Özel Öğrenme Güçlükleri (Disleksi) |
07-25-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Özel Öğrenme Güçlükleri (Disleksi)Özel Öğrenme Güçlükleri (Disleksi) Öğrenme güçlüğü tanımında, çocukların belirli alanlarda yetersizlikler gösterdikleri belirtilmektedir DSM-IV ‘e göre öğrenme bozukluğu, matematik bozukluğu, okuma bozukluğu, yazılı anlatım bozukluğu ve başka türlü adlandırılamayan öğrenme bozukluğu şeklinde tanımlanmaktadır Matematik bozukluğunda, kişinin kronolojik yaşı, zeka düzeyi ve yaşına göre aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda, matematik becerisi, beklenenin önemli ölçüde altındadır Bu çocuklar, işlem yapmakta zorlanırlar, işlem yaparken yavaştırlar, sayı kavramını algılamakta, sembolleri ve çarpım tablosunu öğrenmekte zorlanırlarProblemi çözerken bağlantıları kurmakta zorlanırlarBu duruma eşlik eden sorunlar olsa bile matematik becerisi sorunları çok daha fazladır Okuma bozukluğunda, kişinin kronolojik yaşı, zeka düzeyi ve aldığı eğitim göz önüne alındığında okuma başarısı, beklenenin önemli derecede altındadırYine yaşam etkinlikleri bozulur ve okuma zorluğu, eşlik eden problemlerden daha ön plandadır Okumada yanlışlıklar, okuma hızında yavaşlık, sesleri okumakta ve bazı harfleri öğrenmede güçlük, hecelemede ve harflere ayırmada zorluk, yanlış sözcük kullanma ve sözcük-hece atlamaları olmaktadırYazılı anlatım bozukluğunda ise; yazma becerileri, ölçülen zeka düzeyi, alınan eğitim göz önünde tutularak beklenenin önemli derecede altındadırEl yazısı yaşıtlarına oranla okunaksızdır ve yaşıtlarına göre daha yavaş yazdığı görülmektedir Bazı harf ve sayıları ters yazarlar ( b-d, d-t, m-n, g-y, 2-5 gibi ), bazı harf ve heceleri atlarlar, ters yazarlar ( ab- ba) veya harf ve hece eklemeleri ( gider- gideri gibi ), sıkça imla hataları yaparlarBelli alanlarda yetersizlik yaşayan çocuk, dolayısıyla ders çalışmayı, ödev yapmayı, kitap okumayı sevmez, kolay sıkılır, dikkat süresi kısadır, çalışırken birisinin yönlendirmesine ihtiyaç duyarlarGenellikle eşya-oda düzeni konusunda sorun yaşarlar, zaman( bugün-yarın), yön kavramında (sağ-sol-kuzey-güney ), saati öğrenmekte güçlük yaşarlarDili kullanma becerisi zayıftırHikaye anlatma, bir olayı anlatma, kendi duygu-düşüncelerini ifade etmede, soyut kavramları anlamada zorlanırlarMotor becerileri zayıftırSık sık sakarlık yapabilirlerBu yetersizlikler, bu çocukların toplumda farklı ve başarısız algılanmalarına sebep olmakta, kişinin eğitimini, meslek hayatını olumsuz yönde etkilemektedirDolayısıyla sosyal ilişkiler bozulmakta ve kendine güven azalmaktadırÖğrenme bozuklukları, genellikle çocuk okula başladığı zaman, kendisinden beklenen akademik performansı gösmediği durumda farkedilmektedir Bazı kişilerde davranım bozukluğu, karşıt olma-karşı gelme bozukluğu,dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, majör depresif bozukluk veya distimik bozukluklarla birlikte öğrenme bozukluğu da bulunabilirDil gelişimindeki gecikmeler, öğrenme bozukluklarıyla birlikte görülebilmektedirÖğrenme güçlüğü yaşayan çocukların öğrenme süreçleri farklıdırErken dönemde teşhis edilip, gereken tedavi ve eğitim alınması gereklidir Tanı koymada değerlendirmenin temel taşı psikometrik testlerdirÇocuğun hangi alanda yetersizlik yaşadığı klinik ortamda birtakım test ve tetkiklerle belirlendikten sonra çocuğa özgün özel eğitim programı yapılarak, aile- öğretmen işbirliği ile tedavi yürütülmelidirTedavide tıbbi boyut ve özel eğitim önem taşımaktadır 'Depresyon' iş kazalarına neden oluyor! Sizde de bu belirtiler var mı? Stresten kurtulmanın yolları Şiddet zincirleme uygulanıyor Sürekli ağrı ruh sağlığını bozuyor Genç-Aile İletişimi, Genç ve Okul, Gençlerde Yeme Bozuklukları, Gençlerde ***** ve Madde, Gençlerde İntiharlar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite, Çocukluk Depresyonu, Aile Ruh Sağlığı Birimi, Evlilik Terapileri, Aile İçi Sağlıklı İletişim, Çalışana Psikolojik Destek, Çalışanların Sorunları, Çocuk Aile İletişimi, Agorafobi |
|