|
|
Konu Araçları |
çocukların, grubu, psikolojik, yaş, öze, özellikleri |
6 Yaş Grubu Çocukların Psikolojik Özellikleri / 6 Yaş Grubu Çocukların Psikolojik Öze |
06-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
6 Yaş Grubu Çocukların Psikolojik Özellikleri / 6 Yaş Grubu Çocukların Psikolojik ÖzeBu yaşlarda çocuklar oyun çağının birçok özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve duygusal gelişmeleri bakımından okula devam edebilecek kadar olgun olunan bir yaştır Zihni Gelişimi • Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli gelişir Çocukta somut düşünce tarzı hakimdir • Duyguları ile düşünür Gözlemler ve deneyler sonucu bir takım hükümler verebilir • Çocuk çevresini toptan algılar Soyut ve mantıklı düşünemezler Toplu öğretim en uygun öğretme sistemidir • His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır Olayları objektif olarak eleştiremez • Sık sık kendini över Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir • Zaman ayarlayamaz îlersi için plan yapamaz • Sayılan kavramaya başlar Basit toplama, çıkarma hesaplan yapar Dil Gelişimi • Dil çok zenginleşir Çocuk çok fazla kelime öğrenir • “Toptan görüş” hakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden başlamak yerine, çocuk için anlamlı olan cümlelerden başlamak daha uygundur • Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır • Bu çağın sonuna doğru yabancı dil öğrenmeye hazır hale gelir İlgiler • Temsil oyunlarına ilgi, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere ilgi devam eder • Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler • Böceklere ve diğer hayvanlara ilgi görülür Moral Gelişimi • îyilik ve kötülük kavramları, ana-babanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir • Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine önem verirler, Kusurlu görünmek onları endişelendirir • “Başkalarına zarar vermek kötüdür” gibi genel değer yargılarına varabilirler Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi veya kötü olduğunu tanıtmak faydalıdır Duygusal Gelişim • En önemli duygusal ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, değer verilmektir Anne, baba, öğretmen tarafından ne kadar ilgi ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları o kadar yerinde olur • îlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir • Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir Gerçek başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür • Bu dönemde korku, öfke, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir Duygusal halleri çabuk değ4ir Arkadaşlarla ilişkiler • Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler • Arkadaşlık kısa sürelidir • Genellikle yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler • Fakir-zengin ayrılığı gözetmezler Fakat başka sınıf, okul ve çocuklara karşı cephe alırlar • Giyim, Konuşma, zevk bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder Rekabete girer Sosyal yönden prestij kazanmak amacıyla güç gösterilerine girerler Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür Aile ilişkileri • Aile büyüklerine karşı tavır takınır, yaramazlık eder • Çoğu zaman kişiliğini gösterme, bağımsız olabilme çabasıyla inatçılık, dik başlılık, itaatsızlık olabilir • Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler Ebeveynlerini kendine örnek seçer • Okulda günün önemli bir kısmını geçirmesine rağmen ana-baba sevgi ve ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir Öğretmen ile ilgili bölüm, • Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar • Çok görülen şikayet olayı, çok kere öğretmenin ilgisini çekmek için yapılır • Tenkitler çocuklarda çok büyük etki yapar Alay ve şakalarda alınır Kazandırılması geren davranışlar: 1- Eşyalarını temiz ve düzenli kullanma, 2- Yatağını düzeltme, 3- Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması, 4- Sabah temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması, 5- Oyuncaklarını toplaması, 6- Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması, 7- Büyüklerine karşı saygılı olması, 8- Annesine yapabileceği ev işlerinde yardımcı olması, 9- Verilen ödevi zamanında yapması, 10 -Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması, 11- Oyuncaklarını paylaşması, 12- Vaktinde yatma ve uyuma, 13 - Tuvalet temizliğine dikkat etme, 14 - Problemlerini rahatlıkla söylemesi, 15 - Okula uyum sağlama, 16 - Evini, okulunu, yakın çevresini tanıma, 17 - Temel insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme, 18 - Toplumsal değerlere karşı olumlu bir tutum geliştirme, 19 - Sağlık kuruluşlarını bilme, 20 - Trafîk kurallarını bilme, 21 - Toplu yaşama kurallarını bilme, 22 - Doğayı sevme, 23 - Boş zamanlarını iyi değerlendirme, 24 - Zaman kavramını bilme, 25 - Okuma ve dinlenme becerisi kazanma, 26 - Türkçe’yi doğru kullanma, 27 - Okuma alışkanlığı kazanma, 28 - Günlük hayatta kullanılan toplama ve çıkarma yapma, 29 - Zihinden hesaplar yapma, 30- Seviyeye uygun problem çözme, 31- Varlıklar arasındaki ilişkiyi kavrama, 32- Sesini doğru kullanma, 33- Duygu ve düşüncelerini resimle ifade etme, 34- Artık malzemeleri kullanarak resim yapma, 35- Günlük işlerim yürütecek kuvvet, Çeviklik ve dayanıklılık kazanma, 36- Sağlıklı büyüme ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme, 37- Oyunları kuralarına göre oynama, Okuma Alışkanlığı kazandırma: 1Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir 2- Ana-babalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı örnek olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir 3- Çocuğa yönelik resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına izin verilmelidir Resimler üzerinde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır 4- Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır 5- Okunan hikaye ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır 6- Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu anlatmak çocukta öğrenme isteğini arttırır Ailenin dağılması ve çocuk: Çocuğun sağlıklı aile ilişkilerinden uzak kalması duygusal gelişimini etkilediği gibi, bedensel ve zihinsel gelişimini de olumsuz etki de bulunur 1- Dikkatini bir konuya toplaması güç olur 2- Diğer insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz 3- îçe dönük ve bencil bir kişi olur 4- Kekemelik, alt ıslatma, sınıf içinde uyumsuzluk görülür 5- Yaramazlık, aşın hareketlilik ya da gerçek olmayan bedensel şikayetler görülür 6- Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür Anne veya Babası ölen çocuk: - Çocuğun mutsuzluğu açıkça görülür - Çocukta ölüm korkusu meydana gelebilir - Terk edilmiş olma duygusu hisseder Buna bağlı olarak yalnızlık, boşluk duygulan oluşur - Gizli suçluluk duyguları vardır Gece korkusuna kabuslara neden olur - Aşırı ağlama, mutsuz görünme, taşkınlık görülür Tek çocuk: - Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır - Oyun arkadaşlarının azlığı önemli bir engeldir Oyundan zevk alamaz Yetişkinlerle konuşmayı yeğler Oyun ona zamanla gereksiz gelir - Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar Yetişkinlerle iletişim kurması çocuğun kendini yaşıtlarından farklı görmesine sebep olur - Ana-Babasının yardımına hemen hazır olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır Güvensizlik duygusu artar - Tek çocukla çok fazla ilgilenilir, şımartılır - Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder Büyük çocuk 1- Anne ilk çocuğuna daha fazla özen göstermiştir, Deneyim eksikliği vardır Aşırı hoşgörü ve kızgınlık arasında gidip gelen davranış değişikliklerine sebep olur 2- Tek çocuk birden büyük çocuk olur Sorumluluklar üstlenir 3- Önceden sahip olduğu ayrıcalığı sürdürmek ister Bu durum kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur |
|