Bir Kurum Kültürü Modeli |
05-06-2009 | #1 |
yesimciwciw
|
Bir Kurum Kültürü ModeliBİR KURUM KÜLTÜRÜ MODELİ Çalıştığınız kurumu düşünün bir an için Muhtemelen kurumunuzun kendisine has bir kültürü olduğunun farkındasınız ancak bu kültürü tanımlamanız istendiğinde oldukça zorlandığınızı fark edeceksiniz Yine aynı şekilde, kendi kurumunuzdaki kültürün bir başka kurumdakinden farklı olduğunun veya kurumda sizin biriminizdeki kültürün, başka bir biriminkinden farklı olduğunun farkındasınız ancak farkın tam olarak ne olduğunu ve neden kaynaklandığını tanımlamakta zorluk çekiyor olabilirsiniz Bir kurumun kültürü dendiğinde akla kurumun değerleri, vizyonu, misyonu gibi şeyler gelebilir Ancak bunlara baktığımızda, kurumların üç aşağı beş yukarı benzer değerler ve benzer tarz vizyon ve misyonlara sahip oldukları görülür Örneğin, etik ilkelere bağlılık, müşteriye değer verme, ekip bilinci, kalite gibi değerler birçok kurumun sahiplendiği değerlerdir Peki o zaman kurum kültürünü tanımlayan ve belirleyen şeyler nelerdir? Kurum kültürü dendiğinde ilk akla gelen isimlerden olan Edgar H Schein'a (1999) göre, kurum kültürünü belirleyen faktörlerin kişilerce pek bilinmemesi çok doğaldır Çünkü bunlar aslında örgütün bilinçaltını oluşturan faktörlerdir Schein'ın bu modeline göre her örgüt, birbirini etkileyen şu 3 oluşuma sahiptir: Mevcut Usuller ["Artifacts"]: Schein bu kavram altında bir kurumdaki tüm görünürdeki, yani gözlemlenebilir davranış şekillerini, kuralları, uygulamaları toplamaktadır Şimdi kendi kurumunuzu veya biriminizi ve bildiğiniz başka kurum veya birimleri düşünerek aşağıdaki soruları cevaplamaya çalışın
Üstlenilen Değerler ["Espoused Values"]: Aslında Schein'ın modeline daha yakından baktığımızda modelin Freud'un psikanalitik teorisiyle benzerlik taşıdığını görürüz Örneğin yukarıda anlattığımız "mevcut usuller" kavramı bir bakıma Freud'un "ego" kavramıyla paralellik taşımakta, çünkü her ikisi de görünürde varolanı tanımlamaktadır Öte yandan bilinç düzeyinde bulunan, açık açık ilan edilen ve bilinen prensipler-değerler-kurallar barındıran "üstlenilen değerler" kavramı, Freud'un "superego" kavramıyla paralellik taşımaktadır Çünkü her ikisi olması gerekeni, ideali, "doğru"yu tanımlamaktadır Hemen her kurumun değerleri, vizyonu ve misyonu vardır Bunlar resmi yolla kurum içinde ve dışında lanse edilmektedir Diğer bir deyişle, örneğin "mevcut usuller" hemen ilk etapta belki sıralanamazken, "üstlenilen değerler" nettir ve rahatlıkla aktarıla bilinmektedir Ancak yukarıda da belirttiğimiz gibi, kurumların üstlendiği değerler, vizyon ve misyonlar arasında genelde çok da büyük farklılıklar yoktur Örneğin, ekip bilinci, kalite, birçok kurumun üstlendiği değerler arasında mevcuttur, benzer şekilde 'piyasanın en iyisi olmak' gibi ifadeler de birçok kurumun vizyonunda yer almaktadır Bu durumda bir kurumun kültürünü belirleyen, bu "üstlenilen değerler" de değil daha farklı bir şey olmalıdır Zaten bir kurumun üstlendiği değerlere baktığımızda bunlardan kimilerinin, belki de pek