![]() |
Madde Madde Referandum Analizi-1 |
![]() |
![]() |
#1 |
KRDNZ
![]() |
![]() Madde Madde Referandum Analizi-1Türkiye’yi AB’ye bir adım daha yaklaştıracağı düşünülen, demokrasi ve hukuk devleti ilkelerinde tıkanmalara sebep olan kördüğümlerin açılması ve nihayet çürümüşlüklere neşter vurulması olarak nitelendirilen Anayasa Değişikliği Paketi ve bu pakette yer alan maddeler ne yazık ki siyaset arenasının dışına çıkamamış, dolayısıyla da hak ettiği tartışma zeminini bulamadan toz duman içinde ülke gündeminden şimdilik düşmüştür
![]() ![]() Anayasa Değişikliği Süreci Hatırlanacağı üzere ülkedeki bazı tıkanmaların ve çürümüşlüklerin gün yüzüne çıkması üzerine kaçınılmaz olarak artık hem yetmiş milyon ülkemiz insanının, hem girmek için büyük çaba harcadığımız AB’nin hem de tüm dünyanın gözünün içine baka baka bu çürümüşlüklerle devam edilemeyeceği gerçeğinden hareketle adeta bir neşter vurulması şeklinde Anayasa değişikliği paketi ülke gündemine hızlı bir şekilde giriş yapmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Anayasa Değişiklik Paketinde Yer Alan Maddeler Pakette toplam 26 madde bulunmakta olup, tüm maddeler ayrı ayrı ele alınmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Anayasanın 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu madde ile getirilen yenilik, eşitlik adına kadınlar, çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için yapılacak pozitif ayrımcılık yapan düzenlemeler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz şeklindedir ![]() Dikkat edilirse bu madde ile kendisine pozitif ayrımcılık yapılabileceği düşünülen gruplar toplumda daha ziyade dezavantajlı durumda olan gruplardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Özel hayatın gizliliği kenar başlığı altında yer alan Anayasa’nın 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü üzere yeni düzenleme ile kişisel bilgiler de özel hayat kapsamına alınarak koruma altına alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Anayasada yerleşme ve seyahat özgürlüğünü düzenleyen 23 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu değişiklikle vatandaşlık ödevi cümleden çıkarılarak, yurt dışına çıkmak için bir engel olması ortadan kaldırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-1 |
![]() |
![]() |
#2 |
KRDNZ
![]() |
![]() Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-18 ![]() ![]() Anayasanın 74 ![]() ![]() Yeni haline gelince öncelikle yalnızca “Dilekçe Hakkı” şeklinde olan kenar başlığı “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” şeklinde değiştirilmiştir ![]() ![]() Bu maddenin üçüncü fıkrası olan “ Bu hakkın kullanılma biçimi kanunla düzenlenir” cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır ![]() ![]() Ayrıca bu maddeye şu cümleler eklenmiştir:“Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir ![]() ![]() ![]() Kamu Başdenetçisi Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından gizli oyla dört yıl için seçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu maddede sayılan hakların kullanılma biçimi, Kamu Denetçiliği Kurumunun kuruluşu, görevi, çalışması, inceleme sonucunda yapacağı işlemler ile Kamu Başdenetçisi ve kamu denetçilerinin nitelikleri, seçimi ve özlük haklarına ilişkin usul ve esaslar kanunla düzenlenir ![]() ![]() Bu maddenin tümü üzerinde söylenebilecek söz ise devletin dilekçe hakkı konusunda daha profesyonel çalışmaya karar verdiği, bu konuda kurumsallaşmaya çalıştığı ve kamu kurumlarının hem vatandaşlar tarafından şikayet ve müracaat yoluyla hem de TBMM’nin kamu denetçiliği kurumu yoluyla daha da etkin bir şekilde denetleneceğini söylemek mümkündür ![]() 9 ![]() Bilindiği üzere Anayasanın 84 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu düzenlemeye göre siyasi partilerin kapatılmasından sonra söylem ya da eylemleriyle partisinin kapatılmasına sebep olan kişilerin milletvekilliği düşmekte idi ![]() ![]() ![]() Ancak partilerin kapatılmasını TBMM’nin iznine bağlayan madde 330’un altında oy alarak paketten düştüğü için partilerin kapatılmasını düzenleyen Anayasa’nın 69 ![]() ![]() ![]() Bu durum ancak paketten düşen madde ile birlikte anlamlı olacağı için şayet paket referanduma gider de halktan onay alırsa bu haliyle kısmen bir iyileşme olacak ve siyasi yasaklı kavramı yerine aktif siyasetten bağımsız milletvekilliğine düşürülme olarak nitelenebilecektir ![]() Bu durum bile demokrasi adına bir kazançtır ![]() ![]() 10 ![]() Bilindiği üzere Meclis Başkanlık Divanı seçimlerini düzenleyen 94 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-1 |
![]() |
![]() |
#3 |
KRDNZ
![]() |
