![]() |
İigra; Oku'maktan Mânâ; |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İigra; Oku'maktan Mânâ;İgra;Oku'maktan Mânâ; Fatih OKUMUŞ TEFSİR Oku, Rabbin adına, O Yaratan! اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ Yarattı insanı bir alakadan خَلَقَ اْلإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ Oku hele, Rabbin cidden kerem sahibi اقْرَأْ وَرَبُّكَ اْلأَكْرَمُ Öğretti insana kalem ile الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ Öğretti insana bilmediği şeyi İnsana öğretti hiç bilmediğini عَلَّمَ اْلإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ Hz ![]() ![]() İmdi, “İkra’” (oku!) hitabı evvelâ kitap, mektup, levha ve benzeri yazılı bir metni okumak manasına gelir ki Rasul-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem hazretleri dahi Cibril-i Emin ve Namus-i Ekber’in emr ü nidâsını bu minval üzere anlayıp “ben okumak bilmem ki!” (ما أنا بقارئ) cevabını vermiş idi ![]() “- O zaman Melek beni alıp tâkatim kesilinceye kadar sıkıştırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sâniyen: k-r-e (قرأ) esasen ve tahkikan toplamak, cem’ eylemek manasınadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oku, Rabbin adına, O Yaratan! اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ Hitâb-ı celîli topla, cem’ eyle, alakaları kur, sözü sahibine izafe et, kendini Rabbine ve O’nun vahyine rabt eyle gibi manaları îhâ ederek hem Peygamber-i Zîşân’ın Rabbi nezdindeki mertebesini, hem vazife ve salahiyetlerinin mebde’ ve me’adını tayin eder hem de Rabbini (الَّذِى خَلَق) “O ki yarattı” gibi bir sıfatla tanıtır ![]() Hz ![]() ![]() Meleğin Cenâb-ı Bârî katından emanet olarak getirip insanlığın ekmeli ve eşrefi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci inci Yarattı insanı bir alakadan خَلَقَ اْلإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ âyet-i kerimesidir ki birinci âyette Rabbin tarifi sadedinde serd edilen halkın, yani yaratmanın insana bakan bir vechini tafsil eder ![]() ![]() Ma’lum ola ki “alak” (علق) (1) bir kan pıhtısı, (2) bir tavana yapışıp tutunarak salınan şey, (3) muhabbet ve meveddet yani sevgi, bu cümleden olmak üzere kadın ve erkeğin zevciyet alakası, (4) ale’l-ıtlak alaka ve bağ manalarına gelir ki, Allahu a’lem bu âyet-i kerîmede bu meaninin her biri bir mertebede maksud-i ilâhî olsa gerektir ![]() Birinci manaya göre: İnsanın yaratılış merhalelerinden en evvelki merhalelerinden birisini mûcez ve mu’ciz tarzda anlatır ki o merhalede bir ana rahmi teşrih edilse idi veya o merhaledeki insan namzedine şu’aât marifetiyle nazar kılınsa idi bir kan pıhtısı gibi zannedilecekdi ![]() ![]() İkinci manaya göre: Modern fenn-i tabâbet ve embriyoloji sâyesinde yakînen biliyoruz ki, nutfe ana rahminde yumurta ile imtizaç ettikten beş veya altı gün sonra rahim çeperine tutunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü manaya göre: İnsan muhabbet ve meveddetten yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() Bu mananın bir cüz’ü de insanın yaratılışında erkek ve kadının pay sahibi olmasıdır ![]() ![]() Dördüncü manaya göre: İnsan şeyler arasında alakalar kurmak tabiatında yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İigra; Oku'maktan Mânâ; |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İigra; Oku'maktan Mânâ;Oku hele, Rabbin cidden kerem sahibi اقْرَأْ وَرَبُّكَ اْلأَكْرَمُ Üçüncü inci kerem-i Sübhânî ve lutf-i lâ mütenâhîyi tebşir ve ilan eder: Rabbin cidden sâhib-i keremdir; cömertlik ve ikrâm hususunda ve sair kerem bâblarında bir başkasıyla kıyası gayr-i kabil bir mertebe-i ulyâyı ihraz etmiştir ![]() ![]() Dördüncü inci Rabb-i Ekrem’in fazl u kereminden teferru’ eden ta’lim nimetini zikr ile Peygamber-i Zîşân’ı bir müte’allim-i muhterem ve vahiy mektebinin has talebesi olmaklığa kabul ve tescil eyler ![]() Öğretti insana kalem ile الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ Kerem-i nâmütenâhîsi cümlesinden bulunmak üzere insana kalem marifetiyle öğretmiş ve öğretmekte olup; Öğretti insana bilmediği şeyi İnsana öğretti hiç bilmediğini عَلَّمَ اْلإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ insana o bilmediği, daha evvel muttali olmadığı şeyi öğretmiş ve öğretmektedir ![]() Şerefi kadar mes’uliyeti de azim gerdanlığın beşinci incisi ise gerek Hazret-i Mustafa’nın ve gerekse atası Âdem aleyhisselâmın ta’lim öncesinde bu tür bir ilme vâkıf ve muttali bulunmadıklarını beyan buyurur ![]() İmdi, evvelemirde buradaki insandan murad Hazret-i Rasûl-i Zîşân olsa gerektir ![]() ![]() ![]() Bir de insan tabiri ale’l-umum nev’-i beşerden e’amdır; harf-i tarif hasr veya tahsis için değil cins içindir ![]() ![]() ![]() ![]() Elhamdulillahi Rabbi’l-Âlemîn ![]() |
![]() |
![]() |
|