Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Ekonomi / İktisat / İşletme

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
eödenek, hakkında, sorulan, sorular, sık

E-ödenek Hakkında Sık Sorulan Sorular

Eski 07-18-2012   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

E-ödenek Hakkında Sık Sorulan Sorular




TC
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
EMEKLİLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
DUYURU

E-ÖDENEK HAKKINDA SIK SORULAN SORULAR

SORU 1- E-ödenek programı nedir?


CEVAP- E-ödenek programı; 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a)
ve (b) bendi kapsamındaki sigortalılara, Kurumumuzla anlaşmalı özel ve resmi sağlık
tesislerince düzenlenen geçici iş göremezlik belgeleri ile sağlık kurulu raporlarının işverenlere
ve Kuruma elektronik ortamda gönderilmesi, iş göremezlik ödeneğinin hesaplanması ve
sigortalıya ödenmesi amacıyla MOSİP sistemi aracılığı ile TC Ziraat Bankasına
aktarılmasına dair bilgisayar programını ifade etmektedir

SORU2- E-ödenek programının hazırlanmasındaki temel amaç nedir?

CEVAP-5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 18 inci
maddesine göre kısa vadeli sigorta kollarından verilmekte olan geçici iş göremezlik
ödeneklerinin ödenmesi için gerekli olan ve anlaşmalı sağlık hizmet sunucularınca düzenlenip
Kuruma ve işverene gönderilmesi gereken istirahat raporlarının elektronik ortamda
düzenlenmesi, gönderilmesi, ödeneğin hesaplanması, ödenmesi ve bu şekilde bürokrasinin
azaltılmasıdır

SORU 3- E-ödenek programına nereden ulaşılabilmektedir?


CEVAP- Programa, Kurum ünitelerinin kısa vadeli sigortalar

servislerinde çalışan personeller
tarafından “MEYES” şifresi ile “Intra/Uygulamalar/Emeklilik işlemleri/İş Göremezlik eÖdeme
Projesi” ekranından ulaşılacaktır

SORU 4- E-ödenek programı hangi sigortalıları kapsamaktadır?

CEVAP- Program 4/a ve 4/b kapsamında yer alan sigortalılar için kullanılabilecek olup, ilk
aşamada yalnızca 4/a sigortalılarının rapor işlemleri için kullanılacaktır

SORU 5- Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılar için iş
göremezlik ödeneğine esas istirahat raporları Kurumumuza nasıl gönderilecektir?


CEVAP- Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılar için
düzenlenen istirahat raporlarının elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi uygulamasına
başlanana kadar söz konusu raporlar yine manuel ortamda düzenlenip Kuruma gönderilmesi
ve ödenmesi uygulamasına devam edilecektir


SORU 6- E-ödenek programı ne zaman uygulamaya açılacaktır?

CEVAP- Programın test çalışmaları öncelikle Kırşehir, Eskişehir ve Ankara illerinde
yapılmış ve program, 21/06/2012 tarihi itibariyle Türkiye genelinde sağlık hizmet sunucuları
ve sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerinde test ortamında uygulamaya
açılmış olup Temmuz 2012’de gerçek ortamda uygulamaya girmiştir

SORU 7- E-ödenek programı ile hangi tür raporlar düzenlenerek işverenlere ve Kuruma
gönderilebilecektir?


CEVAP- E-ödenek programı ile sigortalılara tek hekim ve sağlık kurulu tarafından verilen
tüm istirahat raporları Kuruma gönderilebilecektir

SORU 8- E-ödenek programının işleyişine hangi kurumlar dâhildir?

CEVAP- E-ödenek programının tarafları, sağlık hizmet sunucuları, işverenler ve Sosyal
Güvenlik Kurumu’dur

SORU 9- Program hangi basamak sağlık hizmet sunucuları tarafından kullanılabilecektir?


CEVAP- Program kural olarak tüm sağlık hizmet sunucularının kullanımına açık hale
getirilmekle beraber; işyeri hekimleri, kurum hekimlikleri, aile hekimleri, belediye
hastaneleri, Türk Silahlı Kuvvetlerine ait sağlık kuruluşları ve Kurumla anlaşması olmayan
özel sağlık hizmet sunucularına hâlihazırda MEDULA üzerinden erişim sağlanamadığından,
programın ikinci aşaması uygulamaya açılana kadar anılan birimlerce düzenlenen raporlar Eödenek
projesinin dışında tutulmuştur

SORU 10- Ödeneğe müstahak olmayan 4/a sigortalılarının istirahat raporları E-ödenek
programı üzerinden Kuruma gönderilecek midir?


CEVAP- E-ödenek programı üzerinden TC kimlik numarası ile sorgulama yapıldığında
sistemde sigortalının ödeneğe müstahak olmadığı görünen sigortalıların raporları da, istatistiki
bilgiler için Kuruma, sigortalının istirahatlı olduğunun bilinmesi için de işverene
gönderilecektir Ancak bu sigortalılara ödenek ödenmeyecektir

SORU 11- Ödeneğe müstahak olmayan 4/a sigortalılarının istirahat raporları için işverenlerce
çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılacak mıdır?


CEVAP- Gerek bulunmamaktadır

SORU 12- Sonlanmamış raporu bulunan sigortalıya yeni rapor düzenlenebilecek midir?

