![]() |
Genç Kız Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Genç Kız EdebiyatıGENÇ KIZ EDEBİYATINDAKİ BABA-KIZ İLİŞKİSİNE YANSIYAN GELENEK VE İDEOLOJİ; BU YANSIMADA KADIN YAZARLARIN TUTUMU Yrd ![]() ![]() ![]() İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi 1- Genç Kız Edebiyatının Tanımlanması Genç Kız Edebiyatını tanımlamak hayli zordur ![]() da tanımlama yapabilmek için yeterli değildir; çünkü alınacak yanıtlar, Gençlik[size="3">[color="]genç[/size][size="3">[color="]Genç Kız Edebiyatı, okuyucu kitlesi yalnızca [/size]genç[size="3">[color="]genç[/size][size="3">[color="]genç kızlar/kadınlar olması; böylece, özellikle [/size]genç[size="3">[color="]Genç[/size][size="3">[color="]genç[/size][size="3">[color="]Genç[/size] Kız Edebiyatı, kadın romanları ile birlikte trivial romanın bir kolu olarak 18 ![]() gelişmeye/oluşmaya başladı ![]() feodal sistemin aşılmasını sağlayan ve 18 ![]() anlayışı/anlamı ile ele alınması gerekir ![]() Baba-kız ilişkisi hem Batı edebiyatında hem de yerli edebiyatımızda işlenen önemli konulardan biridir ![]() Modernleşme ve eşitlikçi anlayışların doğrultusunda bu ilişkiler, süreç içinde farklı bir şekilde ele alınmıştır ![]() Batı?da süreç ?kutsal baba? figüründen ?eşitlikçi baba? figürüne doğru ilerlerken bizde baba figürüne yüklenen otorite hep sürmüş ve ancak çok az sayıdaki metinde baba figüründeki otoriteyle hesaplaşma noktasına gelinmiştir ![]() 2- Batı Edebiyatından Örnekler Batı edebiyatından ele aldığımız örnekler klasiklerin yanı sıra çağdaş örnekler de olacaktır ![]() Batı?nın geçirdiği süreci ve değişimi küçük de olsa birkaç örnekle gözlemiş olacağız ![]() Küçük Kadınlar (Louise May Alcott) İnatçı Kız (Emmy Von Rhoden) Babam Öldüğünde Ağlamadım (İris Galey) Hadi Ama Baba (Christine Nöstlinger) İlse Evden Kaçtı (Christine Nöstlinger) 2-1- Dinsel metin örneği olarak ?Küçük Kadınlar? Alcott, Küçük Kadınlar ?ında kutsal baba kız ilişkisini öne çıkarır ![]() yansıtan metinde baba figürü, mutlak otorite ve aynı zamanda sevecen, kutsal bir koruyucu rolündedir ![]() nedenle baba, her zaman beklentileri yerine getirilmesi gereken bir varlıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() olarak orduya katılması olağanüstü bir şey ![]() ![]() Jo dinledi ![]() ![]() yanında olur ve ona yardım ederdim ![]() Beth sordu ![]() ![]() Amy, "Bencil bir kızım ben!" diye ağlarken buklelerinin bozulmasına aldırmadı ![]() kırıklığına uğratmamak için daha iyi olmaya çalışacağım ![]() Meg bağırdı ![]() ![]() artık değil ![]() Jo, "Ben de babamın ?küçük kadın? diye çağırmaktan hoşlanacağı bir hâle gelmek istiyorum," dedi ![]() "Sert ve haşarı olmayacağım ![]() Bayan March, Jo'nun sözlerini izleyen sessizliği neşeli bir sesle bozdu ![]() oynardınız, hatırlıyor musunuz? Küçük çuvalları sırtınıza bağlamam, şapkalar, sopalar ve rulo kâğıtlar vermem sizi çok sevindirirdi ![]() ![]() toplayabildiğiniz bütün güzel şeylerle "Kutsal şehri" kurardınız ![]() ![]() ![]() ![]() 2-2- İnatçı Kız (Emmy Von Rhoden, Roman, yazıldığı dönemin (19 ![]() yansıtmaktadır ![]() ![]() kızın ana görevi ev kadınlığı, annelik ve eşliktir ![]() çocuk için mutsuzluk getirecek sonuçlar doğabilir ![]() yetiştirilmesi, meslek sahibi ve saygın erkekler için iyi bir seçenek olmasını sağlar ![]() Metnin içeriğini formüle etmek ve genç kız eğitiminin amacını belirtmek gerekirse, diyebiliriz ki burada amaç, toplumda egemen olan erkeğin çıkarlarına uygun bir genç kız yetiştirmektir ![]() inatçı kız ve vahşi at terbiye etmek mantığı içersinde uyumluluk yeteneği olan, sadık ve boyun eğebilen bir kız oluşturmayı içerir ![]() tipikleştirmeyle yansıtılmış ve toplumsal gerçeklik şemsiyesiyle de örtülmüştür ![]() oluşundaki amaç, kız okuyucuyu egemen toplumsal sistemin belirlenmiş rollerine götüren amacı perdelemektir ![]() Metnin ideolojik karakteri ?örtülü bir biçimde yansıtılsa da ?aile ve yatılı okulun sınırlandırılmış eğitim alanı olduğunu ortaya koyar ![]() tutmak içindir ![]() ![]() 'Kafasının dikine giden' kavramlarıyla yoğun biçimde aşağılanmıştır ![]() götürecek biçimde düzenlenmiştir ![]() ![]() 2-3- Baba-Kız İlişkisinde Şiddet ve Ensest: Babam Öldüğünde Ağlamadım Yerli yazınımızda hiç ele alınmamış bir konu olan ensest, çeviri bir metin olarak karşımıza çıkıyor ![]() İsviçre doğumlu olan yazar, babasının 9 yaşından 13 yaşına dek kendini kötüye kullanışını anlatıyor ![]() ilişkisinde, şiddetin en acı ve utanç verici olanı ensestin, bir genç kızın yaşamını ne denli etkilediğini, hesaplaşmanın ne denli uzun sürdüğünü anlatıyor metin ![]() 2-4- Hadi Ama Baba Nöstlinger, boşanmış anne-baba çocuklarında karşılaşılan sorunları bu kitabında daha çok mizahi bir üslupla ele alıyor ve uzlaşma yollarını arıyor ![]() ![]() metinde de durum aynıdır ![]() yaşamasını gerektirmektedir ![]() çözecektir ![]() ?En içli evlat bakışıyla kararlı bir şekilde babamın gözlerine bakıp, "Sende kalamaz mıyım?" diye sordum ![]() ![]() bir saniye önce aklını yitirdiği sanılabilirdi ![]() ![]() değilim artık ![]() kaldığımı fark bile edemeyeceksin!"Babam ağzını kapattı ve yeniden az çok aklı başındaymış gibi bakmaya başladı ![]() ![]() prensipte!(s ![]() 2-5- Batı kültüründe değişen aile figürü: İlse Evden Kaçtı Batı kültüründe sanayileşme ve modernleşme sürecinin tamamlanması çekirdek ailenin gerçekleşmesini sağlamıştır ![]() mümkündür ![]() birliktelikler sonucunda ikinci anne (üvey anne değil) ikinci baba (üvey baba değil) ve diğer kardeşlerden oluşan bir aile görünümü de doğal karşılanır olmuştur ![]() eklenmiştir ![]() silinmesini ve bunun doğal karşılanır olmasını getirmiştir ![]() Babamın neler söylediği duyulmuyordu ![]() konuşmaya başlamıştı ![]() çıkarttığını haykırıp duruyordu annem ![]() sorumluluğunu da üzerine almalıymış ![]() Bir