![]() |
Bağlama Egzersizleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bağlama EgzersizleriEn başta şunu belirtmekte fayda var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bağlama Egzersizleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bağlama EgzersizleriBAĞLAMADA NOTA YERLERİ Pratik Öneriler: Bağlama düzeninde en alt boş tel re telidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gövde: Tekne denilen bu kısım armudi biçimindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bağlama ve Ailesi sazlarını tanıyabilmek için önce bu sazların atası olarak bilinen KOPUZ`un tanınması gerekiyor ![]() İnsanlar, su kabağının üst kısmına ince deriler gerdirip sap ilave etmişler ve kiriş tellerini deri üzerinden geçirmek sureti ile sesin daha net çıkmasını sağlamışlar ![]() ![]() IKLIĞ yaylı sazların, KOPUZ ise mızraplı sazların atası olarak bilinmektedir ![]() ![]() Mızraplı sazların atası alarak bilinen Kopuz, Türklerin en eski sazlarından biridir ![]() ![]() Bağlamanın ses sahası 2,5 oktav olup, ses tablosu üzerine yapıştırılan ilave perdeler ile ses sahası 3 oktava kadar da çıkarılabilir ![]() Bağlama ailesi sazlarını büyükten küçüğe aşağıdaki gibi sıralayabiliriz ![]() MEYDAN SAZI Meydanlarda çalınmasından dolayı Meydan Sazı denilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN SAZI Meydan sazından biraz daha küçüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ÇÖĞÜR Divan sazına yakın büyüklükte 9 ile 6 tel takılmakta ve 15 kadar perdesi bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BAĞLAMA Adını alan ailenin temel sazıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bağlama, yapım itibarı ile sert ve zamanla şekil değiştirmeyen ağaçlardan imal edilir ![]() ![]() ![]() Göğüs bölümünde kullanılan ağaçlar ise akustiği daha güzel elde etmek için Köknar, Çam, Ladin gibi ağaçlarlardır ![]() Bağlamanın sap kısmında ise Gürgen, Ak Gürgen, Ardıç veya Ceviz gibi sert ağaçlar kullanılır Bağlamada ses çıkarabilmek için gövdesini sağ dizimizin üzerine koyar ve mızrapla (tezene) tellere dokunuruz ![]() ![]() Bunun yanında bağlamanın tellerini çeşitli seslere göre ayarlamaya Düzen denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Normal Düzen ( Bozuk Düzen veya Kara Düzen dendiği de görülmektedir ) Bağlama Düzeni ( Aşık Veysel Düzeni veya Veysel Düzeni dendiği de görülmektedir ) Misket Düzeni Fidayda Düzeni Müstezad Düzen, Abdal Düzeni ( Bazlak veya Avşar Düzeni dendiği de örülmektedir ) Cura Düzeni BOZUK 15-18 perdesi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle Güney ve Ege yörelerimizde bozuk olarak bilinir ve çalınır ![]() ![]() ![]() ASIK SAZI Aşıkların ( Halk Ozanlarının ) çalmış oldukları bağlamaya aşık sazı denilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TAMBURA Bağlamadan daha küçüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() CURA Bağlama ailesinin en küçük sazıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BAĞLAMA CURASI La sesine akort edilir ![]() ![]() ![]() TAMBURA CURASI Re sesine akort edilir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bağlama Egzersizleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bağlama EgzersizleriNota: Seslerin tonlarına göre sınıfsal tanım şeklidir ve yedi tane nota