Evlilik İçin Terbiye Görmüş İyi Bir Eş Seçimi |
08-04-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Evlilik İçin Terbiye Görmüş İyi Bir Eş Seçimiİslâm bir aile dinidir Müslümanın aile içindeki sorumluluğunu ve evi içindeki görevini İslâm belirler Müslümanın evi, İslâm toplumunun çekirdeğidir Ayrıca o, herşeyin özü ve temelidir Çocuğun bakımı ve eğitimi hususunda babaya yardımcı olacak olan şüphesiz, görevini bilen ve bunu en güzel şekilde yerine getirecek olan iyi eştir Evin hanımı, bu eğitim faaliyetinde temel direktir Toplumların hayatında onun faaliyetinin tarihi bir rolü vardır Toplumu ıslah eden, ümmeti daha iyiye ve daha güçlü olmaya götüren lideri de o dünyaya getirir İşte ev, bu inanç ve düşüncenin kalesidir, içerden ve dışardan kalenin sağlam olması gerekir Kalenin her ferdi, dışarıdan sızılmaması için gediklerin önünde durur Aksi halde, düşman saldırısı karşısında kalenin savunması zorlaşır Mü'minin görevi, bu kalenin iç güvenliğini sağlamak ve davetini uzaklara götürmeden önce oranın gediklerini kapatmak olmalıdır Bunu yapabilmek için de İslâm'a gönül vermiş bir ana gerekir Bu kalenin güvenliğini sağlamak için, tek başına müslüman bir baba yeterli olmaz Kız ve erkek çocuklarını gereği gibi yetiştirebilecek ana ve babaya ih*tiyaç vardır Bir erkek, bir grup erkekle birlikte İslâm toplumunu inşâ teşebbüsünde başarılı olamaz Bu toplumda kadınlar da mutlaka katkıda bulunmalıdır; onlar, geleceğin tohumu ve meyvesi olan neslin bekçileridir Bu, İslâm davetçilerinin iyi düşünmeleri gereken önemli bir noktadır Müslüman yuvayı inşâ edecek müslüman ananın yetiştirilmesi için fazla ihtimam göstermek gerekir Böyle bir yuva kurmak isteyenler, öncelikle İslâm'a gönül vermiş bir eş araştırmalıdır Aksi halde, İslam toplumunu bina etmek gecikecek, gedikleri çoğalmış, zayıf ve tembel olarak devam edecektir"(Düstûru’l-Üsra fi Zılâli'l-Kur'ân, s 112) Evlenilecek kadının en iyi özelliği dinine bağlılığı, takvası ve Allah'a olan yakınlığıdır Böyle bir kadın neşe ve saadet vesilesi olur, kendisi, kocasının serveti ve çocuklarının terbiyesi hususunda ona güven duyulur Böyle bir ana, çocuklarının karnını doyururken onları aynı zamanda iman ve ahlak umdeleriyle de besler Yanlarında Allah'ı anar Rasûlüne salât ve selam getirir Onlara takvayı zerkeder ve hayatları boyunca İslâm sevgisini kazandırır Kişi, çocukluk ve gençliğinde aldığı eğitim tarzına göre hayat sürer Ana babanın nitelikleri, hiç şüphesiz çocuklarına intikal eder "Çocukta takva şuur çoğu kez, ana babaya, onlardan birine, amcaya veya dayıya bağlı olarak ortaya çıkar Hz Aişe'nin (ra) rivayet ettiği şu hadis bu noktayı açıklamaktadır: "(Nesli devam ettirecek olan) nutfeleriniz için (evlenece*ğiniz kadını) seçiniz Çünkü kadınlar, erkek kardeşlerine ve kız kardeşlerine benzer çocuklar doğururlar" (Sahihu'l-Câmi) Karısının kültürlü olmasını istemek kocanın hakkıdır Zira kültür, evin idaresi ve çocuğun iyi bir şekilde eğitilmesinde kadına yardımcı olur Kadın, yapısına ve kemaline uygun bir metodla dilediği ilmi tahsil edebilir Şu da akla gelmektedir: "Erkek ile kadın, şiirin beyti gibidir Şiirin beytinin yarısının sağlam, öbür yansının da zayıf olması güzel olmaz" Rasûlüllah (sav), kocalarını gözeten ve çocuklarına şefkat