ara hiç konuşmadı ve birkaç kez kafasını salladı, sonunda ahizeyi İlse'ye verdi: "Al konuş bakalım babanla" dedi ![]() ![]() ![]() ![]() söylediğini anlamıyordum elbette ![]() bırakıp kaçtı ![]() ![]() ![]() 3- Türkiye?den Örnekler 3-1- Olumlu Baba Figürü 8 ![]() Çılgın Babam (Zeynep Cemali) Tomris (Nazire Kutsal) 3-1-1- 8 ![]() Dayıoğlu?nun romanında burjuva bir aileden söz edilir ![]() sanatçısıdır ![]() yaşamayı engelleyemezler ![]() "Ben bebek değilim ![]() ![]() ![]() saçlarıma sindi ![]() 475 Holde kopan bu patırtı salonda maç izlemekte olan Akgün Beyi ayaklandırdı ![]() "Ne oluyor hanımlar? Niye bağrışıyorsunuz?" Tiraje Hanım ağlamaklıydı ![]() "Akgün, kokla şu kızın ağzını ![]() ![]() ![]() ![]() Akgün Bey, eşine güvenirdi ![]() ![]() "Sinirlenme Tijo ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Evet, partide sigara içildi ![]() ![]() oluyor? Nerdeyse bebek gibi ağzıma biber sürmeye kalkışacaksınız ![]() ![]() 3-1-2- Geleneksel ve modernin harmanı: Çılgın Babam Zeynep Cemali, romanında kendi babasını anlatırken otoriter değil eşitlikçi, talep eden değil paylaşımcı, geleneklerini sürdürürken bile modern olmayı beceren bir baba tipi çiziyor ![]() kentliliği içine sindirmiş; ama bunun yanında geleneklerini de sürdürmeyi becerebilmiş sevgi dolu bir babanın sıcaklığına ve onun anısına saygı amacıyla yazılmış bir roman duruyor karşımızda ![]() figürünü aktarırken bu figürün yapmacık olmamasına dikkat ediyor ![]() okur ![]() Bu baba figürü, kızıyla kurduğu ilişkide onun kişilik gelişimine olumlu etki edecek ve bir birey olmasını sağlayacak davranışları öne çıkarıyor ![]() olmasından daha çok, onun, kendi başına ayakta durmasını sağlayacak deneyimleri yaşatmak olarak yansıyor ![]() geliştiriyor ![]() "Biliyorum, emziğinden ayrılmak sana zor gelecek ![]() ![]() onu sonsuza dek ememezsin ![]() ![]() gözlerimin içine baktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bir numaralı arkadaşına armağan etmek! ![]() ![]() ![]() ![]() mağarasında yaşıyor ![]() "Olsun,? diye yanıtladı babam ![]() kadar gideriz ![]() ![]() ![]() ![]() 3-1-3- Geleneksel kent kültüründe, ailedeki modernleşme sancıları: Tomris Geleneksel modern anlayışta ailede babaya biçilen rol, dışarıdaki işleri başarmak ailesinin geçimini sağlamaktır ![]() ![]() Ancak bu rol dağılımı gelişen süreçte kendi iç çelişkilerini de beraberinde getirmektedir ![]() ailede yaşanacak bir ekonomik bunalımda kadının katkı yapmak istemesine karşın buna uygun donanımlarının olmaması, var olan donanımların ise ancak ev kadınlığına yettiği görülmektedir ![]() 3-2- Feodal Baba Figürü Üstüme Kar Yağıyor (Pakize Özcan) Reyhan (Nur İçözü) Yeşil Kiraz (Gülten Dayıoğlu) 3-2-1- Feodal Kültürde Baba-Kız İlişkisi Pakize Özcan, ?