vardır ![]() Porte ve İlave Çizgisi: Beş paralel düz çizgi ve dört eşit aralıktan oluşan notaları yazmaya yarayan şekildir ![]() ![]() Dizekte başladığı çizgideki notaya adını veren, notaların okunmasını ve isimlendirilmesini sağlayan işaretlere Anahtar denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2/4 , 3/4 , 4/4 (C) şeklinde gösterilirler ![]() ![]() Bileşik Ritimler Basit Ritmlerin birbirine eklenmesiyle oluşurlar ![]() 5/8 , 6/8 , 7/8 , 8/8 , 9/8 Müzik , “İnsanların kelimeler ile anlatamadığı duygu, düşünce ve hislerini melodik seslerle anlatma sanatıdır” ![]() ![]() SES : Bir cismin titreşiminden meydana gelen dalgaların hava yolu ile kulağımıza ulaşmasına denir ![]() SESİN DUYULMASI ( İşitme ) : İnsanlarda işitmeyi ve duymayı sağlayan organı kulaktır ![]() ![]() ![]() ![]() SESİN HIZI : Sesin herhangi bir cisim veya maddeden çıktığı andan itibaren bulunduğu ortama göre belirli bir ulaşma hızı vardır ![]() ![]() SESİN TİTREŞİM ÖZELLİKLERİ : Seslerin incelik - kalınlık dereceleri ve zamana göre titreşim özellikleri vardır ![]() ![]() ![]() MÜZİK SESLERİ : Müzik sesleri İnsan Sesleri ve Müzik Aletleri Sesleri olmak üzere ikiye ayrılır ![]() İnsan Sesleri : İnsan sesleri , Kadın Sesleri ve Erkek sesleri olarak iki guruba ayrılır ![]() Erkek Sesleri : Tenor (İnce), Bariton (Orta) , Bas (Kalın) olarak üçe ayrılır ![]() Kadin Sesleri : Soprano (İnce) , Mezzo Soprano (Orta), Alto olarak üçe ayrılır ![]() SES MERDİVENİ: İnsan kulağı ile duyulması imkanı olan seslerin en kalınından en incesine kadar sıralanış biçimine ses merdiveni denir ![]() ![]() ARALIK : İki nota arasındaki mesafeye yani ses farkına denir ![]() SÜRE : Notaların vermiş olduğu zaman bütünlüğüne süre denir ![]() ![]() ![]() ![]() TAM SES : İki bitişik notanın veya derecenin gösterdiği aralığa Tam Ses denir ![]() KOMA : İki tam ses arasındaki dokuz küçük sesin her birine verilen isimdir ![]() ÖLÇÜ : Bir müzik eserinin eşit süreli bölümlerine Ölçü denir ![]() ![]() ![]() EKSİK ÖLÇÜ ( ANAKRUS ) : Bazı eserlerde ilk ölçü çizgisinden önce gelen ölçülere verilen isimdir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 1 ![]() ![]() Müzik duyguların sesle anlatıldığı, bilinçli etkinliklere denir ![]() alanında varlığıyla birlikte insan ruhunu zenginleştirdiği gibi yaşam kalitesini de yükseltir ![]() Müzik bilimdir; çünkü içerik olarak bir konusu, kuraları ve bir yöntemi vardır ![]() oluşumunu dört ana başlıkta ele alabiliriz, 1 ![]() ![]() ![]() Müzik, insanlık tarihiyle birlikte var olan bir olgudur ![]() coğrafyanın gelişimini seslerle dile getirmişlerdir ![]() almıştır ![]() ![]() Müziğin dili evrensel olduğundan birçok uygarlıkta, başka bir uygarlığın müziksel etkileşimi görülmektedir ![]() daha hızlanmıştır ![]() cihazlar almıştır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Sanat; insanın etkileşimlerinin, duygu ve düşüncelerinin dışa vurumasıdır ![]() vurum; yazı, müzik, yapı, çizim, iletişim ve çeşitli somut ögelerle ifade edilir ![]() yaşamın kaçınılmaz bir parçasıdır ![]() ilişkide ilgilenmesi gerekir ![]() ![]() ![]() BİLEZİKTİR”, sanatsız bir topluluk düşünülemez ![]() örneği, resimin ve müziğin varlığına işaret eden bir çalışma ![]() Biçim verilen malzeme değiştikçe sanatın değişik adlara ayrılması