Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dair, ilmine, kıraat

Kıraat İlmine Dair

Eski 07-12-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Kıraat İlmine Dair



Kıraat ilmine dair
Arapçada ü sesi vardır
Sual: Arapçada kesin olarak ü sesi yok diyorlar Kur’an-ı kerimdeki ince harfler de u sesiyle okunsa mahzuru olur mu?
CEVAP
Arap şivesine uygun olarak okunursa mahzuru olmaz Ancak Türkler Arapçayı bilmedikleri için ince harflerde ü sesi çıkarmaları daha uygun, daha isabetlidir; çünkü böylece Kur’an-ı kerim doğru okunmuş olur İstanbul Türkçesi, Anadolu Türkçesine göre daha kibar olduğu gibi, ince harfleri ince okumak, şimdiki Arap şivesine göre, daha kibar, daha isabetlidir Birkaç örnek verelim:

Kaf ile kef ötre ile olunca, ikisini de ku diye okuyup yazmak, Arapçada yanlışlığa sebebiyet verebilir Mesela kul ile kül farklı manaya gelir Kul, söyle demektir Kül ise, ye veya hep manasına gelir İkisi de kul diye okunup yazılırsa, yanlışlık olur

Kum ile küm de böyledir Kum,kalk demektir, küm ise siz manasına gelir Evladüküm, evladınız demektir Kur, ziftler; kür ise, demirci ocağı demektir Kusur, eksiklik, ayıp, suç, kusur; küsur, kesirler, artan parçalar demektir Sükut,konuşmamak; sukut ise düşmek, aşağı inmek demektir İkisi de sin’le başlamaktadır; fakat birincisinde sin’den sonra ince olan kef harfi gelmekte, ikincisindeyse, kalın olan kaf harfi gelmektedir İkisini de u harfiyle yazarsak birbirine karışır Birincisine sükut, ikincisine de sukut demek daha uygun olur Mesela sukut-u hayâl,hayâl kırıklığı demektir

Sad’la sin birbirinden farklıdır Sad’la yazılan suud kelimesi,yukarı çıkmak, sin’le yazılan süud kelimesiyse, mesud olmak demektir Sin’den ve sad’dan sonra ayın da vardır Süud diye yazmak daha doğru olur Sual kelimesi sin harfiyle yazılır, süal diye okunur Sual denirse Sad harfiyle okunmuş olur

ile Ze, Tı ile Te, Ha ile he harfleri de böyle farklıdır Diğer harflerin bazılarında da bu durum vardır Yanlış anlaşılmayacak şekilde okuyup yazmak gerekir Mesela Allahu teâlâ yerine Allahü teâlâ demeli ve öyle yazmalıdır denilince, ha harfiyle karışmaz Hu denilince ha harfiyle karışabilir Dat harfini veya ze olarak okumak yanlış olduğu gibi, dal harfi gibi okumak da yanlıştır Mahrecine uygun şekilde dat olarak okumalı, zat okumamalı

Secaventler [Duraklar]
Sual: Kur’an-ı kerimde, kelimelerin üstünde ve altında bazı işaretler vardır Bunlar ne demektir?
CEVAP
Kur’an-ı kerimde, kelimelerin üstünde bulunan işaretler şunlardır:

[Mim]: Muhakkak durmalıdır
[Tı]: Durmak gerekir
[Cim]: Geçmek de, durmak da caizdir Fakat durmak daha iyidir
[Ze]: Geçmek de, durmak da caizdir Fakat geçmek daha iyidir
[Kaf]: Geçmek de, durmak da caizdir Fakat geçmek daha iyidir
[Lâ]: Durulmaz! Lâ bulunan yerde durulursa, önceki kelime ile birlikte tekrar okunur Âyet-i kerime sonunda durunca, tekrar edilmez
[Kıf]: Durmak daha iyidir
[Sad]: Durmakta mahzur yoktur
[Sad, lam, ya]: Geçmek daha iyidir
[Sad, lam, ha]: Geçmek de, durmak da caizdir
[Ayn]: Bazı âyet-i kerimelerin sonunda bulunur Namazda okunursa, ayn işaretinde rükuya gitmek iyi olur
[Kef]: Kezalik demektir Kendisinden önce hangi secavent geçmişse, bu da öyle demektir
[3 nokta]: Bu üç noktanın birisinde durulur Eğer üzerinde üç nokta olan birinci kelimede durulursa, üç nokta olan ikinci kelimede durulmaz Eğer üzerinde üç nokta bulunan birinci kelimede durulmazsa, ikinci üç nokta bulunan kelimede durulur Her ikisinde de durmamak veya her ikisinde de geçmek caiz değildir Bir misal: Kadr suresinde, emrin ve selamün kelimeleri üzerinde üç nokta vardır Emr diye durulunca, selamün hiye diye devam edilir Birincide durmayıp, emrin diye devam edilirse, selam kelimesinde durulur