Üstüme Kar Yağıyor? romanında baba-kız ilişkisine değinirken feodal kültürdeki babanın tartışılmaz mutlak otoritesini ve bu otoriteyi destekleyen kadın figürünü (anne) ele alıyor ![]() metinde, kültürü uygulayanın her ne kadar baba olduğunu vurgulasa da kültür taşıyıcının anne olmasının da altını çizerek feodal kültürde kadın sorununun belirgin bir tanıklığını yapıyor ![]() 476 Babam ayakta, bir adım ötemde öldürecek gibi bakıyor bana ![]() ![]() Dudakları suratıma tükürecekmiş gibi büzülmüş; kızarmış gözleri yine çukurlarına gömülmüş ![]() Başımı önüme eğdim ![]() ![]() İşte o anda, önce sağ, sonra sol yanağımda patlayan tokatla, fırtınaya tutulmuş gibi sallandım, bir o yana, bir bu yana ![]() ![]() ![]() ![]() döndü oda ![]() yerde mektuplaşıp fingirdeşirsin; o karı kılıklı Şakir pezevengi de gözcülük yapar size pastane köşelerinde!" ![]() ![]() ![]() öksüz değilsin ![]() ![]() ![]() ha deyince olacak iş mı? Bugün nişanlansan; hazırlığıydı, çeyiziydi, düğünüydü, kınasıydı, askerliğiydi derken, en az iki yıl geçer aradan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 225) Boş boş baktım bir süre babamın gergin yüzüne, dudağının ucundaki sigaradan yükselen dumana ![]() ![]() ![]() Sonra, kendiliğinden peş peşe dökülmeye başladı sözcükler dudaklarımdan: "Her zaman kendini haklı, beni haksız görüyorsun, baba ![]() ![]() ![]() daha, hiç acımıyor musun bana? Evlenmek istemiyorum, okumak istiyorum! Dünyada en çok istediğim şey bu!" Gözlerime doluveren yaşları elimin tersiyle silip, yalvaran gözlerle babama baktım ![]() "Demek, okumak istiyorsun ha?" dedi babam alaylı alaylı ![]() Hıçkırıklar arasında, "Evet,? diye karşılık verdim ![]() "Hangi yüzle?" diye bağırdı ![]() 3-2-2- Kentte sürdürülen feodal kültür ve baba otoritesi: Reyhan Nur İçözü, kentte yaşayan; ancak hâlâ feodal geleneklerini sürdüren bir ailede mutlak baba otoritesinin varlığının tanıklığını yapıyor ![]() ![]() otoritenin kararlarının sorgulanması, karşı çıkılması söz konusu değil ![]() içinde bulunan ve kültürel değişime daha yakın duran kadın, etkilendiği kültüre dönük yaşam olanaklarını da araştırıyor ![]() değişimlerin varlığını ortaya koyuyor ![]() saygınlığını vurguladığı bölümler kadının kültürel taşıyıcılık rolüne işaret ediyor ![]() Hemen koşup babasının terliklerini verdi ![]() ![]() Annesi her zaman, ?Kadın kısmı, babasına, kocasına hürmet etmeli,? diyordu ![]() zamankinden daha dikkatli davranması gerektiğini biliyordu ![]() Yemekleri bitip de sıra kahve içmeye gelince, Reyhan da konuşma saatinin geldiğine karar verdi ![]() Babası kahvesini içtikten sonra biriki el tavla oynamak için sokağın başındaki kahveye giderdi ![]() etmeliydi ![]() ?Baba? Bir şey söyleyeceğim,? diye söze başladı ![]() Onun böyle doğrudan konuşmaya başlaması ortada önemli bir konu olduğunu gösteriyordu ![]() kaşların çatıp, ?Söyle bakalım,? dedi ![]() Reyhan sıkıntıyla ellerini ovuşturup, ?Tam tersi,? dedi ![]() sınavlarından söz etti ![]() ![]() Tam da Reyhan?