mümkün olabiliyor ![]() Ancak, sanatı sınıflandırırken sadece malzeme yönüyle sınıflandırma yapmak mümkün değildir ![]() bu sınıflandırmada önemli bir etkendir ![]() bir marangoz da ![]() biçimlendirmesindeki ifade tarzı aynı değildir ![]() dışında, yeni ve özgün bir biçimde yaparken; marangoz alışılmış, bilinen veya tekrar edilen bir biçimlendirme yapar ![]() » Pratik sanatlar / endüstriyel sanatlar (zanaat), » Güzel sanatlar ![]() Güzel sanatlar deyince aklımıza; insan yaratıcılığı, insanın ilk çağlardan bu yana kendini ifade ettiği, tam yetkinleşemediği dönemlerde; çizgi, boya, kil yoluyla içini döktüğü biçimler, desenler, çeşitli oluşumlar geliyor ![]() çeşitli ![]() resimler, sonra şiirler ya da Mimar Sinan'ın camileri, çeşmeleri, köprüleri v ![]() insanın; akıl, duygu,bilgi ve teknolojiyi kullanarak ortaya koyduğu sanat ürünleri:Çağdaş resim, heykel, roman, tiyatro, sinema, çelik ve cam yapılar, incecik kullanım eşyaları, sesin, ışığın, rengin, oyun gücünün birleştiği büyük sahne olayları, türlü tasarımlar ![]() Güzel Sanatları geleneksel ve çağdaş olmak üzere iki biçimde sınıflamak, bize bazı kolaylıklar getirebilir ![]() Geleneksel sınıflama; güzel sanatları, hitap ettiği duyu organlarına göre sınıflar ![]() Sözgelimi görsel sanatlar (plâstik sanatlar), göze ve görmeye dayanan sanatları (resim, heykel, mimari gibi) bir grupta topluyor ![]() ritmik sanatlar ise hem görme hem de hareketle ilgili olan sinema, opera gibi sanatları kapsamaktadır ![]() Ancak, bu sınıflandırmanın dışında kalabilen bazı türler de olabilir ![]() karikatür veya seramik gibi ![]() ![]() Bu sınıflama, söz konusu edilen sanat dalının niteliği ve tekniği göz önünde bulundurulmaktadır ![]() » Yüzey Sanatları : Tüm iki boyutlu sanat çalışmaları, yani bir eni ve bir boyu olan kâğıt veya tuval üzerine, bir duvar ya da kumaş üzerine uygulanan sanatlardır: Resim ve türleri ( yağlı boya, sulu boya, baskı sanatları, afiş, grafik çizimler ), duvar resmi, minyatür, karikatür, fotoğraf, batik, süsleme vb ![]() » Hacim Sanatları : Üç boyutlu sanat çalışmalarıdır ![]() anıtlar gibi ![]() » Mekân Sanatları : İç ya da dış mekânı içine alan ve ya düzenleyen sanat dallarıdır ![]() çevre düzenlemesi gibi mekâna ilişkin tüm tasarım çalışmaları ![]() » Dil Sanatları : Edebiyat ve yazı türlerini kapsayan sanatlardır; roman, hikâye, şiir, deneme, tiyatro metni, film senaryosu vb ![]() ![]() » Ses Sanatları : Müzik ve bütün türlerini kapsayan sanatlardır; halk müzikleri, klâsik müzikler gibi ![]() » Hareket Sanatları: İnsanın, bedeniyle anlatım gücü kazandırdığı sanatlardır; bale, dans türleri, halk dansları, pandomim vb ![]() » Dramatik Sanatlar : İnsanın, eyleme dönüşmüş ifadelerle kendini veya bir olayı, bir olguyu anlattığı sanatlardır;tiyatro, opera, müzikal oyun, kukla gibi sahne sanatları, sinema, gölge oyunu gibi türleri buna örnek olarak gösterebiliriz ![]() Müziğin enstrümanları bu dalların birçoğunu içerir ![]() ![]() Bir marangoz mantığının dışına çıkmamız gerekir ![]() müzik kullağımız iyi olmalı ve plastik sanatlara karşı ilgi duymalıdır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ses cisimlerin titreşmesinden oluşur ![]() gerekir ![]() ![]() Bu nitelikler; » Tını; seslerdeki çeşni ve renktir ![]() gibi sesleri