|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ademin, anlatılan, ders, ibretler, kuranda, kıssasından |
![]() |
Hz. Adem'in Kur'an'da Anlatılan Kıssasından Bazı Ders Ve İbretler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Adem'in Kur'an'da Anlatılan Kıssasından Bazı Ders Ve İbretler*Hz ![]() *Hz ![]() ![]() yönüyle Allah'ın yüce kudretine delil olurken, bir yönden de insana bir hatırlatmadır: "İşte senin aslın, hakir/âdi bir çamurdur ![]() hakkın yoktur ![]() gelebilirdi? O çamura üflenen ilâhî ruh onu canlandırıyor, hareketli ve şuurlu hale getiriyor ![]() Topraktan meydana gelen maddî ve beşerî boyutu, ilâhî ruhtan üflenen ve Allah'ın isimleri öğretmesinden oluşan manevî, ruhî ve ilmî yönü, halifelik boyutu ![]() yani değersizliği, düşük bir seviyeyi de seçebilir; kendisine üflenen ilâhî ruh yönüne meylederek yüceliği, üstünlüğü, ilâhî ahlâkı da seçebilir ![]() *Çamur, durağanlığı, hantallığı, bir yerde çöküp kalmayı; ruh ise hareketi, canlılığı, çabayı ve gayreti işaret eder ![]() ruhu ise yüceliğe meyillidir ![]() harekete yöneltebilir ![]() arasındaki mesafe kadar olabilir ![]() *Meleklerin Hz ![]() ![]() melekler olmak üzere yeryüzünde hemen her şey insanın hizmetine verilmiştir ![]() Her şey, insanın önünde âdeta melekler gibi secde etmektedir ![]() ise yalnızca İblis kaçınmaktadır ![]() ederek bu âhengin dışında kalmıştır ![]() verilen bu ulvî değerin yanında hiçbir anlam ifade etmez ![]() *Hz ![]() insanlığın hikâyesidir ![]() etmesi gerektiğini ve nereye varacağını haber veriyor ![]() yüksek mertebesini, kendisine melekler dahil bütün yerdeki varlıkların hizmet ettiği yeryüzü halifeliğini ve bunun sorumluğunu hatırlatıyor ![]() Yeryüzünde halife kılınan insan, ancak emanet yükünü hakkıyla taşırsa bu görevini hakkıyla yerine getirebilir ![]() uymaya, yasaklarından kaçmaya alıştırıyor, İblis'in düşmanlığını hatırlatıyor ![]() *Eşyanın isimlerini insan kendiliğinden bilip öğrenmiş değildir ![]() ve insanın Allah'ın öğrettikleri ve öğrenme kabiliyeti verdiklerinin dışında kendiliklerinden bir ilimleri yoktur (bkz ![]() ![]() ilim öğrenme yeteneği vermemiş, onu vahiyle desteklememiş, ona eşyanın isimlerini öğretmemiş olsaydı, insan dünyada hiçbir ilerleme gösteremez, yeryüzünün efendisi, halifesi de olamazdı ![]() bilgiye, bilince, adlandırmaya, bilmeye, idrâk ve ifade etmeye kavuşmuş bulunuyoruz ![]() *İlimlerin kaynağı olan Kur'an'ı öğreten O olduğu gibi Beyanı, açıklama yeteneğini de Allah öğretmiştir ![]() ![]() ![]() Ona beyanı/açıklamayı öğretti ![]() *Meleklerin Allah'ın öğrettiğinden başkasını bilmemeleri, gaybın Allah'a ait bir sır olduğunu ortaya koyar ![]() gaybı kendine saklamıştır ![]() kâhinler, medyumlar, cinciler, üçkâğıtçı sihirbazlar yalancıdır ![]() *Hz ![]() ![]() cennet hayatının, Allah'ın nimetlerinin büyüklüğünü görme, O'nun koyduğu sınırları tanıyıp onlara uyma, insana kötülük yapabileceklere karşı dikkatli olma amacı taşıdığı söylenebilir ![]() da