CEVAP- Evet Raporu sonlanmadan sağlık tesisine giden sigortalıya, mevcut raporu devam
etse dahi aynı veya farklı bir hekimce yeni rapor verilebilecektir Bu durumda, sigortalının
sağlık hizmet sunucusuna başvurduğu tarihte yeni rapor verilmesine karar verilmesi halinde
önceki rapor sistem tarafından bir gün önceki tarih itibariyle sonlandırılmış olacaktır

SORU 13- Kontrollü raporu bulunan ve kontrol tarihinden sonra sağlık hizmet sunucusuna
başvuran sigortalıya nasıl işlem yapılacaktır?


CEVAP- İstirahatin kontrol tarihi geçmiş olsa dahi, “mevcut rapor” linkinden sigortalının
daha önce verilmiş olan raporu ekrana getirilir ve daha önce verilmiş olan kontrollü rapor,
kontrol tarihi itibariyle hekim tarafından hastanın durumuna göre, “çalışır”a çevrilerek
sonlandırılabilir Veya yeni bir rapor öngörülecekse, eski kontrol tarihinden başlamak üzere
(raporun bittiği tarihten sonraki gün kontrol tarihi kabul edilecektir) ikinci bir rapor
verilebilir


SORU 14- Kontrollü raporu bulunan sigortalı, kontrol tarihinde hekime gitmeyip çalışmaya
başlarsa ödeneği ödenecek midir?


CEVAP- Bu sigortalının kontrollü raporu “çalışır”a çevrilmeyip açık kaldığı için ödeneği
ödenmeyecektir Ödenmiş ise geri alınacaktır

SORU 15- Hastane tarafından emzirme ödeneğine esas olmak üzere verilen bir doğum


raporu, sigortalının aynı döneme ait başka bir raporunu keser mi?
CEVAP- Hayır Söz konusu rapor, istirahat raporu niteliğinde değildir Bu nedenle alınacak
başka bir istirahat raporuna engel oluşturmaz

SORU 16- Programın işveren tarafında, istirahat raporları nasıl ve ne zaman
görüntülenecektir?


CEVAP- Raporlar, sağlık hizmet sunucusu başhekimi tarafından onaylandığı zaman
elektronik ortamda işverene ait çalışılmadığına dair bildirim ekranında görüntülenebilecektir

SORU 17- İstirahat raporları posta yoluyla yazılı olarak ayrıca Kuruma gönderilmeye devam
edilecek midir?


CEVAP- E-ödenek programı uygulamaya açılmadan önce, sağlık hizmet sunucuları
tarafından kâğıt ortamında düzenlenen raporların bir nüshası sigortalıya verildiği gibi, bir
nüshası da düzenlendiği tarihten itibaren 3 iş günü içerisinde Kuruma gönderilecektir
Programın devreye girmesiyle birlikte, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmet sunucularınca
elektronik ortamda düzenlenen raporlar aynı gün veya Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği
hükmü gereği en geç 3 iş günü içerisinde başhekim tarafından onaylanarak Kuruma ve
işverene gönderilecektir
Elektronik ortamda düzenlenerek Kuruma ve işverene gönderilen raporların ayrıca kâğıt
ortamında düzenlenerek Kuruma gönderilmesine gerek yoktur Ancak hastane tarafından EÖdenek
programında meydana gelen teknik sıkıntılar nedeniyle elektronik ortamda rapor
düzenlenememesi veya Kuruma ve işverene gönderilememesi halinde raporlar eskiden olduğu
gibi kâğıt ortamında düzenlenerek Kuruma gönderilmeye ve Kurum tarafından da ödenmeye
devam edilecektir

SORU 18- Çalışılmadığına dair bildirim ekranına düşen raporlara işveren nasıl bir işlem
yapacaktır?


CEVAP- Raporların sağlık hizmet sunucusu başhekimi tarafından onaylanıp elektronik
ortamda işverene ait çalışılmadığına dair bildirim ekranında görüntülenmesi aynı zamanda
tebligat niteliği taşıdığından, kendisine sigortalının istirahat raporu ulaşan işveren, istirahatin
bittiği tarihten itibaren 5 iş günü içerisinde çalışılmadığına dair bildirim girişini yapmak
durumundadır
Ayrıca çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere
e-posta gönderilecektir E-posta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini Kuruma
bildirmeleri gerekmektedir İşverenlerin e-posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında
Kurum tarafından bildirilecek tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin çalışılmadığına dair
bildirimle ilgili hükümleri doğrultusunda Kurum modülünde onaysız işlemler listesinde yer
alan sigortalıların çalıştığı işverenlere kâğıt ortamında tebligat gönderilmeye devam
edilecektir Kâğıt ortamında Tebligat gönderilmeden İdari Para Cezası uygulanmayacaktır


SORU 19- İşverenin çalışılmadığına dair bildirim girişini yapmaması halinde karşılaşacağı
müeyyide nedir?


CEVAP- Gönderilen yazılı Tebligata rağmen tebliğin tebellüğünü takip eden 5 iş günü içinde
bildirim girişini yapmayan işverene Kanunun 102 nci maddesinin (i) bendi gereği idari para
cezası uygulanacaktır

SORU 20-Analık sigortasından istirahat raporu hangi süreler için verilir?

CEVAP- 1)Doğum öncesi 8 (çoğul gebelik halinde 10) haftalık süre için
2) Doğum sonrası 8 haftalık süre için

SORU 21- Tek hekim tarafından bir defada en fazla kaç güne kadar rapor verilebilmektedir?