kendine özgü tınılarıyla ayırt ederiz » Yükseklik; sesin ince ya da kalın oluşudur ![]() ![]() » Süre; sesin az ya da çok uzamasıdır ![]() » Vurgu; sesin çeşitli şekilde çıkarılışıdır ![]() » Gürlük; sesin hafif veya kuvvetli olşudur ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Müziğin temel öğeleri ritim, melodi ve armonidir ![]() ![]() » Ritim: Bir müzik parçasının, zamanı belli bir süre içinde eşit veya değişik uzunluktaki parçacıklara bölünmesidir ![]() şekilde birbirini izler ![]() ![]() yalnızca sanata değil, evrene ve canlı varlıkların yaşamlarına da hâkim olan öğedir ![]() » Melodi: Melodi veya ezgi antik çağda “melos”(bir lirik şarkı üzerine söylenen şarkı) kelimesinden türetilmiştir ![]() karekteriyle müzikal fikirdir ![]() ![]() ![]() » Armoni: Akorların (en az iki sesin aynı anda çalınması) art arda bağlanmasından meydana gelen müzik dokusudur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Toplum yaşamıyla birlikte sürekli olusum ve gelişim halinde olan müziğin kaynağı tür ve işlev bakımından çeşitlilik içerir ![]() ![]() yaşanılan yer bakımında çeşitlik sağlar ![]() sıralayabiliriz ![]() Gelişmişlik Düzeyine Göre » İlkel müzik » Yarı gelişkin müzik » Gelişkin müzik Yaygınlığına Göre » Yerel müzik » Ulusal müzik uluslar arası müziğe yönelik olduğu o Kültürel amaca göre Geneleksel müzik (halk müziği) Klasik müzik Popüler müzik o İnanç özelliği taşıyıp taşımadığına göre : Dinsel müzik Din dışı müzik o Yerleşim birimini yapısına göre Kırsal kesim müziği Kent müziği o Uluslara göre Türk müziği Çin müziği Alman müziği Arap müziği Çingene müziği vb o Kıtalara göre Avrupa müziği Asya müziği Afrika müziği o Kullanıldığı etkinlik ve konulara göre Dans müzik Film müziği o Ait olduğu döme göre; barok modern klasik romantik o Seslendiricisinin sayısınagöre; solo seslendirme o Topluluğunun niteliğine göre; orkestra müzik koro müzik oda müzik bando müzik konser müzik eğlence müzik fon müzik ![]() o Yöneldiği yas kesimi göre; çocuk müzik, gençlik müzik ![]() o Örgüsü ve dokusuna göre; Tek sesli müzik, cok sesli müzik o Dayandığı ses sistemi göre; makamsal müzik, modal müzik tonal müzik o Oturtma ya da görevlendirmeye göre; çalgı müzik, ses müziği ![]() o Özellik kazandıran çalgıya göre: kemen müzik piyano müzik, davul zurna müziği 1 ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Birbirine paralel beş yatay çizgi ve dört eşit aralıktan oluşan nota yazmak için kullanılan şekle denir ![]() ![]() ![]() Şekil 1 ![]() ![]() Aynı zamanda porte çizgileri dışına da nota yazılmaktadır ![]() kullanılır ![]() ve üstüne ek çizgiler eklenir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Dizekteki sesleri ve bu seslerin süre uzunluklarını belirtmeye yarayan işaretlere nota denir ![]() ![]() ![]() notadan almış dörtlük nota sürelerine kadar notalar vardır ![]() Do Re Mi Fa Sol La Si Türkçede kullanımı C D E F G A B İngilizlerin kullanımı C D E F G A H Almanların kullanımı Porte (dizek) üzerinde notaların yeri ve nota isimleri; Notalar porte çizgisinin sırayla üzerine ve arasına yazılır Süresi en uzun olan birlik notadır ve dört vuruştur ![]() vuruş sayısı ikiye bölünerekten diğer değerleri oluşturur ![]() isimlerini alırlar ![]() ![]() olarak da 2/4 bütünün yarısıdır(Birlik