dünyayı nasıl cennet gibi yapabileceklerinin metodunu göstermedir ![]() kendi hayatını dilerse cennet gibi ve ölümden sonrasını da cennet yapar; dilerse hayatı kendisi ve çevresi için cehenneme çevirir ![]() emrine isyan insanın Cennetten uzaklaşmasına sebep olmaktadır ![]() isyana, hatayı kabul edip tevbe edilmez ve Allah'ın emrine karşı bir mantık yürütülmeye, hataya te'vil bulup kılıf uydurmaya kalkılırsa Allah'ın lânetine uğranılan şeytanlaşma söz konusu olacaktır ![]() ![]() hayatı bu esprileri hatırlatıyor ![]() *Kaybedilen cenneti yeniden bulmanın yolu, İslâm'ın tanımını yaptığı takva elbisesini kuşanıp müttakîlerden olmaktır ![]() cennet haline getirecektir ![]() toplumudur ![]() saadeti asra taşıyan kutlu insanlardır ![]() ebedîlik cenneti, geçici olan dünya cennetinde kazanılır ![]() çevresi için cennet gibi yapanlar, Ahiret cennetine adaydırlar ![]() cenneti, ancak bir bedel karşılığı kazanılır ![]() nefisleriyle, İblisle ve Allah'ın düşmanlarıyla, her şartta ve her imkânda mücadele ederek, hiç kimsenin kınamasına aldırmadan Allah'ın emrini yerine getirerek öderler ![]() ![]() vermektedir ![]() *Hz ![]() ![]() İnsan orada bile başıboş, kuralsız ve sorumsuz değildi ![]() İblis'in serbestçe faaliyet yapabildiği, nefislerin hoşuna gidecek sayısız çekici zevklerin olduğu, saptırıcıların kol gezdiği bir ortamda başı boş olabilir mi? Kuralsız yada şeriatsiz kalabilir mi? Sorumluluk, hayatın anlamıdır ve devamını sağlayan en önemli ilkedir ![]() yokluktur ![]() yaptıklarından ve emaneti taşıma görevinden sorumlu tutmuştur ![]() vermedir, bir başka deyişle adam yerine koymadır ![]() *Yasak ağaç -Allah daha iyi bilir- yeryüzündeki yasakları/haramları sembolize etmektedir ![]() konusunda duyarlı olmaya davet ediyor ![]() ![]() şekavetine/bedbahtlığına sebep oldu (bkz ![]() ![]() Adem gibi, ister bilerek, ister unutarak Rabbinin yasak ağaçlarından yerse, O'nun sınırlarını çiğnerse ya da hükmüne uymazsa; şekavete düşer, mutsuz olur, hüsrâna uğrar, çok şey kaybeder ![]() *Günümüzde ne yazık ki İblisin yandaşları yeryüzünün her tarafını, işledikleri şerler, sebep oldukları fesatlar, yapageldikleri günahlar yüzünden yasak ağaçlarla doldurdular ![]() onu reklâmlayarak pazarlamaktadırlar ![]() ağaçları bulup onların meyvesinden yemek ya da cennetin helâl ağaçlarını yeryüzünde yetiştirmek ve diğer insanlara sunmaktır ![]() *İnsan, diğer varlıklardan üstün kılınmasına rağmen (17/İsrâ, 70), hem unutkan ve zayıftır, hem de yaratılışında olan çamur ve ilâhî ruha meyillidir (4/Nisâ, 28) ![]() ![]() rağmen yasağa uymayı unuttu (20/Tâhâ, 115) ![]() hata yapabilir ![]() Âdem ve eşi gibi hatasını anlayıp Allah'tan bağışlanma dilemektir ![]() Allah, şirkin dışında bütün günahları affeder (4/Nisâ, 116; 5/Mâide, 40; 39/Zümer, 53 vd ![]() ![]() *Hz ![]() ![]() "(Âdem ile eşi) dediler ki: 'Ey Rabbimiz! Biz kendimize zulmettik ![]() bağışlamaz ve bize acımazsan mutlaka ziyan edenlerden oluruz ![]() Yaptıkları bu dua, tevbe edilmeyen küçük günahların bile karşılık göreceğinin, cezaya sebep olacağının delilidir ![]() tevbe etmeli, sürekli Allah'a istiğfârda (bağışlanma dileğinde) bulunmalı ![]() Peygamberimiz bile her gün sayısız çoğunlukta istiğfâr ederdi (bkz ![]() Mâce, Edeb 57, hadis no: 3815-3817) ![]() *İblis, Ademoğluna duyduğu haset yüzünden iğvâsını, her zaman ve her şartta sürdürecektir ![]() yapmayacaklar (bkz ![]() ![]() ![]() yandaşları en çok müslümanlarla uğraşırlar ![]() ibadetten, O'nun yolunda harcama yapmaktan alıkorlar ![]() bütün hayırlı işlerine engel olmaya çalışırlar ![]() *Allah, Adem'i ve eşini affetti ![]() hatalarının bağışlanmasını istediler ![]() Allah'ın emrini beğenmezlik etmediler, O'na karşı kibirlenmediler ![]() af dilemediği gibi hatasını da kabullenmedi, Allah'ın emrine karşı istikbar etti ![]() kabul ettiği halde hata edenler, sonra da günahlarına tevbe edenler, tıp Hz ![]() Adem gibi affedilirler ![]() konusunda pazarlık yapanlar, sonra kendi görüşlerini daha doğru ve üstün görenler, İblisin arkadaşıdırlar ![]() *Hataya düşmenin, günah işlemenin sebebi, başkasının teşviki olsa bile, insanın bizzat kendisi esas suçludur; esas sebep, insanın kendi arzusu, kendi hevâ ve hevesidir ![]() kimse bir başkasının yerine kulluk da yapamaz ![]() aittir ![]() *Kadın, insanın asırlar boyu çektiği çilenin sebebi değil; onun yaratılışta kardeşi, insan olmada eşi veya annesidir ![]() rütbelerde aranmamalıdır ![]() *Çıplaklık şeytandandır ![]() ![]() elbiselerinden soydu, ayıp yerlerini ortaya döküp onları utandırdı ![]() aynı zamandan hem günah işlemenin insanı sıkıntıya sokacağına, hem de şeytanın insanı elbiselerinden soyarak ona daha rahat hâkim olabileceğine işaret etmektedir ![]() Âdemoğulları, şeytan, anne-babanızın ayıp yerlerini kendilerine göstermek için, elbiselerini sıyırarak, onları cennetten çıkardığı gibi sakın sizi de bir belâya uğratmasın ![]() *Bilinmeli ki, avret yerlerini örtmek ve namusu korumak ölçüsü, insana verilmiş önemli nimetlerden ve yüceliklerden biridir ![]() için böyledir ama, hayvanlar örtünme gereği duymazlar ![]() ![]() rivayetine göre Peygamber Efendimiz şöyle buyurdu: "Kim (uygun) bir elbise bulursa onunla (gereği gibi) örtünsün ![]() gelince; 'Beni giydiren, kendisiyle avret yerimi örten ve hayatıma (o elbise ile) güzellik kazan Rabbime hamdolsun' desin ![]() bin Hanbel, naklen: İbn Kesir, 2/12) * *İblis, çıplaklığı insanları avlamak için bir tuzak olarak kullanıyor; ağına düşürdüğü kurbanlarının da takvâ elbisesinden sıyrılıp ayıplarının ortaya dökülmesine çalışıyor ![]() rezil ediyor ![]() altına alır ![]() haysiyetini, iffetini, şerefini ve fıtrattaki yüceliğini korur (7/A'râf, 26) ![]() savaşırlar ![]() götüren önemli yollardan biridir ![]() belirttiği doğru olabilir; "tesettür siyasal ve dinsel bir simgedir ![]() da, açıklık ve çıplaklık da şeytanî bir simge ve haram tanımazlığın, ahlâksızlığın alâmetidir ![]() |
![]() |
![]() |
|