinin ve onlara karşı geliştirdiği ilgi ve duygularının tümüdür (Binbaşıoğlu, 1990, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili KavramlarKURAMSAL AÇIKLAMALAR 2 ![]() ![]() Kişinin beden gelişimi içerisinde boy ve ağırlık, iskelet, kas, sinir, bez (iç salgı beleri), sindirim, kan ve solunum sistemleri incelenir (Binbaşıoğlu, 1990, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beden gelişimi, kişinin devinimsel, duygusal ve coşkusal yaşamı ile toplumsal ve zihinsel yaşamını farklı şekillerde etkiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişim, baştan ayağa doğrudur ![]() ![]() ![]() Kız ve erkek çocuklar, farklı nispetlerde büyürler; Her birinin kendine mahsus bir büyüme ritmi vardır ![]() ![]() ![]() Hem kız, hem de erkek çocuklarda boy büyümesi ve ağırlık artması, doğumu izleyen bir kaç yıl içinde ve erinlik öncesinde fazla, ilk çocukluk ile erinlik öncesine yakın yıllarda oldukça azdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kız ve erkek çocuklarda boy, doğumla 6 yaş arasında süratle artar ![]() ![]() ![]() Erkek çocuklar, okul öncesi ve ilkokul yıllarında hem boy ve hem de ağırlık bakımından kızlardan biraz üstündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bebeklik çağında erkekler, kızlardan daha çok kilo alırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() İskelet gelişmesi; kemiklerin gelişmesi demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 yaşındaki bir kız çocuğunun kemikleri hemen hemen, 17´de tamamen olgunlaşmış durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() İskeletin görevi, hareketi dengeli bir hale getirmek ve iç organları korumaktır (Yavuzer, 1996, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğuşunda bebekte 270 adet kemik vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Bebeğin, doğumdaki kas ağırlığının toplam vücut ağırlığına oranı, yetişkinlikteki kas/vücut ağırlığı oranından daha azdır (Senemoğlu, 1997, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Diş gelişimi bakımından da kızlar, erkeklerden bir yıl ileride giderler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() Doğumdan sonra, organların gelişmesi, düzgün bir sıra izlemek yerine, her organ çeşitli zamanlarda ve çeşitli oranlarda büyür ve gelişmenin son evresine de çeşitli zamanlarda ulaşır(Binbaşıoğlu, 1990, s ![]() ![]() ![]() ![]() Doğuşta 350 gr olan beyin, yetişkinlikte 1200-1450 gram arasındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beden gelişimi ile birlikte, bireyin yüzü de değişikliğe uğrar ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Fizyolojik gelişme, etkisini daha çok kalp, solunum, sindirim, sinir ve bez sistemlerinde kendini gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() Bebeklerin doğumdaki büyüklükleri ve doğumdan sonraki büyüme hızları, onların genel gelişimleri hakkında bize bilgi verir (Yavuzer, 1996, s ![]() ![]() Doğum öncesi gelişimden sonra, bedensel gelişimin en hızlı olduğu dönem, doğumdan sonraki ilk yıldır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortalama olarak erkek bebekler, kızlara göre tüm beden oranları bakımından biraz daha büyüktürler ![]() ![]() ![]() Doğumdan 1 yaşına kadar gövde en hızlı büyüyen alanı oluştururken, bacaklardaki hızlı büyümenin bir yaşla ergenlik arasında gerçekleştiği görülür ![]() ![]() ![]() Ağırlıkça artma da doğumdan sonraki ilk yılda çok hızlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diş tabakaları embriyon döneminde oluşmaya başlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 aylığa kadar solunum sistemi, özellikle burun delikleri ve akciğerler güçlenir ve koordineli hale gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni doğan bir bebeğin, solunum sistemi, yetişkinlerinkinden farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bebeğin sindirim sistemi ise, anne sütünde bulunan besinleri sindirecek özelliktedir ve midenin hacmi doğuşta 30-90cm3 kadar iken, 2 yaşında 500cm3´e ulaşır ![]() ![]() ![]() Doğuşta beynin ağırlığı, 300-350 gr arasında değişmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk iki yıl çocuğun fizik ve zihin gelişimlerinin de hızla ilerlediği bu gelişmelerin temellerinin atıldığı yıllardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların, 17 yaşına kadar olan zihinsel gelişiminin !