nota) ![]() sekiz tane sekizlik elde edilir diyebiliriz ![]() birliğe denktir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Müzikte sessiz süreler susma ile gösterilir ve işaretlenir ![]() “es” gibi benzer kelimelerle de belirtilir ![]() işareti vardır ![]() Sessiz (es) notalarda isminden de anlaşıldığı gibi müzik partisinde işaretlerin olduğu yerde ses kesilir(susuturulur) ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Müzikte üç tür anahtar vardır ![]() ![]() » Sol Anahtarı: Dizeğin ikinci çizgisinden çizmeye başlanılır ve beşlanılan ses “sol” sesidir ![]() ![]() » Fa Anahtarı: Fa anahtarı, alt oktavlardakikalın dizek içine yerleştirebilmek için kullanılır ![]() bulunmaktadır ![]() ![]() » Do Anahtarı: Do anahtarı, genelikle orta seslerin yazılışında kullanılır ![]() çeşit do anahtarı bulunmaktadır ![]() ,diğerlerini siz araştırınız ![]() 1 ![]() ![]() ![]() » Nokta: Yanına konduğu notayı yarı değeri kadar uzatır ![]() notaların süre uzunlukları görülmektedir ![]() » Çift Nokta: Bir nota veya susma işaretinin yanında iki nokta olduğu zaman birinci nokta değerinin yarısı, ikinci nokta ise noktanın süre değerinin yarısı kadar önüne geldiği noktanın süresini aaltır ![]() » Üçleme: Doğal bölünümlü ikişerli olan bir nota değerinin, geçici olarak üç eşit parçaya bölünmesine üçleme denir ![]() yazılır ![]() » Legato (Bağlı): Notaların birbirine bağlanarak, seslendirilmesine legeto denir ![]() Birinci nota çalınır, iki notaya bağlanır ![]() » Durgu (puandorg):Üzerlerine geldiği notayı genellikle normal uzunluklarının iki katı uzatır ![]() ![]() İstenilen sürede seslendirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() » Tekrar İşareti: Bir müzik eserinin herhangi bir bölmünde melodi tekrarı için kullanılır ![]() » Dolap: Tekrar edilen bölümün ikincikez seslendirilişinde “1”yazan ölçüler atlanır ve “2” yazan ölçüden çalınır ![]() » Da Capo(D ![]() ve eserin sonuna kadar tekrar edilmeden seslendirilir ![]() » Senyo: Tekrar işaretine ikinci kez rastlandığında, aynı işaretin ilk bulunduğu ölçüye dönülür ve bu ölçüden başlayarak “son” anlamına gelen “fine” kelimesinin olduğu yere kadar seslendirilir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() » Staccato: Notaların sıçratılarak seslendirilmesine denir ![]() kesik de diyebiliriz ![]() gösterilir ![]() » Çarpma: Asıl sese gidilmeden öce çok kısa bir süre başka sese çarpıp asıl sese dönmedir ![]() ![]() » Tril: Asıl ses ile komşu sesin birbiri ardına oldukça hızlı ve uzunca süren seslendirilmesidir ![]() » Tremolo: Bir sesin komşu ses ile değil, komşunun yanındaki ses ile birbiri ardı sıra olabildiğince hızlı seslendirilmesiyle elde edilen bir süslemedir ![]() 1 ![]() ![]() Bu işaretler önüne geldiği notayı inceltir (tiz), kalınlaştırır (pes) ya da eski doğal haline getirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Batı müziğinde her ses arasında yarım ton farkı vardır ![]() inceltmek ve yarım ses kalınlaştırmak için notadan önce bu işaretlerden konulur ![]() :Önüne konulduğu notayı yarım ses inceltir ![]() » Bemol ( b): Önüne geldiği notayı yarım ses kalılaştırı (pes) ![]() » Natural (doğal):Ölçü içerisine arıza almış veya ton olarak arızalı parçalarda kullanıldığında nota eski sesine-tonuna gelir ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Türk müziğinde notalar arası uzaklık batı müziğine nazaran daha azdır ![]() yarım perde dediğimiz ses, türk müziğinde on ikiye kadar bölünmektedirBu bölümlerin her birine “KOMA” adı verilir ![]() ![]() aralık veya yarım perde bir komadır ![]() Yukarıda da görüldüğü gibi Türk müziğinde 4 komalık bakiye, 5 komalık küçük münecenneb, 8 komalık büyük mücenneb, 9 komalık tanini, 12 veya 13-14 komalık artık ikili aralıklıkları (en küçük ses uzaklığı) bulunmaktadır ![]() duyabilmek için çok müzik dinlemek ve müzik dağarcığına hakim olmak gerekir ![]() aralıkları çok yakın ve kulağa benzeş gelebilir ![]() makamlarında, daha net olarak bu aralıkları görebiliriz ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Dizi; Latince merdiven anlamına gelen “scala” sözcüğünden gelmektedir ![]() ardı ardına sıralanmasına dizi denir ![]() denir ![]() Klasik batı müziğinde temel dizi “Diyatonik” dizidir ![]() ![]() ![]() Avrupa’ya özgü bu dizilerin temeli Yunanlıların kulandığı dizilere kadar uzanır(daha eski dönemlerde diyebiliriz ![]() ![]() » Majör Dizisi(gamı): İki tam bir yarım, üç tam bir yarım (TTYTTTY) aralıklardan meydana gelen diziye majör dizi denir ![]() özellik 1 ![]() ![]() ![]() majör dediğimiz C olarak gösterilir ![]() Şekil 2 ![]() ![]() Bütün majör gamlar bu formülle elde edilir ![]() bemol ve diyez işareti koyarak iki ses arasındaki uzaklığı bu formüle uyarlarız ![]() » Minör Dizisi (gamı) Bir majör dizinin VI ![]() ![]() minör yapan özellik I ![]() ![]() ![]() majör’ün altıncı sesine bakarsak yani VI ![]() ![]() (gam) La minör dizisidir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Müzikte çeşitliliği sağlayan da bu işaretlerdir ![]() ayırabiliriz ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Haraket, bir müzik eserinin hangi yavaşlıkta veya hangi hızlılıkta çalınacağını belirtir ![]() En yavaş en hızlı birçok hız terimi vardır ![]() müzik parçasının –notasının-dizeğinin sol üstüne yazılır ![]() hızın anlamı verilmiştir ![]() İSMİ ANLAMI Grave Çok ağır Lento Ağır Largo Geniş Larghetto Oldukça geniş Adagio Acele etmeden Andante Orta yürüme hızında Moderato Orta dızda Allegretto Oldukça hızlı Allegro Hızlı Vivace Canlı Presto Çok hızlı Prestissimo Son derece hızlı 2 ![]() ![]() ![]() Bir müzik eserinin yorumlanması sırasında, seslere uygulanan kuvvet yada hafiflik derecelerine nüans denir ![]() ![]() ![]() nota üzerinde kısaltmalar şeklinde kullanılır ![]() ![]() TERİM ANLATIMI KISALTMASI piaissimo çok hafifi pp ![]() ![]() piano Hafif p ![]() mezzo piano orta hafifilikte mp ![]() mezzo forte orta kuvvete mf ![]() forte Kuvvetli f ![]() fortissimo çok kuvvetli ff ![]() molto fortissimo çok fazla kuveetli fff ![]() forzando, con forza çok kuvvetli , vurgulu fz ![]() forte piano kuvvetliden sonra hafif fp ![]() crescendo gittikçe kuvetlenerek cresc ![]() decrescendo gittikçe hafifiliyerek decresc ![]() Bu terimlerin Nota üzerindeki kullanımı aşağıdaki gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Diğer konularda ritimi vurgulamıştık ![]() armoniydi ![]() ![]() müziğinde yetmiş iki adet usul vardır ![]() ![]() zamanda karmaşıktır ![]() Bu faaliyette ritimin, ölçünün ve vuruş şekillerinin nasıl olduğunu öğreneceksiniz ![]() Basit ölçü ve vuruşları