|
|
Konu Araçları |
çocuk, çocukların, dönemleri, erik, eriksona, gelişim, göre, psikolojisinde |
Çocuk Psikolojisinde Erik Erikson'a Göre Çocukların Gelişim Dönemleri |
10-09-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisinde Erik Erikson'a Göre Çocukların Gelişim DönemleriErik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır Gelişimde kritik dönemler olduğuna inanmaktadır Erikson’a göre, insanın yaşamında belli başlı sekiz kritik dönem vardırHer dönemde de atlanması gereken bir kriz,bir çatışma bulunmaktadırİnsanların sağlıklı bir kişilik kazanmalarında bu dönemlerin başarılı olarak atlanması gerekmektedir Eğer bir dönemdeki kriz tam olarak çözümlenemezse bireyin yaşamının daha sonraki dönemlerinde de bu kriz devam eder,çözümleninceye kadar problem yaratır Gelişim Evreleri 1Evre: GÜVENE KARŞI GÜVENSİZLİK Bu dönem,doğumdan bir yaşına kadar sürerBu dönemde bebekler, çevresindeki dünyaya güvenip güvenemeyeceklerine ilişkin temel duygular edinirlerYaşamın ilk yılında çocuğun ihtiyaçlarının doyurulması,büyük ölçüde anne yada onun yerine geçen yetişkine bağlıdırBir başka deyişle,anne yada onun yerine geçen yetişkinle kurulan ilişkinin niteliği temel güven duygusunun ve toplumsallaşmanın özünü oluşturmaktadırÇocukta,iyimserlik ve mutlu olmanın temelleri atılır 2Evre: BAĞIMSIZLIĞA KARŞI UTANMA VE ŞÜPHECİLİK Bu dönem on ikinci aydan üç yaşına kadar sürerBu dönemde çocukların çoğu yürümekte, başkalarıyla iletişim kurabilecek kadar konuşmaktadırÇocuklar artık tümüyle başkalarına bağılı kalmak istemezlerÖnceki dönemde temel güven duygusunu kazanmış çocuk, öz saygısını yitirmeksizin kendi kontrolünü kazanabilmesi için,özgürlüğü hissetmesi gerekmektedirKendi kendine yemek yeme,eşyalarını toplama,giyinme ve soyunma,giysisini seçme,karşılaştığı bazı problemleri çözme çabalarında teşvik edilmelidirBöylece çocukta bağımsızlık duygusunu temelleri atılırKendi kendini kontrol etme ve saygının özü bu dönemde oluşur 3Evre: GİRİŞKENLİĞE KARŞI SUÇLULUK DUYMA Girişkenliğe karşı suçluluk duyma,üç yaşından altı yaşına kadar olan dönemdirÇocuğun motor ve dil gelişimi,onun fiziksel ve sosyal çevresini daha fazla araştırmasına,daha atılgan olmasına olanak verirGerek anne-baba gerekse okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenler çocuğun koşmasına,atlamasına,oynamasına izin verilmelidir ki çocukta girişkenlik duygusu gelişebilsinDoğal merakından dolayı çok sık azarlanan ve engellenen çocukta,suçluluk duygusu gelişmektedir 4Evre: BAŞARIYA KARŞILIK AŞAĞILIK DUYGUSU Bu dönem altı yaşından on iki yaşına kadar sürerErikson’a göre birey kişilik gelişim dönemlerinden ilkinde “bana ne verildiyse ben oyum” ikincisinde “ne yaparsam oyum” üçüncüsünde “hayal ettiğim şeyi olacak kişiyim” dördüncüsünde “ne öğrenirsem oyum” inancına sahiptirBu dönemde çocuk okula gittiği için sosyal dünyasında büyük bir genişleme meydana gelir Arkadaşlar ve öğretmenin çocuk üstündeki etkisi artarken ana-babanın etkisi giderek azalmıştırÇocuklar bu dönemde,yetişkinlerin kullandıkları aletleri kullanmaya çalışırlar;bir şey üretmeye çaba gösterirlerÇocukların çabaları desteklendiğinde,çalışma ve başarılı olma davranışları gelişirAksi taktirde sürekli olarak yaptıklarında eleştirilen bir desteklenmeyen,beğenilmeyen çocuklar,yaptıklarının değersizliğine inanarak aşağılık duygusu geliştirebilirler 5Evre: KİMLİK KAZANMAYA KARŞI ROL KARMAŞASI Bu dönem 12-18 yaşları kapsarErgen bu dönemde kimlik arayışı içindedirHızlı fiziksel ve fizyolojik değişimiyle baş etmeye çalışırken bir yandan da gelecekteki eğitimi,kariyeri hakkında yeni kararlar