Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
kurtarmak, nefsi, zilletten

Nefsi Zilletten Kurtarmak..

Eski 08-05-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Nefsi Zilletten Kurtarmak..



Hayatın devamına münhasır insanın arzu, istek ve ihtiyaçları vardır Bu arzu, istek ve ihtiyaçlar hayatın gereklerini sağlamaya yönelik birer araçtır Yaşamdaki maksat, hayatın mâlikine kul olmaktır Ancak hayatın vasıtalarını maksuda dönüştürmek ve bu maksutları mâbud edinmek zillete duçar olmaktır
Nefs, insan fıtratında bulunan tabii eğilimlerin toplamıdır İnsanın nefsi iki eğilimlidir: Fücura ve takvaya eğilimi olan nefs, şerefli ve kerim olarak var edilmiştir Ancak heva ve hevesinin ardı sıra giderek fâcir olan nefs, evvelde sahip olduğu izzeti zillet ile değiştirmiştir İnsan, nefsinin izzetini korumak zorundadır Nefsinin izzetini koruyamayan insan zillete mahkûm olur ki; bu mahkûmiyet, her zaman tekâmül noktasında insana irtifa kaybettirmiştir
Nefsi zilletten kurtarmanın yani her an kötülüğü emreden nefsi tezkiye etmenin yolları ilânihaye bizlere bildirilmiştir
“Nefsini temizleyen kurtuluşa ermiştir Onu kirletip örten ziyana uğramıştır”(Şems,9-10)
Aziz olarak yaratılmış nefsi, zelil eden; nefsi kirletip uçuruma yuvarlayan, lüzumsuz, boş ve değersizi temsil eden insanın hevasıdır Heva; insanı doğru yoldan saptıran ve künyesi şer olan bir temayüldür Heva, en yüce ve en değerli olandan vazgeçip süfli olana meyletmenin, insanı zevke ve şehvete müptela eden zaafın öteki adıdır Şeytan, insanı hevasına uymaya zorlar; yani şeytan insanı hevasına uymaya zorlayarak insanı iğva eder/saptırır Çünkü heva, Hakktan gayrisine şehadet etmektir, delalettir; emmareleşen nefsin, ardı sıra gittiği sapıklığın adıdır heva Heva vahiyle çelişir; çünkü heva aşırılıktır ve vahiy aşırılıktan beridir Nefsi aşırılıktan, hevasının tahakkümünden kurtarmak için zikr-i hâkim, sırat-ı müstakim ve habl-i metin(sağlam ip) olan Kur’an’ı Mübin’in ayetlerine sımsıkı sarılmak gerekmektedir