CEVAP- Sigortalılara tek hekim tarafından bir defada en fazla 10 güne kadar rapor
verilebilmektedir İstirahat sonrasında kontrol muayenesi raporda belirtilmiş ise hekim, bunu
bir defa daha tekrarlayabilmekte ve yine en fazla 10 güne kadar olmak kaydı ile toplamda en
çok 20 gün istirahat verebilmektedir

SORU 22- Tek hekimin verdiği ikinci rapordan sonraki rapor kim tarafından
verilebilmektedir?


CEVAP- İkinci rapordan sonraki raporlar ise tek hekim tarafından verilememekte, sağlık
kurulu tarafından verilmektedir

SORU 23-Bir sigortalıya bir takvim yılı içerisinde tek hekim tarafından en fazla kaç gün
rapor verilebilmektedir?


CEVAP- Bir sigortalıya bir takvim yılı içerisinde tek hekim (aynı veya farklı hekimler)
tarafından değişik zamanlarda en fazla 40 gün rapor verilebilmektedir

SORU 24- Sigortalıya sağlık hizmet sunucusu tarafından düzenlenen tek hekim raporlarının,
bir takvim yılı içerisinde 40 günü aşması durumunda ne olacaktır?


CEVAP- Tek hekim tarafından verilen raporların, bir takvim yılında 40 günü aşması
durumunda, sistem tarafından, hekimin karşısına raporun sağlık kurulu raporuna
dönüştürülmesi için uyarı çıkacak olup 40 günü aşan raporlar sağlık kurulu tarafından
verilecektir

SORU 25- Program istirahat raporlarında hangi ayrımları esas almaktadır?

CEVAP-Program istirahat raporlarında;
1) Tek hekim raporları,
2) Sağlık kurulu raporları,
3) Emzirme ödeneğine esas doğum raporları,
ayrımını esas almaktadır

SORU 26- E-ödenek Programı menülerinde sağlık hizmet sunucusu hekimleri tarafından ne
tür işlemler yapılabilmektedir?


CEVAP- Programdaki menülerde sağlık hizmet sunucusu hekimleri tarafından;
1) Tek hekimin birinci 10 güne kadar vereceği istirahat raporlarında sigortalının
iyileştiğine ve artık çalışabileceğine; ya da rapor sonu itibariyle sigortalının hala
iyileşmediğine ve yine 10 güne kadar belirlenecek kontrol süresinde istirahatinin devam
edeceğine,
2) Kontrollü raporlarda kontrol süresi sonunda istirahatin son bulacağına ve
sigortalının çalışmaya başlayabileceğine; ya da ikinci bir kontrol süresi öngörülmesi
gerektiğine veyahut da sigortalının sağlık kuruluna sevk edilmesine,
3) Sağlık Kurulu tarafından sigortalılara en fazla altı aya kadar rapor verilebilir
Altıncı aydan sonra hastalığın durumuna göre, rapor süresi sonunda istirahatin son bulacağına
ve sigortalının çalışmaya başlayabileceğine; ya da sigortalının maluliyete sevk edilmesi
gerektiğine veyahut da tedaviye devam edilmesi halinde maluliyet halinin önlenebileceği veya
önemli oranda azaltılabileceği gerekçesiyle raporunun devam etmesi gerektiğine karar
verilmesi mümkün bulunmaktadır

SORU 27- E- ödenek programının Kurum modülünde sigortalıların istirahat raporlarına
ilişkin hangi menüler görüntülenebilmektedir?


CEVAP- Sigortalıların bağlı bulunduğu il müdürlüklerinin kısa vadeli sigortalar
servislerinde, sigortalıların istirahat raporlarına ilişkin olarak 3 (üç) adet menü
görüntülenebilmektedir
Bunlar;
1) İşveren tarafından bildirim girişi yapılmış onaylı liste ,
2) İşveren tarafından bildirim girişi yapılmamış onaysız liste,
3) Servisçe kontrol edilmiş ve ödeme aşamasına gelmiş rapor bilgilerinin yer aldığı
onay işlemleri listesi

SORU 28- İşveren tarafından bildirim girişi yapılmış onaylı liste neyi ifade etmektedir?

CEVAP- Onaylı listelerde yer alan raporların işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim
girişi yapılmış olduğundan, bu listeler Kurum personelinin kontrolünden sonra MOSİP
sistemine aktarılacak aşamada olan kayıtları ifade etmektedir

SORU 29- İşveren tarafından bildirim girişi yapılmamış onaysız liste neyi ifade etmektedir?

CEVAP- Onaysız listeler, ünitelerin elektronik ortamda işverene çalışmadığına dair bildirim
yapması için tebligat gönderilmesi gereken raporlara ait listelerdir Tebligat, ilgili personeller
tarafından elektronik ortamda oluşturulup kâğıt ortamında işverene gönderilecektir İşverenin,
tebellüğ tarihinden itibaren 5 (beş) iş günü içerisinde bildirim girişini yapması gerekmekte;
aksi halde işverene Kurumca idari para cezası ile ilgili süreç başlatılacaktır



SORU 30- Kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personeller onaylı listelerde neye dikkat
etmelidirler?