verme durumundadırErgenin üstünde akran gruplarının büyük bir etkisi vardırErikson’a göre ergen bu dönemde başarılı bir şekilde kimlik kazanma sorununu çözerse kendine güvenen,kendinden emin bir kişi olarak yaşamını sürdürürBu dönemde “Ben kimim?” sorusu çok önemli hale gelirErgen,bu soruyu cevaplarken, ana-babasından çok,akran gruplarından etkilenirErgenlik dönemi değişme zamanıdır Ergenin bu dönemde cevaplaması gereken birçok soru vardırBunlardan bazıları, “Çocuk mu yoksa yetişkin miyim?”, “Bir gün baba yada anne olacak mıyım?”, “Başarılı mı yoksa başarısız mı olacağım?” Ergenin sağlıklı bir kimlik kazanmasında çevresinde model alabileceği yetişkinlerin bulunması önem taşımaktadır Erikson’a göre bu dönemde ergen,başarılı bir şekilde kimlik kazanma sorununu çözerse,kendine güvenen,kendinden emin bir kişi olarak yaşamını sürdürebilir ve başarılı olur 6Evre: DOSTLUK KAZANMAYA KARŞI YALNIZ KALMA Yaklaşık olarak 18-26 yaşlarını kapsarErgenlik döneminde kimliğini bulan kişi bu dönemde artık başkalarıyla yakınlıklar,dostluklar kurabilirKarşı cinsle arkadaşlıkta,sevgi ağırlık taşırGencin yaşamında evlilik ve iş kariyeri önemli hale gelirErgenlik döneminde dostluklar sağlam temeller üzerine kurulurGencin yaşamında evlilik konuları ve evlenme önemli bir yer tutarBu dönemdeki krizi sağlıklı olarak atlatan kişi güvenli bir şekilde sevgiyi verme ve alma gücüne sahip olurAksi durumda,başkalarıyla dostluk ilişkisi kurmada güçlük çeken genç,birey için istenmeyen ve salıksız olan psikolojik bir yalnızlığa itilebilirGenç yetişkinin bu dönemdeki krizi,öğretmenlerine ve çevresindeki tüm kişilere karşılıklı sorumluluklar düşmektedir İnsana sevgi ve saygıyı esas alan bir toplum yapısında,bu çatışmaların başarılı bir şekilde çözümlenebileceği gözlemlenmektedir 7Evre: ÜRETKENLİĞE KARŞI DURAKLAMA Bu dönem orta yetişkinlik yıllarını kapsarBirey için çocukları yoluyla neslini devam ettirmek önemli olduğu gibi evi dışında da gelecek nesillerin yetişmesine rehberlik ederek üretken olabilirÜretken olmadığında da bir işe yaramama duygusuna kapılıp durgunluk içine girebilirBu döneme olumlu atlatabilmesi için bireyin evini,işini paylaştığı kişilere önemli sorumluluklar düşmektedirYetişkin bu dönemde üretken,verimli ve yaratıcıdırKişi evi dışında da topluma yararlı işler yapabildiği,kendinden sonraki kuşaklara rehberlik edebildiği sürece üretkendirAksi durumda bir işe yaramama duygusuna kapılabilir ve durgunluk dönemine girebilirEtrafa karşı kayıtsız tavırlar geliştirirlerSahte,köksüz ilişkiler kurar,kendi doyumunu ve çıkarını öncelikle gözetirlerAyrıca hep yerinde saydığını düşünerek mutsuz olabilirler Bu dönemdeki krizi,bireyin olumlu bir şekilde atlatmasında;evini,işini paylaştığı kişilere yani çevresinde yoğun etkileşimde bulunduğu bireylere önemli roller düşmektedir 8Evre: BENLİK BÜTÜNLÜĞÜNE KARŞI UMUTSUZLUK İleriki yetişkinlikteki yılları kapsarBu dönemde birey ya önceki yedi dönemin olumlu birikimi sonucu benliğini tam olarak bulmuş,mutlu, güvenli, sevilen,aranan bir kişi yada önceki dönemlerde çatışmaları sağlıklı olarak geçirmeme sonucu umutsuzluklar içinde hırçın aksi bir insan görünümündedir Sonuç olarak,insanın kişiliğinin şekillenmesinde ve gelişiminde başlangıçta anne ya da onun yerine geçen yetişkinden başlayarak daha sonra aile,okul,şehir ve dünyadaki diğer insanlar önemli rol oynamaktadırO halde mutlu insanlardan oluşan mutlu bir toplum meydana getirmek istiyorsak,bireyin her dönemdeki temel ihtiyaçlarını en iyi şekilde doyurmasını sağlamak çatışmalarını çözümlemesine yardım etmek üzere çaba harcamamız gerekmektedir |
|