Din Ve Akıl Arasında Bir Çelişki Söz Konusu Mudur? |
07-27-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Din Ve Akıl Arasında Bir Çelişki Söz Konusu Mudur?Din ve akıl arasında bir çelişki söz konusu mudur? Mumine Sitesi Din ve akıl arasında bir çelişki söz konusu mudur? Yazar: Mehmet Kırkıncı 2006-05-01 Akıl ile Hak Din arasında hiçbir tezat yoktur Fakat her marifetin keşfinde sadece akıl kâfi değildir Evet aklın tek başına idrak ettiği hakikatler de yok değildir Meselâ, akıl tecrübe ve müşahede alemindeki hâdiseleri görüp idrak etme yeteneğine sahip olduğu gibi Allah-u Teâla'nın varlığını, birliğini, adalet ve ihsanın güzelliğini, zulüm ve sefahatin çirkinliğini de anlayabilecek mahiyettedir Bununla beraber onun varamadığı ve keşfedemediği noktalarda çoktur Zira akıl mahluk ve mahduttur; her hakikati görecek ve keşfedecek bir mahiyette değildir Böyle bir akıl ile her şeyin mahiyet ve hakikatini anlamak muhaldir "Hakikat-ı mutlaka, mukayyed enzar ile ihata edilmez Kur'an gibi bir nazar-ı küllî lâzım ki, ihata etsin" İnsan henüz ruhunun mahiyetini idrak edebilmiş değildir Kendi mahiyetini idrakten bile aciz olan aklın, metafizik alemini anlamada ne derece aciz kalacağı açıktır Bu sahada akla düşen vazife, nakle yani vahye tabi olmaktır Bu hakikati Bediüzzaman Hazretleri şu ifadeler ile çok güzel bir şekilde ortaya koyar: "Fikrin sönük ise; Kur'anın güneşi altına gir, İmanın nuriyle bak ki: Yıldız böceği olan fikrin yerine her bir âyet-i Kur'an, birer yıldız misillü sana ışık verir" İslâmiyetin temel fikir olarak kabul ettiği akıl, vahyin nuru ile nurlanan akıldır Ancak böyle bir akıl, hâdiselerde ölçü ve mizan olabilir; insanı marifet ve hikmete vasıl edebilir Aklın İslâm dinindeki yeri şöyle dile getirilir: Kitap sünnet nasıl bir hüccet, bir delil ise akılda öyle bir delil-i şer'idir Binenaleyh aklın kesinlikle iptal ettiği şeye şeriat izin vermez Şeriatın izin verdiği şeyi de akıl iptal eylemez Bunun içindir ki aklen muhal olan şer'an mümkün olamaz Şunu da ehemmiyetle belirtelim ki, bu ifadelerde sözü edilen akıldan maksat ilm-i yakîni ifade eden yani nübüvvet mektebinden tam ders alan kamillerin aklıdır İşte mezhep imamları bu kamil akıldan son derecede nasiplerini almışlardır Dinin telkin ettiği hükümler akıl doğrulamazsa kalp ve vicdan tatmin olmaz İslâm dininde mitoloji, hurafe ve hayale itibar edilmez İşte bu yönüyle de İslâm mezhepleri, Hıristiyanlıktaki mezheplerle mukayese edilemezler Hıristiyan aleminde ruhanî reislerin akıl ve hikmetle bağdaşmayan itikat ve iddialarda bulunmaları akıl ve fikrî muhakemeden engellemeleri ve ilim erbabına zulmedip onları öldürmeleri bir takım felsefecileri Hıristiyanlık dinine ve onun şahsında bütün dinlere cephe almaya sevketti Bunlar vahye tamamen gözlerini kapayarak sırf akıl ile hareket etme yolunu tuttular Ruhbanların, aklı tamamen azledip, hesaba katmayarak tefrite düşmelerine karşı, felsefeciler de aklı tek rehber ittihaz ettiklerinden dolayı ifrat ederek, metafizik konularda hakikati yakalayamamışlardır Yıldız böceği olan akıllarına güvenip, nübüvvet güneşinin altına giremediklerinden dolayı, o yıldızlı gecelerin derin sükutu içinde o nur saçan cisimleri temaşa edip, kudret-i İlâhinin daimî şahidi olan o yıldızları dinleyip, dillerini anlayamamışlardır Evet akıl deneme ve tecrübeye dayanan fizikî sahada bir şeyler söyleyebilse bile, manevî ve metafizik sahada yetersiz kalır Bu filozoflar ancak ilahî vahiyle aydınlanabilecek meseleleri sırf akıl ile halletmeye kalkıştıklarından hataya düştüler Halbuki, metafizik hakikatlerde (Allah, ruh, yaradılışın sırrı, ölüm ve ölüm ötesi gibi) nübüvvet ekolünü de dikkate almaları gerekirdi Bu insanlar nereden geliyor ve nereye gidiyorlar? Bu dünyadaki vazifeleri nelerdir? Sorularını o mektepte aramalıydılar Bunu yapmadıkları içindir ki, feylesofların metafizik sahasında ileri sürdükleri fikirler, ortaya attıkları iddialar kesinlik damgasını taşıyamamıştır Şöhretleri ne olursa olsun bu hatalar bağışlanamaz Tecrübeye ait metotlar ile manevîyata ait meseleler halledilmez Dinî meseleler ve İlâhî hakikatlerde akıl yalnız başına senet olamamıştır Bu İlâhî hakikatler his, tecrübe, akıl ve mantığın üstünde ve ötesindedir İşte felsefeciler bu farkı anlayamadılar Kendi sahalarına dahil olmayan hakikatleri de izaha