CEVAP- Sosyal güvenlik merkezlerinin kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan
personeller tarafından onaylı listelerde yer alan kayıtlar ödeme yapılması için MOSİP
sistemine aktarılmadan önce ikinci bir talimata kadar tek tek kontrol edilmeli, mevzuata göre
yanlış olduğu tespit edilen ödemeler MOSİP sistemine atılmamalıdır Bu raporlar elektronik
ortamda hekim ve başhekim tarafından onaylanıp Kuruma gönderilmiş olduğundan rapor
üzerindeki bilgilerin tam ve doğru olduğunun tespit edilmesi halinde kâğıt ortamında döküm
alındıktan sonra eski iş göremezlik programı üzerinden ihbar kaydı yapılıp çalışılmadığına
dair bildirimin de yapılmış olması halinde sigortalılara ödenebilecektir

SORU 31- E-ödenek projesinin ilk aşamasında program dışında tutulan birinci basamak
sağlık hizmet sunucuları, geçici iş göremezlik belgesine esas raporları nasıl göndereceklerdir?


CEVAP- -Sigortalılara kurum ve aile hekimleri ile belediyeler ve Türk Silahlı Kuvvetlerine
ait hastaneler tarafından verilen istirahat raporlarının kâğıt ortamında düzenlenmesine ve
bunların posta veya kurye ile Kurum ünitelerine gönderilmesi ve ödenmesi,
- Anlaşması olmayan sağlık hizmeti sunucusu hekimlerinin düzenledikleri raporların resmi
sağlık hizmet sunucuları tarafından onaylandıktan sonra Kuruma gönderilmesi ve ödenmesi
-İşyeri hekimlerinin düzenlemiş olduğu 2 günlük istirahat raporları için geçici iş göremezlik
ödeneği (iş kazası ve meslek hastalığı dışında kalan vakalar için) ödenmemekle beraber,
sigortalılara tek hekimce düzenlenen raporların bir takvim yılında 40 günü aşmaması
kuralının hesabında dikkate alınması için anılan raporların Kuruma kâğıt ortamında
gönderilmesi ve ödenmesi,
-Ayrıca, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalılar için
düzenlenen istirahat raporlarının kâğıt ortamında Kuruma gönderilmesi ve ödenmesi,
uygulamasına devam edilecektir

SORU 32- Aile hekimleri tarafından iş göremezlik belgelerinin mühürsüz olarak düzenlenip
gönderilmesi halinde ne gibi bir işlem yapılacaktır?


CEVAP- Sigortalılara aile hekimleri tarafından verilen istirahat raporlarının kâğıt ortamında
düzenlenmesine ve bunların posta veya kurye ile Kurum ünitelerine gönderilmesi
uygulamasına devam edileceğinden, önceden olduğu gibi; istirahatli bırakılan sigortalılar
adına düzenlenen geçici iş göremezlik belgesi ve geçici iş göremezlik devam belgesinin
“Başhekimlik Onayı” bölümü ile “İş Göremezlik Belgesi’nin”, “Onay” bölümlerine diğer
bilgilerin yanı sıra belgeyi düzenleyen “Aile hekimliğinin isim kaşesinin” basılması (“Aile
hekimliğinin isim kaşesinin” basılması halinde geçerli kabul edilecek ve ayrıca ıslak mühür
istenmeyecektir) ve anılan formların “İstirahat Belgeleri Listesi” ile mutlaka üst yazı ekinde
sosyal güvenlik il müdürlüklerine/sosyal güvenlik merkezlerine gönderilmesi yönündeki
uygulama devam edecektir

SORU 33- 5510 Sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bendine tabi
sigortalıları için eski sistemin uygulanmasına devam mı edilecektir?


CEVAP- Evet 4(b) bendine tabi sigortalılar için programın ikinci aşaması devreye girip
sisteme dâhil olana kadar manuel ortamda rapor düzenlenmesine ve 4/b iş göremezlik
programı üzerinden ödenmesine devam edilecektir Yukarıdaki kapsamda belirtilen
sigortalılardan (c) bendine tabi olan sigortalılar kısa vadeli sigorta kolları kapsamında

olmadığı için, elektronik ortamda rapor düzenlenmeyecek önceden olduğu gibi, manuel
ortamda düzenlenen raporlar, bir nüshasını kurumlarına ibraz etmeleri için sigortalıya
verilecek ve SGK birimlerine gönderilmeyecektir

SORU 34- Sigortalının, kontrol muayenesi için farklı bir ildeki sağlık hizmet sunucusuna
başvurması mümkün müdür?


CEVAP- Evet Sigortalı sağlık hizmet sunucusuna başvurması sonucu almış olduğu rapora
ait rapor takip no ve sıra no bilgileri, programın veri tabanında tutulduğu için, sigortalı
kontrol muayenesine hangi ilde giderse gitsin TC kimlik numarası girildiği zaman, kontrol
öngörülen rapor, hekimin karşısına tekrar çıkmaktadır Örneğin İzmir’de çalışmakta olan ve
ilk raporu burada alan sigortalı, Amasya’da kontrol muayenesine giderse, almış olduğu ilk
rapor, Amasya’da kontrole gittiği hekimin karşısına TC kimlik numarası girildiği zaman
sistem tarafından aynı rapor takip ve sıra numarası bir arttırılmış şekilde çıkacaktır

SORU 35- Ücretsiz izin alan sigortalılara geçici iş göremezlik ödeneği verilecek midir?

