|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
kuruluşunda, ordunun, rolü, sinemasının, türk |
![]() |
Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun Rolü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun RolüSinemanın İlk Yılları Düzenli işleyen bir sinema endüstrisinin üç önemli ayağı bulunmaktadır: yapım, dağıtım ve gösterim ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet’in kurulduğu 1923 yılına kadar yalnızca sekiz film yapıldı ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı İmparatorluğu’nun reformlar dönemine denk gelen sinemanın ilk yıllarında ordu, bir kurum olarak batılılaşma çabalarında önemli bir rol oynadı ve sinematografik aygıtların getirilmesine ve film yapımına öncülük etti ![]() ![]() ![]() ![]() Türk sinemasında ilk özel yapım şirketi olan Kemal Film 1922 yılında kuruldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye’de sinema 1940’ların sonuna kadar, çok az sayıda yapım şirketinin faaliyette bulunduğu marjinal bir sektör olarak kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk sinemasının iki ünlü yönetmeni: Daha çok popüler filmlere imza atmış olan Osman Fahir Seden (1924-1998), 136 film yönetti ve 300 kadar senaryo yazdı ![]() ![]() Türkiye'de sinemanın öncü isimlerinden Ali Fuat Uzkınay (1888-1956), çeşitli belgeseller yönetti ve ilk kurmaca filmlerde görüntü yönetmenliği yaptı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun Rolü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun Rolüeşilçam'a Doğru Türkiye’de sinema, tek parti döneminden çok partili sisteme geçiş sürecinde, yani 1946 ile 1950 arasında, büyük kentlerde popülerlik kazandı, ulaştırma ve kentleşme gibi alanlardaki ilerleme sonucu Anadolu’da da yaygınlaşarak göreceli bir canlanmanın içine girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1960 ile 1972 arası, film yapım sayısı ve yerli filmlerin ülke çapındaki popülerliği açısından altın dönem özelliği taşır ![]() ![]() ![]() Film yapım sayısındaki yukarıda özetlenen hızlı artış, yıldız sisteminin ve popüler film türlerinin ortaya çıkmasına katkıda bulundu ![]() ![]() ![]() ![]() “Yeşilçam” sisteminde, İstanbul’daki yapım şirketleri, yıllık film programlarını genellikle dağıtımcılardan gelen talepler doğrultusunda gerçekleştirmekteydi ![]() ![]() ![]() Yeşilçam sisteminin işleyiş biçimi, küçük ya da görece büyük bütçeli, çoğunlukla kısa sürelerde çekilen ve genellikle öykü kuruluşu, anlatım tarzı ve oyunculuk repertuarı açısından birbirini tekrar eden bir filmler toplamının ortaya çıkmasına yol açtı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 'Yeşilçam Dönemi'nde yapılan çok sayıda film arasında, batı popüler kültürünün sinemadan ya da foto-romandan gelen Killing ya da Superman gibi kurmaca kahramanlarını konu edinen çoğu ucuz bütçeli aksiyon türünde yapımlar da yer alıyordu ![]() Cumhuriyet'in onuncu yıldönümünü nedeniyle belgesel filmler yapmak üzere Rus sinemacılar Sergey Yurtkeviç ve Lev Oskaroviç Arnstam Türkiye'ye davet edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun Rolü |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Sinemasının Kuruluşunda Ordunun RolüTürk Sinemasında Kovboy Filmleri Türk sinemasında ilk yerli kovboy filmininin mimarı asıl mesleği kunduracılık olan Ahmet Sert'ti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1965-1972 yılları arasında Türk sineması "kovboy filmleri furyası"na sahne oldu ![]() ![]() ![]() Ayrıca Kalamiti Ceyn'lerimiz de eksik değildi kovboy filmlerinde ![]() ![]() ![]() ![]() Türk kovboy filmlerinde Panço Villa benzeri Meksika kovboyu, komik arkadaş rollerini ise Erol Taş, Kadir Savun, Ahmet Sert gibi oyuncular canlandırıyordu ![]() ![]() ![]() Oyuncuları bırakın olmadık mesleklerden adamlar dahi kovboy filmlerinin başrollerinde yer almıştı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|