Prof. Dr. Sinsi
|
Başörtüsünün Omuzları Da Örtmesi Şart Mıdır
Hz Aişe'den rivayete göre bir gün Hz Ebü Bekr'in kızı Esma (ö 73/692) ince bir elbise ile Rasülullah (sas)'ın huzuruna girmişti Hz Peygamber ondan yüz çevirdi ve şöyle buyurdu: "Ey Esma! Şüphesiz kadın erginlik çağına ulaşınca onun şu ve şu yerlerinden başkasının görünmesi uygun değildir" Hz Peygamber bunu söylerken yüzüne ve avuçlarına işaret etmişti (Ebü Davud, Libas, 31; Ebû Davud bu hadise «mürsel» demiştir Çünkü Halid b Düreyk bunu Hz Aişe'den işitmemiştir bk el-Kurtubî, age, XII, 152; el-Heysemî, Mec-mau'z-Zevaid, V, 137)
Yine Hz Aişe'den nakledilen başka bir hadiste; "Allahü Teala ergin kadının namazını baş örtüsüz kabul etmez" buyurulmuştur(İbn Mace Tahare, 132; Ebû Davud, Salat, 84; Tirmizi, Salat, 160; Ahmed b Hanbel, IV, 151, 218, 259) Ebû Hanîfe'ye (ö 150/767) göre; bir uzvun dörtte bire kadar olan kısmı açılırsa namaz sahih olurken, açılan kısım uzvun dörtte birini geçerse namaz bozulur Cinsel uzuv ve arkadan ise, dirhem mikdarı az bir yer bile açılsa namaz batıl olur Ebü Yusuf'a (ö 182/798) göre bir uzvun yarısı esas alınmıştır Yarıdan azının açılması namaza zarar vermezken, fazlası namazı bozar İmam Şafi'ye (ö 204/819) göre ise avret yerinden herhangi bir kısmın açılması namazı bozar (bk Eş-Şevkani, Neylü'l-Evtar, II, 68; eş-Şafii, el-Ümm, I, 77; ez-Zühayli, el-Fıkhu'l-İslami ve Edilletüh, Dımeşk, 1405/1985, I, 585, 586; Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali, İstanbul 1992, s: 226-228)
Hz Aişe ilk baş örtüşü uygulamasını şöyle anlatır: "Allah ilk muhacir kadınlara rahmet etsin, onlar; "Baş örtülerini yakalarının üstüne taksınlar" (en-Nur, 24/31) ayeti inince etekliklerini kesip bunlardan baş örtüsü yaptılar Yine Satiyye binti Şeybe şöyle anlatır: "Biz Aişe ile birlikte idik Kureyş kadınlarından ve onların üstünlüklerinden söz ediyorduk Hz Aişe dedi ki: Şüphesiz Kureyş kadınlarının bir takım üstünlükleri vardır Ancak ben, Allah'a yemin olsun ki, Allah'ın kitabını daha çok tasdik eden ve bu kitaba daha kuvvetle inanan Ensar kadınlarından daha faziletlisini görmedim Nitekim, Nur süresindeki "Kadınlar baş örtülerini yakalarının üstüne taksınlar" ayeti inince, onların erkekleri bu ayetleri okuyarak eve döndüler Bu erkekler eşlerine, kız, kız kardeş ve hısımlarına bunları okudular Bu kadınlardan her biri etek kumaşlarından, Allah'ın kitabını tasdik ve ona iman ederek baş örtüşü hazırladılar Ertesi sabah, Hz Peygamberin arkasında baş örtüleriyle sabah namazına durdular Sanki onların başları üstünde kargalar vardı" (Buhari, Tefsiru Sûre, 24/12; Ebû Davud, Libas, 29; Ahmed b Hanbel, VI, 188; İbn Kesîr, age, II, 600)
Hz Peygamber'in tesettürün uygulanması ile ilgili başka hadisleri ve sorulara verdiği bir takım cevaplar da olmuştur
|