CEVAP- 4857 sayılı İş Kanununun 56 ncı maddesinde, yıllık ücretli izinlerini işyerinin
kurulu bulunduğu yerden başka bir yerde geçirecek olanlara istemde bulunmaları ve bu
hususu belgelemeleri koşulu ile gidiş ve dönüşlerinde yolda geçecek süreleri karşılamak üzere
işveren tarafından toplam dört güne kadar ücretsiz izin verileceği, 74 üncü maddesinde ise
isteği halinde doğum yapan kadın işçiye on altı veya on sekiz haftalık sürenin
tamamlanmasından sonra altı aya kadar ücretsiz izin verileceği öngörülmüş ve Kanunda bu
sürelerin haricinde ücretsiz izin düzenlenmesine yer verilmemiştir
Buna göre 4-a kapsamındaki sigortalıların yukarıda belirtildiği şekilde ücretsiz izinli
sayıldıkları dönemde sağlık hizmet sunucuları tarafından kendilerine istirahat raporu verilmesi
halinde iş göremezlik ödeneği ödenecektir Bu iki durumun dışında kalan sigortalıların, eksik
gün bildirim nedenlerine ait belge türleri incelendiğinde, kısa vadeli sigorta primlerinin
yatırılmamış olduğu görülebilecektir
Ayrıca kısa çalışma ödeneğinden yararlanan kişiler, 5510 sayılı Kanunda sadece genel sağlık
sigortası kapsamına alındığı, kısa vadeli sigorta kapsamında bulunmadıkları için, sigortalılık
niteliği yitirilecek şekilde kısa çalışma uygulamasına tabi tutulan bu kişilere geçici iş
göremezlik ödeneği ödenmemektedir

SORU 36- E- Ödenek programı ile önceki programda yaşanan hangi sorunlar ortadan kalkmış
olacaktır?


CEVAP- Kanunun gerek 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, gerekse (b) bendi
kapsamında sigortalılar için hazırlanan geçici iş göremezlik ödeme programlarında iş
göremezlik ödemelerinin yapılmasının mümkün olmadığı durumlarda (statü değişikliği
nedeniyle Kanunda ödeneklerin ödenebilmesi için aranan 90 gün şartının tamamlanamaması,
zorunlu sigortalı iken sigortalılığın sona ermesi fakat istirahat raporu nedeniyle genel sağlık
sigortalısının bakmakla yükümlüsü olarak sağlık yardımı alması vb nedenlerle) ödemeler
ancak manuel olarak hesaplanıp MOSİP sistemine atılmak suretiyle yapılmaktaydı E- ödenek
programı ile bu sorunlara meydan verilmemektedir Çünkü yeni sistem kısa vadeli sigorta
kollarına tabi farklı statülerdeki hizmetleri birleştirmekte, SPAS sistemine entegre
olduğundan kapsam değiştikçe yeni kapsama otomatik olarak geçmekte ve ödeneğin
ödenmesinde problem yaşanmamaktadır Ayrıca, eski sistemde tek hekim tarafından verilen
raporların 40 gün kontrolü, raporların Kuruma intikal etmesinden sonra tespit edilmesi nedeni
ile bu raporların hastanelere geri gönderilip sağlık kurulu raporuna çevrilmesi istenmekte,
bazı ünitelerce sağlık tesisleri tarafından düzenlenen sağlık kurulu raporları ile birlikte geçici
iş göremezlik belgelerinin de düzenlenmesi istenmekte, özel sağlık hizmet sunucusu
tarafından düzenlenip resmi sağlık hizmet sunucusu tarafından fenne uygun usule uygun
değildir şeklinde onaylanan raporlar nedeniyle sigortalıların mağduriyetlerine yol
açılmaktaydı Proğram ile bu sorunlar bertaraf edilmiş olacaktır

SORU 37- Sigortalılar, geçici iş göremezlik ödeneği alabilmeleri için hangi durumlarda
işverenlerinden ek prim hizmet belgesi veya sigortalı hesap fişi doldurmalarını
isteyebileceklerdir?


CEVAP- Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalılara
geçici iş göremezlik veya emzirme ödeneklerinin ödenebilmesi için gerekli olan geriye dönük
bir yıl içerisinde 90 veya 120 gün şartlarının bildirimi henüz yapılmamış aya ait primlerle
tamamlandığı durumlarda ya da sigortalının ilk defa çalışmaya başladığı işyerinde çalıştığının
sistem tarafından görülebilmesi için, işverenlerce E-Bildirge sisteminde yer alan “Sigortalı
Hesap Fişi” doldurulduktan sonra çalışılmadığına dair bildirim işlemi gerçekleştirilecektir
Ayrıca; Kanuna göre geçici iş göremezlik ödeneklerin hesabına esas tutulacak günlük kazanç;
iş kazasının veya doğumun olduğu tarihten, meslek hastalığı veya hastalık halinde ise iş
göremezliğin başladığı tarihten önceki on iki aydaki son üç ay içinde 80 inci maddeye göre
hesaplanacak prime esas kazançlar toplamının, bu kazançlara esas prim ödeme gün
sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanmaktadır Mevzuata göre, işveren sigortalıya ait aylık
prim hizmet belgesini elektronik ortamda, sigortalının çalıştığı dönemi takip eden ayın 23 üne
kadar yapabilmektedir Söz konusu bildirimin yapılmaması halinde, Kurum modülünde
“işveren onaylı ödeme işlemleri” ekranına sigortalıya ait rapor bir önceki aya ait kazanç
olmadığı için düşmemektedir Ödemesinin yapılmasını talep eden sigortalı, işvereninden
önceki aya ait aylık prim hizmet belgesini veya sigortalı hesap fişini elektronik ortamda
girmesini talep edebilir
Kazanç hesabı sırasında ayın 23 ü geçtiği halde sigortalının son 3 aya ait ( 90 günlük
bildirime ait)eksiği varsa, işveren modülünde bu sigortalı için sigortalı hesap fişi girişinin
yapılmasına dair program tarafından uyarı verilmektedir

SORU 38- E- Ödenek programında, çalışılmadığına dair bildirim girişini yapmayan ya da
gecikmeli yapan işverenlere tebligat işlemleri ve idari para cezaları hangi usul ve yöntemlerle
uygulanacaktır ?

