Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler > Motorlu Taşıtlar

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
araçlar, dünyası, gücü, hacmi, motor, motorlu, silindir

Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası




silindir hacmi, motor gücü nedir Motorlu Araçlar Dünyası

arkadaşlar benim meraak ettiğim birşey var motor gücü ne işe yarar silindir hacmi ne işe yarar
mesela bir kamyon
silindir hacmi= 6000cc
motor gücü = 270bg
------------------
bir ferrari ise
silindir hacmi = 5500
motor gücü = 500bg

benim tahminim silindir hacmi yük taşımayı sağlıyor
motor gücü ise aracın hızını sağlıyor yani o zaman yük taşımada ferrariye kasa daksan kamyona kafa tutacak yani ama motor gücü yarı yarıya yani ferrari 5 sn'de 100km hıza olaşıyorsa kamyon ise 10 sn'de 100km hıza ulaşır demektir ama bir kamyon içi boş olmasına rağmen tahminim 20 sn'de falan 100km hıza ulaşır yani nasıl oluyor bu anlamadım cevaplarınızı bekliyorum



Alıntı Yaparak Cevapla

Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası











HsinZhou Nickli Üyeden Alıntı



arkadaşlar benim meraak ettiğim birşey var motor gücü ne işe yarar silindir hacmi ne işe yarar
mesela bir kamyon
silindir hacmi= 6000cc
motor gücü = 270bg
------------------
bir ferrari ise
silindir hacmi = 5500
motor gücü = 500bg

benim tahminim silindir hacmi yük taşımayı sağlıyor
motor gücü ise aracın hızını sağlıyor yani o zaman yük taşımada ferrariye kasa daksan kamyona kafa tutacak yani ama motor gücü yarı yarıya yani ferrari 5 sn'de 100km hıza olaşıyorsa kamyon ise 10 sn'de 100km hıza ulaşır demektir ama bir kamyon içi boş olmasına rağmen tahminim 20 sn'de falan 100km hıza ulaşır yani nasıl oluyor bu anlamadım cevaplarınızı bekliyorum

Silindir Hacmi nedir ?

araçların teknik özellikleri belirtilirken kullanılan silindir hacmi terimi; aracın tüm silindirlerinin toplam strok hacmidir yani pistonun en altta iken bulunduğu yükseklik ile en yukarıdayken bulunduğu yükseklik farkı ile taban alanının çarpımı olarak bulunan bir silindirin hacmi, araçta kaç adet silindir bulunuyorsa o sayı ile de çarpılarak toplam silindir hacmi elde edilir



Motor Gücü Nedir ?

MOTOR GÜCÜ ve MOTOR VERİMİ
İş:Herhangi bir ağırlığın bir yerden başka bir yere taşınmasına iş denir Taşıma
yukarı, aşağı veya herhangi bir yöne olabilirîş'in birimi kilogram-kuvvet x metredir (kgfm) Yani l kilogram ağırlık l metre mesafeye taşındığı zaman l kilogram metrelik (kgfm) iş yapılmış olur
îş, L = GxY formülü ile hesaplanır
L = îş ( birimi: kgfm )
G = Yük (Ağırlık) ( birimi: kgf)
Y = Yol ( birimi: m )
Ömek: Ağırlığı 10 kg olan bir yük, l m öteye taşınmasıyla yapılan iş:
L = GxY » L = 10x1 ^ L = 10 kgfm olur
' ;
Örnek: Ağırlığı 10 kgf olan bir yük, 10 m öteye taşınmasıyla yapılan iş:'
L = GxY ^ L = 10x10 -» L = 100 kgfm olur
Güç:l saniyede yapılan işe güç denir Birimi kilogram-kuvvet x metre /saniye
(kgf m/s) dir Formülü Güç = iş / saniye dir
Örnek: Ağırlığı 10 kg olan bir yükü 10 saniyede 10 m öteye taşıyan bir insanın
gücü ne kadardır?
Güç = îş / Saniye -» Güç = 10 xl0 /10 •> Güç = 10 kgfm/s
Ağırlığı taşıyan insanın gücü 10 kgfm /s olarak bulunur