gösteren iyi hasletlerin sahibi Kureyş kadınlarını övmüştür Ebu Hüreyre'nin rivayetine göre Rasûlüllah (sav) şöyle buyurur: "Develere binen (Arap) kadınların hayırlısı, çocuğuna çok şefkatli olan ve evindeki kocanın hukukuna riayet eden Kureyş'in iyi kadınlarıdır" (Buhârî, Nikah, 12; Ahmed b Hanbel, II 269) Kadının, çocuklarının eğitimini üstlenmesi ve kocasının hizmetini yerine getirmesi onu en yüksek derecelere yükseltir ve büyük hanımların safına/listesine koyar Kadının bu ameli, erkeklerin savaş meydanındaki cihadına, mesciddeki Cuma namazına denktir Yezid b es-Seken'in kızı Esma (ra) Rasûlüllah'a (sav) gelerek şöyle demişti; "Ben, arkamda bulunan müslüman kadınlar topluluğunun elçisiyim Hep birlikte biz şöyle düşünmekteyiz: Şüphesiz Allah seni hem erkeklere hem de kadınlara gönderdi Biz sana iman ettik ve sana tabi olduk Biz kadınlar, kocalarına bağlı ve kılık-kıyafetine dikkat eden tesettürlü hanımlarız, evlerde oturmaktayız Erkekler ise, Cuma ve cenaze namazlarını kılarak ve cihâda katılarak bizden daha faziletli durumdadır Ama onlar cihada çıktıklarında, mal ve servetlerini biz korumaktayız, çocuklarını da biz terbiye etmekteyiz Acaba sevap ve mükafatta onlara ortak olabilir miyiz ey Allah'ın elçisi?" Bunun üzerine Rasûlüllah (sav) ashabına yönelerek "Siz, bir kadının, diniyle ilgili bundan daha güzel bir sual sorduğunu duydunuz mu?" deyince, onlar: "Evet (öyle) ya RasûlAllah (sav)" dediler Rasûlüllah da (say): "Ey Esma! Git ve arkanda bulunan kadınlara şunu bildir: Sizden birinizin kocasına itaat ederek iyi davranması, onun hoşnutluğunu istemesi ve ona tabi olması, söylediklerinin hepsine bedeldir" Ebu'l-Hasen el-Mâverdî, iyi bir eş seçmenin, çocuğun babası üzerindeki hakkı olduğu görüşündedir O, bu kanaate varırken Hz Ömer'in şu sözünü dikkate almıştır: "Çocuğun babası üzerindeki ilk hakkı, evlat istemeden önce ona dindar, iffetli, akıllı, tecrübeli, güzel ahlâk sahibi ve her halükârda kocasıyla uyuşabilen olgun bir ana seçmesidir" Netice itibariyle sâliha bir eş, erkeğin sakladığı gerçek bir dünya ve ahiret hazinesidir Sevbân der ki: "Altın ve gümüşü biriktirip de onları Allah yolunda harcamayanlara elem verici bir azabı müjdele" ayeti nazil olduğunda Rasûlullah (sav) ile beraber bir yolculukta idik Sahabeden bazıları "Ayet altın ve gümüş hakkında indirildi Hangi malın daha hayırlı olduğunu bilseydik onu edinirdik" deyince, Rasûlullah (sav) şöyle buyurdu: "En hayırlı varlık, zikreden bir dil, şükreden bir kalp ve imanı hususunda mü'mine yardımcı olan saliha bir eştir" (Tirmizî, Tefsir, 9; İbn Mâce, Nikah, 5; Ahmed b Hanbel, V, 278) İbn Abbas da (ra) şöyle der: "Sözkonusu ayet nazil olunca bu, müslümanlara ağır gelmişti Bunun üzerine Hz Ömer: "Ben bir çıkış yolu bulur ve sizi rahatlatırım" diyerek gitti ve "Ya RasûlAllah! Bu ayet ashabına ağır geldi" dedi Rasûlüllah da (sav): "Allah, geriye kalan mallarınız temiz olsun diye zekatı farz kıldı Sizden sonrakilere intikal etmesi için de mirası farz kıldı" deyince, Hz Ömer tekbir getirdi Sonra da Rasûlüllah (sav) ona şöyle dedi: "Erkeğin hazinesini sana bildireyim mi? O, saliha bir eştir; kocası ona baktığı zaman sevindirir, emrettiği zaman itaat eder, gıyabında da onu korur" (Ebu Dâvud, Zekat, 32; Ibn Mâce, Nikah, 5) |
|