CEVAP-Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin 7 nci fıkrasına göre “
Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği
Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir Gönderilen bu belge
işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için
yapılan tebligat yerine geçer” Hükmü yer almaktadır Sistem bu düzenlemeye uygundur
Rapor bitiş tarihinden itibaren 5 iş günü geçtiği halde, işveren tarafından sigortalıya ait
iş göremezlik bildirimi yapılmayan raporlar Kurum tarafında onaysızlar listesinde
görülecektir İkinci bir talimata kadar bu listede yer alan raporların sigortalılarının
işverenlerine Tebligat gönderilecek işverenin bildirimine göre ödeme yapılacak ya da cezai
işlem süreci işlemeye başlayacaktır

Bu menüdeki süreç aşağıdaki gibi işleyecektir:

 Onaysız raporlar listesinde bilgileri yer alan sigortalıların işverenlerine
çalışılmadığına dair bildirim yapılması için tebligat gönderilecektir
 Tebligat elektronik ortamda, pdf formatında hazırlanacak, aynı gün SGM
operatörü tarafından döküm alınarak posta yolu ile işverene gönderilecektir
 Tebligatın işverene tebellüğ edildiğine dair belgenin sosyal güvenlik il
müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine ulaşmasından sonra idari para cezasının
uygulanmasıyla ilgili süreç başlatılacaktır
 Rapor üzerindeki bilgilerden yatarak tedavi olup olmadığı eksik günlerin izahı
belgelerinden ücretsiz izinli veya 6 aydan uzun süreli istirahatli olduğu anlaşılan
sigortalılar için işverenlerine çalışılmadığına dairi bildirim yapması için tebligat
çekilmeden onaysız raporlar listesinden çıkartılarak MOSİP sistemine
aktarılacaklar listesine atılarak iş göremezlik ödeneği ödenecektir
 5510 sayılı Kanun’un 102’inci maddesinin (i) bendine (Ek cümle) göre 100’üncü
maddeye istinaden Kurumca işverenlerden istenen bildirimlerin belirlenen süre
içerisinde ve elektronik ortamda yapılmaması halinde sigortalı başına aylık asgari
ücretin onda biri, hiç yapılmaması halinde ise sigortalı başına aylık asgari ücretin
yarısı tutarında idari para cezası uygulanır, şeklinde değiştirilmiş ve idari para
cezasında indirim yoluna gidilmiştir

SORU 39- İşveren modülünde hangi işlemler yapılabilmektedir?

CEVAP-E-ödenek programının işveren modülü, istirahat raporu alan sigortalıların işverenleri
tarafından çalışılmadığına dair bildirimlerinin yapılacağı modülü ifade etmektedir
Bu modüle her işveren kendi kullanıcı adı ve şifresi (e-bildirge şifresi) ile giriş
yaptıktan sonra, çalışılmadığına dair bildirim girişine ait iş ve işlemleri yürüteceği ekrana
ulaşacaktır
Bu ekrandaki;
 Rapor işlemleri,
 İş kazası ve meslek hastalığı bildirim işlemleri,
 Çalışılmadığına dair bildirim işlemleri,
menülerinden belirtilen iş süreçleri yürütülecektir

SORU 40- E- ödenek programı Kurum modülün de yetki bakımından kullanıcı grupları
nelerdir?


CEVAP-Modülü kullanacak olan kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personeller, yetki
bakımından aşağıdaki kullanıcı gruplarına ayrılacaktır:
a) IGOR_OPERATOR : Program içerisindeki tüm ödeme kontrol ve hesap işlemlerini
yapmaktan sorumlu personel
b) IGOR_SEF : I Onay yetkilisi
c) IGOR MUDUR : II Onay yetkilisi
d) IGOR_MERKEZ : Mevzuat birimi sorumluları

SORU 41- İş göremezlik ödeneklerine ilişkin iş ve işlemler hangi menüler üzerinden
yürütülecektir?


CEVAP-İş göremezlik ödeneklerine ilişkin iş ve işlemler, modüle giriş yapıldıktan sonra
sağlık geri ödeme sistemi üzerinde açılan “iş göremezlik online rapor uygulama ekranı”nda
yer alan;
 Emzirme ödemesi işlemleri,
 İşveren onaylı ödeme işlemleri,
 İşveren onaysız ödeme işlemleri,
 Onay işlemleri,
 Muhasebe işlemleri,
 Görüntüleme ve raporlama işlemleri,
menüleri üzerinden yürütülecektir

SORU 42- Emzirme Ödeneğine esas doğum raporlarında hangi bilgiler yer alacaktır?


CEVAP-Emzirme ödeneği işlemleri için, modül de “Emzirme Ödemesi İşlemleri” ekranına
tıklanıp, işlem tarihi girilmek suretiyle emzirme ödeneğine esas doğum raporu
sorgulanacaktır Sorgulama sonucunda, belirtilen tarihe kadar ünite tarafından henüz işlem
görmemiş raporların listesi gelecektir
Bu listede;
 Raporun işlem tarihi,
 Rapor tipi,
 Rapor takip ve sıra numarası,
 Sigortalı adı, soyadı ve TC kimlik numarası,
 Bebek doğum tarihi ve canlı çocuk sayısı,
bilgileri yer alacaktır

SORU 43 – Emzirme ödeneğine esas raporlara ait ödeme işlemleri yetkili personel tarafından
nasıl gerçekleştirilecektir?


