![]() |
Resim Sanatında Akımlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resim Sanatında AkımlarResim Sanatında Akımlar Kübizm ![]() Kübizmin temel eserlerinden biri ![]() Picasso'nun «Avignonlu Genç Kızlar» (1907) adlı tablosu ![]() Çağdaş Sanat Müzesi, New York ![]() 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Georges Braque - L’Estaque’de Evler (1908) Kunstmuseum / Bern – İsviçre XX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İç İçe Geçmiş Hacimler ![]() Georges Braque - Gitarlı Bayan (1913) Musée National d'Art Moderne / Paris - Fransa Kübizm adı, Georges Braque'ın bir tablosunu gören Matisse'in bu tablo için «küçük küpler» sözünü kullanmasıyla ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Georges Braque - Natürmort: Le Jour(1929) National Gallery of Art / Washington - Amerika Picasso ile Braque, her şeyden önce bir tablonun ne olduğunu unutturan bu çözüm yolunu bir yana bıraktılar: tablo, aslında dümdüz bir yüzeydir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Georges Braque Masa Örtüsü Üzerinde Meyveler ve Meyve Tabağı (1925) Musée National d'Art Moderne / Paris – Fransa Kübistler ise nesneleri, sanki çevresinde dolaşıyorlarmış gibi, birkaç bakış açısından, cepheden, yandan, üstten, alttan bakarak aynı imge üzerinde göstereceklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Georges Braque - Masada Jilet, Natürmort (1914) Musée National d'Art Moderne / Paris – Fransa 1911'e doğru Braque ve Picasso için, nesneleri kat kat açıp saydam küçük yüzeylere bölmek, kenar çizgilerini kırmak, gerçek bir oyun haline geldi; o kadar ki, neyin resmini yaptıklarını anlamak giderek zorlaştı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Resim Sanatında Akımlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resim Sanatında AkımlarResme Gerçeği Sokmak ![]() Georges Braque -Quotidien du Midi (1912) Thomas Ammann Fine Art / Zürih – İsviçre Kübistler, sanatlarını geliştirirken gerçeği tamamen özgün bir biçimde resim sanatına sokmak amacını güttüler: resme tamamen yabancı öğeleri (kâğıt, gazete parçalan, kibrit çöpleri) tablolarına yapıştırdılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Georges Braque- Normandiya’da Liman(1909) Art Institute / Şikago – Amerika Açıklık kaygısıyla, yapısal çizgileri iyice azalttılar ve kompozisyonlarına, hemen belirli bir nesneyi akla getiren resmedilmiş biçimleri eklediler: sözgelimi, bir gitarı belirtmek için teller ve bir eğri, keman için üzerindeki delikleri, şişe için ise şişenin boynunu çizmekle yetindiler Sanat felsefesi olarak, ayrı ayrı yerlerde geçen şeylerin birlikte ve ayni zamanda cereyan ettiğini tasavvur ve tasvir etmek düşüncesi ile, karışıklıktan hoşlanma zevkinin birleştirilerek ifade edilmesi esasına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() Pablo Picasso- Composition with a Skull ![]() The Hermitage, St ![]() ![]() Kübistler, herhangi bir şeyde gözün türlü yönlerden görebildiği özellikleri, bir arada geometrik şekillerle göstermeye çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pablo Picasso- The Dance of the Veils ![]() ![]() The Hermitage, St ![]() Bu akıma mensup olan edebiyatçıların gayesi ise, duygularla olayları birbirine karıştırmak, ayrı ayrı yerlerde geçen olayların birlikte, ayni anda olduğunu kabul etmek ve bu anlayışta eser vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() Pablo Picasso- Head of a Man (1907) Barnes Foundation, Lincoln University, Merion, PA, USA Kübistler, resimde renk oyunlarının yankılarını, güneş