çoğunun, kurumdaki alışılagelmiş usullerle, yani kurum içi yaygın davranışlar ve alışkanlıklarla çelişebildiği dikkati çekecektir Örneğin, kurumun değerleri arasında ekip ruhundan bahsedilir, ancak kararlar tek bir yerden yukarıdan inme şekilde alınır, proje odaları herkesin kullanımına açık değildir ve oturma düzeni yüksek bölmeli, 'cubicle' şeklindedir Yılın çalışanı' seçilir ancak 'yılın ekibi' gibi bir ödül yoktur Veya başka bir örnek, kurumun değerleri arasında çalışanın kendi işinin lideri olmasından bahsedilir, halbuki kurum içi bürokrasi had safhadadır, her adım öncesinde birçok onay alınması gerekir, kurum içi bilgiler dar bir kesimin elindedir ve ulaşılması zordur Bir kurumda "alışılagelmiş usuller" ile "üstlenilen değerler" arasında zıtlıklar fark edildiğinde ise daha derine dalma gereği ortaya çıkar ki, Schein'a göre bir kurumun kültürünü anlayabilmek için asıl üstüne gidilmesi gereken nokta burasıdır Schein'in "temel varsayımlar" dediği unsurlar da tam bu noktada devreye girmektedir Temel Varsayımlar ["Basic Underlying Assumptions"]: Temel varsayımlar, bir kurumda mevcut olan ancak çoğunluk tarafından bilinçli olarak farkında olunmayan inanışlardır Freud nasıl insanı asıl güdüleyen şeyin "ego" veya "süperego"dan çok, bilinçaltında yatanların olduğunu söylediyse, Schein da bir kültürü yaratan asıl şeyin oldukça karanlıklarda yatan, çoğu zaman su yüzüne çıkmayan inanışların olduğunu söylemektedir Her iki modelde de bilinçaltı ve bilinçüstü arasında çatışmalar söz konusudur ve her iki modelde de bilinçaltında yer alan kimi şeylerin çoğu kez ilk dönemlerde (insanlarda çocukluk döneminde, kurumlarda ilk oluşum dönemlerinde) bilinç düzeyinde yer aldığından, sonradan ise yavaş yavaş (veya bastırılarak) bilinçaltına alındığından bahsedilmektedir Peki kurumun 'bilinçaltında' yer alan bu varsayımlara ve inanışlara ne şekilde ulaşılabilir? Söz konusu varsayımlar genelde kurumun dolayısıyla çalışanların bilinçüstü düzeyinde olmadığından, bunları anket veya envanterler yoluyla ortaya çıkarmak olası değil Schein'a göre bunlar ancak, kurumu temsil eden bir focus grubu üzerinde yapılacak bir workshop yoluyla, yani konuşarak, tartışarak ve sentezleyerek keşfedilebilir Sözkonusu yöntemde focus grubu ilk önce, kurumlarına veya birimlerine has, akıllarına gelen tüm alışkanlıkları, davranışları ortaya döker Sonra kurumun değerleri, vizyonu ve misyonu yazılır ve kurum içi usullere bakıp bunlardan kurum değerleriyle çelişenler tespit edilir Bir sonraki adım ise, bu çelişkinin neden kaynaklanmış olabileceğinin cevabını bulmaktır Diğer bir deyişle amaç, kurumun derininde yatan ve muhtemelen kurum değerleriyle çelişen işte bu varsayımları ortaya çıkarmaktır ki doğal olarak en zor kısım da budur Peki sonuçta bu derinliklerden ortaya çıkan şeyler nelerdir? Bir kaç örnek vermek gerekirse
Kurumun bir kültür değişimine ihtiyacı var mı? İhtiyacı varsa hedeflenen kültür ne olmalı ve varolanın yerine bu yeni kültür nasıl yerleştirilir? İşte asıl zorluk da burada başlıyor
__________________
|
|