Uygulamada güç olarak beygir (at) gücü kullanılır Beygir gücü, hp olarak
yazılır, hp ingilizcede horse power (beygir gücü) sözcüklerinin baş harfleridir
ve saniyede 75 kgfm lik iş yaptığı kabul edilir Yani Ihp = 75 kgfm /s dir
Motor Güçleri:Motor güçleri iç güç (indike güç) ve faydalı güç (efektif güç veya fren
gücü) olmak üzere iki çeşittir
İç Güç (İndike Güç): 4 zamanında yakıtın yanmasıyla meydana gelen gaz basıncının, pistonu hareket ettirmek için oluşturduğu güçtür
Özelliği: îç gücün hesaplanmasında yanma sonucu pistonu hareket ettiren
ortalama gaz basıncı (ortalama indike basınç), motor çalışırken indikatör adı
verilen cihaz ile ölçülürBu basıncın, piston üzerinde oluşturduğu itme kuvveti bulunarak motor gücü hesaplanır, îç güç Ni harfleriyle gösterilir, îç gücün hesaplanmasında sür-
tünmeden meydana gelen kayıplar göz önüne alınmaz
Dört zamanlı bir motorun iç gücü aşağıdaki formül ile hesaplanır
PiAHnZ = PiAHnZ
2 x 60 x 75 - 9000
İkİ zamanlı bir motorun iç gücü aşağıdaki formül ile hesaplanır
PiAHnZ = PiAHnZ hp
60 x 75 4500
Ni = İç güç ( birimi hp)
Pi = Ortalama iç basınç (ortalama indike basınç, birimi kg/cm2)
A = Piston başı alanı (cm2) A = n x r r = Piston yarı çapı
H = Kurs (strok) (m)
n = Motor devri (dev/dak)
Z = Motor silindir sayışı
Örnek: 4 zamanlı, 4 silindirli bir motorun piston çapı D =100 mm,
kursu H = 100 mm, devir sayışı 3000 dev/dak, ortalama iç basıncı 9 kgf/cm2
olduğuna göre iç gücünü bulun
Dört zamanlı bir motorun iç güç formülü:
PixAxHxnxZ A= 7t x r2
2 x 60 x 75 A= 314 x 52
A= 314x25
Nİ=9 x 314x25 x 01 x 3000 x4
9000
Ni = 942 hp olur
Örnek : 2 zamanlı, 4 silindirli bir motorun piston çapı D= 100 mm,
kursu H= 100 mm, devir sayışı 3000 dev/dak, ortalama iç basıncı 9 kgf/cm2
olduğuna göre iç gücünü bulun
İki zamanlı bir motorun iç güç formülü:
Ni = PixAxHxnxZ A= 7t x r2
60 x 75 A= 314x 52
A= 314 x 25
Ni- 9x314 x25 x01 x 3000 x 4
4500
Ni = 1884hp olur
Not:
Motor gücü, kataloglarda HP veya PS veya kW olarak verilir HP
ingilizce'de (horse power), PS Almanca'da (pferd starke) beygir gücü anlamma
gelen sözcüklerin baş harfleridir HP ve PS beygir gücü olarak birbirine ihmal
edilecek kadar yakındır Bu yüzden her ikisi için de 75 kgf/s olarak söylenir
Bu ufak farkı ortadan kaldırmak için bazı motorların gücü, elektrikte güç birimi
olarak kullanılan kW cinsinden verilir, kW olarak HP ve PS arasındaki fark:
1 PS = 0,736 KW 1 HP = 0,746 kW tır
b) Faydalı Güç (Efektif Güç):Tanımı: Faydalı güç, motor volanı üzerinden alınan güçtür "Ne" harfleriyle gösterilir
Özelliği: Yakıtın yanmasıyla motor içinde oluşan iç gücün % 15 -30 u
motor parçalarının sürtünmelerinde harcanır Buna sürtünme gücüne (kayıp güç)
denir ve "Ns" harfleriyle gösterilir
Sürtünme gücünün en büyüğü, silindir ile segmanlarda harcanır Geri kalan
kısmı da krank mili, kam mili muylu ve yataklarında, krank mili eksenel gezintisin!
sınırlayan kılavuz yatağında, supap sisteminde, yağ pompası, su pompası ve ben-
zeri krank milinden hareket alarak çalışan diğer parçalarda harcanır Motor