“Muhakkak ki nefis kötülüğü emredicidir”(Yusuf,53)
Nefsin kıblesi kötülüktür Çünkü her insanda nefs-i emmare denilen bir nefis vardır ki bu emmareleşen nefs, insana her an kötülüğü emredip durmaktadır İnsanı sapıklığa sevk eyleyen kötülüğün kaynağı olarak gösterilen nefs-i emmareyi kendi öz benliğimizde eriterek nefs-i levvameye dönüştürmek mümkündür İnsanda vicdan denilen iyilikle ve güzellikle donatılmış bir makenizma vardır ki bu makenizma kötülüğe bulaşan insanın benliğini rahatsız eder durur Rahatsız ve huzursuz olan benlik, nihai bir dönüşüm geçirerek neticede kendi nefsini levm eder / kınar ve “nefs-i levvame”ye ulaşır ki bu aşamadan sonra insan hakikat, fazilet ve takva ışığıyla nefs-i mutmaine ulaşır Mutmain olmuş nefs, kalben itminan bulmuş nefistir ki mutmain olan nefis, zilletten kurtulan ve kurtuluşa eren haddizatında aziz olan nefistir
Akılla mümeyyiz olan insan, nefsini zilletten, kendisine mükerrem edilmiş aklı ile kurtarır Akıl, kâinatın kitabına vakıf olduğu müddetçe marifetullah ile kuşanmış olur Cehaleti kapı dışarı eden marifetullah, insanı cehennem çukuruna yuvarlayan hevanın arzularını diskalifiye eder Hevaya tabi olmak, cehalete talib olmaktır Çünkü heva cehaletin ta kendisidir Hevaya değil de takvaya talib olmanın yolu marifetullahtan geçer; ALLAH’ın münzel ve kevni ayetleri üzerinde tefekkür etmek ise insanı marifetullaha yaklaştırır Marifetullahın kuşattığı akıl, izzet ile zilletin farkını idrak eden akıldır Zilleti idrak etmemiş aklın, izzeti bilmesi mümkün müdür? Kötülüğü ve kötülüğe giden yolları öğrenmemiş aklın, iyiyi seçmesi muhtemel midir? Her şeyin zıddıyla kaim olduğu ve bilindiği bu dünyada iyiyi bilmenin ve seçmenin yolu kötüyü bilmekten geçer Tarihte ve bugün hâsılı her zaman hevasına tabi olan hevai tiplerin her gün düştükleri bir hata da şudur; iyiyi bilmeden, tanımadan kötüde ısrarcı olmak ve kötülükte direnmektir
Nefsin terbiye ve tezkiyesi, tabiri mümkünse çocuk terbiyesine benzer Başıboş bırakılan ve ahlaki eğitimi önemsenmeyen bir çocuğun şahsiyet ve ahlak yönünden müsbet davranışlarda bulunamayacağı muhtemel ise; özgür bırakılmış, sorumluluk yüklenmemiş, mücahede yolları tıkanmış nefsin, arzularının ardı sıra giderken itminan bulması ve mutmaine ulaşması da muhaldir
Nefsine hâkim olanın, yani aklını nefsine boyun eğdirmeyenin zillete mahkûmiyeti kalkar Nefsini ilah edinenin izzeti biter ki insanın izzeti bitti mi kendisi de yok olur gider
İnsan, bu dünyada arzularının ve isteklerinin muhtevası kabilinde şahsiyet sahibidir Çünkü insan arzu ve istekleri doğrultusunda yaşar İnsanın tabii istekleri dışında hâsıl olan istekleri insanın karakterinden yansımalardır Herhangi bir insan mal-mülk-makam isterken ve bu mezkûr istekleri doğrultusunda yaşarken başka bir beşer ise salt rabbin rızasını talep eder ve bu talep doğrultusunda yaşar ki verdiğim bu örnekler, istekler doğrultusunda ortaya çıkan şahsiyetleri tanımlamaya kâfidir Nefsin arzuları ve istekleri hiç bitmez Nefsin isteklerini sınırlamak, takvaya sarılmakla mümkündür Nefis aşırılığı sever Takvaya sarılan nefs mutedil bir yolda itidalli davranmayı öğrenir
Emmare nefs insana cimriliği emreder Cimriliğin mesken tuttuğu nefisler, cömertliğin değerini bilmez Haddizatında bilmezlik değil midir, insanı zillete sevk eyleyen? Nefsimiz bize paylaşmamayı telkin ettiğinde nefsin bu zillete endeksli telkinine karşılık biz paylaşarak izzeti tercih edelim Biz infak metodunu seçerek nefsimizi eğitelim Bilmeliyiz ki sahip olduklarımız, her şeyin sahibi olanın bize ikramıdır Biz, bize ikram edileni ikram ederek nefislerimizi zilletten kurtarabiliriz İzzet, sahib olduklarımız ya da sahib olduklarımızın çokluğu-azlığıyla elde edilmez İzzet, sahip olduklarımızı, Rabbin rızasını taleb ederek ihtiyaç sahiplerine ikram ederek elde edilir
Emmare nefs insana ahlaksızlığı emreder Haram olan zemine meyleden nefislerimize helal olan yolları açalım Riyaya karşı dürüstlüğün, yalana karşı doğruluğun, kibre karşı mütevaziliğin; değerbilmezliğin, kıymet bilmezliğin yerine kadirşinaslığın; zorbalığa, zulme karşı ihsanın faydalarıyla zihinlerimizi meşgul edelim Nefsin münkeri emretmesine karşı biz nefislerimize marufu emredelim Nefislerimize zulmetmeyelim ve nefislerimizi öldürmeyelim Ancak nefislerimizin fücur eğilimine karşılık biz donanımlı olalım Zihinlerimizi donattığımız her güzel değer birer mürebbi olsun ve nefislerimizi terbiye etsin ki nefislerimizi zilletten kurtarmamız mümkün olsun
Selam olsun! Zillete mahkûm etmek için insanı uğraştıran hevaya karşılık Hüda’sını ve rızasını tercih edenlere…
Selam olsun! aziz olan nefsini zilletten kurtarabilenlere…
Selam olsun! Zillete boyun eğmemek için şehadeti seçenlere…

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.