ışınlarının tabiat içinde uyandırdığı parıltıları bir yana bırakarak, eşyanın geometrik yapısına önem vermişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pablo Picasso- Friendship (1908) The Hermitage, St ![]() ![]() Resimde en büyük temsilcileri: Picasso, Paul Cezanne, Georges Seurat, vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pablo Picasso -Woman Seated (1908) The Hermitage, St ![]() ![]() ![]() ![]() Kibritçi Kız ![]() Paul Cezanne-Yıkanan Üç Kadın(1882) Musée du Petit-Palais / Paris – Fransa ![]() ![]() Paul Cezanne –Yıkananlar (1894) Musée du Jeu de Paume / Paris – Fransa ![]() ![]() Paul Cezanne- Kırmızı Yelekli Çocuk (1890) Museum of Modern Art / New York – Amerika ![]() ![]() Georges Seurat Grande Jatte Adası’ında Bir Pazar Öğleden Sonrası ![]() ![]() Georges Seurat Asieres’de Yıkananlar ![]() ![]() Maurice Vlaminck Portrait of Guillaume Apollinaire (1903) (Edebiyatçılardan) ![]() ![]() Blaise Cendrars (Edebiyatçılardan) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Resim Sanatında Akımlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resim Sanatında AkımlarAnalitik Kübizm ![]() 1910 yılı yapımı " Çıplak "isimli taqblosu ( Londra Tate Galeri ) Analitik dönem eserlerindendir ![]() Figürler geometrik şekillerin birleşiminden oluşmakta ![]() Klasik resim anlayışındaki bir çok özellik kaybolmaktadır 1910-1912 yılları arasındaki kübizm nesneleri binlerce parçalara ayrıştıran çözümlemeci bir yolda gelişir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1910 yılı yapımı (Chicago Sanat Enstitüsü) ![]() ![]() 1912 yılı yapımı ![]() ![]() ![]() ![]() Dışavurumculuk (Ekspresyonizm) ![]() Eduard Kosmack'ın portresi, Egon Schiele (Dışavurumcu resim örneği) Dışavurumculuk / Ekspresyonizm 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edward Munch'un Çığlık tablosu Dışavurumculuk, sanatçılara yeni bir düzen için misyon yüklemişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel Özellikleri ![]() Hulde aan James Ensor" (James Ensor'a ithaf), James Ensor'un "Zelfportret met bloemenhoed" (Çiçek şapkalı otoportre) atfen, Willy Bosschem (2006) Resim bir ifade alanı olarak görüldü ![]() Radikal bir yaklaşımla, taraf tutan, itham eden, söylemek istediklerini haykıran bir anlatımı vardı ![]() Desenler, kendiliğinden ortaya çıkan tepkilerden oluşuyordu ![]() Düşünceler ve mesaj öne çıkmıştı ![]() Sanayi çağının yarattığı sefalet, savaşlar konulara yansıtıldı ![]() Resimlerinde ortak düşünceye dayanan bireysellik vardı ![]() ![]() ![]() Ölü Ana, Eduard Munch Kendinden emin, devrimci, üslup bilinci olan bir değerler sistemi oluştu ama bu değerler, nasyonal sosyalistler tarafından yerle bir edildi ![]() Çizgi ve renk kullanımı konusundaki özgürlük, duyguların yapıtlara yansımasını amaçlıyordu ![]() ![]() ![]() Mandrill, Kokoschka “Die Brücke” ressamları renkleri en ilkel halleriyle kullandılar ![]() ![]() ![]() ![]() “Der Blaue Reiter” ressamları sanatın biçimsel sorunlarıyla ilgilendiler ![]() ![]() ![]() ![]() August Macke, 1913 Dışavurumculuk / Ekspresyonizm 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paul Cezanne- The House of the Hanged Man (1873) Museé d'Orsay/ Paris Resimlerinde doğayı ve toplumu nesnel bir şekilde yansıtmak yerine öznel ya da içsel gerçeğin yansımasını istiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Temel Özellikleri ![]() Edgar Degas Miss La La at the Cirque Fernando National Gallery/London Resim bir ifade alanı olarak görüldü ![]() Radikal bir yaklaşımla, taraf