Klarnet Nasıl Çalınır |
10-15-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Klarnet Nasıl ÇalınırKlarnet: Tahta üflemeli bir çalgıdırAlt kısmı geniş, üst tarafa doğru daralan bir tahta borudurÜç kısımda incelenebilir: 1Bu kısma huni denirObuada olduğu gibi, çalgının en geniş kısmıdırOrta kısma girebilecek şekilde sona ererBöylece ikinci ve üçüncü kısımlar birbirine eklenmiş olurBu kısmın kalın seslerine “şalümo” adı verilir 2Klarnetin mekanizması bakımından en ayrıntılı kısmıdırÇalgının en parlak sesleri bu parçadan elde edilir ve bu seslere “kleron” denirÜçüncü kısma girebilecek şekilde son bulur 3Bu kısım, obuada olduğu gibi en dar bölüm değildirÜçüncü kısımdan sonra ayrıca iki ek kısım daha vardır ve çalgı bu eklerle son bulurEk kısımlardan birincisine “bek” denirVaril, klarnetin öteki çalgılarla akort edilmesine yararBek kamışın bir bilezik aracılığıyla kendi üzerine bağlanmasından sonra, klarnetin sonuncu parçası durumundadırEn tiz sesler, bu üçüncü bölümde yer almışlardır Klarnetin kamışı tek kanatlıdırObua kamışı kadar hassas ve ince bir parçadırSürtünme sonucunda bozulmuş, çatlamış veya kırılmış olan uç taraf, sağlam halindeki kalitede ses veremez Mekanizma 19 perdeden oluşurHer perdenin bir veya iki, alttan ve üstten itici bir yayı vardırYaylar çelikten yapılmıştır ve levha halinde veya yuvarlaktırPerdeler ise birbirine millerle bağlanmıştır,madenden yapılmışlardırMekanizmanın öbürkü kısımları gümüş veya nikeldendirAğaç kısmı ise genellikle abanoz veya sedirden imal olunur Klarnet, en iyi ve tatlı “piyano” yapan bir orkestra çalgısıdırYaylı çalgılarla yarışacak kadar bir hafif sese karşılık, kulak yırtıcı bir çığlığa varabilecek ölçüde sert bir ses kalitesine sahiptirCrescendo ve Diminuendo bakımlarından ise piyano kadar güvenilirdir Klarnetin 1690 yılı dolayında Nürnbergli Johann Christopher Danner tarafından ilk olarak yapıldığı söylenmektedirDaha sonra Viyanalı Statler, İvan Müller ve Klose, 18432 te yaptığı çalgıya Böhm mekanizmasını koymuştur Orkestrada ilk kez 1770’ te Mozart’ın “Paris Senfonisi” nde girmiştirDaha sonra hemen bütün besteciler, klarnetin yüksek ajilitesinden ve derinlemesine inen gizemli ses renginden yararlanmışlardır |
|