Kelime altındakiler
Kur’an-ı kerimde bir de kelimelerin altlarında yazılmış işaretler vardır Bunlara da birer misal verelim:

[Kasr]: Bu kelimenin yazıldığı yerler kısa okunur Misal, Kâfirun suresinde ena kelimesinin altında kasr yazar Bu kelime ene diye okunur Ülâike kelimesinde eliften sonra vav olduğu halde, kısa okunur
[Med]: Bu kelimenin yazıldığı yerler uzun okunur, kısa okunmaz Misal, Maun suresinde yürâüne kelimesindeki ü uzun okunur
[Sekte]: Bu kelimenin yazıldığı yerde, kısa bir zaman nefes alınmadan durulur Durulmadan geçilirse, anlamı bozulur Kur’an-ı kerimde dört yerde sekte vardır
[İdgam]: Kelimenin yazıldığı gibi değil de, idgam ile okunur Kelimelerin altında yazılı olan idgam, Kur’an-ı kerimde, yalnız Hud suresi 42 âyetinde vardır Burada, (İrkeb me’anâ) yazılır ise de, (İrkemme’anâ) okunur
[Sin]: Sad harfinin altına yazıldığı yerde, sad harfi, sin gibi okunur
[İmâle]: Yalnız Hud suresinin 41 âyetinde geçer Mecrahâ kelimesinin altında imâle yazar Buradaki ra harfi, üstünden esireye doğru meyillendirilerek okunur Mecrihâ diye okunmaz Okunuşunu, bilen birisinden öğrenmek gerekir
[Teshil]: Kolaylaştırmak demektir Birbirini takip eden iki hemzeden ikincisi, elif ile he sesi arasında yumuşak okunur

Not: Bunları yazı ile tarif etmek, anlatmak zordur Bilen birisine sorarak öğrenmelidir

Tecvid ilminde, vacib, lazım gibi ifadeler, kıraatin vacibleridir Yoksa Kur’an-ı kerimi çekilecek yerlerde hiç çekilmeden de okunsa caiz olur, günah işlenmiş olmaz Ancak kıraati düzgün okumak için tecvid kaidelerine uymaya çalışmak iyi olur Kur’an-ı kerim öğreticilerin, bilhassa yaşlı kimselere namaz surelerini öğretirken, şunu az çektin, şunu çok çektin, şunu tecvide göre okumadın gibi zorluklar çıkarmamalı, dilinin döndüğü kadar okuması yetişir Daha fazla zorlayıp da öğrenmekten temelli mahrum bırakmamalıdır

Sual: Dat harfini, ZE, Tı harfini DAL, kaf harfini de GAYIN gibi okuyanlar var Bu doğru mudur?
CEVAP
Dat harfini ze veya zı olarak okumak yanlış olduğu gibi dal harfi gibi okumak da yanlıştır Mahrecine uygun olarak DAT olarak okumalı ZAT olarak okumamalıdır Mesela velazzallin dememeli, veladdallin demelidir

Tı harfini dal gibi okumamalı Mesela Sıradal müstakiym dememeli, sıratal müstekıym demeli Şeydanırraciym dememeli, şeytanırraciym demeli Yani şeydan değil, şeytan demelidir

Kaf harfini g gibi okumamalı, k gibi okumaya çalışmalı Mesela gonya dememeli, Konya demeli Gul huvallahü ehad dememeli, Kul huvallahü ehad demeli

Allahü ekber’deki hü
Sual: Allahü ekber kelimesindeki ’nün bir elif miktarı çekmek gerekir mi? Bir de hu mu, mü demek gerekir?
CEVAP
Hayır, hiç çekilmez Sadecedenir Hu da denebilir; ama He harfinin Ha harfiyle karışmaması için, he olduğunun bilinmesi için, demek daha iyi olur

İmam-ı Asım kıraati
Sual: Kur’an-ı kerimin okunuşunu bildiren yedi büyük kıraat âliminin olduğu bildiriliyor Biz hangisine göre okuyoruz?
CEVAP
İmam-ı Asım’ın kıraatine göre okuyoruz Basılan Mushaflar da bu kıraate göredir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.