Modern Teknoloji Ve Mücevher |
10-29-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Modern Teknoloji Ve MücevherModern teknoloji ve mücevher Anadolu takı ve kuyumculuğun anavatanı kabul dilir Yaratıcılık ve el emeğiyle altın çağını yaşayan mücevherat sektöründe, günümüzde Goldaş önemli bir yere sahip Geleneksel sanatı modern takı teknolojisi ile buluşturan Golda Kuyumculuk, her yıl 5 bin yeni ürünü 60 bini aşkın ürün portföyüne katıyor Dünyanın pek çok ülkesinde ürünlerinin kalitesi ve tasarımlarının güzelliği ile tercih edilen Goldaş, Trend Analizi Çalışma Grubu ile tasarıma büyük önem veriyor Firma en son teknolojilerle Anadolu'nun binlerce yıllık takı kültürünün izlerini modern çağlara uyarlıyor Bugünlerde Goldaş'ın vitrinlerinde duran Tribe, Osmanlı ve Vitray koleksiyonları geleneksel olanı modern çizgilerle bulışturuyor Etnik çizgi ve tasarımları yansıtan Tribe Koleksiyonu Afrika renklerindeki takılar iri ve gösterişli görünümleri ile dikkat çekiyor Takılarda kullaanılan deri, tüy, cam ve tahta boncuklardan oluşan objelerin her biri Afrika'yı ve vahşi kıtanıninsanlarını simgeliyor Hepsinin ortak noktası ise altının sıcak ışıltısı ve ihtişamının buluşması 600 yıllık Osmanlı medeniyetlerinin çizgilerini taşıyan Osmanlı Koleksiyonu ise saray çevresinde gelişen kültürün izlerini taşıyor Padişah tuğraları, saray süslemeleri, sikkeler, madalyalar takılara uyarlanmış Estetik zevk ve ihtişamın kendini gösterdiği Osmanlı Koleksiyonu'nda imparatorluğun ruhunu yansıtan birbirinden farklı çok sayıda unsuru bir arada görmek mümkün Vitray Koleksiyonu'nda mücevherlerde ışık ve camın ahengi öne çıkıyor Cam süsleme sanatı olan vitray, cami, kilise, saray ve köşklerde kullanıldı Koleksiyonda Selçuklu ve Osmanlı mimarisinde yer alan vitray motifleri takılarda yeralıyor Camın yerini gümüş ve altının yansımasının aldığı koleksiyonda, konturlarla belirginleştirilen desenlere mine tekniği renklendirme yapılmış Takıyı sanata dönüştüren el işçiliği Takı kendini ifade etme aracıdır Takı takmak mutluluk sağlıyor, estetik açıdan ben de takma ihtiyacı hissediyorum Takı giyilen en basit giyisi bile daha hoş, çarpıcı yapıyor" diyen Baykal, ilk takıların taşlar, kemikler, boynuzlar ve boncuklardan oluştuğunu kaydediyor Baykal şunları söylüyor: "Kadınlar, savaşçılar, büyücüler kültürel olarak takı ve boya ile kendilerini değişse bile bütün toplumlarda bu görülür Anadolu motifleri nerdeyse sonsuz Osmanlı dönemiyle ilgili 4 bin 500 motif bir kitapta toplanabilmiş Kapı kolu motiflerinden, rölyeflere, Takının tasarım ve yapım olarak birçok sanattan beslendiğini belirten Baykal, resim, mimari, heykel bilgisi olmadan çizimin ve konstrüksiyonun gerçekleştirilemeyeceğini anlatıyor Kendi eserlerinde daha çok gümüş, ametis, mercan, akvamari, lapis gibi yarı değerli taşlarla çalıştığına işaret eden Yıldız Baykal, çalışmalarının ilk döneminde doğaçlama çalıştığını, bugün ise çizim ve tasarım ile uygulamaya geçtiğini açıklıyor Bir takıyı ortalama bir haftada oluşturduğunu dile getiren Baykal, kuyumculukta yaygınlaşan makineleşme ile el işçiliğinin kıymetlendiğini şöyle vurguluyor: "Makina üretimi hemen belli oluyor Elle yapılan işçilik zor bir süreç dolayısıyla seri üretim mümkün değilYıldız BAYKAL/Takı Tasarım Sanatçısı |
|