CEVAP-Emzirme ödeneği, canlı doğum gerçekleşmesi durumunda; sigortalı kadına veya
sigortalı erkeğin sigortalı olmayan eşine, kendi çalışmalarından dolayı gelir veya aylık alan
kadına ya da gelir veya aylık alan erkeğin sigortalı olmayan eşine verilen ödenektir Bu
ödeme için çalışılmadığına dair bildirim aranmayacaktır Emzirme ödemesi bilgilerini
makbuzlaştırmak için sigortalıya ait kayıt seçilerek “ödeme” tuşuna basılacak ve “sigortalı
bilgileri” ve “rapor bilgileri”ni gösteren ekranda bilgiler kontrol edildikten sonra “kaydet”
tuşuna basılarak ödeme bilgileri kesinleştirilecektir


SORU 44 – İş Göremezlik ödeneğine esas raporlarda hangi bilgiler yer alacaktır?

CEVAP-İşveren onaylı ödeme işlemleri menüsünün altında işlem tarihi girilmek suretiyle
rapor kaydı sorgulaması yapılacaktır Açılan ekranda, belirtilen tarih itibarıyla ünite
tarafından henüz işlem yapılmamış olan işveren onaylı raporların listesi gelecektir
Listede yer alan raporlar açıldığında;
 Raporun işlem tarihi,
 Rapor tipi (hastalık/analık/meslek hastalığı/iş kazası gibi),
 Rapor takip ve sıra numarası,
 Ayakta ve yatarak tedavi olunan süreler,
 Sigortalı TC kimlik numarası ile adı ve soyadı,
 Ödeme tarihlerine ilişkin bilgiler,
yer alacaktır

SORU 45- İşveren onaylı ödeme ekranında yetkili personel tarafından ödeme işlemleri nasıl
gerçekleştirilecektir?


CEVAP-Söz konusu menüye ait listeden ilgili sigortalının kaydı seçilerek “ödeme” tuşuna
basılacak ve “sigortalı bilgileri” ile “rapor bilgileri”ni gösteren ekranda bilgiler kontrol
edildikten sonra, “ödeme hesapla” tuşuna basılarak ödeme hesaplanacaktır (ödenekte
kesintiye tabi hallerden biri bulunuyorsa ekranın altında kesintiye mahsus alana bilgi girişi
yapıldıktan sonra ödeme hesaplanacaktır) Ödeme tutarının belirlendiği gelen ekranda bilgiler
kontrol edildikten sonra “onayla” tuşuna basılacak ve açılan ekranda “… rapor takip numaralı
ödeme başarıyla kaydedilmiştir” uyarısının alınmasıyla ödeme kesinleşmiş olacaktır

SORU 46- İşveren onaysız ödeme ekranı nedir?

CEVAP-İşveren onaysız ödeme ekranı rapor bitiş tarihi geçtiği halde işveren tarafından
henüz bildirimi yapılmamış rapor listesi” ekranıdır

SORU 47- İşveren onaysız ödeme işlemlerinde, çalışılmadığına dair bildirim girişini
yapmayan işverene tebligat işlemleri nasıl yürütülecektir?


CEVAP-İşveren onaysız ödeme ekranında ilgili sigortalının kaydı seçilerek “tebligat” tuşuna
basıldığında tebligat işlemleri başlatılmış olacaktır Gelen ekranda, “sigortalı bilgileri” ve
“rapor bilgileri”nin altında “tebligat formu” tuşuna basıldığında, rapordaki sigortalı bilgilerine
istinaden otomatik olarak tebligat formu hazırlanmış olacaktır Bu formun kağıt ortamında
dökümü alınarak posta ile işverene gönderilecektir

SORU 48- Onay aşamasına gelmiş ödeneğe esas raporlara ait işlemler nasıl
gerçekleştirilecektir?


CEVAP-Onay işlemlerine dair süreç aşağıdaki şekilde işleyecektir:

 Rapora ait ödeme operatör tarafından kontrol edilip kaydedildikten sonra
sistem tarafından otomatik olarak “şef” onayına düşecektir
 Şef, gerekli kontrolleri yapıp onay verdiğinde, sistemce ödeme bilgileri, ikinci
onay yetkilisi olan “müdür” onayına sunulacaktır
 Ödemenin muhasebeleştirilebilmesi ve MOSİP sistemine aktarılabilmesi için
mutlaka müdür onayının verilmesi gerekecektir
 Sistem, onay kullanıcıları ve işlem tarihine ait tüm bilgileri arka planda
tutacaktır Bu şekilde gerekli görüldüğünde, yapılan ödeme işlemi hakkında bilgiye
erişilebilecektir İhtiyaç duyulması halinde “onay iptal” mekanizması da çalışacak ve böylece
henüz muhasebeye aktarılmadan ödeme üzerinde güncelleme yapılması mümkün
olabilecektir Müdür tarafından iptal kaydı IGOR_Şef ekranına düşecek, şef de yaptığı
kontrolde işlemin yanlış olduğuna karar vermesi halinde IGOR_Operatör ekranına
gönderilecektir
 Söz konusu bilgilere, “onay işlemleri” menüsünden ulaşılabilecektir Bu
menünün altındaki “günlük onay listeleri” menüsüne girildiğinde açılan ekranda yine rapor
takip ve sıra no, sigortalı TC kimlik numarası bilgilerinin yanı sıra onaylayan kişiler
(operatör/şef/müdür), onay tarihleri ve “onay ver” veyahut “onay iptal” tuşları yer alacak ve
onaya ilişkin iş süreçleri bu menülerden yürütülecektir
 Onay ve iptal mekanizması en alt basamaktan başlayarak, en üst yetki grubuna
doğru işleyecektir
 Rapor üzerinde gerekli tüm onaylar yapıldığında, ekranda “rapora ait tüm
onaylar tamamlanmıştır Ödeme MOSİP’e aktarılabilir” ibaresi yer alacaktır
 Müdür onay işlemini yaptıktan sonra gerekirse, aynı gün MOSİP tarafına düşen
kaydı da iptal edebilecektir
 Eğer onayın iptali için “onay iptal” tuşuna basılırsa, onayın iptal gerekçesi
açılan ekrana yazılarak kaydedilecektir

