![]() |
Açık İstiare - Kapalı İstiare - Yaygın İstiare - İstiare Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Açık İstiare - Kapalı İstiare - Yaygın İstiare - İstiare Hakkındaİstiare - Edebiyat Edebiyat Terimleri - Açık İstiare - Kapalı İstiare - Yaygın İstiare - İstiare Hakkında İstiare, Türk Edebiyatında, bir sözcüğü kendi anlamı dışında kullanarak, bir şeyi benzediği başka varlığının adıyla anma sanatı ![]() ![]() Benzetmenin iki temel öğesi vardır, benzeyen ve benzetilen ![]() ![]() Çeşitleri === Açık İstiare ===hıdır ömrüm ay Sadece kendisine benzetilenle yapılan istiaredir ![]() ![]() ![]() Kapalı İstiare Benzetme öğelerinden yalnız benzeyenle ve benzeme yönü ile yapılan istiaredir ![]() ![]() ![]() Genel Benzetmenin temel öğelerinden yalnızca birisiyle çok sayıda benzerliği sıralayarak yapılan istiareye ise "yaygın istiare" (istiare-ı temsiliye) adı verilir ![]() Örnekleri Açık İstiare Bedr'in aslanları ancak bu kadar şanlı idi Yorum[size="3">:Cümlesindeki "]Yorum[/size]:Bu örnekte dost eli rüzgar yerine kullanılmıştır Dünyaya geldiğim anda Yürüdüğüm aynı zamanda İki kapılı bir handa Gidiyorum gündüz gece Yorum :dünya iki kapılı bir hana benzetilmiş ama dünya söylenmemiş yani benzeyen yok sadece benzetilen var ![]() Aşiyân-ı murg-ı dil zülf-ı perîşânındadır Kanda olsam ey perî gönlüm senin yanındadır Fuzulî Al câme ile meh-pâre maşallah Pertev Paşa Âh eylediğim serv-I hırâmânın içindir Kan ağladığım gonce-I handânın içindir ![]() Fuzulî Kadem kadem gece teşrîfi Nâilî o mehin Cihân cihân elem-I intizâra değmez mi Nâilî Gezermiş kasrın etrâfında yer yer tâze meh-rûlar Mükahhal gözlü Şîrîn sözlü Leylî yüzlü âhûlar Nedîm Açıldığın haber verir ağyâra gül gibi Dâim bize nesîm-I sebük-pâ gelir gider Nâbî Kapalı İstiare Sözlerin saplama kalbime ne olur Her taraf kırık dökük Dalların boynu bükük "Kederliyiz" der gibi Orhan Seyfi Orhon boynu bükük insana benzetiliyor ama kendisine benzetilen insandan söz edilmiyor ![]() ![]() Örnekler; Nâz ederse gamzesi uşşâk-I zâra nâz eder Zülfi bir âşüftedir ki rûzgâra nâz eder Nâbî Ki henüz gonce-I neşküfte iken Anı dest-I ecel itdi pâmâl Fâzıl Nâgehân simsiyâh olur eflâk Hayretinden düşer sükûna cihân Mecnûn ana verdi cümle rahtın Pâk eyledi bergden dırahtın Fuzulî Eşcâr-I bâğ hırka-I tecrîde girdiler Bâd-I hazan çemende el aldı çenârdan Bâkî Yaygın İstiare Bin gemle bağlanan at şaha kalkıyor Gittikçe yükselen başı Allah'a kalkıyor Son macerayı dinlememiş varsa anlatın Râm etmek isteyenler o marûr, âsil atın Beyhudedir her uzvuna bir halka bulsa da Boştur köpüklü ağzına gemler vurulsa da ![]() ![]() ![]() Coştukça böyle sel gibi bağrındaki hisleri Bir gün başında kalmayacaktır seyisleri! Faruk Nafız Çamlıbel Yorum: Çamlıbel, milleti mağrur bir ata benzeterek çok sayıda benzerliği sıralıyor ![]() Bayağı İstiareler Makdem-I tab?a dîbâ-yı Münîf olsa hasır Kadr-I iclâlime nisbetle değildir şâyân İrfan Paşa Yanıkdır o âşıkın kitâbı Nazmında kokar ciğer kebâbı Ziya Paşa O ten ki hâk ola aşkın güdâz u sûzunda Biten giyâhı dem-I haşre dek kebâb kokar Nedîm |
![]() |
![]() |
|