devri yükseldikçe sürtünme gücü de çoğalır
Sürtü'nme gücü, iç güçten çıkarıldığında faydalı güç ortaya çıkar Faydalı
gücü formül ile belirleyecek olursak;
Faydalı güç = îç güç - Sürtünme gücü •» Ne = Ni - Ns hp olur
Motor Gücünün Ölçülmesi:Faydalı güç dinamometre ile ölçülür Dinamometre güç ölçü cihazlarının genel adıdır Bu cihazlar motorun ürettiği gücü kendi bünyelerine alarak harcarlarHarcadıkları gücü cihaz göstergesinde motor fren beygir gücü olarak belirtirlerFren beygir gücü adinin verilmesi; bu ölçümün daha önce mekanik sürtünme yoluyla frenleme (Proni freni), hava sürtünmesi yoluyla frenleme, elektrik üretimi yoluyla frenleme ve hidrolik (sıvı) yardımıyla frenleme gibi tekniklerle yapıldığıiçin almıştır
Şasi Dinamometri ve Faydalı Gücün Ölçülmesi
Şasi dinamometresi, araç motorlarında yapılan tüm ayarların atölye içinde
ölçülmesi için gerçek yol şartlarım sağlayan cihazlardır Bu cihazların hidrolik
ve elektronik tipte olanlar vardır
Şasi dinamometresinde ölçülen gücün özelliği, tekerlek gücü olmasıdır
Yani motordan tekerlere kadar olan tüm sürtünmeler bu gücün dışındadır Burada
ölçülen güç, araca hareket veren tekerleklerden alınan tamamı faydalı güçtür
ölçüm, motor araç üzerinde iken yapılır Araca hareket veren tekerler
cihazın silindirleri (tamburları) üzerine bindirilir Motor çalıştırılır ve vitese
takılır Tekerlekler tamburlar üzerinde döner Cihazın fren tertibatı yardımıyla
tamburların döndürülmesi istenildiği kadar zorlaştınlır Bu şekilde motorun, is-
tenilen devirde geğişik yüklerle yüklenmesi sağlanır Motorun, dinamometre tam-
burlarım döndürmek için harcadığı güç, cihazın göstergesinden okunur
Motor Verimleri:Verim, genel anlamda kazanılan bir değerin, kazanmak için yapılan harcamaya oranıdır ve % olarak gösterilir Motor verimleri dendiğinde üç çeşit verim akla gelir Bunlar;
1- Hacimsel verim
2- Mekanik verim
3- Termik verimdir
Hacimsel Verim:Hacimsel verim, emme zamanında silindir içine alınan karışımın, kurs hacmine oranıdır ve (eta) ile gösterilir
Motorun yapılış şekli dışında, aracın çalıştığı yerin rakımı, hava sıcaklığı,
motorun hızı ve sıcaklığı, gaz kelebeğinin açıklık durumu, hava filtresinin kirlilik
durumu, egzoz gazlarının silindiri terketme durumu hacimsel verimi etkiler
Hacimsel verim de doğrudan motor gücünü etkiler Motorlara takılan türbo şarj
üniteleri, silindir supap sayılarım çoğaltmak, hacimsel merimi artırmak amacıyla
yapılan yeniliklerdir
Mekanik Verim:Mekanik verim, faydalı gücün (fren gücü) iç güce oranıdır ve" r|m" ile gösterilir Mekanik verimi formül olarak gösterecek olursak;
Mekanik verim = Faydalı güç (fren gücü) = Ne olur
îç güç

Umarım Yardımcı Olmuşumdur

İyi Forumlar


Alıntı Yaparak Cevapla

Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası

Eski 10-21-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Silindir Hacmi, Motor Gücü Nedir Motorlu Araçlar Dünyası




reoladed kusura bakma ama hiç birşey anlömadım






Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.