![]() |
Bir Şiir İnceleme Örneği |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bir Şiir İnceleme ÖrneğiBir Şiir İnceleme Örneği Ne İçindeyim Zamanın Ne içindeyim zamanın, Ne de büsbütün dışında; Yekpâre geniş bir ânın Parçalanmaz akışında ![]() Bir garip rüyâ rengiyle Uyuşmuş gibi her şekil, Rüzgarda uçan tüy bile Benim kadar hafif değil ![]() Başım sükûtu öğüten Uçsuz bucaksız değirmen; İçim muradına ermiş Abasız, postsuz bir derviş ![]() Kökü bende bir sarmaşık Olmuş dünya sezmekteyim, Mavi, masmavi bir ışık Ortasında yüzmekteyim ![]() (A ![]() Yaşamla ölümün bıçak sırtı düzleminde, sersem sepet gezinip duran insanoğlunu, her zaman ilgilendirmiştir zaman kavramı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şairler ve yazarlar, zamanı alt etmek için kendilerine yazılı anlatımı kalkan olarak seçmiş kişilerdir ![]() ![]() Şiir, zaman kavramını somutlama aracı olarak kullanılmaktadır şairler tarafından ![]() Ahmet Hamdi Tanpınar da şiirlerinde zaman kavramına yer veren, zamanı şiirle yoğurmaya çalışan şairlerimizdendir ![]() ![]() Önce şiirin, içeriğe de yansıyan biçim özellileri üzerinde durmak gerekiyor ![]() a-Şiir dörtlüklerden meydana gelmektedir ![]() b-Şiirde sekizli hece ölçüsü kullanılmıştır ![]() c-Şiirde çapraz uyak düzeninden (abab, cdcd, efef, ghgh) yararlanılmıştır ![]() Yukarıda sözü edilen biçim özellikleri şiire bir yandan kısıtlamalar getirirken, öte yandan da şiirin genişlemesine olanak tanımıştır ![]() Kısıtlamalar getirmiştir: Belirli bir ölçü ve uyak düzeninde ister istemez sınırlara dayanırsınız ![]() Genişlemesine olanak tanımıştır: Her dörtlükte şiirin bütünü içinde düşüncenin, duygunun yayılması söz konusudur ![]() Şair, şiirin ilk dizesine ?ne ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaşamı, nesneleri, zamanı adlandıran insanoğlu olduğuna göre ?yekpare, geniş bir an?, ?ezel ve ebed? içerisindeki algılamamızın bir yansımasıdır olsa olsa ![]() Bu yorum içinde ilk dörtlüğe bir bütün olarak bakıldığında, görülecek olan şudur: İlk iki dizedeki zaman karşısındaki kararsızlık, netleşememe, üç ve dördüncü dizelerde yerini belirginliğe bırakmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Rüyalar belki de yaşamımızın en gerçekçi göstergeleri,kendimizle buluştuğumuz,hesaplaştığımız anlar toplamıdır ![]() Tanpınar,ikinci dörtlükte ?bir garip rüya rengi?nden söz etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk bakışta,bölümün ilk iki dizesiyle sonraki iki dizesi arasında bir karşıtlık varmış gibi görünmektedir ![]() ![]() ![]() Üçüncü dörtlükte, şairle (ya da şiir kişisiyle) ilgili ve ikişer dizeden oluşan bir yapı var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dörtlüğün üçüncü ve dördüncü dizelerinde soyut bir varlık (iç), somut bir varlığa (derviş) benzetilmektedir ![]() ![]() Bu dörtlükte kullanılan benzetme sözcüklerinin dizelere yerleştirilme biçimi de dikkat çekicidir ![]() Başım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İçim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Benzetme ögeleri, çapraz olarak dize başında ve sonunda yer almaktadır ![]() Bu dizilişte, benzetme ögelerinin, dörtlüğün hem biçim, hem de içerik belirlemesinde etkili olduğu görülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Masmavi bir ışık ortasında (yaşamla ölüm arasında, zamanın tedirgin ettiği bir dünyada) dönenip duran şair, son iki dizeyle başa, zaman karşısındaki kararsızlığa dönmektedir ![]() ?Ne İçindeyim Zamanın? şiiri, biçim olarak kolay bir şiir olarak görünmesine karşın, zaman gibi ?belalı? bir kavramı ele alması bakımından duyumsanması bile güç bir şiir olarak karşımızda durmaktadır |
![]() |
![]() |
|