yapabileceksiniz ![]() ölçüler hakkında bilgi edineceksiniz ![]() şekillerin ne olduğu hakında sezgisel bilgi ve basit ölçülerin el hareketlerini (vuruş) yapabilme becerisi kazanacaksınız ![]() 3 ![]() ![]() Ritim, zamanın belli bir süre içinde eşit veya değişik uzunluktaki parçacıklara bölünmesiydi ![]() ![]() Müziğin matmatiksel (sayısal) olarak parçalara bölünmesi de diyebiliriz ![]() yapılar yaşanılan coğrafyanın etkileşimlerine göre farklılık göstermektedir ![]() müziğinde bozlak, İç Anadoluda var olmuş bir ritmik yapıdır ![]() ve ritmik yapısı farklıdır ![]() verebiliriz ![]() ![]() Bir süre sonra belleğimizda müziksel hafıza oluşacaktır ![]() 3 ![]() ![]() » Ölçü: Bir müzik eserinin süre olarak birbirine eşit parçacıklara bölünmesine ölçü denir ![]() çizgileri ile ayrılır ![]() » Rakam: Bir müzik eserinin ölçüsü, anahtardan hemen sonra sayısal olarak yazılır ![]() ![]() değerlerinin sayısını gösterir ![]() ![]() » Vuruş: Ölçü vurma, zamanın sırasını ve notanın değeri kadar tınlama süresini el hareketleri ile belirtmektir ![]() vuruşlarını da yapabiliriz ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Batı müziğinde ölçü ve vuruş kavramı klasik müziğe ayarlanmaktadır ![]() » Ölçü Çeşitleri • Basit Ölçüler: Bir zamanı meydana getiren değerlerin tümü birlik, dörtlük ya da sekizlik benzeri ikişerli değer işaretine denk düşerse, bu çeşit zamanlardan kurulu ölçülere basit ölçüler senir ![]() ![]() İki zamanlı, üçlü zamanlı ve dörtlü zamanlı ![]() ![]() ![]() göründüğü gibidir ![]() • Bileşik Ölçü: Bir zamanı oluşturan değerlerin hepsi, noktalı birlik, noktalı ilkilik, noktalı dörtlük ya da noktalı sekizlik gibi bir noktalı değer işaretine denk ise bu ölçüler bileşiktir ![]() ![]() ![]() ![]() • Aksak Ölçüler: Bir ölçü hem ikili zamanı hemde üç zamaı içeriyorsa bu ölçü aksak ölçüdür ![]() ![]() zamanlıve dörtlü zamanlı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() » Vuruş çeşitleri Vuruş, verilen zamanı elle parçalara bölmektir ![]() kesin ve sınırlı olmalıdır ![]() ![]() Vuruşları temel olarak altı başlıkta toplayabiliriz ![]() • İki zamanlı ölçünün vurulması: Birinci zaman aşağı ikinci zaman yukarı yapılır ![]() • Üç zamanlı ölçünün vurulması: Birinci zaman aşağı, ikinci zaman sağa yukarı, üçüncü zaman sola yukarı yapılır ![]() • Dört zamanlı ölçünün vurulması: Birinci zaman aşağı, ikinci zaman sola yulkarı, üçüncü zaman sağa, dördüncü zaman yukarı sola yapılır ![]() • Beş zamanlı ölçünün vurulması: • Yedi zamanlı ölçünün vurulması: • Dokuz zamanlı ölçünün vurulması: 3 ![]() ![]() ![]() Batı müziğinde usul ve vuruşun birçoğu türk müziğinde de geçerlidir ![]() Türk müziğinde geçerli olanları açıklıyacağız ![]() » Usül (Ölçü ) Eşit sayıda değişik vuruşlardan meydana gelmiş ritim kalıplarıdır ![]() usüller el haraketiyle belirtilir ![]() sonuna kadar disiplin içersinde devam eder ![]() Türk müziğinde usuller şu kelimelerle ifade edilir ![]() sol dize zayıf zamanlı vurularak ifade edilir ![]() DÜM-TEK-TEKE-TEKA-TEKKA-TAHEK • DÜM: Kuvvetli zaman demektir ![]() edilir ![]() • TEK: Hafif zaman demektir ![]() • TEKE: Birbirine eşit kısa zaman ![]() zamanda bir biri ardına vurulmasıdır ![]() • TEKA: Bir uzun ve bir kısa zaman ![]() vurulmasıyla icra (ifade) edilir ![]() • TAHEK: Sağ ve sol ellerin birlikte havaya kaldırılıp dizler üzerine vurulmasıyla icra edilir ![]() » Usül (Ölçü ) Çeşitleri Açıklamalarını yapacağımız on beş zamanlıya kadar olan usüllere küçük usül, on beş zamanlıdan yukarı olan usüllere büyük usül adı verilir ![]() olarak da sıralayabiliriz ![]() ![]() verilecektir ![]() ![]() araştırınız ![]() • NİM SOFYAN:(Basit usül) iki zamanlıdır ![]() ![]() usülde oyun havaları, türküler ve marşlar yazılmıştır ![]() ![]() ![]() 35 Şekil ![]() ![]() ![]() • SEMAİ: Üç zamanlıdır ![]() ![]() şarkılar yazılmıştır ![]() ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() • SOFYAN: Dört zamanlıdır ![]() ![]() vuruluşu ![]() ![]() ![]() ![]() Şekil ![]() ![]() • TÜRK AKSAĞI: Beş zamanlıdır ![]() ![]() Vuruluşu: Şek ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bağlama Egzersizleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bağlama EgzersizleriBAĞLAMA EGZERSİZLERİ-MIZRAP ÇALIŞMALARI Aşağıda verilen örneklerin notaları tartım değerleri ile kolay anlaşılması açısından şehir örnekleri ile verilmiştir ![]() Heeep si Van İ ne bo lu İz mir Ka ra man Te raa zi An ka ra Aşağıdaki egzersizleri sırasıyla belli aralıklarla yapın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bağlama Egzersizleri |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bağlama EgzersizleriBAĞLAMA EGZERSİZLERİ-NOTALARI SÜSLEYEREK ÇALMAK Birinci şekildeki nota bildiğiniz gibi bir dörtlük notadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bağlama Egzersizleri |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bağlama EgzersizleriBAĞLAMA DÜZENLERİ EVIÇ LÄSİSOLMÜSTEZAD LÄREFAMİSKET LÄREFASABAHA LÄDOLÄBOZUK LÄRESOLYEKSANİ LÄRELÄZİRGÜLE LÄFASOLKAYSERİ LÄMİLÄÇARGAH DLÄRESOLSEGAH LÄRESİŞÜR LÄMİSİUMMİ LÄLÄREHÜSEYNİ LÄLÄMİACEM AŞIRAN LÄLÄFAMUZZAM LÄLÄFAKÜTAHYA LÄREREABDAL LÄLÄSOLBAĞLAMA LÄREMİRAST LÄDOSOL Müzik aletlerinin seslerinin ayarlanmasına genel anlamda Akort denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düzen bilme, bağlama çalanlar için çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düzen yapmaya alt tellerden başlanır ![]() ![]() Düzenin tam yapılıp yapılmadığını anlamak için düzenin durumuna göre her üç tele birden vurularak seslerin tınlamaları kontrol edilir ![]() ![]() Düzen kavramı, bağlama türünün gelişmemiş ilk şekillerinden itibaren vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kırgız Türklerinde düzene berene denilir ![]() ![]() Gerek gelenekte, gerekse günümüzdeki profesyonel Bağlama icralarda düzen yapma ve düzen bilme önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı parçaların hem Bağlama, hem de Bozuk düzende çalındığı düşünülürse ortama ve isteğe göre düzen kavramı ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düzenler şu durumlara göre ortaya çıkmışlardır ![]() 1- Dizilere göre; 2- Melodik yapıya göre; 3- Seslerine göre; 4- Tavırlarına göre; 5- Çalınacak ezgiye göre; 6- Ritmik yapıya göre; 7-Bağlamanın boy ve ebadına göre; 8- Bağlamanın tel durumuna göre;9- Yörelere göre; 10- İnsan topluluklarına göre (Boy, kavim, aşiret,vb ![]() ![]() Evrenselleşme yolunda hızla ilerleyen bağlamada, ulusal ortak zevkin ve tercihlerin oluşmasında önemli adımlar atılmaktadır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|