![]() Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-116 ![]() Bilindiği üzere Anayasanın 146 ![]() ![]() ![]() Referandumun evet çıkmasıyla değişecek olan yeni durumda ise Anayasa Mahkemesinin üye sayısı 11’den 17’ye çıkarılacaktır ![]() ![]() ![]() Daha önce yaş haddi olan üyelerin görev süreleri yeni durumda 12 yıl ile sınırlanmaktadır ![]() ![]() ![]() Meclis Başkanı ve Kuvvet Komutanlarının yüce divanda değil de normal mahkemelerde yargılanması ülkemizde hep tartışılagelmiş ve hatta Bakanlar Yüce Divanda yargılanırken protokolde 2 numara olan Meclis Başkanının normal mahkemede yargılanması yadırganmıştır ![]() ![]() Ayrıca bu değişikliğin getirdiği en dikkat çekici yenilik ise diğer kamu yollarının tüketilmiş olması şartıyla Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru hakkı tanınmış olmasıdır ![]() ![]() Bir diğer yenilik ise daha önce kesin olan Yüce Divan kararlarına yeniden inceleme başvurusu yapılabilir şeklinde hüküm getirilmiştir ![]() Mahkemenin yapısıyla ilgili kısma gelince, Anayasa Mahkemesi iki Bölüm ve Genel Kurul halinde çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Referandumla Anayasa Mahkemesinde yapılacak olan değişiklikler bunlardan ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç itibariyle yeni mahkemenin hem üyelerinin atanmasının daha demokratik olması, hem üye sayısının 17 olması nedeniyle kritik davalarda üçte iki çoğunluk olan 12 kişiyi bulmanın zorluğu, hem görev süresinin 12 yıl ile sınırlanması vs ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-1 |
![]() |
![]() |
#4 |
KRDNZ
![]() |
![]() Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-111 ![]() Bilindiği üzere Anayasanın 125 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu eksiği gidermek için Anayasa değişikliği paketine eklenen “Ancak, Yüksek Askerî Şûranın terfi işlemleri ile kadrosuzluk nedeniyle emekliye ayırma hariç her türlü ilişik kesme kararlarına karşı yargı yolu açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yargı Yürütmenin İşine Karışamayacak Bilindiği üzere kuvvetler ayrımı gereği yasama, yürütme ve yargı birbirlerinin işine karışamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() Yargı ile yürütmenin ve yasamamın yetkileri arasındaki sınır ise, yasama ve yürütmenin takdir yetkisine karşılık yargının ancak hukuka uygunluk denetimi yapabileceği yetkisi ile sınırlı olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte böylesi ciddi bir sorunu çözmek ve uygulamada son yıllarda sıkça karşımıza çıkmakta olan yerindelik denetimi konusundaki karmaşayı kesin bir dille netleştirmek için Anayasanın yine 125 ![]() ![]() ![]() 12 ![]() Bilindiği üzere Anayasanın 128 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilindiği üzere Bu Anayasa paketinin 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() Bilindiği üzere Anayasanın 129 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu sorunu gidermek için yukarıda bahsi geçen 129 ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-1 |
![]() |
![]() |
#5 |
KRDNZ
![]() |
![]() Cevap : Madde Madde Referandum Analizi-114 ![]() Bilindiği üzere Anayasa’nın mevcut 144 ![]() ![]() ![]() Yeni düzenleme ile kenar başlığı değiştirilerek “Adalet hizmetlerinin denetimi”“Adalet hizmetleri ile savcıların idarî görevleri yönünden Adalet Bakanlığınca denetimi, adalet müfettişleri ile hâkim ve savcı mesleğinden olan iç denetçiler; araştırma, inceleme ve soruşturma işlemleri ise adalet müfettişleri eliyle yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yeni düzenleme ile denetimler Adalet Bakanlığınca müfettişler ya da iç denetçiler eliyle yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() Bilindiği üzere Anayasa’nın mevcut halinde Askeri Yargı 145 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Referandumun “Evet” çıkmasıyla bu maddenin değişecek olan yeni şekli ise aynen şöyledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü üzere yeni şekli ile yalnızca askerlerin askerlik mesleği ile ve askerlik görevine ilişkin suçları askeri mahkemede yargılanacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu değişikliği zorunlu kılan sebeplere bakacak olursak öncelikle şunu hemen belirtmek gerekir ki emir komuta ile işleyen askeri yargının bağımsız karar verebileceğini düşünmek insan doğasına aykırıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç itibariyle yargıda devrim niteliğinde değişiklik öngören bu iki madde adaleti tesis etmek adına yargı sisteminin rayına oturması ve hukuk devleti ilkesinin gerçek anlamına bir adım daha yaklaşması adına büyük önem taşımaktadır ![]() analiz76@mynet ![]() |
![]() |
![]() |
|