tutan, itham eden, söylemek istediklerini haykıran bir anlatımı vardı ![]() Desenler, kendiliğinden ortaya çıkan tepkilerden oluşuyordu ![]() Düşünceler ve mesaj öne çıkmıştı ![]() Sanayi çağının yarattığı sefalet, savaşlar konulara yansıtıldı ![]() Resimlerinde ortak düşünceye dayanan bireysellik vardı ![]() ![]() ![]() Alfred Sisley, Rue Eugéne Moussoir at Moret: Winter Metropolitan Museum of Art Kendinden emin, devrimci, üslup bilinci olan bir değerler sistemi oluştu ama bu değerler, nasyonal sosyalistler tarafından yerle bir edildi ![]() Çizgi ve renk kullanımı konusundaki özgürlük, duyguların yapıtlara yansımasını amaçlıyordu ![]() ![]() ![]() Pissarro, Boulevard Montmartre “Die Brücke” ressamları renkleri en ilkel halleriyle kullandılar ![]() ![]() ![]() ![]() “Der Blaue Reiter” ressamları sanatın biçimsel sorunlarıyla ilgilendiler ![]() ![]() ![]() ![]() Vassili Kandinsky-1915 Önemli Temsilcileri: Picasso, Georges Braque, Robert ve Sonia Delaunay, Joan Miro ve Marc Chagall ![]() ”Die Brücke” ressamları: Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Otto Mueller, Karl Schmidt-Rottluf, Emil Nolde ![]() ”Der Blaue Reiter” ressamları: Vassili Kandinsky, Alexey von Jawlensky, Franz Marc, Gabriele Münter, August Macke, Paul Klee Kandinsky, renk ve çizgi aracılığıyla soyut sanatın itici gücü olarak kabul ediliyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Resim Sanatında Akımlar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resim Sanatında AkımlarFovizm ![]() Müzik, Henri Matisse 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köprü, Andre Derain 1905 yılı yeni bir ressam kuşağının doğuşuna tanık oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Henri Matisse - Şapkalı Kadın İşte Fovlar (Yabanıllar ya da Vahşiler) sözcüğü böyle doğdu ve kısa süre içinde öteki Fransız olmayan sanatçılar tarafından da benimsendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maurice de Vlaminck Bu sanatçılar, dış görünüşlerin betimlenmesinin gerçeğin yalnız bir yüzünü içerdiğini, nesnelerin ruhuna inmediğini biliyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Raoul Dufy Nesne, resme doğrudan doğruya ve çarpıtılmadan katılması gereken duygular uyandırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Albert Marquet FOVİZM (FAUVİSME) Fovizm 1905 - 1907 yılları arasında meydana gelen, XX yüzyılın gerçekten değerli ve özgün bir sanat akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kees van Dongen Henri Matisse ve arkadaşlarının alışılmamış nitelikte güçlü ve değişik renklerle yaptıkları resimleri Vauxelle ve seyirciler çok yadırgamışlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Henri Manguin Fovizm 1898 - 1908 yılları arasında Fransa’da etkili olan dışavurumcu resim üslubu olarak nitelenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Charles Camoin Özellikleri: Boyaların saf ve parlak kullanımı ile yaratılan patlama duygusu belirgindi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jean Puy Temsilcileri: Henri Matisse - “Şapkalı Kadın”, “Bayan Matisse’in Portresi” Andre Derain, Maurice de Vlaminck, Raoul Dufy, Georges Braque, Albert Marquet, Kees van Dongen, Henri Manguin, Charles Camoin ![]() ![]() ![]() Othon Friesz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Resim Sanatında Akımlar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resim Sanatında AkımlarKinetikSanat ![]() Kinetik heykel / çeşme Naum Gabo , At Guy's ve St Thomas Hastanesi Londra , İngiltere Hareket olaylarını inceleyen bilim dalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alexander Calder Rotterdam/Hollanda Önceleri fizik ve kimya dallarında hareketle ilgili olayları tanımlamak için kullanılan kinetik sözcüğü 1945’ten sonra sanatçıları ilgilendirmeye başlamış, ışık ve hareket, plastik ve görsel sanatların tasvirinde estetik öğeler ve ifade araçları olmuştur ![]() ![]() ![]() Aula Magna, Las Nubes 1953, Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela Arkaik sanatların hareketsiz, blok gibi görünen heykelleri zamanla ve sanat anlayışlarına göre hareketlendirilmiş, barak sanat aşamasında hareket ve ışık temel sanatsal ifade öğeleri sayılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Josef Albers-Le Tamanoir (1963) Rotterdam, Hollanda Bauhaus, Rus Konstrüktivistleri, De Stilj hareketi ve daha yakın dönemlerden Alexandre Calder bu akımın kaynağını oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Josef Albers-Têtes et Queue (1965) Berlin, Almanya 1930 öncesi kinetik sanat özellikleri sayıca çok azdır ![]() ![]() ![]() ![]() Saygı Meydanı'na (1965) ARCHIPENKO’nun ahşap, cam, tel, ve metal kullanarak gerçekleştirdiği heykelleriyle LAURENS’in “parçalanabilen”yapıtlarında bazı hareketli parçalar bulunmakla birlikte, bunların hiçbirinde hareket bir estetik öğe olarak kullanılmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Josef Albers (1938) Hirshhorn Müzesi ve Heykel Bahçesi 1920’lerde MOHOLY – NAGY ‘nin elektrikli makine aracılığıyla ışık etkileri yarattığı yapıtları ve RODÇENKO’nun konstrüksiyonları, 1940 öncesi kinetik sanatın önemli örnekleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jean Tinguely Heureka in Zürich Kinetik sanat 1960’larda gerek ABD’de gerek Avrupa’da yaygın anlatım türlerinden biri haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Jean Tinguely(1965) Israel Museum, Jerusalem Fransız sanatçı MORELLET ile Arjantin’li LE PARC da yapıtlarında özellikle bilimsel ilkelerden hareket etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Jean Tinguely- Fasnachts Brunnen in Basel Bu dönemde Avrupa’nın bir çok önemli sanat merkezinde kinetik sanatın irdelendiği grup sergileri açılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Robert Delaunay (1912) Hamburger Kunsthalle 1970’lerin yeni estetik arayışları içinde hareketin yene anlamlar kazanması yumuşak, zarif, ritmik, tekdüze, düzensiz vb ![]() ![]() ![]() ![]() Robert Delaunay (1911) Chicago Sanat Enstitüsü Kişilerin katılması ile değişik mekanlarda yapılan ışıklı denemeler sanal gösterileri sayılabilmektedir ![]() ![]() ![]() Robert Delaunay Simultaneous (Zıtlıklar: Güneş ve Ay ) City New York- Modern Sanat Müzesi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Resim Sanatında Akımlar |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resim Sanatında AkımlarEgzotizm ![]() Dohedencq- Arabes 1871 Egzotizm sözü ilk olarak XIX ![]() ![]() ![]() ![]() Portekizliler tarafından Uzakdoğudan getirilmiş eşya o zaman da pek tutuluyor, bu konulardaki hikâyeler çok okunuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fabio Fabbi Louis XIV Fransa'sında Hindistan'dan gelen gemilerin değerli yükleri kapışılıyor, bütün sanat bu değerli eşyadan ilham alıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dohedencq -Un Souvenir D’Esneh 1876 XVIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fabio Fabbi Egzotizm bütün bu alanlardaki uygulamalarla tükenmemişti: Melanezya sanatlarında kendine yeni bir alan buldu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|