%50´sinin 4 yaşına, %30´unun 4 yaşından 8 yaşına, %20´sinin ise 8 yaşından 17 yaşına kadar oluştuğu, buna mukabil çocukların 18 yaşına kadar gösterdikleri okul başarısının %33´ünün 0-6 yaş arasında almış oldukları eğitime bağlı olduğu görülmüştür (Milli Eğitim Dergisi, 1996, s ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() 2-6 yaş döneminde bedensel gelişim hızı, 0-2 yaşa göre azalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Doğuşta ortalama 3,5 kg olan ağırlık ilk yılda ortalama üç katına ulaşır ![]() ![]() ![]() ![]() Dört yaşındaki bir çocuğun boy uzunluğu ise, doğumdaki boyunun iki katıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Doğumdan sonra, ilk yıllarda bebek, çok hızlı bir büyüme içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk iki yılda hızlı bir artış gösteren boy uzaması, giderek daha yavaş fakat sürekli bir artış gösterir ![]() ![]() ![]() Kız çocuklar kemik gelişimi bakımından erkek çocuklardan bir yıl ilerdedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde sinir sistemi, gelişimini büyük ölçüde tamamlanır ![]() ![]() ![]() İlk diş genellikle, çocuk altı ya da 7 aylıkken çıkar ve 12 tane olan süt dişleri, 4 yaşlarına doğru tamamlanır ![]() ![]() ![]() Genellikle 3 yaşına kadar bütün süt dişler çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbin büyümesi, altı yaşına kadar çok hızlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel işlevleri büyümeyi uyarmak, beden gelişmesini düzenlemek ve metabolizmayı etkilemek olan hormonlardan timus, birinci yıl boyunca ve ağırlığının en yüksek sınırını kazandığı ergenlikten önceki yıllarda hızla büyür ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() Diğer insanlara intibak etmeyi öğrenmek, insan hayatının en mühim problemlerinden biridir ![]() ![]() ![]() İnsanın sağlıklı bir hayat sürdürebilmesi, içinde olduğu sosyal ve fiziksel çevreye uyum sağlamasına bağlıdır ![]() ![]() Toplumun beklentilerine uygunluk gösteren kazanılmış davranış yeteneği olarak tanımlanabilen sosyal gelişme, geniş anlamıyla bireyin doğumdan itibaren başlayan bir evreyi; dar anlamıyla ise günlük davranış gelişimini kapsar (Yavuzer, 1996, s ![]() ![]() Birey, yaşamı boyunca başkalarıyla birlikte bulunmak zorundadır ![]() ![]() ![]() Çocukluk yıllarında gerekli olan toplumsal gelişimi sağlayamamış olan kişiler, yaşamlarının ileri ki dönemlerinde topluma karşı bir takım uyumsuzluklar gösterirler ve çevrelerine zarar verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çeşitli ilgi ve tutumlar da kişinin toplumsal gelişiminin bir sonucu olarak oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal gelişimde kalıtsal etkenler, bireyin bedensel yapısını oluşturan kromozomlar üzerindeki genlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin devinimsel gelişimi, geniş ölçüde biyolojik yapıya dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() Çevresel etkenlerin başında aile ve okul gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aile ve okul çevresinden sonra, toplum çevresi de çocuğun toplumsal gelişimini etkiler ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Okul öncesi çocuğunun sosyal gelişimi yaşlarına göre şu şekilde açıklanır ![]() Birinci Ayda: Çocuğun karşısına geçilip el, kol e yüz hareketleri ile konuşulursa, çocuk, konuşanın yüzüne bakar ve hareketlerinde "kısa bir süre için"1 azalma olur ![]() İkinci Ayda: Kendisi ile meşgul olanlara gülümser, elleri ve parmakları ile oynar ![]() Yedinci Ayda: Çocuk, çevresindeki tanıdıkları, yabancılardan ayrılır ![]() ![]() Onuncu Ayda: Giydirilirken, kolunu aldırır ve başını uzatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyalleşme, bebeğin 3 ay dolaylarında insanla objeler arasındaki farkı görerek ,değişik tepkiler göstermesiyle başlar ![]() ![]() ![]() Bebekler, ilk 3 ay içinde çevrelerini gözleriyle, kulaklarıyla ve emzirilirken ağızları aracılığıyla tanırlar (Dodson, 1990, s ![]() ![]() Diğer bebekleri fark etme, onlara gülme ve ağladıklarında onlara ilgi gösterme 4-5 aylıkken başlar ![]() ![]() ![]() Bakma ve dokunma şeklinde başlayan arkadaşlık ilişkileri, altıncı aydan itibaren, giderek daha saldırgan bir biçim almaya başlar ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9-13 aylık çocukların oyuncak konusunda birbirleriyle kavga ettikleri görülmektedir ![]() ![]() ![]() Bebeğin temel güven duygusu; beslenme ve bakım sürecinde anne ile kurduğu yakın ilişki sonucu oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel güven duygusundan yoksun olarak yetişmiş olan çocuklar, ileriki hayatlarında, sosyal ilişki kurmaktan çekinen, kendine güvensiz kişiler olabilirler (Selçuk, 1996, s ![]() ![]() Çevresindeki bireylerle giriştiği sosyal etkileşim sonucu, benlik kavramının temelleri atılır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gelişimle İlgili Kavramlar |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gelişimle İlgili Kavramlar2 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönem, sosyal gelişim açısından kritik bir dönmemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki çocuklar için, kendine güven duygusu ve kendi işini yapmak önem kazanır ![]() ![]() ![]() 2-3 yaş arası, çocuk açısından zorlu bir dönem niteliğindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki çocukta kelime hazinesi zenginleşir ve bu kelimeleri kullanmaya başlar ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki önemli olaylardan birisi de, çocukta oluşan merak ve öğrenme dürtüsüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 yaşındaki çocuklar, konuk karışlamayı, az-çok öğrenir ![]() ![]() ![]() ![]() 4 yaşındaki çocuk, arkadaşlarıyla pek iyi geçinemezse bile, arkadaşlık etmek onun için en önemli olaylardan biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 yaşındaki çocuklar, arkadaşlık etmeyi, birlikte oyun oynamayı severler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 yaşına gelen çocuk, artık 3 yaşında olduğundan daha sakin, daha uyumlu ve hareketlerini daha kolaylıkla kontrol edebilecek durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsal gelişim yönünden yetişkinleri izleyerek, onların davranışlarını taklit eden, 4 yaş çocuğu, bir yandan yetişkinle olumlu ilişkilerini sürdürürken, diğer yandan kendi yaşıtı olan çocuklarla da daha uzun süre birlikte olmaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-3 hatta 4 yaşındaki çocuklar, ancak bir kişi ile arkadaşlık kurabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 yaşına giren çocuğun, giderek daha olumlu ve dengeli bir birey haline dönüştüğü görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki çocuklarda Piaget´nin de işaret ettiği gibi, toplumsallaşmış dil" çok yavaş oluşan, yavaş yavaş evrimlenen bir olaydır (Tuncel, 1977, s ![]() ![]() Çocuk, üç yaşına gelince, oyun arkadaşı aramaya başlar ![]() ![]() ![]() ![]() 2 yaşında başlayan sorgulama ve sorma dönemi, 4 yaşında en üst düzeye çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 yaş çocuğu son derece açık sözlüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki çocuk, oyunlarını bir konu çevresinde örmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|