SORU 49- Sigortalıya ait ödenekler muhasebeleştirilmek üzere MOSİP sistemine nasıl
aktarılacaktır?



CEVAP-Rapora ait tüm ödeme işlemleri tamamlandıktan sonra sigortalıya ait ödenekler
muhasebeleştirilmek üzere MOSİP sistemine aktarılacaktır Aktarma işlemleri ikinci onay
yetkilileri (il müdürleri) tarafından gün içerisinde gerçekleştirilecektir
Sistemde “muhasebe işlemleri” menüsü altındaki,
 Muhasebe işlemleri,
 Günlük mutabakat listesi,
 MOSİP’e aktarılan rapor listesi,
 MOSİP’e aktarılmayan rapor listesi
menüleri ile muhasebe süreçlerine ilişkin iş ve işlemler takip edilebilecektir
Bu menülerde, işlem tarihi ile sorgulama yapılarak, şube bazında günlük onay
listelerine ve günlük olarak muhasebeye aktarılacak kayıtların listesine ulaşılabilecektir Bu
listelerde rapor takip ve sıra numarası, sigortalı TC kimlik numarası, ödeneğe esas vaka türü,
ödeme tutarı ve ödeme detayları görüntülenebilecektir

SORU 50- Uzun süreli istirahatlerde işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim nasıl
yapılacaktır?


CEVAP-Uzun süreli istirahatlerde raporun belli aralıklarla mevzuata uygun olarak
ödenebilmesini sağlamak için, program, işveren tarafından çalışılmadığına dair bildirim girişi
yapılmasına olanak sağlayacak, ancak bu bildirime ait süre, mutlaka ait olduğu günün
tarihinden önce olamayacaktır

SORU 51- Sigortalıya geçici iş göremezlik ödeneği nasıl ve hangi merkez müdürlüğü
tarafından yapılacaktır


CEVAP-Ödeme işlemleri sigortalının çalıştığı işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il
müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezi aracılığıyla yapılacaktır Sigortalılara bu yönde
bilgilendirme yapılacaktır

SORU 52- Sigortalıya ait raporun ödemesi yapılırken, ihbar kaydı oluşturulacak mı ?


CEVAP-Hayır, Eski sistemde, TC kimlik numarası girilerek ihbar kaydı oluşturularak ve
dosya açılaması suretiyle yapılmaktaydı E-ödenek programında ise hastane tarafından
gönderilen rapor Kurum kayıtlarına intikal ettiğinde SGK veri tabanı tarafından atılan rapor
takip numarası ve rapor sıra numarasına göre ödeme iş ve işlemleri ilgili merkez müdürlüğü
tarafından gerçekleştirilecektir Yukarıda da belirtildiği gibi, ödeme işlemleri, ilgili ekranların
kullanımıyla ihbar kaydı oluşturmaya gerek kalmadan otomatik olarak yapılabilmektedir

SORU 53- Analık halinde geçici iş göremezlik ödeneği ödemeleri nasıl yapılacaktır?

CEVAP- E-ödenek sisteminin önceki sistemden farkı, analık halinde sigortalıya ödenen
geçici iş göremezlik ödeneği, doğumdan önceki 8/10 hafta ve doğumdan sonraki 8 hafta
olmak üzere ayrı ayrı ödenme imkânı olmasıdır Hekimin düzenlemiş olduğu doğum öncesi
ve doğum sonrası raporlarına istinaden, kişiye doğum gerçekleşmeden önce geçici iş
göremezlik ödeneği ödenebilecektir Sigortalının aktarma raporunun olması, erken ya da geç
doğumun gerçekleşmesi hallerinde, hekim tarafından, e-ödenek sistemine dâhil olan
sigortalılara verilen raporlarda yer alan takvim üzerinde yapılabilecek değişikliklerle, doğum
öncesi ve doğum sonrası ödenebilecek olan süreler kesin olarak saptanarak, ödemelerdeki
karışıklıkların önüne geçilmektedir


Adres : Mithatpaşa cad No:7 Sıhhiye/Ankara Ayrıntılı bilgi için irtibat : Osman YÜCE (Daire Başkanı)
Telefon : (0 312) 458 70 00 Elektronik Ağ : ANA SAYFA
Faks : (0 312) 435 72 36 e-posta :sigortakisavadeli@sgkgovtr

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.