ın tahmin ettiği gibi öfkeyle ayağa fırladı babası ![]() ?Daha neler! Bir de yatılı okul mu çıkarıyorsun başımıza? Unut bu hayalleri! Kız kısmının öyle okullarda işi yok!? Annesi de kızının bu cesareti karşısında irkilmişti ![]() kekeledi ![]() ![]() ?Kız haklı! Ben çalıştım da ne oldu? Şimdi temizliğe gittiğim evlerin çoğunda benim yaşımda hanımlar var ![]() ![]() ![]() mahallede oturup yine yaşıtlarımın evlerine temizliğe gideceğim ![]() çalışıp para kazanacağını sanıyorsun? Bırakın da Reyhan okusun ![]() Reyhan ilk kez ablasından böylesine bir dostluk görüyordu ![]() ![]() sımsıkı kucaklayıp, ?Korkma,? dedi ![]() ![]() ![]() düşme ![]() ![]() 3-3- Genç Kız ve Şiddet Takma Adı Gagalı (Ayfer Gürdal Ünal) Sırmalı Sandaletler (Nazire Kutsal) 3-3-1- Baba Şiddeti, Kaybolan Çocukluk: Sırmalı Sandaletler Nazire Kutsal, metninde, göçle gelen ve varoş semtinde yaşayan bir ailede, baba ve aile ilişkisine tanıklık yapar ![]() sürecine katkı yapabileceği bir mesleği olmayan erkek, feodal üretim ilişkilerinde kendi yeteneklerine uygun olan işleri kent kültüründe bulamaması nedeniyle, kadının kazandığı paraya bağımlıdır ![]() Ekonomik açıdan iktidarını kaybeden erkek, evdeki iktidarını sürdürebilmek için şiddeti çözüm olarak kullanmakta, dış dünyadaki şiddetin aileyi etkilemesini istemeyen kadın ise içerdeki bu şiddete boyun eğer görünmektedir ![]() ![]() bu çöküş, babanın kızını pazarlaması, annenin ölümü ve genç kızın intihar girişimi ile gösterilir ![]() 3-3-2- Baba Şiddeti ve Kişilik Bozukluğu: Takma Adı Gagalı Alkolik ve kendi kişiliğini oluşturamamış bir babanın, aile içinde uyguladığı şiddetin, genç kız üzerinde oluşturduğu kişilik bozukluklarını anlatıyor Ünal bu metninde ![]() ve kıskanç bir yapısı olan Sema?nın, bu davranışlarının ardında yatan neden onun sürekli yaşadığı şiddettir ![]() 3-4- Edilgen Baba Figürü: İki Genç Kızın Romanı (Perihan Mağden) Buluğ çağı sorunlarından biri olan aileyle çatışma, kimi zaman onlardan nefret etme ilk başlarda doğalmış gibi düşünülür ve bunun süreç içinde atlatılacağı beklenir; ancak Behiye?nin ailesinden ve çevreden nefreti, utancı, hatta iğrenmesi aşılabilecek bir bunalım döneminin ötesinde, hastalıklı bir ruh hâlini yansıtır ![]() Behiye?nin sınıfsal konumundan nefret ettiği, sınıf atlama sevdasında olduğu ve bu sevdayı gerçekleştirmek için her ödünü verebildiği metnin akışı içinde ortaya çıkar ![]() belirginleştirir ![]() postmodern bir yaklaşımla sınıfsallığı görmezden gelir ![]() harmanlandığı görüntüsünün ortaya çıktığı Akmerkez metnin içinde, sınıf atlayarak -en azından bir süreliğine - mutluluk arayışındaki küçük insanların basit görüntülerinin yansıdığı bir yer olarak belirlenir ![]() Tüm bunların yanında, Behiye?nin evde bir iktidar olduğu da metinde yansıtılır ![]() bağırır, erkek kardeşiyle çatışır ![]() ![]() rahatlıkla uzaklaşabildiği, belirgin bir baskı ile karşılaşmadığı açıktır ![]() erkeklere