kalkıştılar ve sırat-ı müstakimden saptı ve saptırdılar Tabiat üstü hakikatlere iğne deliği kadar dar bir pencereden baktılar ve göremedikleri hakikatleri inkâr ettiler Gaflet ve gurur ile yalnız kendi fikirlerine itibar ettikleri için de hatadan kurtulamadılar Netice olarak özetlersek, ilim ve fennin gelişmesinde tecrübe ve akıl ne ise manevîyat sahasında da Kur'an odur Yani söz ve hüküm onundur Hayatın maddî ihtiyaçları fen ve tekniğe dayandığı gibi manevî ihtiyaçları da semavi kitaplara dayanır İlim sahasında akla, tecrübeye ne derece itibar edilirse, manevîyat sahasında da peygamberlere ve semavî kitaplara öylece itimat etmek zaruridir İkisinin de sahaları başka başkadır İslâmiyet hem aklın düsturlarını hem de vahyin kanunlarını nazara alır, ikisine de itibar eder Yani aklî deliller ile isbat ettiği o yüksek hakikatleri, naklî deliller ile de teyid eder Hem de İslâmiyet, felsefenin bahsetmediği ve edemeyeceği bir çok hakikatleri tahkik ve tedkik ile ortaya koyar Şu bir gerçektir ki metafiziğe ait meselelerde rehber ve önder ancak peygamberlerdir Hocasız bir insan ne kadar kabiliyetli olursa olsun talebe olmaktan ileri geçemez Bu bakımdan peygamberleri hoca kabul edip, onları dinleyen İmâm-ı Gazali gibi alimler, insanlara ilim ve irfanları ile faydalı olmuşlardır İnsan için en kutsi gaye marifetullah, muhabbetullah ve rıza-i Bâri'dir Bunlar ise ancak nebilerin eliyle insanlara gelmiştir "Bil ki: Nev'-i beşerde nübüvvet, beşerdeki hayır ve kemalâtın fezlekesi ve esasıdır Din-i Hak, saadetin fihristesidir İman, bir hüsn-ü münezzeh ve mücerreddir Madem şu âlemde parlak bir hüsün, geniş ve yüksek bir hayır, zahir bir hak, faik bir kemal görünüyor Bilbedahe hak ve hakikat, nübüvvet içindedir ve Nebiler elindedir Dalalet, şerr ve hasaret; onun muhalifindedir" Önce gelen peygamberler sonra gelen peygamberleri müjdelemişlerdir Sonra gelenler ise evvelkileri tasdik ve teyid etmişlerdir Çünkü enbiyanın feyz aldığı menba vahiydir Vahiy ise vehmin şaibesinden münezzehidir Çünkü ilm-i İlâhîye'ye istinad eder Vahyin yolu daha metin, daha umumi, daha nafizdir Her yönüyle insanın aklını tatmin, ruhunu memnun, vicdanını mesrur eder İnsan ancak vahiy yoluyla, enbiyaya tabi olmakla dünyevi ve uhrevi ızdırap ve buhranlardan halas olabilir Hulasa; İslâm dinindeki mezheplerle hıristiyan mezheplerinin ayrıldıkları en önemli noktalar şunlardır: 1- İslâmî mezheplerde akıl önemli bir esastır Hıristiyan lıkta ise ruhbanların saltanat ve tahakkümleri söz konusudur Halkın inançlarını ruhbanlar tayin ve tespit ederler Onlara şuursuzca tâbi olanlar taklit zincirini boyunlarından çıkarıp kıramamışlardır Ruhbanları delilsiz olarak taklit etmişler ve onların tahakkümü altında yürümüşlerdir Hiçbir fert inancında hür değildir Kilisenin vaftiziyle Hıristiyan olur, afarozu ile de dinden çıkar Ancak İslâmiyette ruhani bir tahakküm, bir saltanat yoktur Hiçbir alim veya bir mürşidin başka birinin itikat ve inancı üzerinde tahakkümde bulunmaya salahiyeti yoktur 2- Hıristiyanlıkta ruhanî reislerin helal dedikleri helal, haram dedikleri de haram olur Reisler neye karar verirse, (Hâşa) Allah'da o karara uyar İşte onların bu tahakkümlerini ve hurafelerini, İslâmiyet kökünden yıktı ve mahvetti İslâmiyette yalnız Allah'ın haram kıldığı haram, helal dediği helal olur Allah'dan başka hiçbir fert haramı helal, helali haram edemez Hiçbir alim ve müçtehidin emriyle başka birisi dinden çıkamaz Bir alim, derecesi ve rütbesi ne kadar büyük olursa olsun insanlara karşı nasihat ve irşaddan başka bir hakka Mâlik değildir Çünkü İslâmiyette Hazret-i Muhammed (asm) Allah'ın kulu ve Resulüdür Alimler de peygamberin vârisidirler Hıristiyanlıkta ise Peygambere uluhiyet isnad edilir Papazlar ise böyle bir peygamberin vekili olmakla günahları affetme, helale haram, harama helal deme selahiyetini kendilerinde buluyorlar 3- Hıristiyanlıktaki mezhepler birbirini tekfir ederler Herbiri müstakil bir din gibidir İslâmiyetteki mezheplerin ise tamamı bir tek fırka olup ehl-i sünnet olarak yad edilir 4- İslâmiyetteki mezheplerin müstakil âbedleri yoktur Hepsi aynı camide namaz kılar ve birbirlerinin imamlarına uyarlar 5- Bir Müslüman istediği mezhebe girebilir Meselâ Şafiî iken Hanefi, Hanefî iken Şafiî olabilir Hiçbir mezhep imamı bunu engelleyici bir hüküm getirmemiştir |
|