duyduğu tepkiyi ve onları öldürebilecek denli yoğun nefreti açıklamak oldukça güç ![]() 3-5- Küçük Burjuva ve Boşanmış Ailede Baba-Kız ilişkisi Yerli yazınımızda son dönemde psikolojik çerçevede ele alınmaya başlanan bir sorun: Boşanmış aileler ve çocuklarıyla ilişkileri ![]() ![]() Yalnızlık (Halide Eşber) Eylülde Aşklar (Mine Soysal) Derinlerde Fırtına (Zeynep Temüroğlu) 3-5-1- Yalnızlık (Halide Eşber) Halide Eşber, boşanmış ailedeki genç kızın babasıyla ilişkisini anlatırken boşanmanın ardından yeniden kurulamayacak bir ilişkiye değiniyor ![]() kurulamadığı −ailelerde boşanmanın ardından baba-kız ilişkisi de salt ekonomik zorunluluklar nedeniyle sürdürülen ilişkilere dönüşüyor ![]() ?Babam oraya döndü, bu kez temelli döndü ![]() ![]() yani ![]() ![]() Bugün babam bana; ?Sigara içiyor musun?? diye sordu ![]() söyledi ![]() 3-5-2- Eylülde Aşklar Mine Soysal, boşanma sonucunda terk edildiği duygusuna kapılan genç kızın, babasıyla ilişkilerinin düzelmesi için anneye düşen role de değiniyor kitabında ![]() yeni evliliğiyle ilgili dertlerini bile dinleyebilen bir anneye genç kızın tepkisi şöyle yansıyor: ![]() ![]() ![]() varsa görsün!" Annemin gözlerindeki lacivert parıltılar hışımla kabarırken, Nisan araya girdi ![]() "E, Eylül kızım!" Ancak, Nisan'ın azarlayan sesini duyduğumda iş işten geçmişti ![]() ![]() Utandım, ama ağzımdan çıkan çıkmıştı bir kez ![]() "Özür dilerim, anne ![]() ![]() kadar üstüne geliyor hâlâ?" "O adam senin baban, Eylül ![]() ![]() 3-5-3- Derinlerde Fırtına Romanda hafta sonları yasa zoruyla gidilen baba evindeki duygulardan da söz edilir ![]() çocukları arasındaki dengeyi tam oluşturamadığı için güçlükler yaşamaktadır ![]() ilişkisini olumsuz etkiler ![]() ?Oktay?ın oturduğu bahçe içindeki villâ çok güzeldi ![]() hiçbir yerde oturamayacağını söyleyince, Oktay da onun evinde kalmaya razı olmuştu ![]() kapıyı geçtikten sonra bahçeye giriliyordu ![]() bezenmişti ![]() ![]() düşünülerek, özenle yapılmıştı ![]() hissetmiyorlardı ![]() göstermiyordu ![]() boyunca ne onlarla bir yere gidiyor, ne de oturup sohbet ediyordu ![]() izlerlerken, Ayla kitap okuyor, Oktay da bilgisayarının başında oturup, işlerini yapıyordu ![]() 4- Sonuç 18 ![]() parçalanmasına ve modern çekirdek ailelerin oluşmasına yol açmıştır ![]() olurken ve toplumsal açıdan dış ilişkileri yüklenirken anneye onun bu sorunlardan kurtulup dinlenebileceği sıcak bir yuva hazırlamak rolü düşmüştür ![]() Dinsel geleneklere uygun olması dolayısıyla meşruluk kazanan bu rol paylaşımı, Genç Kız Edebiyatında da yerini almıştır ![]() Baba akılcı ve nesnel davranırken anne duygusaldır ve bu nedenle içerdeki aile sorunlarını üstlenir ![]() Batı?da 18 ![]() ![]() ![]() yerini bırakmıştır ![]() 80?ler sonrası yazılan kitaplarda ise çok farklı anlayışların yer aldığını görürüz ![]() bağlamında baba figürü, ağırlıklı olarak baskın figür olarak çizilmiştir ![]() anlayışı yansıtan figürler bu kitaplarda yerini almıştır ![]() Tarihsel çizgide baktığımızda, çeviri kitaplarda değişen baba figürünü görmek olanaklıdır ![]() Kadınlar?da dinsel yönü ağır basan kutsal baba figürü öne çıkarken İnatçı Kız?da modern duygusal baba figürü çizilir ve kutsal baba figürü rahibe verilmiştir ![]() kutsallıktan uzak, eşitlikçi bir tavırla yansıtmıştır; bu, iletişim kurulabilen, eleştirilebilen bir figürdür ![]() Yerli yazınımıza baktığımızda geleneksel baba figürünün en çok yansıyan figür olduğunu görürüz ![]() Burada göze çarpan nokta, feodal ilişkileri yansıtan yazarların baba figürüne çok daha eleştirel yaklaşmasına karşın; modern ilişkileri aktaran yazarların, sundukları figürü, 18 ![]() ![]() Edebiyatındaki baba figürünün taşıdığı rollerle donatmalarıdır ![]() feodal babayı baskıcı, şiddet yanlısı ve kadın özgürlüğüne karşı olarak çizerken; Nur İçözü, Reyhan?da feodal güçlerini yitirmemeye çalışan otoriter baba figürüne zafer kazandırmaz: Reyhan, babasının engellemelerine karşın doktor olur ![]() kentleşme, onun feodal yeteneklerini törpülemiştir ![]() Halide Eşber?in Yalnızlık?taki baba figürü de uzak duran bir babadır ![]() geleneksel baba figürünü olumlu yönleri ile ele alır ![]() Çılgın Babam?da anlattığı idealleştirilmiş sevgi dolu figürü gösterebiliriz ![]() ve Zeynep Temüroğlu?nun Derinlerde Fırtına?da çizdiği figürler çağdaş bir görünümdedir; ancak geleneksel ile modern arasında gelgitler yaşamaktadırlar ![]() Kaynakça Alcott, May Louise: Küçük Kadınlar, Düzenleyen: Öner Kemal, İnkılâp Kitabevi, İstanbul 2005 Cemali, Zeynep: Çılgın Babam, Günışığı Kitaplığı, İstanbul 2004 Dayıoğlu, Gülten: Yeşil Kiraz 1, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1992 Dayıoğlu, Gülten: Yeşil Kiraz 2, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1995 Dayıoğlu, Gülten: 8 ![]() Eşber, Halide: Yalnızlık, BU Yayınevi, İstanbul, 2000 Galey, İris: Babam Öldüğünde Ağlamadım, Çeviren: And Güneş, Arion Yayınevi, İstanbul 1995 İçözü, Nur: Reyhan, BU Yayınevi, İstanbul 2002 Kutsal, Nazire: Sırmalı Sandaletler, BU Yayınevi, İstanbul 2003 Kutsal, Nazire: Tomris, BU Yayınevi, İstanbul 2003 Mağden, Perihan: İki Genç Kızın Romanı, Everest Yayınları, İstanbul 2001 Nöstlinger, Christine: İlse Evden Kaçtı, Çev: Selahattin Dilidüzgün, Düzlem Yayınevi, İstanbul 1993 Nöstlinger, Christine: Hadi Ama Baba, Çev: Suzan Geridönmez, Günışığı Kitaplığı, İstanbul 2004 Neydim, Necdet: Genç Kız Edebiyatı, BU Yayınevi, İstanbul 2005 Özcan, Pakize: Üstüme Kar Yağıyor, Günışığı Kitaplığı, İstanbul 2005 Roden, Emmy von: İnatçı Kız, Çev: Rıza Akdemir, Kültür Bakanlığı, Ankara 1998 Soysal, Mine: Eylül?de Aşklar, Günışığı Kitaplığı, İstanbul 2001 Temüroğlu, Zeynep: Derinlerde Fırtına, BU Yayınevi, İstanbul 2005 Ünal, Ayfer Gürdal: Takma Adı Gagalı, Çınar Yayınları, İstanbul 2004 |
![]() |
![]() |
|